Wijzigingsverordening 2023 Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Limburg 2016

[Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in twee verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Provinciaal blad zullen de wijzigingen van artikel I, onderdeel A tot en met K, onderdeel L, onder 1 en 3 en onderdeel M verwerkt worden.]

 

Gedeputeerde Staten van Limburg,

 

Overwegende dat het wenselijk is om een aantal onderdelen van de Subsidieverordening natuur- en landschapsbeheer Limburg 2016 te actualiseren en de leesbaarheid van de regeling te verbeteren,

 

BESLUITEN

 

Vast te stellen de volgende wijzigingsverordening:

 

Wijzigingsverordening 2023 Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Limburg 2016

ARTIKEL I WIJZIGINGEN

De Subsidieverordening natuur- en landschapsbeheer Limburg 2016 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

Artikel 1.1 (begripsbepalingen) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De eerste definitie van “regiokaart” (onder j.) komt te vervallen.

  • 2.

    De definitie van het begrip “grote onderneming” komt te luiden:

    grote onderneming: onderneming die niet aan de in bijlage I bij Verordening (EU) 2022/2472 vastgestelde criteria voldoet;.

  • 3.

    In de definitie van het begrip “knooppuntennetwerk” wordt “het” ingevoegd voor “fietsen” en wordt een komma ingevoegd na “wandelen”.

  • 4.

    In de definitie van het begrip “landbouwactiviteit” wordt “, met uitzondering van visserijproducten,” ingevoegd voor “als bedoeld in” en vervalt “, met uitzondering van visserijproducten,” na “Europese Unie”.

  • 5.

    Er wordt een definitie van het begrip “landbouwsteunkader” op alfabetische volgorde ingevoegd, luidend als volgt:

    landbouwsteunkader: Richtsnoeren voor staatssteun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden (Pb EU 2022/C485/1);.

  • 6.

    In de definitie van “regiokaart” (onder bb.) wordt “bijlage 5.2” vervangen door “bijlage 2” en vervalt “rechtstreekse betalingen”.

  • 7.

    De volgende definities worden in alfabetische volgorde ingevoegd:

    • -

      toezichtsbijdrage: extra vergoeding voor het toezicht houden op een natuurterrein;

    • -

      vaarbijdrage: extra vergoeding voor transportkosten in verband met het beheer van natuur- en landschapsbeheertypen op een natuurterrein dat alleen varend kan worden bereikt;

    • -

      voorzieningenbijdrage: extra vergoeding voor het toegankelijk maken en houden voor recreatie op een natuurterrein;

  • 8.

    De letteraanduiding van de definities wordt zodanig aangepast dat de definities in alfabetisch volgorde zijn opgenomen.

B

 

Artikel 2.1 (doelgroep), tweede lid, komt als volgt te luiden:

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid, kan subsidie als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onderdelen a en b, worden aangevraagd door gemeenten en samenwerkingsverbanden als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan in meerderheid gemeenten deelnemen, voor zover deze voor het natuurterrein waarvoor subsidie wordt aangevraagd, subsidie ontvangen op basis van deze regeling, waarbij:

    • a.

      de periode waarvoor de subsidie overeenkomstig deze regeling is verstrekt op of na 31 december 2023 eindigt; en

    • b.

      de subsidie natuur- en landschapsbeheer die op basis van deze regeling wordt verstrekt niet later ingaat dan 1 januari van het kalenderjaar, volgend op het jaar waarin de onder a bedoelde subsidie eindigt.

C

 

Artikel 2.2 (subsidiabele activiteiten) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Voor de bestaande tekst wordt een 1 gezet.

  • 2.

    Er wordt een tweede lid toegevoegd, luidende:

    • 2.

      In aanvulling op de subsidie als bedoeld in het eerste lid, onder a, kan een bijdrage worden verstrekt voor:

      • a.

        begrazing van het natuurterrein door een gescheperde schaapskudde;

      • b.

        het uitvoeren van metingen en het vastleggen van de ontwikkelingen op het natuurterrein;

      • c.

        het toegankelijk maken en houden voor recreatie op een natuurterrein;

      • d.

        het toezicht houden op een natuurterrein.

  • 3.

    Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

    • 3.

      Onverminderd het tweede lid, kan in aanvulling op de subsidie onder het eerste lid, een bijdrage worden verstrekt voor transport in verband met het beheer van natuur- en landschapsbeheertypen op een natuurterrein dat alleen varend kan worden bereikt.

D

 

Artikel 2.3 (weigeringsgronden), eerste lid, onder c, komt te luiden:

  • c.

    De subsidieaanvrager een onderneming in financiële moeilijkheden is zoals omschreven onder punt 63 van het landbouwsteunkader.

E

 

Artikel 2.4 (subsidievereisten) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Het tweede en vijfde lid komen te vervallen onder vernummering van het derde en vierde lid tot het tweede en derde lid, en vernummering van het zesde tot en met het negende lid tot het vierde tot en met het zevende lid.

  • 2.

    In het (nieuwe) derde lid wordt “derde” vervangen door “tweede”.

F

 

Artikel 2.4a (EU-richtsnoeren voor staatssteun), tweede lid, komt te luiden als volgt:

 

  • 2.

    Indien de aanvrager een grote onderneming is, dient de subsidieaanvraag vergezeld te gaan van een beschrijving met onderbouwing van de situatie waarin geen steun zou worden verleend.

G

 

In artikel 2.5 (subsidiabele kosten) vervalt het tweede lid, onder vernummering van het derde tot en met vijfde lid tot het tweede tot en met het vierde lid.

 

H

 

In artikel 2.6 (subsidiehoogte), eerste lid, wordt “artikel 2.2” vervangen door “artikel 2.2, eerste lid”.

 

I

 

Artikel 2.9 (verplichtingen van de subsidieontvanger) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid, onder c, wordt “een vergoeding ontvangt als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, onder c” vervangen door “een monitoringsbijdrage ontvangt”.

  • 2.

    In het vierde lid vervalt “de Wet natuurbescherming of”.

  • 3.

    Er wordt een zesde lid toegevoegd, luidend:

    • 6.

      Indien een melding wordt gedaan als bedoeld in het vijfde lid en sprake is van overdracht van één of meer percelen aan een nieuwe eigenaar, die naar het oordeel van Gedeputeerde Staten het subsidiabele beheer kan voortzetten en tijdig over het vereiste certificaat beschikt, wordt de subsidie voor die percelen berekend tot en met het kalenderjaar waarin het perceel is overgedragen.

J

 

Artikel 2.13a (verhoging tarieven en normbedragen per 2021) vervalt.

 

K

 

Artikel 2.15 (transparantie) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de onderdelen a en b wordt “paragraaf 3.7, onderdeel 128” vervangen door “afdeling 3.2.4., punt 112”.

  • 2.

    In onderdeel b, onder 1°, wordt ”€ 60.000” vervangen door “€ 10.000”.

  • 3.

    In onderdeel b, onder 2°, wordt ”€ 500.000” vervangen door “€ 100.000”.

L

 

Artikel 3.11 (verplichtingen van de subsidieontvanger) wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onder d wordt “bijlage 5 onder 1, tweede kolom” vervangen door “Beleidsregel verlagen subsidie GLB”.

  • 2.

    Onder e wordt “De subsidieontvanger voert deze wijzigingen uiterlijk door op 15 mei” gewijzigd in “De subsidieontvanger voert deze wijzigingen uiterlijk door 14 dagen na de datum voor het indienen van de Gecombineerde Opgave”.

  • 3.

    Onderdeel l komt te luiden:

    • l.

      de subsidieontvanger meldt de in bijlage 2 van de Beleidsregel verlagen subsidie GLB genoemde activiteiten conform de daarbij genoemde termijnen en via het onder b bedoelde systeem;

M

 

In artikel 3.12a (voorziening onmiddellijke liquiditeitsbehoefte subsidieontvanger) vervalt het vierde lid.

ARTIKEL II OVERGANGSRECHT

De Subsidieverordening natuur- en landschapsbeheer Limburg 2016, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsverordening, blijft van toepassing op subsidieaanvragen die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsverordening en waarop nog niet onherroepelijk is beslist en op subsidies die zijn verleend voor de inwerkingtreding van deze wijzigingsverordening en die nog niet zijn vastgesteld.

ARTIKEL III INWERKINGTREDING

Deze wijzigingsverordening treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst en werkt ten aanzien van artikel I, onderdeel L, onder 2, terug tot en met 1 januari 2023.

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 12 september 2023.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

dhr. E.G.M. Roemer

secretaris,

P. Diez

Toelichting bij de Wijzigingsverordening 2023 Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Limburg 2016

Er zijn een aantal tekstuele en een aantal inhoudelijke wijzigingen in de Subsidieverordening natuur- en landschapsbeheer Limburg 2016 (SVNL2016) doorgevoerd ten opzichte van de versie SVNL2016 voor beheerjaar 2023. De belangrijkste wijzigingen worden hieronder nader uiteengezet.

 

B

Artikel 2.1 (doelgroep)

Dit artikel is geactualiseerd. Alleen gemeenten die de voorgaande beheerperiode hebben beheerd en daarvoor een SVNL2016-subsidie hebben genoten, kunnen voor een navolgende subsidie in aanmerking komen (continuering).

 

C en E

Artikel 2.2 (subsidiabele activiteiten) en Artikel 2.4 (subsidievereisten)

Bepaalde vereisten zijn naar artikel 2.2. verplaatst om te verduidelijken dat alleen subsidie voor een bijdrage kan worden verstrekt, indien aan de daarvoor geldende vereisten en verplichtingen kan worden voldaan. Daar komt bij dat een bijdrage alleen in aanvulling op een beheersubsidie kan worden verstrekt.

 

F

Artikel 2.4a (EU richtsnoeren voor staatssteun)

Deze wijziging is doorgevoerd, omdat in de nieuwe Richtsnoeren de term ‘nulscenario’ is opgenomen in plaats van het contrafeitelijke scenario. Grote ondernemingen dienen in de aanvraag de situatie beschrijven als er geen steun zou worden verleend (deze situatie moet worden aangeduid als het nulscenario, het alternatieve project of de alternatieve activiteit) en moeten bewijsstukken overleggen om het in de aanvraag beschreven nulscenario te staven.

 

I

Artikel 2.9 (verplichtingen van de subsidieontvanger)

Dit artikel is uitgebreid met een zesde lid zodat duidelijk wordt onder welke omstandigheden het geoorloofd is één of meer percelen over te dragen, zonder dat dit invloed heeft op de subsidie voor het uitgevoerde beheer. De essentie is dat vanwege het overdragen van een perceel het doel van de subsidie, het in stand houden van het natuurterrein, niet nadelig wordt beïnvloed. Zulks zal moeten blijken uit het feit dat de koper voornemens en in staat is de instandhouding voor de resterende subsidieperiode voort te zetten. Dit kan blijken uit een subsidieaanvraag van de koper van het perceel, bijvoorbeeld in de vorm van een uitbreidingsaanvraag. Voor het kalenderjaar waarin de overdracht heeft plaatsgevonden wordt ervan uitgegaan dat de oude en nieuwe eigenaar de subsidie onderling verrekenen. Het voorgaande betekent dat de nieuwe eigenaar voor subsidie vanaf 1 januari van het jaar na aktepassering in aanmerking kan komen, waarbij alleen de resterende beheerperiode dient te worden doorlopen. Dit vergt dat de beschikking van de vorige eigenaar tijdig (uiterlijk 31 december) wordt aangepast (ook in het GEO-beschikkingenbestand) om de weg vrij te maken voor subsidie aan de nieuwe eigenaar.

Deze nieuwe bepaling probeert niet alle situaties te regelen, het bevat alleen een goedkeuring voor het verkorten van de zesjarige periode onder de genoemde voorwaarden. Voor alle overige situaties is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

 

 

K

Artikel 2.15 (transparantie)

In dit artikel zijn de drempelbedragen aangepast conform de nieuwe bedragen die zijn opgenomen in de nieuwe Richtsnoeren voor de landbouw en bosbouwsector. Door de verlaging van de drempelbedragen zullen provincies eerder een TAM-melding moeten invoeren.

 

L

Artikel 3.11 (verplichtingen van de subsidieontvanger)

 

Vertraging in de termijn voor het indienen van activiteiten onder de eco-regeling had tot gevolg dat de termijn voor het indienen van jaarlijks beheer ANLb niet kon worden gehaald. Om deze afhankelijkheid te verduidelijken wordt in de versie vanaf 2024 de datum voor indiening weer gekoppeld aan de uiterlijke datum voor het indienen van de gecombineerde data inwinning.

De verplichting onder l was in de versie van 2023 abusievelijk onjuist omschreven, het dient een verwijzing te bevatten naar de activiteiten en bijbehorende termijnen zoals genoemd in bijlage 2 van de Beleidsregel verlagen subsidie GLB. Omdat dit een kennelijke schrijffout was, wordt deze wijziging met terugwerkende kracht doorgevoerd.

Naar boven