Wijzigingen Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022

Gedeputeerde Staten van Overijssel delen mee dat het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 als volgt is gewijzigd:

Artikel I  

Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022

 

3.12 Zonne-energie op bedrijfsdaken

 

Artikel 3.12.12 Looptijd

‘30 november 2024’ wordt vervangen door: 31 december 2023

 

3.13 Zonne-energieleverende parkeerterreinen Overijssel

 

Artikel 3.14.12 Looptijd

‘30 november 2024’ wordt vervangen door: 31 december 2023

 

Paragraaf 4.23 wordt toegevoegd:

4.23 Samenwerking (voor)verkenningsfase koploperprojecten PPLG Overijssel

 

Artikel 4.23.1 Betekenis van de begrippen

In dit artikel worden vaker voorkomende begrippen uitgelegd.

  • -

    Gebiedsproces: proces gericht op het koppelen van belangen en het verbinden van partijen in een gebied, voor een goede afweging van te realiseren doelen met belangen en mogelijkheden van betrokken partijen in het gebied op basis van beschikbare middelen. Een gebiedsproces beoogt realisatie van de relevante PPLG-opgaven binnen tijd en geld en in onderlinge samenhang. In een gebiedsproces werken landbouwondernemers, collectieven, overheden en andere betrokkenen samen. Een gebiedsproces bestaat uit een aantal fasen waarvan de voorverkenning en de verkenning de eerste 2 fasen zijn.

  • -

    Programmateam PPLG: team van de provincie dat zorgt voor samenhang en zaken in beweging brengt, de communicatie, de afstemming en besluitvorming verzorgt rondom PPLG.

  • -

    Voorverkenning: een beeld vormen van de situatie in een gebied. Het is 1 van de fases van een gebiedsproces. In deze fase wordt in beeld gebracht:

    • a.

      wat de wensen en toekomstplannen van de eigenaren zijn;

    • b.

      wat op hoofdlijnen de opgaven zijn voor het gebied;

    • c.

      wat de voorlopige omvang van het gebied is;

    • d.

      welke maatregelen op hoofdlijnen mogelijk zijn;

    • e.

      welke maatregelen partijen voor ogen hebben met bijbehorende instrumenten en wat, voor de eigenaren, hierbij de randvoorwaarden zijn.

  • In deze fase ontstaat een eerste beeld van de kansen en opgaven voor het gebied. Op basis van dit eerste beeld kunnen de eigenaren bepalen of ze verder willen met de volgende Verkenningsfase en of een eventueel gebiedsproces, gelet op de kansen en opgaven, naar verwachting haalbaar is.

  • -

    Verkenning: beoordelen van de situatie in een gebied om een uitvoerig beeld te krijgen van het gebied. Het is 1 van de fases van een gebiedsproces. In deze fase staan de ambities centraal:

    • a.

      waar willen we naar toe met het gebied;

    • b.

      wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden;

    • c.

      wat zijn de doelen en belangen en kansen.

  • Partijen in het betreffende gebied weten nog niet precies wat ze aan elkaar hebben en of en hoe ze samen tot een goed en haalbaar plan kunnen komen. Hiervoor dienen de mogelijkheden in beeld gebracht te worden. Het leggen van verbindingen tussen partijen is belangrijk in deze fase.

Artikel 4.23.2 Doel van de subsidieregeling

Met deze subsidieregeling wil de provincie initiatiefnemers stimuleren om te onderzoeken of het mogelijk is dat betrokken bedrijven, grondeigenaren en inwoners kunnen komen tot een aanpak om PPLG-opgaven in hun gebied te realiseren. De provincie ondersteunt en faciliteert dit proces. De resultaten kunnen door de provincie gebruikt worden om het Provinciaal Programma Landelijk Gebied definitief te maken.

 

Artikel 4.23.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van een voorverkenning of een verkenning waarmee de betrokken initiatiefnemers zich kunnen voorbereiden en kunnen positioneren op het eventueel opstarten van een planuitwerkingsfase van een gebiedsproces.

  • 2.

    Alleen initiatieven die in bijlage 1 zijn opgenomen komen voor de subsidie in aanmerking.

  • 3.

    Er moet een positief advies gegeven zijn door het Programmateam PPLG.

  • 4.

    De activiteiten mogen gestart zijn na 1 september 2023. Artikel 1.2.3 is niet van toepassing.

Artikel 4.23.4 Aanvrager

  • 1.

    De aanvrager is een gemeente, een stichting, een vereniging, een BV, een NV, een CV, een maatschap, een ZZP’er, een v.o.f. of een eenmanszaak.

  • 2.

    Er zijn 2 soorten aanvragen mogelijk:

    • a.

      de aanvrager is één van de deelnemende initiatiefnemers die voldoet aan één van de rechtsvormen die genoemd is in lid 1. De aanvrager dient namens de deelnemers de aanvraag in en is daarmee de subsidieontvanger. De aanvrager is verantwoordelijk voor de verantwoording en verdeling van de subsidie en de daarmee samenhangende verplichtingen zoals Btw;

    • b.

      de aanvrager is een samenwerkingsverband. Bij een samenwerkingsverband zijn alle deelnemers aanvrager. Alle deelnemers zijn voor het eigen deel verantwoordelijk voor de subsidie. Deelnemers zijn verplicht een samenwerkingsovereenkomst te sluiten. De penvoerder is een van de deelnemers en maakt de ontvangen subsidie over aan de deelnemers. Voor de uitleg van de begrippen samenwerkingsverband en samenwerkingsovereenkomst geldt artikel 1.1.3.

  • 3.

    Een natuurlijk persoon kan geen aanvrager zijn. Als een inwoner een initiatief wil starten, dan kan dat alleen in samenwerking met een partij die genoemd is in lid 1.

  • 4.

    Initiatiefnemers moeten zich ervan bewust zijn dat doelen en opgaven in het kader van het PPLG nog in ontwikkeling zijn en dat het ontvangen van een eventuele subsidie voor het uitvoeren van de voorverkenning of verkenning nog geen zicht biedt op een vervolgsubsidie. Artikel 1.4.4 is van toepassing.

Artikel 4.23.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De personeelskosten en de kosten van derden zijn subsidiabel. De artikelen 1.2.5 tot en met 1.2.9 zijn van toepassing.

  • 2.

    De volgende uitzondering geldt: ureninzet van landbouwondernemers, die deelnemen aan de samenwerking en die een uitvoerende rol hebben bij het betreffende initiatief, zijn subsidiabel voor een maximaal bedrag van € 65,- per uur. Dit is een uitzondering op artikel 1.2.8 onderdeel d.

  • 3.

    De kosten van de activiteiten die uitgevoerd zijn voordat de aanvraag is ingediend zijn wel subsidiabel, maar alleen als de activiteit uitgevoerd is na 1 september 2023. Artikel 1.2.8 onderdeel a is niet van toepassing.

Artikel 4.23.6 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie is maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

  • 2.

    De subsidie wordt niet verleend als de berekende subsidie minder dan € 10.000,- is. Dit is een afwijking van artikel 1.2.17 lid 2.

Artikel 4.23.7 Pre-toets

Voordat de subsidie wordt aangevraagd, wordt het initiatief voorgelegd aan het Programmateam PPLG. Het programmateam beoordeelt:

  • a.

    of het initiatief voldoende bijdraagt aan realisatie van de op dat moment geldende PPLG doelen;

  • b.

    of de activiteiten doelmatig zijn;

  • c.

    of de verhouding tussen de activiteiten en de kosten daarvan redelijk is;

  • d.

    of de hoogte van de gevraagde subsidie in relatie staat tot de gevraagde subsidies van andere initiatieven.

Artikel 4.23.8 Subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag kan ingediend worden vanaf 4 december 2023, om 9.00 uur en moet uiterlijk 12 juni 2024 vóór 17.00 uur zijn ontvangen.

  • 2.

    De aanvrager maakt gebruik van het digitale aanvraagformulier Samenwerking (voor)verkenningsfase koploperprojecten PPLG Overijssel.

  • 3.

    De aanvrager levert een begroting en een dekkingsplan in. Het is verplicht om het beschikbaar gestelde begrotingsformat te gebruiken. In de begroting worden de kosten per activiteit duidelijk uitgelegd.

  • 4.

    De aanvrager levert aanvullend ook de volgende stukken in:

    • a.

      als sprake is van een aanvraag voor een voorverkenning dan levert de aanvrager ook een activiteitenplan met een planning in. Er wordt gebruik gemaakt van het beschikbaar gestelde format Start voorverkenningsfase;

    • b.

      als sprake is van een aanvraag voor de verkenningsfase dan levert de aanvrager ook een plan van aanpak voor de verkenning in. Er wordt gebruik gemaakt van het beschikbaar gestelde format Plan van aanpak verkenningsfase.

    • c.

      als sprake is van een samenwerkingsverband dan levert de aanvrager ook een samenwerkingsovereenkomst in. Artikel 1.2.13 lid 7 is van toepassing.

  • 5.

    Per initiatief mag maximaal 1 keer subsidie aangevraagd worden voor de voorverkenning en maximaal 1 keer subsidie aangevraagd worden voor de verkenning op basis van deze subsidieregeling.

Artikel 4.23.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling

  • 1.

    Het subsidieplafond geldt voor 2023 en 2024.

  • 2.

    Er geldt een deelplafond per PPLG-gebied:

    • a.

      Noordoost-Twente;

    • b.

      Salland;

    • c.

      Vechtdal;

    • d.

      West-Twente;

    • e.

      Zuidoost-Twent;

    • f.

      Noordwest-Overijssel.

Artikel 4.23.10 Aanvullende verplichtingen

De subsidieontvanger is verplicht:

  • a.

    de activiteiten voor 31 december 2024 gerealiseerd te hebben;

  • b.

    de activiteiten zoveel mogelijk in overleg met de betreffende gebiedsteams uit te voeren. Het gebiedsteam is de werkorganisatie van de gebiedsgerichte aanpak voor het PPLG. Het gebiedsteam verzamelt onder andere de benodigde informatie en analyseert deze, bereidt de gebiedstafels voor, verzorgt de communicatie, organiseert participatie en ondersteunt bij de uitvoering van gebiedsprojecten.

Artikel 4.23.11 Vaststelling

Bij subsidies van € 25.000,- of meer wordt een aanvraag voor subsidievaststelling ingediend. Bij de aanvraag voor subsidievaststelling levert de aanvrager aanvullend het resultaat van de voorverkenning dan wel de verkenning in. Het is verplicht om hierbij gebruikt te maken het beschikbaar gesteld Verantwoordingsformat voorverkenningsfase dan wel het Verantwoordingsformat verkenningsfase. De betreffende formats zijn op te vragen bij het programmateam PPLG.

 

Artikel 4.23.12 Geen staatssteun

De subsidie voor het uitvoeren van een voorverkenning of een verkenning levert geen staatssteun op. Als de aanvrager een ondernemer is dan wordt een gescheiden financiële administratie gevoerd. De subsidie die voor deze activiteiten wordt ontvangen, mag niet toekomen aan de ondernemingsactiviteiten.

 

Artikel 4.23.13 Looptijd

Deze subsidieregeling vervalt op 30 november 2024 om 17.00 uur.

 

Bijlage 1: Koploperprojecten PPLG Overijssel

PPLG-deelgebied

Naam initiatief

1

Noordoost-Twente

Gebiedsproces Dinkeldal

2

Noordoost-Twente

Gebiedsproces Mander Esch

3

Noordwest-Overijssel

Gebiedsproces Boeren Blokzijl

4

Noordwest-Overijssel

Gebiedsproces Veldiger Binnenlanden

5

Salland

Gebiedsproces Deelgebied Oxe/Bathmen

6

Salland

Gebiedsproces Deelgebied 't Rozendael

7

Salland

Gebiedsproces Deelgebied Lierderbroek-Sekdoorn

8

Salland

Landgoederenproject Salland OPG

9

Vechtdal

Landgoederenzone Vechtdal

10

Vechtdal

Gebiedsproces Landgoed Junne

11

Vechtdal

Gebiedsproces Stegeren boert door

12

Vechtdal

Gebiedsproces Dalfserveld

13

Vechtdal

Gebiedsproces Witharen

14

Vechtdal

Gebiedsproces Boeren Lemelerveld

15

West-Twente

Gebiedsproces CATB Wierden

16

West-Twente

Gebiedsproces Haarle

17

West-Twente

Gebiedsproces Twents Reggedal

18

Zuidoost-Twente

Gebiedsproces Buurse

19

Zuidoost-Twente

Gebiedsproces Broekheurne

20

Zuidoost-Twente

Gebiedsproces Twickel

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie in het provinciaal blad.

Gedeputeerde Staten van Overijssel.

Naar boven