Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 12797 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 12797 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit intrekking en wijziging regelingen en besluiten Provinciale Staten in verband met de Omgevingswet
Provinciale Staten van Limburg
Gezien het voorstel van Gedeputeerde Staten van 18 oktober 2022, kenmerk G-22-037
Gelet op artikel 105, eerste lid, juncto artikel 143, eerste lid Provinciewet
Besluit intrekking en wijziging regelingen en besluiten Provinciale Staten in verband met de Omgevingswet
Artikel 1.1 Heffingsverordening ontgrondingen provincie Limburg 2009
De Heffingsverordening ontgrondingen provincie Limburg 2009 wordt als volgt gewijzigd:
Onder de naam “ontgrondingenheffing” wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van kosten van de vergoeding van schade als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 15.1, eerste lid, van de Omgevingswet, die wordt veroorzaakt door een vergunning.
In artikel 3 komt ‘en machtigingen’ te vervallen.
In artikel 4 komt op twee plaatsen ‘of machtiging’ te vervallen.
In artikel 6, tweede lid, komt ‘of machtiging’ te vervallen.
In artikel 8 komt ‘of machtiging’ te vervallen.
In artikel 11, eerste lid, komt op drie plaatsen ‘of machtiging’ te vervallen.
Artikel 1.2 Reglement voor het waterschap Limburg
Het Reglement voor het waterschap Limburg wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1, onderdeel f, komt te luiden:
Artikel 4, tweede lid, komt te luiden:
De taak, bedoeld in het eerste lid, omvat:
het zuiveren van stedelijk afvalwater gebracht in een openbaar vuilwaterriool, hieronder mede begrepen het stedelijk afvalwater dat afkomstig is vanuit het beheersgebied van een aangrenzende waterkwaliteitsbeheerder en dat om doelmatigheidsredenen wordt gezuiverd op een zuiveringstechnisch werk dat in beheer is bij het waterschap.
In de artikelsgewijze toelichting komt de toelichting onder de kop ‘Begripsbepalingen’ te luiden:
Op grond van artikel 1, tweede lid, van de wet kunnen als “hoofdtaken” aan de waterschappen het beheer van watersystemen en de zuivering van stedelijk afvalwater op de voet van artikel 2.17 van de Omgevingswet worden opgedragen. In dit reglement is het begrip watersysteem nader gedefinieerd en is aansluiting gezocht bij de terminologie van de Omgevingswet. Het zuiveren van het afvalwater is niet nader gedefinieerd omdat deze definitie afdoende is geregeld in de Waterschapswet en de Omgevingswet.
In de artikelsgewijze toelichting komt de toelichting onder de kop ‘Gebied, zetel en taak van het waterschap’, onderdeel ‘Artikel 4 Taak van het waterschap’ te luiden:
Artikel 4 Taak van het waterschap
In artikel 1, eerste lid, van de wet is het functionele karakter van de waterschappen vastgelegd: hun taak is de waterstaatkundige verzorging van een bepaald gebied. Deze taak wordt vervolgens in het tweede lid nader gespecificeerd in het beheer van watersystemen en de zuivering van stedelijk afvalwater gebracht in een openbaar vuilwaterriool op de voet van artikel 2.17 van de Omgevingswet. In de wet worden de zorg voor de waterkering en de zorg voor de waterhuishouding dus niet meer als aparte taken onderscheiden. In artikel 4 is aangesloten bij de wet en de huidige situatie door aan het waterschap het beheer van watersystemen en het zuiveren van stedelijk afvalwater gebracht in een openbaar vuilwaterriool op te dragen. De begrippen stedelijk afvalwater en openbaar vuilwaterriool zijn gedefinieerd in bijlage 1 van de Omgevingswet. Het beheer van watersystemen omvat de zorg voor de waterkering en de zorg voor de waterhuishouding, waaronder ook de zorg voor de waterkwaliteit. Onder de zorg voor de waterhuishouding moet ook het regelen van de grondwaterstanden via het peilbeheer van het oppervlaktewater worden gerekend. Het gebruik van de term “beheer van watersystemen” benadrukt dat de tot op heden afzonderlijk benoemde taken een nauwe onderlinge samenhang kennen en als één integrale taak moeten worden uitgevoerd. De toekenning van “het beheer van watersystemen” aan het waterschap impliceert overigens niet dat alle zorg voor het watersysteem of de watersystemen in het waterschapsgebied aan het waterschap wordt toegekend. Ook andere overheden oefenen taken ter zake uit, zoals Rijkswaterstaat voor de Maas en de rijkskanalen. In het eerste lid van artikel 4 is daarom aangegeven dat het waterschap verantwoordelijk is voor de waterstaatkundige verzorging van zijn gebied, voor zover deze taak niet bij andere publiekrechtelijke lichamen berust. Artikel 4, eerste lid, kent een duidelijke relatie met artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In artikel 3:4, eerste lid, van die wet is namelijk geregeld dat het bestuursorgaan de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afweegt, voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking voortvloeit. Wanneer een bestuursorgaan van het waterschap derhalve een besluit of handeling overweegt, dient het over te gaan tot een afweging van alle bij de concrete beslissing of handeling betrokken belangen. Met artikel 4, eerste lid, wordt aangegeven dat het waterschap zich bij de belangenafweging primair moet laten leiden door de waterhuishoudkundige belangen. Het behartigt die belangen en weegt ze bij de besluitvorming af tegen andere belangen en de belangen van direct betrokkenen. In artikel 4, tweede lid, is ook de zuivering van stedelijk afvalwater aan het waterschap opgedragen. Sinds 2002 ligt de zorgplicht voor de zuivering van stedelijk afvalwater wettelijk bij het waterschap.
Hoofdstuk 2 Intrekking regelingen en besluiten
Artikel 2.1 intrekken regelingen en besluiten
De volgende regelingen en besluiten worden ingetrokken:
Maastricht, d.d. 16 december 2022
Provinciale Staten voornoemd
De heer mr. A.O.J. Pregled, griffier
De heer E.M.G. Roemer, voorzitter
Hoofdstuk 1 Wijziging regelingen
Met dit besluit worden twee regelingen van Provinciale Staten gewijzigd:
Het gaat niet om inhoudelijke wijzigingen maar slechts om juridisch-technische aanpassingen, zoals de verwijzing naar wetsartikelen en in de wet opgenomen omschrijvingen en begrippen. Hieronder wordt een korte toelichting op de wijzigingen gegeven.
Artikel 1.1 Heffingsverordening ontgrondingen provincie Limburg 2009
De Ontgrondingenwet gaat op in de Omgevingswet. De ontgrondingsvergunning wordt een omgevingsvergunning voor een ontgrondingsactiviteit. Taken van de provincie blijven nagenoeg ongewijzigd.
Grondslag voor het opleggen van een heffing aan de verkrijger van een vergunning was artikel 21f Ontgrondingenwet en wordt artikel 13.4a Omgevingswet. De heffing kan worden gebruikt voor de bestrijding van de kosten van schade die wordt veroorzaakt door een omgevingsvergunning voor een ontgrondingsactiviteit, voor onderzoek naar het verband tussen een ontgrondingsactiviteit waarvoor een omgevingsvergunning is verleend en schade aan onroerende zaken en voor de bepaling van de omvang van de schade.
Wijzigingen van de Heffingsverordening hebben betrekking op de verwijzing naar de juiste artikelen van de Omgevingswet. Verwijzingen naar de ‘machtiging’ zijn geschrapt. Onder de Ontgrondingenwet trad een ontgrondingsvergunning niet in werking zodra bij de rechter een verzoek om voorlopige voorziening werd gedaan. De aanvrager van de vergunning kon dan een machtiging bij de provincie vragen om toch met de ontgronding te mogen beginnen zolang de vergunning nog niet onherroepelijk was. Ook voor het verkrijgen van een machtiging werd een heffing opgelegd. De Omgevingswet kent echter de figuur van de machtiging niet meer.
Voorstellen voor wijziging van andere heffingenverordeningen, de Grondwaterheffingsverordening Limburg en de Legesverordening Limburg, worden separaat aan Provinciale Staten ter besluitvorming voorgelegd omdat daarbij waarschijnlijk ook sprake zal zijn van inhoudelijke wijzigingen.
Artikel 1.2 Reglement voor het waterschap Limburg
De Waterwet gaat op in de Omgevingswet. De begripsomschrijving van ‘watersysteem’ blijft ongewijzigd maar de verwijzing naar de Waterwet wordt vervangen door een verwijzing naar de begripsomschrijving opgenomen in Bijlage I van de Waterwet.
De omschrijving is aangepast aan de terminologie van de Omgevingswet waarbij gesproken wordt over ‘het beheer van watersystemen’. De Invoeringswet Omgevingswet wijzigt dit ook in de Waterschapswet. Het voorkomen van schade aan waterstaatswerken veroorzaakt door muskus- en beverratten is niet meer zoals in artikel 3.2a Waterwet apart vermeld als onderdeel van de waterschapstaken voor het beheer van het watersysteem. Dat brengt echter geen verandering in de taak van het waterschap op dit punt. Volgens de Memorie van toelichting bij de Invoeringswet Omgevingswet (Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 34 986, nr. 3, pag. 565) is geen aparte regel nodig, maar maakt de bestrijding wel deel uit van watersysteembeheer. Dit volgt ook uit artikel 1, derde lid, van de Waterschapswet.
Hoofdstuk 2 Intrekking regelingen en besluiten
Artikel 2.1 intrekken regelingen en besluiten
Met dit besluit worden 7 regelingen van Provinciale Staten ingetrokken. Het gaat deels om regelingen waarvan de intrekking direct samenhangt met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en deels om regelingen die feitelijk al langer geen functie meer hebben, maar die nog niet formeel waren ingetrokken.
Hieronder wordt per regeling of besluit kort vermeld wat de reden van intrekking is.
De wijzigingen en intrekkingen van provinciale regelingen waarin dit besluit voorziet, houden voor een belangrijk deel direct verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Volgens de huidige planning is de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet 1 januari 2023 , maar deze datum is nog niet zeker en kan nog verschoven worden naar een later tijdstip. In artikel 3.1 is er daarom voor gekozen de datum van inwerkingtreding van de wijzigingen en intrekkingen te koppelen aan de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet, in plaats van aan de vaste datum van 1 januari 2023. Alleen indien de bekendmaking van dit besluit later dan inwerkingtreding van de Omgevingswet plaatsvindt, staat de datum van inwerkingtreding van dit besluit op de dag na bekendmaking ervan in het Provinciaal Blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-12797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.