Verkeersbesluit botrotonde N443 – N206

PZH-2023-837926257 / DOS-2023-0003438

Inleiding

De provinciale wegen N206 en N443 zijn twee belangrijke wegen in de Duin- en Bollenstreek. Ter hoogte van Noordwijkerhout kruisen deze wegen elkaar ongelijkvloers. Middels op- en afritten kan het verkeer de N206 verlaten om de N443 op te rijden. De kruispunten met de op- en afritten zijn vormgegeven als een voorrangskruispunt. Het verkeer vanaf de afrit dient voorrang te verlenen aan het verkeer op de N443, de voorrangsweg. Aan de westzijde van de westelijke op- en afrit bevindt zich nog een ander kruispunt met de Ambachtsweg. Door de opeenvolging van de drie voorrangskruispunten is het voor weggebruikers lastiger om de verkeerssituatie goed te overzien. Daarnaast zijn bij deze kruispunten meerdere ongevallen geregistreerd en is de verkeersafwikkeling in de spitsperiode niet altijd voldoende voor het verkeer vanaf de afritten dat voorrang moet verlenen.

Om deze problemen aan te pakken en de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren heeft de provincie besloten om een zogenaamde botrotonde te realiseren. Dit zijn twee rotondes op korte afstand van elkaar die van bovenaf de vorm van een bot hebben. Deze vormgeving leidt tot minder conflictpunten en een lagere snelheid van het doorgaande verkeer op de N443. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om een botrotonde te realiseren bij de aansluiting van de afritten van N206 op de N443, met de bijbehorende verkeersmaatregelen.

Belangenafweging

Om de doorstroming en bruikbaarheid van de weg te waarborgen is een rotonde de meest geschikte kruispuntvorm bij het kruispunt van de N443 met de op- en afritten van de N206. Links afslaand verkeer vanaf de afritten van de N206 heeft bij het oprijden van de rotonde geen conflict meer met het verkeer van rechts. Dit bevordert de verkeersafwikkeling en de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie. Daarnaast is een rotonde voor de weggebruikers een verkeersveilige kruispuntvorm. Het verkeer dat de rotonde nadert heeft een lage snelheid waardoor het risico op ongevallen kleiner wordt en als er zich toch een ongeval voordoet, is de impact beperkter. Ook het fietsverkeer heeft voordeel van de nieuwe verkeerssituatie doordat één in plaats van twee rijstroken moeten worden overgestoken op de zuidelijke afrit van de N206. Wel verandert de bereikbaarheid van de Ambachtsweg. Verkeer uit Noordwijk zal de botronde helemaal rond moeten rijden om de Ambachtsweg te bereiken en verkeer dat de Ambachtsweg wil verlaten dient bij de rotonde met de Gooweg te keren. De verkeersintensiteit op de Ambachtsweg is laag en het tijdsverlies door het omrijden is beperkt. Het algemene belang van de verkeersveiligheid en doorstroming op de provinciale weg weegt zwaarder.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Voor de in de gemeente Noordwijk buiten de bebouwde kom gelegen kruispunten van de op- en afritten van de N206 met de N443, en het kruispunt N443 - Ambachtsweg, de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen overeenkomstig bijgaande tekeningen met tekeningnummer T-424:

    • a.

      Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;

    • b.

      Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en door het aanbrengen van haaientanden op het (brom)fietspad aan te geven dat (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer;

    • c.

      Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde verlaat richting de Ambachtsweg voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer op de Ambachtsweg;

    • d.

      Door plaatsing van borden D1 uit bijlage I van het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;

    • e.

      Door plaatsing van bord D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleider van de toeleidende weg aan de oostzijde van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde;

    • f.

      Door plaatsing van bord D5 rechts uit bijlage I van het RVV de verplichte rijrichting naar rechts aan te duiden voor verkeer uit de Ambachtsweg;

    • g.

      Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad om de rotonde aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland

Naar boven