Verkeersbesluit in verband met het plaatsen van verkeersborden en aanbrengen van verkeerstekens op de gereconstrueerde N307 in Flevoland Hanzeweg en Overijssel (Flevoweg) tussen hmp. 106.1 en de aansluiting op de N50, de op dit wegvak aansluitende delen van de N306 (Drontermeerdijk), de Vossemeerdijk, de gemeentelijke Flevoweg, de Buitendijksweg, de Schansdijk, de Reeveweg en de bij deze wegen behorende fietspaden

De provincies Flevoland en Overijssel en de gemeenten Dronten en Kampen hebben een verkeersbesluit vastgesteld, ieder voor het eigen grondgebied.

Met dit bericht laat provincie Flevoland u weten dat er misschien iets verandert in uw buurt.

Gedeputeerde staten van Flevoland maken bekend dat er een verkeersbesluit is vastgesteld

op 25 oktober 2023 door gedeputeerde staten van Flevoland met het nummer 3163920.

op 13 september 2023 door gedeputeerde staten van Overijssel met het nummer 3183439.

op 8 september 2023 door burgemeester en wethouders van Dronten met het nummer 3183461.

op 11 oktober 2023 door burgemeester en wethouders van Kampen met het nummer 3181722 en 3181723.

Het besluit treedt in werking één dag na de bekendmaking.

Besluit:

Verkeersbesluit in verband met het plaatsen van verkeersborden en aanbrengen van verkeerstekens op de gereconstrueerde N307 in Flevoland Hanzeweg en Overijssel (Flevoweg) tussen hmp. 106.1 en de aansluiting op de N50, de op dit wegvak aansluitende delen van de N306 (Drontermeerdijk), de Vossemeerdijk, de gemeentelijke Flevoweg, de Buitendijksweg, de Schansdijk, de Reeveweg en de bij deze wegen behorende fietspaden;

Gedeputeerde Staten van Flevoland, gedeputeerde Staten van Overijssel, burgemeester en wethouders van Dronten en burgemeester en wethouders van Kampen

ieder voor zover het betreft de eigen bevoegdheid ingevolge artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994;

gelet op:

artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,

overwegende:

dat de provincie Flevoland wegbeheerder is van het binnen Flevoland gelegen deel van de N307 Hanzeweg en van de op de Drontermeerdijk gelegen N306, die de N307 kruist;

dat de provincie Overijssel wegbeheerder is van het binnen Overijssel gelegen deel van de N307 (Flevoweg);

dat de gemeente Dronten wegbeheerder is van de Vossemeerdijk en van de fietspaden langs de Hanzeweg, langs de Drontermeerdijk en door het Revebos ;

dat de gemeente Kampen wegbeheerder is van de Buitendijksweg, de Reeveweg, de Schansdijk, en de gemeentelijke Flevoweg;

dat de N307 deel uitmaakt van het wegenprogramma De ‘Weg van A tot Z’, dat is gericht op een betere wegverbinding tussen Alkmaar en Zwolle via de dijk Enkhuizen-Lelystad;

dat de provincies Flevoland en Overijssel samen met het Rijk hebben gewerkt aan een vernieuwing van de N307 tussen Roggebot en de aansluiting op de N50 bij Kampen, inclusief de bouw van een nieuwe brug (de Roggebotbrug), teneinde te komen tot een vlottere doorstroming van het (vaar)verkeer en een veiligere situatie voor gebruikers van weg en water;

dat de wijzigingen in de provinciale infrastructuur zijn samen gegaan met aanpassingen aan de aansluitende gemeentelijke wegen en de kruisende dan wel aangrenzende fietspaden;

dat de N307 Hanzeweg is gecategoriseerd als een regionale stroomweg en is aangewezen als een autoweg;

dat de oude N307 Hanzeweg met de rotonde bij de Roggebotsluis heeft plaats gemaakt voor nieuwe infrastructuur, bestaande uit gescheiden (parallel)wegen voor langzaam en snel verkeer, ongelijkvloerse kruisingen en twee rotondes;

dat de N306 Drontermeerdijk is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg;

dat de parallelwegen en de N306 door middel van de rotondes met op- en afritten zijn verbonden met de N307 Hanzeweg;

dat in de nieuwe situatie de Buitendijksweg, de Reeveweg en de gemeentelijke Flevoweg zijn aangesloten op de parallelstructuur van de N307 Flevoweg;

dat de vernieuwde N307 Hanzeweg bestaat uit één rijbaan met twee rijstroken en dat omwille van de veiligheid op dit wegdeel, in afwijking van artikel 21 van het RVV 1990, een lagere maximumsnelheid van 80 km/h wenselijk is;

dat ten westen van de N50 de N307 Flevoweg is aangelegd als 2x1 weg met tussenberm;

dat vanaf de N50 tot de Roggebotbrug de N307 Flevoweg is aangewezen als autoweg, maar de maximale toegestane snelheid op gedeelten is beperkt tot 80 km/u;

dat nabij de Roggebotbrug de rijbanen op de N307 Flevoweg naast elkaar te liggen om de Roggebotbrug over te kunnen gaan;

dat vanaf de N50 een parallelstructuur is aangelegd voor onder andere het langzaam rijdende verkeer;

dat de maximale toegestane snelheid op de parallelstructuur 60 km/u is;

dat de parallelweg is aangelegd ten noorden van de hoofdrijbaan N307 Flevoweg tot de Jachthaven, zich splitst ter hoogte van het dijkvak N10, via Viaduct Flevoland de hoofdrijbaan N307 Flevoland oversteekt en zich splitst aan de zuidzijde van de hoofdrijbaan richting het westen richting de Roggebotbrug en richting het oosten naar de Buitendijksweg;

dat de parallelweg zich ook splitst richting Kampen;

dat in de nieuwe situatie vanaf de N50 tot de Roggebotbrug een fietspad is aangelegd aan de zuidzijde van de hoofdrijbaan N307 Flevoweg en ten zuiden van de parallelweg;

dat vanaf de Buitendijksweg het fietspad ten noorden van de parallelweg ligt, maar ten zuiden van de hoofdrijbaan N307 Flevoweg;

dat ter hoogte van het dijkvak N10 fietsers de parallelweg kunnen oversteken;

dat de Reeveweg en het fiets-bromfietspad Buitendijksweg gelegen zijn buiten de bebouwde kom in de gemeente Kampen;

dat de Reeveweg in beheer is bij de gemeente Kampen;

dat voor de Reeveweg een maximale toegestane snelheid van 60 km/u geldt;

dat de (brom)fietsers tot de categorie langzaam verkeer behoren en hierdoor tot een kwetsbare doelgroep behoren;

dat het fiets-bromfietspad Buitendijksweg onderdeel is van een snelle fietsroute waarbij doorstroming op deze route gewenst is;

dat het fiets-bromfietspad Buitendijksweg in de voorrang zit ten opzichte van kruisende wegen;

dat het verlenen van voorrang aan verkeer vanaf de Reeveweg niet ten goede komt van de doorstroming op de snelle fietsroute van het fiets- bromfietspad;

dat het fiets- bromfietspad Buitendijksweg is gelegen buiten de bebouwde kom van Kampen;

dat het fietspad op dijkvak N10 een fietspad in beheer bij de gemeente Kampen is;

dat het fiets- bromfietspad Buitendijksweg onderdeel is van een snelle fietsroute waarbij doorstroming op deze route gewenst is;

dat het fiets-bromfietspad Buitendijksweg in de voorrang zit ten opzichte van kruisende wegen;

dat het verlenen van voorrang aan verkeer vanaf het fietspad Dijkvak N10 niet ten goede komt van de doorstroming op de snelle fietsroute van het fiets- bromfietspad Buitendijksweg;

dat op de nieuwe infrastructuur ook voor het overige de verkeersmaatregelen moeten worden getroffen die nodig zijn voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer;

dat deze verkeersmaatregelen zijn weergegeven op de bij dit besluit gevoegde tekeningen met de nummers 2108-2718, 2108-2719, 2108-2501, 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491, 2108-2492,

welke deel uit maken van dit besluit;

dat met dit verkeersbesluit wordt beoogd de veiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen en de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen op de genoemde wegen;

besluiten tot het aanbrengen van de volgende verkeerstekens als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990:

Hoofdrijbanen in Flevoland

op de hoofdrijbaan van de N307 Hanzeweg vanaf hmp 106.2 tot de provinciegrens met Overijssel:

  • A.

    voor het aanwijzen van de N307 Hanzeweg als autoweg: het bord G03 (autoweg);

  • B.

    voor het instellen van een lagere snelheid op voornoemde autoweg: het bord A01-80 (maximumsnelheid 80 km/uur);

  • C.

    voor het instellen van een verplichte rijrichting, het bord D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te rijden aan de zijde die de pijl aangeeft;

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2718, 2108-2719, 2108-2501 en 2108-2058.

op de hoofdrijbaan van de N307 Hanzeweg vanaf de provinciegrens met Overijssel tot hmp. 106.1:

  • D.

    voor instellen van een lagere snelheid op voornoemde autoweg vanaf de provinciegrens: het bord A01-80 (maximumsnelheid 80 km/uur);

  • E.

    ter beëindiging van de aanwijzing van de Hanzeweg als autoweg: na hmp 106.8 het bord G04 met het onderbord OB401-300 (einde autoweg, na 300 meter), na 300 meter gevolgd door het enkele bord G04;

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2718, 2108-2719, 2108-2501 en 2108-2058.

Hoofdrijbanen in Overijssel

op de hoofdrijbaan (linker en rechter rijstrook) van de N307 Flevoweg vanaf de provinciegrens met Flevoland (km 107,7) tot de aansluiting met de N50 (km 109,5): 

  • F.

    voor het aanwijzen van een gedeelte van de N307 Flevoweg als autoweg: aan weerszijden het bord G03 (autoweg);

  • G.

    voor het beperken van de maximumsnelheid op een gedeelte van de N307 Flevoweg: aan weerszijden het bord A01-80 (maximumsnelheid 80 km/uur);

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491 en 2108-2492.

op de hoofdrijbaan (zuidelijke rijstrook) van de N307 Flevoweg na hmp 109,1:

  • H.

    ter beëindiging van de aanwijzing van de N307 Flevoweg als autoweg: na hmp 109,1 het bord G04;

conform de bijgaande tekening met de nummer 2108-2492.

Zuidelijke rotonde

op de afrit van de N307 Hanzeweg, zuidzijde, richting de rotonde:

  • I.

    ter beëindiging van de aanwijzing van de rijbaan als autoweg: het bord G04 (einde autoweg);

  • J.

    tot het aanwijzen van een weggedeelte specifiek voor bestuurders van een autobus door het aanbrengen van het woord ‘BUS’, zoals bedoeld in artikel 81 RVV 1990;

  • K.

    voor het aanwijzen van een bushalte direct voor de rotonde: het bord L03 (bushalte);

  • L.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op de aansluiting op de rotonde: 150 meter voor de rotonde het bord B06 met het onderbord OB401-150 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, na 150 meter), na 150 meter gevolgd door het bord B06 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • M.

    tot het instellen van een verplichte rijrichting op de rotonde: het bord D01 (rotonde verplichte rijrichting);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de afrit van de N307 Hanzeweg, noordzijde, richting de rotonde:

  • N.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op de aansluiting op de rotonde: het bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de oprit van de N307 Hanzeweg vanaf de rotonde:

  • O.

    voor het gelijktrekken van de verkeersregels op de oprit met die op de N307: het bord G03 (autoweg) gecombineerd met het bord A01-80 (maximumsnelheid 80 km/uur);

  • P.

    voor het instellen van een adviessnelheid bij de bocht: het bord J2 (bocht naar rechts) gecombineerd met het bord A04-30 (adviessnelheid 30 km/uur);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de aansluiting van de zuidelijke parallelweg op de rotonde:

  • Q.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling: het bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • R.

    voor het vaststellen van de rijrichting op de afrit: het bord C02 (eenrichtingsverkeer, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

  • S.

    voor het instellen van een verplichte rijrichting, het bord D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de zuidelijke afslag van de rotonde richting de zuidelijke parallelweg in westelijke richting:

  • T.

    voor het beperken van de maximumsnelheid: het bord A01-60 (maximumsnelheid 60 km/uur);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de zuidelijke parallelweg vanaf de rotonde over de brug tot aan de provinciegrens met Overijssel:

  • U.

    voor het beperken van de maximumsnelheid en het zonaal toepassen ervan conform artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW): het bord A01-60 (maximumsnelheid 60 km/uur);

  • V.

    ter voorkoming van (brom)fietsers op de rijbaan: het bord C15 (verboden voor fietsers en bromfietsers);

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2719, 2108-2501 en 2108-2058.

op het weggedeelte vanaf de rotonde tot en met de aansluiting op de N306 (Drontermeerdijk):

  • W.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling: het bord B06 met het onderbord 0B401-150m (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, na 150 m), na 150 meter gevolgd door het enkele bord B06 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2719 en 2108-2501.

op het weggedeelte vanaf de N306 (Drontermeerdijk) tot en met de aansluiting op de rotonde:

  • X.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling: het bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

Noordelijke rotonde (ovonde)

op de afrit van de N307 Hanzeweg, noordzijde, tot aan de rotonde:

  • Y.

    ter beëindiging van de aanwijzing van de rijbaan als autoweg: het bord G04 (einde autoweg);

  • Z.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op de rotonde: het bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • AA.

    voor het vaststellen van de rijrichting op de afrit: het bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de N306 ten behoeve van de aansluiting van de N306 op de rotonde:

  • BB.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling: het bord B06 met het onderbord 0B401-100 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, na 100 m), na 100 meter gevolgd door het enkele bord B06 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • CC.

    voor het instellen van een verplichte rijrichting op de rotonde: het bord D01 (rotonde verplichte rijrichting);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de oprit van de N307 Hanzeweg (noordzijde) vanaf de N306 via de rotonde:

  • DD.

    tot het aanwijzen van een weggedeelte specifiek voor bestuurders van een autobus door het aanbrengen van het woord ‘BUS’, zoals bedoeld in artikel 81 RVV 1990;

  • EE.

    voor het aanwijzen van een bushalte aan het begin van de oprit: bord L03 (bushalte);

  • FF.

    voor het gelijktrekken van de verkeersregels op de oprit vanaf de rotonde met die op de N307: het bord G03 (autoweg) gecombineerd met het bord A01-80 (maximumsnelheid 80 km/uur);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

N306 (Drontermeerdijk)

op de N306 (Drontermeerdijk) vanaf de noordelijke rotonde (ovonde):

  • GG.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op de N306: het bord B01 (voorrangsweg);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2501.

op de N306 (Drontermeerdijk) in noordelijke richting:

  • HH.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op de N306 tot aan de noordelijke rotonde (ovonde): het bord B01 (voorrangsweg);

  • II.

    voor het instellen van een adviessnelheid bij de bocht na het Flevoviaduct: het bord J3 (bocht naar links) gecombineerd met het bord A04-30 (adviessnelheid 30 km/uur);

  • JJ.

    voor het instellen van een verplichte rijrichting, het bord D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2501.

Vossemeerdijk

op de Vossemeerdijk richting N306:

  • KK.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling: het bord B06 en haaientanden;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2501.

op de Vossemeerdijk vanaf de N306:

  • LL.

    voor het beperken van de maximumsnelheid: het bord A01-50 (maximumsnelheid 50 km/uur)

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2501.

Zuidelijke parallelweg aan de Flevolandse zijde

op de zuidelijke parallelweg ter hoogte van het parkeerterrein:

  • MM.

    voor het instellen van een parkeerterrein: het bord E04 (Parkeergelegenheid)

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2718.

Parallelstructuur N307 aan de Overijsselse zijde

op de Overijsselse zijde van de parallelstructuur tussen hmp 107,7 (grens Flevoland) en hmp 109,5 (aansluiting N50):

  • NN.

    voor het instellen van een zone conform artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waarbinnen een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt op de zuidelijke parallelweg vanaf nabij N307 hmp 107,7 in oostelijke richting tot nabij hmp 109,5: het bord A0-1-60 ZB/ZE (zone maximumsnelheid 60 km/uur);

  • OO.

    voor het instellen van een zone conform artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waarbinnen een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt op de noordelijke parallelweg vanaf nabij N307 hmp 109,5 in westelijke richting tot nabij hmp. 107,7: het bord A0-1-60 ZB/ZE (zone maximumsnelheid 60 km/uur);

  • PP.

    voor het instellen van een parkeerverbod op een gedeelte en aan beide zijden van de zuidelijke parallelweg vanaf nabij N307 hmp 107,7: het bord E01 (verboden te parkeren);

  • QQ.

    voor het instellen van een eenrichtingsweg uitgezonderd ter bereiking van aanliggende percelen op de zuidelijke parallelweg op een gedeelte van de Buitendijksweg vanaf nabij het Flevo Viaduct nabij hmp108,1 in westelijke richting: het bord C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord ( uitgezonderd ter bereiking van aanliggende percelen) en in tegenovergestelde richting het bord C3 (eenrichtingsweg);

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491 en 2108.

op de Overijsselse zijde van de langs de hoofdrijbaan N307 en parallelstructuur tussen hmp 107,7 (grens Flevoland) en hmp 109,5 (aansluiting N50) gelegen parallelweg en fiets-infrastructuur:

  • RR.

    ter regeling van de voorrang ter hoogte van het kruispunt Buitendijksweg nabij hmp 108,0 de borden B4 (voorrangskruispunt Zijweg links) en B5 (voorrangskruispunt Zijweg rechts) en bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden waarbij de parallelweg Buitendijksweg in voorrang is;

  • SS.

    ter regeling van de voorrang van de parallelweg Buitendijksweg en de aansluitende weg met het kruisende fietspad ter hoogte van nabij hmp 108,0: de borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) met onderborden OB5030B04 (beide richtingen) en haaientanden waarbij het fiets-bromfietspad in voorrang is;

  • TT.

    ter regeling van de voorrang van het ten zuiden parallel aan de Buitendijksweg gelegen fiets-bromfietspad en ter hoogte van nabij hmp 108,0 (viaduct Flevoweg) met kruisende aansluitende paden: haaientanden waarbij het parallel aan de Buitendijksweg gelegen fiets-bromfietspad in voorrang is;

  • UU.

    ter regeling van de voorrang van de parallelweg Buitendijksweg en het fiets-bromfietspad ter hoogte van nabij hmp 108,0 (viaduct Flevoweg): het bord B06 verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden waarbij de parallelweg Buitendijksweg in voorrang is;

  • VV.

    ter regeling van de voorrang van de parallelweg Buitendijksweg met het kruisende fiets-bromfietspad ter hoogte van tussen hmp 108,4 en hmp 108,6: de borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden waarbij de parallelweg Buitendijksweg in voorrang is;

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491 en 2108-2492.

Fiets-infrastructuur

op de fietspaden die aan de Flevolandse zijde deel uitmaken van de vernieuwde infrastructuur, langs (de parallelwegen van) de N307 Hanzeweg en langs de N306,

  • WW.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling bij alle kruisingen van een fietspad met een rijbaan van de N307 Hanzeweg, een parallelweg van de N307 Hanzeweg of de N306: het bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • XX.

    ter regeling van het gebruik van deze fietspaden: het bord G12a (verplicht fiets/bromfietspad);

conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2719, 2108-2501 en 2108-2058.

bij de toegang tot het fietspad dat vanuit het zuiden aansluit op de zuidelijke parallelweg van de N307 Hanzeweg:

  • YY.

    om het gebruik van het fietspad te beperken tot fietsers en snorfietsen zonder ingeschakelde verbrandingsmotor: het bord G13 (onverplicht fietspad);

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2719.

op de fietspaden aan de Overijsselse zijde langs de hoofdrijbaan N307 en parallelstructuur tussen hmp 107,7 (grens Flevoland) en hmp 109,5 (aansluiting N50):

  • ZZ.

    ter regeling van het gebruik van de (brom)fietspaden langs de (parallelwegen van) de N307 Hanzeweg tussen hmp 107.7 en hmp 109,5: het bord G12A (verplicht fiets/bromfietspad) met ter hoogte van nabij hmp.108,0, hmp 108,5, hmp 109,2, hmp een onderbord OB 505 (beide richtingen-tegenliggers) en ter hoogte van hmp 108,1 een onderbord OB -502 (geldig in twee richtingen);

  • AAA.

    ter duiding van het einde van het verplicht fiets-bromfietspad in westelijke richting vanaf ter hoogte van hmp 109,2: het bord G12B (einde verplicht fiets-bromfietspad);

conform de bijgaande tekeningen met nummers 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491 en 2108-2492;

op het fietspad Dijkvak N10 te Kampen:

  • BBB.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op het kruispunt fietspad Dijkvak N10 met het fiets- bromfietspad Buitendijksweg: het plaatsen van bord B6 met daarbij haaientanden;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2059;

op de Reeveweg te Kampen:

  • CCC.

    voor het vaststellen van de voorrangsregeling op het kruispunt Reeveweg met het fiets-Bromfietspad Buitendijksweg: het plaatsen van bord B6 met daarbij haaientanden;

conform de bijgaande tekening met het nummer 2108-2059;

alles conform de bijgaande tekeningen met de nummers 2108-2718, 2108-2719, 2108-2501, 2108-2058, 2108-2059, 2108-2491 en 2108-2492 en het kenmerk 3163577,

en besluiten tot het intrekken van eerdere besluiten over de plaatsing van verkeerstekens en de weginrichting: 

op het gedeelte van de N307 Flevoweg inclusief de parallelweg en aanliggende (brom)fietspaden tussen hmp 107,7 en 109,5, voor zover deze niet verenigbaar zijn met het besluit tot het plaatsen van de onder F, G, NN-VV, ZZ en AAA genoemde verkeerstekens.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wvw 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Uit het oogpunt van;

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers en;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om voornoemde maatregelen te nemen en ter uitvoering hiervan de benodigde verkeerstekens en borden te plaatsen.

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Midden-Nederland.

Op advies van de politie is de voorrangssituatie gewijzigd ten gunste van het verkeer op het fiets-bromfietspad Buitendijksweg. Omwille van de doorstroming op deze snelle fietsroute krijgt het fiets-bromfietspad Buitendijksweg op de kruising met de Reeveweg en de kruising met het fietspad Dijkvak N10 voorrang. 

Gecoördineerde besluitvorming

De reconstructie van de N307, inclusief de parallelwegen en kruisende wegen, maakt deel uit van het interprovinciale project IJsseldelta Zuid. Voor de regulering van het verkeer op de gereconstrueerde wegdelen binnen het project IJsseldelta Zuid zijn verkeersbesluiten nodig van meerdere wegbeheerders. Het gaat om de gemeentes Dronten en Kampen en de provincies Flevoland en Overijssel.

Op deze verkeerbesluiten wordt de provinciale coördinatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening toegepast. Dit is besloten in het besluit van 15 mei 2013, kenmerk 1495266, van Provinciale Staten van Flevoland en het besluit van Provinciale Staten van Overijssel van 9 februari 2011, kenmerk 2011/0130021.

Dit betekent dat de ontwerpbesluiten van alle vier de wegbeheerders gelijktijdig ter inzage zijn gelegd en dat de hierna vermelde besluiten gelijktijdig bekend worden gemaakt. Gedeputeerde Staten van Flevoland treden hierbij op als het coördinerend orgaan.

Het gaat om de volgende verkeersbesluiten:

  • -

    het verkeersbesluit van gedeputeerde staten van Flevoland voor het gereconstrueerde deel van de N307 Hanzeweg en de N306 (Drontermeerdijk);

  • -

    het verkeersbesluit van gedeputeerde staten van Overijssel voor het gereconstrueerde deel van de Flevoweg N307;

  • -

    het verkeersbesluit van burgemeester en wethouders van Dronten voor de aansluiting van de Vossemeerdijk op de gereconstrueerde N306 (Drontermeerdijk);

  • -

    het verkeersbesluit van burgemeester en wethouders van Kampen voor het kruispunt Fietspad dijkvak N1O en fiets-bromfietspad Buitendijksweg en het kruispunt Reeveweg en Fiets-Bromfietspad Buitendijksweg;

De ontwerpbesluiten hebben ter inzage gelegen van 13 april tot en met 24 mei 2023. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

Waar en wanneer kunt u het besluit inzien?

Het geïntegreerde verkeersbesluit inclusief de bijbehorende stukken kunnen fysiek op verzoek worden ingezien. U kunt hiervoor een afspraak maken via de coördinator voor procedures van het IJsseldelta-programma L. Haverkort via telefoonnummer 06 - 4069 8625.

Alle documenten zijn digitaal te raadplegen via www.ijsseldeltaprogramma.nl, op de pagina van N307 Roggebot-Kampen onder de kop Bekendmakingen. Tevens zijn de documenten in te zien op de website van de provincie Flevoland via https://www.flevoland.nl/loket/ter-inzage.

Beroep

Als u het niet eens bent met een van de verkeersbesluiten kunt u beroep instellen bij de rechtbank.

Er kan alleen beroep worden ingesteld door belanghebbenden die redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij niet (tijdig) een zienswijze tegen het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht.

Daarnaast kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen, als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het vragen van een voorlopige voorziening is mogelijk als u binnen de genoemde termijn ook een beroepschrift indient.

Het beroepschrift en/of het verzoek om voorlopige voorziening (VOVO) kunt u digitaal indienen via https://loket.rechtspraak.nl/. U kunt het ook per post versturen.

Een beroepschrift tegen het besluit van de provincie Flevoland of de gemeente Dronten kunt u sturen naar de Rechtbank Midden-Nederland, locatie Lelystad, Postbus 2035, 8203 AA Lelystad.

Een beroepschrift tegen het besluit van de provincie Overijssel of de gemeente Kampen kunt u sturen naar de Rechtbank Overijssel, Afdeling bestuursrecht, postbus 10067, 8000 GB Zwolle.

De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt zes weken. Deze termijn begint op de dag na deze bekendmaking.

Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • a.

    de naam en het adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;

  • d.

    de gronden van het beroep (motivering).

Het project IJsseldelta fase 2 valt onder de Crisis- en herstelwet. Voor de verkeersbesluiten gelden daarom de procedureregels uit de Crisis- en herstelwet (afdeling 2 van hoofdstuk 1, bijlage 1) en artikel 11 van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet. Deze regels zijn er voor bedoeld om procedures tegen ruimtelijke en infrastructurele projecten te versnellen. Bij het indienen van beroep gelden er daarom afwijkende voorwaarden.

Vermeld direct in uw beroepschrift waarom u beroep instelt. Doet u dit niet (of te laat), dan is het beroep niet-ontvankelijk. Dat betekent dat het beroep niet aan de formele eisen voldoet en niet inhoudelijk wordt behandeld.

Vragen

Voor vragen en nadere informatie over het project en de procedure kunt u terecht bij de coördinator procedures voor het IJsseldelta programma, dhr. L. Haverkort, telefonisch te bereiken via 06 4069 8625.

Naar boven