Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 12786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 12786 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van 10 oktober 2023, PZH-2023-839194783 (DOS-2022-0005287) tot wijziging van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Zuid-Holland 2016
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is om een aantal onderdelen van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 te actualiseren en de leesbaarheid van de regeling te verbeteren;
De Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.1 Begripsbepalingen, wordt als volgt gewijzigd:
De begripsbepaling landbouwactiviteit, komt te luiden:
landbouwactiviteit: produceren van landbouwproducten, met uitzondering van visserijproducten, als bedoeld in bijlage I bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, alsmede hakhout met korte omlooptijd, alsmede natte teelten bij wijze van paludicultuur en het in een staat houden van landbouwgrond die begrazing of teelt mogelijk maakt zonder dat daarvoor voorbereidende activiteiten nodig zijn die verder gaan dan activiteiten op basis van de gebruikelijke landbouwmethoden en -machines;
De begripsbepaling Verordening (EU) nr. 2022/1173 wordt ingevoegd luidende:
Verordening (EU) nr. 2022/1173: verordening van de Europese Commissie tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EU) 2021/2116 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het geïntegreerd beheers- en controlesysteem in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid.
Artikel 2.1 Subsidiabele activiteiten en prestaties, komt te luiden:
Artikel 2.1 Subsidiabele activiteiten en prestaties
Artikel 2.2, tweede lid, komt te luiden:
Onverminderd het eerste lid, kan subsidie als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdelen a en b, worden aangevraagd door gemeenten en samenwerkingsverbanden als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan in meerderheid gemeenten deelnemen, voor zover deze voor het natuurterrein waarvoor subsidie wordt aangevraagd, subsidie ontvangen op basis van deze regeling, waarbij:
Artikel 2.4 Aanvraagvereisten, wordt als volgt gewijzigd:
De subsidieaanvrager, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c en d, beschikt over een certificaat als bedoeld in artikel 1.4, eerste lid, onder b, of de natuurlijke personen of rechtspersonen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder a of b, die het beheer uitvoeren beschikken elk afzonderlijk over een certificaat als bedoeld in artikel 1.4, eerste lid, onder c of d;
Het vierde lid komt te luiden:
De subsidieaanvrager, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder d, dient bij de subsidieaanvraag afschriften in van de in dat artikel genoemde overeenkomst die hij heeft gesloten met de natuurlijke personen of rechtspersonen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder a of b, die het beheer uitvoeren.
Artikel 2.4a, tweede lid, komt te luiden:
Artikel 2.5 Weigeringsgronden, komt te luiden:
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie, als bedoeld in artikel 2.1, in ieder geval geweigerd indien:
Artikel 2.6 Subsidievereisten, wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.7 Subsidiehoogte, wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.8, tweede lid, vervalt onderdeel d, onder verlettering van de onderdelen d en e tot c en d.
Artikel 2.9 Subsidieverlening, wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger, wordt als volgt gewijzigd:
Na het vierde lid wordt een nieuw lid toegevoegd luidende:
Indien een melding wordt gedaan als bedoeld in het vierde lid en sprake is van overdracht van één of meer percelen aan een nieuwe eigenaar, die naar het oordeel van gedeputeerde staten het subsidiabele beheer kan voortzetten en tijdig over het vereiste certificaat beschikt, wordt de subsidie voor die percelen berekend tot en met het kalenderjaar waarin het perceel is overgedragen.
Artikel 2.13a Verhoging tarieven en normbedragen 2021, vervalt.
Artikel 2.14 Subsidievaststelling, wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.15 Transparantie, wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.16, eerste lid wordt “2.2” vervangen door “2.1”.
In artikel 3.2 Doelgroep, wordt de zinsnede “wordt uitsluitend verstrekt aan” vervangen door de zinsnede “kan worden aangevraagd door”.
Na artikel 3.3 wordt een artikel ingevoegd luidende:
Artikel 3.3a Aanvraagvereisten
Een aanvraag voor subsidie gaat, naast de gegevens, bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Asv, vergezeld van een gebiedsaanvraag van het project waarin in ieder geval is opgenomen:
per leefgebied, of onderdeel van het leefgebied een projectomschrijving op het niveau van beheerfunctie, een en ander afhankelijk van het gekozen abstractieniveau voor de beoordelingscriteria voor gebiedscriteria in het natuurbeheerplan zoals geldend op het moment van indiening van de subsidieaanvraag;
Artikel 3.4 Subsidievereisten, komt als volgt te luiden:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 3.1 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan het vereiste dat het project voldoet aan de beoordelingscriteria voor gebiedsaanvragen zoals die in het natuurbeheerplan, zoals geldend op het moment van indiening van de subsidieaanvraag, zijn opgenomen, inclusief de daarbij aangeduide kaarten.
Artikel 3.5, onderdelen a tot en met c komen te luiden:
Artikel 3.7 Subsidiehoogte, wordt als volgt gewijzigd:
Het eerste lid komt te luiden:
De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 3.1, wordt bepaald door het maximum aantal hectares per leefgebied dat voldoet aan de aanvraagvereisten en subsidievereisten zoals opgenomen in artikel 3.4 en 3.4a te vermenigvuldigen met de gemiddelde kosten per hectare leefgebied, vermenigvuldigd met zes.
De aanhef van het tweede lid van artikel 3.8 komt te luiden:
Indien de binnen de aanvraagperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond te boven gaan, wordt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie een afweging gemaakt tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:
Artikel 3.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger, wordt als volgt gewijzigd:
Onderdeel d komt als volgt te luiden:
wijzigingen van activiteiten op perceelsniveau die gedurende het kalenderjaar optreden, en wijzigingen als bedoeld in onderdeel e, worden door de subsidieontvanger gemeld aan gedeputeerde staten door die wijzigingen binnen de termijnen, genoemd in bijlage 2 van de Beleidsregel verlagen subsidie GLB door te voeren via het onder b bedoelde systeem. De wijzigingen van activiteiten op perceelsniveau die gedurende het kalenderjaar optreden, kunnen tot uiterlijk 30 september van het lopende beheerjaar worden doorgevoerd;
Het eerste lid van artikel 3.12 komt te luiden:
Artikel 3.12a Voorziening onmiddellijke liquiditeitsbehoefte subsidieontvanger, wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.13 Wijziging subsidieverlening, wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 4.2 Inwerkingtreding, wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 4.2a Werkingsduur en overgangsrecht
Deze regeling vervalt op 31 december 2029 met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Den Haag, 10 oktober 2023
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
plv. voorzitter,
drs. J.N Baljeu
Toelichting behorende bij het Besluit van gedeputeerde staten van 2 oktober 2023, PZH-2023-839194783 (DOS-2022-0005287) tot wijziging van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Zuid-Holland 2016
Er zijn een aantal tekstuele en een aantal inhoudelijke wijzigingen in de SNL 2016 doorgevoerd ten opzichte van de versie voor beheerjaar 2023. De belangrijkste wijzigingen worden hieronder nader uiteengezet.
Per beheerjaar 2024 kunnen alleen gemeenten die de voorgaande beheerperiode hebben beheerd en daarvoor een SNL 2016-subsidie hebben genoten, kunnen voor een navolgende subsidie in aanmerking komen (continuering).
Eerste lid, onderdeel d en tweede lid
Om nieuwe natuurbeheercollectieven de mogelijkheid te geven om de SNL in te stromen en de SNL-aanvragen voor zelfrealisatoren te kunnen verzorgen is als subsidievereiste de ondergrens van het aantal hectares waar het beheer op ziet van een natuurterrein verlaagd naar 5 hectare.
Voor natuurlijke personen, rechtspersonen en Staatsbosbeheer blijft de ondergrens ongewijzigd, namelijk 75 hectare.
Artikel 2.4a EU richtsnoeren voor staatssteun
In het eerste lid is een datum opgenomen die verband houdt met de einddatum van het Europese goedkeuringsbesluit behorende bij het model-SNL’16 met kenmerk SA.56811. Dit goedkeuringsbesluit is te raadplegen via de website van de Europese Commissie.
Het vereiste van het tweede lid van artikel 6a is afkomstig uit het vigerende landbouwsteunkader. In de nieuwe Richtsnoeren is de term ‘nulscenario’ opgenomen in plaats van het contrafeitelijk scenario. Het ‘nulscenario’ is de beschrijving van de situatie als géén subsidie zou worden verleend. Wanneer de provincie een aanvraag van een grote onderneming ontvangt, wordt het nulscenario op zijn geloofwaardigheid getoetst en geverifieerd of de steun het vereiste stimulerende effect heeft. Grote ondernemingen dienen in de aanvraag de situatie beschrijven als er geen steun zou worden verleend (deze situatie moet worden aangeduid als het nulscenario, het alternatieve project of de alternatieve activiteit) en moeten bewijsstukken overleggen om het in de aanvraag beschreven nulscenario te staven.
Artikel 2.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Per beheerjaar 2024 is dit artikel uitgebreid zodat duidelijk wordt onder welke omstandigheden het geoorloofd is één of meer percelen over te dragen, zonder dat dit invloed heeft op de subsidie voor het uitgevoerde beheer. De essentie is dat vanwege het overdragen van een perceel het doel van de subsidie, het in stand houden van het natuurterrein, niet nadelig wordt beïnvloed. Zulks zal moeten blijken uit het feit dat de koper voornemens en in staat is de instandhouding voor de resterende subsidieperiode voort te zetten. Dit kan blijken uit een subsidieaanvraag van de koper van het perceel, bijvoorbeeld in de vorm van een uitbreidingsaanvraag. Voor het kalenderjaar waarin de overdracht heeft plaatsgevonden wordt ervan uitgegaan dat de oude en nieuwe eigenaar de subsidie onderling verrekenen. Het voorgaande betekent dat de nieuwe eigenaar voor subsidie vanaf 1 januari van het jaar na aktepassering in aanmerking kan komen, waarbij alleen de resterende beheerperiode dient te worden doorlopen. Dit vergt dat de beschikking van de vorige eigenaar tijdig (uiterlijk 31 december) wordt aangepast (ook in het GEO-beschikkingenbestand) om de weg vrij te maken voor subsidie aan de nieuwe eigenaar.
Deze nieuwe bepaling probeert niet alle situaties te regelen, het bevat alleen een goedkeuring voor het verkorten van de zesjarige periode onder de genoemde voorwaarden. Voor alle overige situaties is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Artikel 2.13 Wijziging subsidieverlening vanwege vergroting areaal (per beheerjaar 2023)
De aanleiding voor het nieuwe vijfde lid is de wijziging van het beheertype voor moeras (in beheerjaar 2021). De hoofdregel is dat de tarieven of normbedragen zoals gehanteerd in de moederbeschikking worden gevolgd (artikel 2.13, derde lid). Het nieuwe vijfde lid maakt het mogelijk dat tarieven of normbedragen van nieuwe beheertypen, in geval van uitbreidingsaanvragen, als uitgangspunt worden genomen. In het vijfde lid is nu bepaald dat het jaar wordt gehanteerd waarin het tarief of de opslag voor het eerst is vastgesteld. Het kan dus voorkomen dat voorgaande openstellingsbesluiten moeten worden geraadpleegd om te zien waar een nieuw tarief of opslag voor het eerst is geïntroduceerd tijdens de subsidieperiode waarvoor de beschikking is afgegeven.
In dit artikel zijn de drempelbedragen aangepast conform de nieuwe bedragen die zijn opgenomen in de nieuwe Richtsnoeren voor de landbouw en bosbouwsector. Door de verlaging van de drempelbedragen zullen provincies eerder een TAM-melding moeten invoeren.
Artikel 3.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Vertraging in de termijn voor het indienen van activiteiten onder de eco-regeling had tot gevolg dat de termijn voor het indienen van jaarlijks beheer ANLb niet kon worden gehaald. Om deze afhankelijkheid te verduidelijken wordt de datum voor indiening weer gekoppeld aan de uiterlijke datum voor het indienen van de gecombineerde data inwinning. Dit betekent dat de in artikel 3.11, onderdeel e, bedoelde wijzigingen uiterlijk worden doorgevoerd 14 dagen na de datum voor het indienen van de Gecombineerde opgave.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-12786.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.