Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2023, 13797 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2023, 13797 | beleidsregel |
Beleidsregel van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant in de hoedanigheid van beheerautoriteit voor het programma EFRO Zuid-Nederland 2021-2027 houdende regels omtrent financiële correcties programma EFRO Zuid-Nederland 2021-2027 versie 2 (Beleidsregels financiële correcties OPZuid 2021-2027 versie 2)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, in de hoedanigheid van beheerautoriteit voor het programma EFRO Zuid-Nederland 2021-2027;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Overwegende dat artikel 69, tweede lid van de Verordening (EU) nr. 2021/1060 van het Europees parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (Verordening 2021/1060) bepaalt dat de Lidstaat zelf en hierdoor de beheerautoriteit verantwoordelijk is voor het voorkomen en onderzoeken van onregelmatigheden, het toepassen van financiële correcties en het doen van terugvorderingen. Dit dient te worden toegepast bij het verstrekken van subsidies op grond van de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027;
Overwegende dat aan de artikelen 4:46, tweede lid, 4:48, eerste lid en 4:49, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid wordt ontleend subsidies na verlening of vaststelling te wijzigen of lager vast te stellen bij niet-naleving van subsidievoorschriften en daarmee invullen gegeven kan worden aan de verantwoordelijkheden van artikel 69 van Verordening 2021/1060;
Overwegende dat in artikel 1.6 van de Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021 de beheerautoriteit is aangewezen om beleidsregels vast te stellen voor de toepassing van financiële correcties als bedoeld in artikel 103, eerste lid van Verordening 2021/1060 met het oogmerk op het vaststellen van beleidsregels voor het wijzigen of lager vaststellen van subsidieverlening en het ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen van de subsidievaststelling en waar nodig toepassen van financiële correcties;
Overwegende dat omwille van de uniformiteit landelijk een zelfde beleid wordt gehanteerd voor de registratie van bevindingen en toepassen van correcties in geval van tekortkomingen bij de beoordeling van ingediende uitgaven of een verzoek om vaststelling en dat het Besluit van de Europese commissie van 14 mei 2019 (C(2019) 3452 final als leidraad heeft gediend bij het formuleren van dit beleid;
In deze regeling wordt verstaan onder:
beheerautoriteit: Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant aangewezen als beheerautoriteit als bedoeld in artikel 71 van Verordening 2021/1060 voor het Programma EFRO Zuid-Nederland 2021-2027;
REES 2021: Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021;
subsidieontvanger: subsidieontvanger als bedoeld in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en begunstigde als bedoeld in artikel 2, onderdeel 9, van Verordening 2021/1060;
Verordening 2018/1046: Verordening (EU, Euratom) van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012;
Verordening 2021/1060: Verordening (EU) nr. 2021/1060 van het Europees parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
De beheerautoriteit past de bevoegdheid tot wijzigen of lager vaststellen van de subsidie als bedoeld in de artikelen 4:46, tweede lid, 4:48, eerste lid en 4:49, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, toe op de subsidie die is verstrekt op grond van de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027, indien sprake is van een tekortkoming omdat niet voldaan wordt aan verplichtingen verbonden aan de subsidie.
’s-Hertogenbosch, 21 november 2023
Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant in de hoedanigheid van beheerautoriteit voor het programma EFRO Zuid-Nederland 2021-2027,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. P.J. Buijtels
Bijlage bij de Beleidsregels financiële correcties OPZuid 2021-2027
Het project / de financiering is niet conform Europese regels |
||||
100% van de projectkosten in het project waarop de ongeoorloofde steun betrekking heeft 1 . |
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie artikel 107. |
|||
Er is niet voldaan aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het voordeel, zodat het ontvangen voordeel niet verschuldigd was. |
100% van de subsidiabele projectkosten waarover een bijdrage is verleend. |
Vaste jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie over onregelmatigheden |
||
De gehele of gedeeltelijke projectadministratie ontbreekt waardoor er geen controlespoor is. |
100% van de projectkosten t.a.v. het gedeelte dat ontbreekt. |
Verordening 2021/1060, artikel 74, lid 1 en artikel 4.2.14 van de REES 2021 |
||
Er is geen door middel van een inzichtelijke tijdschrijving controleerbare urenverantwoording per werknemer aanwezig. |
||||
0% tot 100%2 van de subsidiabele projectkosten. |
Verordening 2021/1060 artikel 6 en artikel 73, lid 2, sub e. |
|||
20% - 100% van de subsidiabele projectkosten, afhankelijk van de omvang en aard van de wijziging. Vervolgens naar rato van het aantal jaren3 . |
||||
Verordening 2021/1060, artikel 63, lid 1, artikel 67 en artikel 1.3 van de REES 2021. |
||||
De begunstigde heeft structureel niet voldaan aan één of meerdere van de horizontale programmavoorwaarden. |
Toelichting behorende bij de Beleidsregels correcties OPZuid 2021-2027
De beleidsregels zorgen er voor dat doeltreffend kan worden onderzocht of subsidieontvangers de uitgaven doen volgens onder andere de verplichtingen gesteld in de Verordening 2021/1060, de REES 2021 en de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de verantwoordelijkheden van de lidstaten op grond van artikel 69 van de Verordening 2021/1060 om alle nodige maatregelen te treffen om onregelmatigheden, met in begrip van fraude, te voorkomen, op te sporen en te corrigeren, voordat uitgaven in het kader van het Programma EFRO Zuid-Nederland bij de Commissie worden ingediend.
Nationaal is de bevoegdheid om een verstrekte subsidie te wijzigen na verlening of na vaststelling, of lager vast te stellen bij niet naleving van de verplichtingen ontleend aan de subsidietitel in de Algemene wet bestuursrecht die deze mogelijkheid biedt.
Om tot deze beleidsregels te komen, is onder andere gebruik gemaakt van het Besluit van de Europese Commissie van 14 mei 2019 (C(2019) 3452 final).
De bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels is binnen het Nederlands wettelijk kader neergelegd in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De bevoegdheid om een subsidie te wijzigen of lager vast te stellen bij niet naleving van de verplichtingen is ontleend aan de Awb.
Dit is opgenomen in de artikelen 4:46 (lager vaststellen), 4:48 (intrekken of wijzigen subsidieverlening- ex tunc), en 4:49 (intrekken of wijzigen subsidievaststelling- ex tunc) van de Algemene wet bestuursrecht. Het toepassen van deze beleidsregels kan leiden tot wijzigingen van de verlening of de vaststelling, lager vaststellen of verlagen van het voorschot. Feitelijk behoeven alleen die tekortkomingen die uiteindelijk leiden tot een verlaging van de subsidie, beleid omdat alleen in die gevallen nadrukkelijk gebruik wordt gemaakt van een bevoegdheid uit de Algemene wet bestuursrecht om de subsidieverlening of subsidievaststelling te verlagen.
Behalve op grond van artikel 4:81 van de Awb, is in artikel 1.6 van de Regeling Europese EZK- en LNV-Subsidies 2021 (REES 2021) specifiek bij de beheerautoriteit belegd om beleidsregels op te stellen voor de toepassing van financiële correcties als bedoeld in artikel 103, eerste lid van de verordening 2021/1060.
Inherente afwijkingsbevoegdheid
Wellicht ten overvloede, wordt gewezen op artikel 4:84 van de Awb waarin de bevoegdheid wordt gegeven aan de beheerautoriteit om af te wijken van de beleidsregels indien wegens bijzondere omstandigheden de gevolgen van het toepassen van de beleidsregels onevenredig zijn in verhouding tot de doelen die worden gediend met de beleidsregels. Te denken valt bijvoorbeeld aan onvoorziene omstandigheden of tekortkomingen die niet toerekenbaar zijn.
Behalve een bevoegdheid om af te wijken, zijn de beleidsregels niet uitputtend. Ondanks dat getracht is zo volledig mogelijk te zijn, is het mogelijk dat er tekortkomingen worden geconstateerd die niet expliciet zijn opgenomen in deze beleidsregels die evenwel op grond van de Europese of nationale regelgeving gecontroleerd en hersteld, opgevolgd danwel gehandhaafd dienen te worden. In die gevallen kan de beheerautoriteit gemotiveerd opvolging aan deze gebreken geven door het opleggen van een sanctie die niet in de bijlage is opgenomen.
Zowel bij een door de begunstigde of subsidieontvanger ingediende betalingsaanvraag als bedoeld in artikel 1.7, eerste lid van de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027, alsook bij het vaststellen van de subsidie, onderzoekt de beheerautoriteit of is voldaan aan de verplichtingen die voor de subsidieontvanger volgen uit de beschikking en genoemde wet- en regelgeving. Als niet is voldaan aan de verplichtingen, is sprake van een tekortkoming. Het verlagingspercentage wordt toegepast op de subsidiabele kosten waar de tekortkoming op ziet.
De tabel is landelijk tot stand gekomen met de vier beheerautoriteiten, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Audit Dienst Rijk. Het registreren van bevindingen is onderdeel van een digitaal beheer- en controlesysteem dat bij alle vier de beheerautoriteiten in gebruik is. Uniforme registratie en codering van bevindingen is hiertoe noodzakelijk.
De cofinanciering die door de provincies wordt verstrekt aanvullend op de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027, is gebaseerd op dezelfde subsidiabele kosten. Om die reden zal de cofinanciering overeenkomstig worden gecorrigeerd.
Voor begrippen die tevens in de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027 zijn gebruikt, is aangesloten bij de aldaar gebruikte schrijfwijze of afkorting. In de bijlage zijn diverse Europese richtlijnen aangehaald die niet als zodanig zijn gedefinieerd in de begripsbepalingen. Bij de toelichting op de bijlage, is ingegaan op de wet- en regelgeving waarin deze richtlijnen zijn geïmplementeerd.
Het college van gedeputeerde staten van Noord-Brabant is bij besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 5 juli 2022 aangewezen als beheerautoriteit, bedoeld in artikel 71, eerste lid van verordening 2021/1060 voor het Programma EFRO 2021-2027 Zuid-Nederland.
De bevoegdheid om een subsidie te wijzigen of lager vast te stellen bij niet naleving van de verplichtingen is ontleend aan de artikelen 4:46, 4:48 en 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht.
In de bijlage zijn de tekortkomingen opgenomen die onder de reikwijdte van deze beleidsregels vallen.
De beleidsregels zijn echter niet uitputtend. Ondanks dat getracht is zo volledig mogelijk te zijn, is het mogelijk dat er tekortkomingen worden geconstateerd die niet expliciet zijn opgenomen in deze beleidsregels die evenwel op grond van de Europese of nationale regelgeving gecontroleerd en hersteld, opgevolgd danwel gehandhaafd dienen te worden. In die gevallen kan de beheerautoriteit gemotiveerd opvolging aan deze gebreken geven door het uitvoeren van een correctie die niet in de bijlage is opgenomen.
Een tekortkoming komt aan het licht bij een betalingsaanvraag of bij een verzoek om vaststelling. Maar kan ook aan het licht komen tijdens een controle ter plaatse of door controles van andere controlerende instanties, zelfs na vaststelling. Indien een tekortkoming bij een betalingsaanvraag aan het licht komt, kan dit leiden tot een verlaging van het voorschot en mogelijk tot een verlaging van de subsidieverlening of zelfs doorwerken in de subsidievaststelling. Dit is afhankelijk van de aard van de tekortkoming. De aanvrager ontvangt dan niet alleen een voorschotbeschikking, maar tevens ook een wijziging van de beschikking tot subsidieverlening.
In sommige gevallen kan de eventuele tekortkoming bij een volgende betalingsaanvraag of de aanvraag tot subsidievaststelling worden hersteld. Dan leidt deze tekortkoming niet tot een verlaging van de uiteindelijk vast te stellen subsidie.
Voorts leidt niet iedere tekortkoming tot een verlaging van de subsidie, omdat deze bijvoorbeeld wordt hersteld bij een volgende betalingsaanvraag of het verzoek om vaststelling, danwel omdat er bijvoorbeeld vervangende kosten zijn waardoor de tekortkoming niet tot een verlaging leidt
Het registeren van tekortkomingen en toepassen van verlagingen is onderdeel van de algehele controle en bevindingen bij een aanvraag om een voorschot of een aanvraag tot subsidievaststelling. Iedere uitgave kan worden gecontroleerd. Indien een uitgave niet voldoet aan de hiertoe opgelegde verplichtingen, wordt voor die uitgave onderzocht of sprake is van een tekortkoming die leidt tot een verlaging. De verlaging wordt vervolgens alleen op die uitgave, ingediend als subsidiabele kosten, toegepast.
Indien een tekortkoming wordt geconstateerd bij een aanvraag om een tussentijdse betaling (voorschot) wordt deze bevinding opnieuw gecontroleerd bij een nieuwe aanvraag om een tussentijdse betaling (voorschot) of een aanvraag om subsidievaststelling, indien de kosten hiervoor opnieuw worden ingediend. Indien de tekortkoming niet is opgeheven, blijft de eerder toegepaste verlaging van kracht op de uitgaven. De verlaging wordt niet nogmaals toegepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-13797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.