Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2023, 11000 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2023, 11000 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Provincie Groningen 2016
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 12 september 2023, nr. A.11, team BELNAT, dossiernummer K54409. het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
Besluit tot wijziging van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Provincie Groningen 2016
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen;
Overwegende dat het wenselijk is om een aantal onderdelen van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Provincie Groningen 2016 te actualiseren en de leesbaarheid van de regeling te verbeteren;
De Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Provincie Groningen 2016 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1.1 (Begripsbepalingen) wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 2.1 (Doelgroep), tweede lid, komt te luiden als volgt:
Onverminderd het eerste lid, kan subsidie als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onderdelen a en b, worden aangevraagd door gemeenten en samenwerkingsverbanden als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan in meerderheid gemeenten deelnemen, voor zover deze voor het natuurterrein waarvoor subsidie wordt aangevraagd, subsidie ontvangen op basis van deze regeling, waarbij:
Artikel 2.2 (Subsidiabele activiteiten) wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.3 (Weigeringsgronden), eerste lid, onder c, komt te luiden:
Artikel 2.4 (Subsidievereisten) wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 2.4a (EU-richtsnoeren voor staatssteun), tweede lid, komt te luiden als volgt:
In artikel 2.5 (Subsidiabele kosten) vervalt het tweede lid, onder vernummering van het derde tot en met vijfde lid tot het tweede tot en met het vierde lid.
In artikel 2.6 (Subsidiehoogte), eerste lid, wordt “artikel 2.2” vervangen door “artikel 2.2, eerste lid”.
Artikel 2.9 (Verplichtingen van de subsidieontvanger) wordt als volgt gewijzigd:
Er wordt een zesde lid toegevoegd, luidende:
Indien een melding wordt gedaan als bedoeld in het vijfde lid en sprake is van overdracht van één of meer percelen aan een nieuwe eigenaar, die naar het oordeel van Gedeputeerde Staten het subsidiabele beheer kan voortzetten en tijdig over het vereiste certificaat beschikt, wordt de subsidie voor die percelen berekend tot en met het kalenderjaar waarin het perceel is overgedragen.
Artikel 2.13a (Verhoging tarieven en normbedragen per 2021) vervalt.
Artikel 2.15 (Transparantie) wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.11 (Verplichtingen van de subsidieontvanger) wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 3.12a (Voorziening onmiddellijke liquiditeitsbehoefte subsidieontvanger) vervalt het vierde lid.
De Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Provincie Groningen 2016, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling, blijft van toepassing op subsidieaanvragen die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling en waarop nog niet onherroepelijk is beslist en op subsidies die zijn verleend voor de inwerkingtreding van deze regeling en nog niet zijn vastgesteld.
Groningen, 12-09-2023
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting bij het besluit tot wijziging
Er zijn een aantal tekstuele en een aantal inhoudelijke wijzigingen in de SVNL2016 doorgevoerd ten opzichte van de versie SVNL2016 voor beheerjaar 2023. De belangrijkste wijzigingen worden hieronder nader uiteengezet.
Dit artikel is geactualiseerd. Alleen gemeenten die de voorgaande beheerperiode hebben beheerd en daarvoor een SVNL2016-subsidie hebben genoten, kunnen voor een navolgende subsidie in aanmerking komen (continuering).
Artikel 2.2 (subsidiabele activiteiten) & Artikel 2.4 (subsidievereisten)
Bepaalde vereisten zijn naar artikel 2.2. verplaatst om te verduidelijken dat alleen subsidie voor een bijdrage kan worden verstrekt, indien aan de daarvoor geldende vereisten en verplichtingen kan worden voldaan. Daar komt bij dat een bijdrage alleen in aanvulling op een beheersubsidie kan worden verstrekt.
Artikel 2.4a (EU richtsnoeren voor staatssteun)
Deze wijziging is doorgevoerd, omdat in de nieuwe Richtsnoeren de term ‘nulscenario’ is opgenomen in plaats van het contrafeitelijke scenario. Grote ondernemingen dienen in de aanvraag de situatie beschrijven als er geen steun zou worden verleend (deze situatie moet worden aangeduid als het nulscenario, het alternatieve project of de alternatieve activiteit) en moeten bewijsstukken overleggen om het in de aanvraag beschreven nulscenario te staven.
Artikel 2.9 (verplichtingen van de subsidieontvanger)
Dit artikel is uitgebreid met een zesde lid zodat duidelijk wordt onder welke omstandigheden het geoorloofd is één of meer percelen over te dragen, zonder dat dit invloed heeft op de subsidie voor het uitgevoerde beheer. De essentie is dat vanwege het overdragen van een perceel het doel van de subsidie, het in stand houden van het natuurterrein, niet nadelig wordt beïnvloed. Zulks zal moeten blijken uit het feit dat de koper voornemens en in staat is de instandhouding voor de resterende subsidieperiode voort te zetten. Dit kan blijken uit een subsidieaanvraag van de koper van het perceel, bijvoorbeeld in de vorm van een uitbreidingsaanvraag. Voor het kalenderjaar waarin de overdracht heeft plaatsgevonden wordt ervan uitgegaan dat de oude en nieuwe eigenaar de subsidie onderling verrekenen. Het voorgaande betekent dat de nieuwe eigenaar voor subsidie vanaf 1 januari van het jaar na aktepassering in aanmerking kan komen, waarbij alleen de resterende beheerperiode dient te worden doorlopen. Dit vergt dat de beschikking van de vorige eigenaar tijdig (uiterlijk 31 december) wordt aangepast (ook in het GEO-beschikkingenbestand) om de weg vrij te maken voor subsidie aan de nieuwe eigenaar.
Deze nieuwe bepaling probeert niet alle situaties te regelen, het bevat alleen een goedkeuring voor het verkorten van de zesjarige periode onder de genoemde voorwaarden. Voor alle overige situaties is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
In dit artikel zijn de drempelbedragen aangepast conform de nieuwe bedragen die zijn opgenomen in de nieuwe Richtsnoeren voor de landbouw en bosbouwsector. Door de verlaging van de drempelbedragen zullen provincies eerder een TAM-melding moeten invoeren.
Artikel 3.11 (verplichtingen van de subsidieontvanger)
De verplichting onder l was in de versie van 2023 abusievelijk onjuist omschreven, het dient een verwijzing te bevatten naar de activiteiten en bijbehorende termijnen zoals genoemd in bijlage 2 van de Beleidsregel verlagen subsidie GLB. Omdat dit een kennelijke schrijffout was, wordt deze wijziging met terugwerkende kracht doorgevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-11000.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.