Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2023, 11336 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2023, 11336 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023
Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zeeland van 26 september 2023, nummer 346408, houdende de wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023.
Gedeputeerde staten van Zeeland;
Overwegende dat de provincie verantwoordelijk is voor de realisatie van de doelen uit het Natuurpact ‘ontwikkeling en beheer van natuur in Nederland (2013)’ en deze subsidieregeling voor verwerving van grond binnen het NNN nodig is als efficiënt, effectief en rechtmatig instrument voor de realisatie van het NNN in de provincie Zeeland.
besluiten vast te stellen de navolgende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023:
Na hoofdstuk 31 wordt toegevoegd een hoofdstuk luidende:
Hoofdstuk 32 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie voor aankoop van NNN-gronden (Subsidieregeling Grondverwerving Natuurnetwerk Zeeland)
Artikel 32.1 Begripsbepalingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
natuurterrein: binnen de provincie gelegen gronden met als hoofdfunctie natuur die in het natuurbeheerplan is aangeduid, alsmede grond waarvoor reeds een subsidie is verleend op grond van deze regeling dan wel op grond van artikel 15 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Zeeland;
Artikel 32.2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het realiseren van natuur door middel van het verwerven van grond.
Artikel 32.5 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.2.1, tweede lid, wordt subsidie niet verstrekt indien:
Artikel 32.6 Subsidiabele kosten
In afwijking van paragraaf 1.3 komen uitsluitend en voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 32.7 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 32.6 komen de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 32.9 Subsidievereisten
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 32.10 Openstelling, subsidieplafonds en verdelingswijze
Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 32.2 kan uitsluitend worden verstrekt als gedeputeerde staten de mogelijkheid tot het doen van een aanvraag voor subsidie hebben opengesteld door vaststelling van een subsidieplafond en van een openstellingsperiode voor de indiening van de aanvraag voor subsidie. Gedeputeerde staten stellen hierbij tevens het aanvraagformulier als bedoeld in artikel 32.8, eerste lid, vast
Artikel 32.11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Indien het wegens onvoorziene omstandigheden niet mogelijk is om binnen de in het eerste lid, onder a tot en met d, gestelde termijn de vermelde verplichtingen na te komen, kan de subsidieontvanger uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging van die termijn met maximaal 1 jaar.
Gedeputeerde staten kunnen op aanvraag een voorschot van ten hoogste 80% van de maximale subsidie verlenen, mits de aanvraag vergezeld gaat van een overzicht van de gemaakte kosten en de betalingsbewijzen daarvan, van goedgekeurde offertes waaruit de betalingsverplichtingen blijken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van 26 september 2023.
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
Drs. M.J.C. Franken, secretaris
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Grondverwerving Natuurnetwerk Zeeland
Het model voor deze nieuwe regeling is door de gezamenlijke provincies voorgelegd aan de Commissie en goedgekeurd voor een periode van 3 juni 2022 tot en met 31 december 2027.
Doel is door het stimuleren van grondverwerving een bijdrage te leveren aan het realiseren van natuur binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN). In het door de provincie vastgestelde natuurbeheerplan is aangegeven welk beheertype op de gronden binnen het NNN gerealiseerd kunnen worden.
Het gebruik van de grond - veelal agrarisch - is het vertrekpunt voor de taxatie. Bij de taxatie staat de grondprijsontwikkeling in het gebied centraal; die wordt bepaald aan de hand van de grondtransacties die in het betrokken gebied hebben plaatsgevonden. De door de onafhankelijke taxateur vastgestelde marktprijs is de minimale aankoopprijs die naar verwachting op de markt kan worden gerealiseerd, en de maximale prijs waarover subsidie kan worden verleend.
De doelgroep van deze regeling is ruim: een ieder kan een subsidie aanvragen. Zowel natuurbeheerorganisaties, Staatsbosbeheer, particuliere grondbezitters als agrariërs of agrarische collectieven kunnen een aanvraag indienen. Voorwaarde is dat zij duurzaam natuurbeheer kunnen verrichten (zie artikel 32.9, onder a).
Artikel 32.5 Weigeringsgronden
Projecten die reeds zijn uitgevoerd voordat de aanvraag werd ingediend, worden geweigerd. Het stimulerend effect (dat op grond van de staatssteunregels vereist is) ontbreekt in dat geval. Eventuele voorbereidingen die nodig zijn om tot verwerving te kunnen overgaan, zijn echter wel toegestaan (bijv. het voeren van onderhandelingen, het sluiten van een koopovereenkomst met financieel voorbehoud, enz.). Ook artikel 32.8 komt aan deze eis tegemoet: de subsidieaanvraag moet worden ingediend vóór het passeren van de leveringsakte.
Subsidie wordt niet verstrekt voor de verwerving van grond die al natuur is. Of dit het geval is, kan blijken uit de bestemming van de natuur al dan niet in combinatie met wat er in de praktijk voor beheer wordt gevoerd op die grond. Indien reeds een kwalitatieve verplichting is opgelegd waarin de eigenaar wordt verplicht tot natuurbeheer, dan is voldoende geborgd dat de grond als natuur in stand wordt gehouden.
Grondverwerving waartoe de subsidieaanvrager reeds uit anderen hoofde verplicht is, komt niet voor subsidie in aanmerking. In dat geval zou immers het stimulerend effect van de subsidie ontbreken, omdat de aanvrager de grond ook zonder subsidie reeds moet verwerven. Zo zal grond die is verworven in het kader van een ruimtelijke compensatie voor een ingreep in het NNN, niet voor subsidie in aanmerking komen.
Artikel 32.6 Subsidiabele kosten
De kosten voor bodemonderzoek zijn subsidiabel voor zover het kosten betreffen die direct verband houden met de verwerving van de grond. Een bodemonderzoek voor het bepalen van de inrichtingsmaatregelen is niet subsidiabel.
De kadasterkosten die worden gesubsidieerd betreffen zowel de inschrijving van de leveringsakte bij overdracht, als de inschrijving van de kwalitatieve verplichting in het register
De notariskosten omvatten onder andere de kosten voor het opstellen van een leveringsakte voor de overdacht van de grond en voor het opstellen van een notariële akte voor het vestigen van de kwalitatieve verplichting.
Artikel 32.9 Subsidievereisten
De wijze waarop een subsidieaanvrager kan aantonen dat hij duurzaam natuurbeheer kan verrichten, is in beginsel vrij. Indien de aanvrager niet beschikt over een certificaat SNL, zal in elk geval moeten worden aangetoond dat meerjarig beheer mogelijk is (gezien tijd, middelen, expertise die ter beschikking staan). Daarnaast kan aan de hand van de werkzaamheden die op dat moment al worden verricht (in het kader van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap dan wel uit anderen hoofde) worden aangetoond dat de aanvrager in staat is tot duurzaam natuurbeheer. Ook kan de subsidieaanvrager dit aannemelijk maken door te verklaren dat hij voornemens is zich aan te sluiten bij een collectief en hij redelijkerwijs ook kan voldoen aan het Programma van Eisen voor een certificaat.
In beginsel is de regeling opgesteld voor nog te realiseren natuur die reeds op grond van het natuurbeheerplan als zodanig is aangewezen. In sommige gevallen zal het echter ook wenselijk zijn bepaalde grond te subsidiëren zodat deze kan worden opgenomen in het natuurnetwerk. Voor deze gronden geldt echter aanvullend als vereiste dat dit ecologisch onderbouwd moet worden. Dit houdt in dat bijvoorbeeld aangetoond moet worden dat het natuurbeheertype aansluit op het natuurbeheer van aangrenzende binnen het NNN gelegen percelen, dat het landschappelijk inpasbaar is en dat het past in de leefgebiedenbenadering.
Indien subsidie verstrekt wordt, zal de grond alsnog worden opgenomen in het NNN. Op de voorbereiding hiervan, de wijziging van het natuurbeheerplan, is de uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure ex afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Met de inrichtingsschets wordt inzichtelijk gemaakt wat de kadastrale percelen zijn, wat de te realiseren beheertypen moeten worden en wat voor maatregelen hiervoor uitgevoerd dienen te worden (denk aan grondwerk, rasters, verwijderen van beplanting of wegen en het aanplanten van beplanting).
Naast de verplichtingen die in artikel 32.11 zijn opgesomd, zijn er nog enkele verplichtingen die rechtstreeks uit het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023 voortvloeien. Deze zijn opgenomen in de artikelen 1.6.1 tot en met 1.6.5. Dit betreft onder meer de verplichting om gedeputeerde staten onverwijld schriftelijk in kennis te stellen zodra aannemelijk is dat de activiteit waarvoor subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zal plaatsvinden, of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan deze subsidie verbonden voorwaarden en verplichtingen zal worden voldaan.
De subsidieontvanger is verplicht een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan (of omgevingsplan onder de Omgevingswet) in te dienen. Op deze wijze wordt geborgd dat de grond ook daadwerkelijk de functie natuur krijgt.
Verlenging van de termijn is bij uitzondering en de termijn wordt enkel verlengd indien er concreet zicht is op verwerving van grond.
Op grond van het derde lid wordt de subsidieontvanger ertoe verplicht een kwalitatieve verplichting te vestigen op de verworven grond. Daartoe wordt binnen vier weken na de subsidieverlening een uitvoeringsovereenkomst gesloten waarin de kwalitatieve verplichting is opgenomen inclusief de verplichting om deze verplichting binnen een bepaalde termijn in te schrijven in de registers.
Deze bepaling maakt duidelijk dat anders dan gebruikelijk is, de definitieve vaststelling van de subsidie steeds zal plaatsvinden op basis van werkelijke kosten. Reden dat op dit punt wordt afgeweken van de Algemene subsidieverordening Zeeland 2023 en het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023 is dat de Europese staatssteunregels dit voorschrijven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-11336.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.