Verkeersbesluit Kruispunten N402 Rijksstraatweg-Kerklaan en N402 Rijkstraatweg-Slootdijk

Provincie Utrecht, gemeente Stichtse Vecht, N402, snelheidsverlaging van 80 naar 60 km/uur.

 

Besluit van de provincie Utrecht van 17 november 2022, nummer UTSP-967621710-36129, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve:

  • Snelheidsverlaging van de N402 tussen kruispunten Rijksstraatweg-Kerklaan en Rijkstraatweg-Slootdijk (noordelijke aansluiting).

  • Verwijderen fietsoversteek op kruispunt Rijksstraatweg-Kerklaan.

  • Verwijderen haaientanden bij de fietsoversteek richting de Kerklaan.

 

Gebruikte afkortingen

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

Hmp. = hectometerpaal

 

Overwegingen

In december 2016 is de beleidsuitwerking ‘Snelheidsregimes op provinciale wegen’ gereedgekomen. Aanleiding is het Mobiliteitsplan provincie Utrecht 2015-2028 geweest. In deze beleidsuitwerking wordt nadere uitleg gegeven over de snelheidsregimes die de provincie op haar wegen hanteert, waarom de provincie terughoudend is met de verlaging van de maximumsnelheid en onder welke voorwaarden verlaging van de maximumsnelheid bespreekbaar is. Bij het bepalen van het juiste snelheidsregime voor een weg wordt rekening gehouden met de landelijke wet- en regelgeving, de principes van “Duurzaam Veilig” en de wegcategorisering provincie Utrecht zoals aangegeven in het Mobiliteitsplan 2015-2028.

 

Er zijn door de omgeving vragen en zorgen geuit over de verkeersveiligheid op kruisingen van de N402 Rijksstraatweg met de Kerklaan en de Slootdijk (noordelijke aansluiting) in de gemeente Stichtse Vecht.

Met oog op het provinciale beleid is ervoor gekozen om op het deel tussen hmp. 7,3 en hmp. 7,9 de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur te verlagen. Hierbij worden de kruisingen ingericht als voorrangskruisingen en wordt de voorrangsweg opgeheven.

 

Op alle kruisingsvlakken, behalve de Kerklaan, worden de fietspaden uitgebogen. Hiermee wordt de voorrangssituatie op het fietspad verduidelijkt. Het fietspad op het kruisvlak met de Kerklaan wordt niet uitgebogen. Bestuurders die vanaf de provinciale weg afslaan moeten het recht doorgaande verkeer laten voorgaan. De haaientanden in de richting van de Kerklaan zijn daarom overbodig en worden verwijderd.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen.

Op grond van artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën.

De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Verplicht overleg politie

Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel.

 

De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit en stemt in met de genoemde maatregelen. Bij het instellen van een maximale snelheid van 60 km/uur wordt voldaan aan de uitvoeringsvoorschriften. De maatregelen hebben geen nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid en de maatregel is handhaafbaar. Aan het advies om de haaientanden bij de fietsoversteek in de richting van de Kerklaan te verwijderen is gehoor gegeven.

 

Afweging belangen

Naar aanleiding van vragen en klachten over de verkeersveiligheid op de kruisingen van de N402 met de Slootdijk (noordelijke aansluiting) en de Kerklaan, en op basis van het provinciale beleid om de verkeersveiligheid te verhogen, hebben wij besloten om de snelheid op het weggedeelte vanaf de kruising met de Slootdijk (noordelijke aansluiting) tot en met de kruising met de Kerklaan te verlagen naar 60 kilometer per uur. De verwachting is dat door verlaging van de snelheid, de veiligheid voor alle weggebruikers verbetert.

 

De maatregelen zullen leiden tot een veiliger verkeersafwikkeling en dragen tevens bij aan een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van de omwonenden en medegebruikers van de provinciale weg N402, Rijksstraatweg.

 

De maatregelen zijn besproken met onder andere bewoners en de gemeente Stichtse Vecht.

 

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

De volgende maatregelen worden uitgevoerd op de provinciale weg N402, in de gemeente Stichtse Vecht, ten behoeve van de verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur.

 

Verwijderen:

  • 1 x bord A2-60 (einde 60 km/uur) van bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 8 x bord B1 van Bijlage I van het RVV 1990 tussen hmp. 7.3 en 8.5 waarmee de voorrangsweg wordt opgeheven.

  • 1 x bord B6 van bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden, waarmee de bestaande fietsoversteek wordt opgeheven op het kruispunt N402 Rijksstraatweg-Kerklaan.

  • 1 x bord G12a van bijlage I van het RVV 1990.

  • Bestaande fietsoversteek.

  • De haaientanden bij de fietsoversteek van de Kerklaan, richting de Kerklaan.

 

Plaatsen:

  • 3 x borden A1-60 (60 km/uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op dit weggedeelte voor alle verkeer op de provinciale weg N402 in de gemeente Stichtse Vecht geldt, op hmp. 7.40, 7.45 en 7.60;

  • 3 x borden B4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op hmp. 7.70, 8.00 en 8.30 waarmee de betreffende kruising als voorrangskruising wordt aangewezen.

  • 4 x borden B5 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op hmp. 7.40, 7.60, 7.80 en 8.45 waarmee de betreffende kruising als voorrangskruising wordt aangewezen.

  • 1 x bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op hmp. 7.60

  • 3 x bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 op hmp. 7.45, 7.60 en 7.90

 

Aandachtspunt

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Interim Omgevingsverordening 2021 Provincie Utrecht onverlet.

 

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

 

 

 

 

M. Stangenberger

Teamleider domein Mobiliteit

 

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf bekendmaking gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302589111. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.

 

Rechtsbescherming

Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit? Bel ons dan eerst even. Onze medewerkers kunnen uw vragen beantwoorden. Misschien is het dan niet meer nodig om bezwaar te maken. Bent u het nog steeds niet eens met dit verkeersbesluit dan kunt u bezwaar maken. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”. Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/klacht-bezwaar-melding-doorgeven.

Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.

Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook voor de hoogte van het griffierecht: https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven