Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 10166 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 10166 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit botrotonde N443 – N206
PZH-2023-837926257 / DOS-2023-0003438
De provinciale wegen N206 en N443 zijn twee belangrijke wegen in de Duin- en Bollenstreek. Ter hoogte van Noordwijkerhout kruisen deze wegen elkaar ongelijkvloers. Middels op- en afritten kan het verkeer de N206 verlaten om de N443 op te rijden. De kruispunten met de op- en afritten zijn vormgegeven als een voorrangskruispunt. Het verkeer vanaf de afrit dient voorrang te verlenen aan het verkeer op de N443, de voorrangsweg. Aan de westzijde van de westelijke op- en afrit bevindt zich nog een ander kruispunt met de Ambachtsweg. Door de opeenvolging van de drie voorrangskruispunten is het voor weggebruikers lastiger om de verkeerssituatie goed te overzien. Daarnaast zijn bij deze kruispunten meerdere ongevallen geregistreerd en is de verkeersafwikkeling in de spitsperiode niet altijd voldoende voor het verkeer vanaf de afritten dat voorrang moet verlenen.
Om deze problemen aan te pakken en de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren heeft de provincie besloten om een zogenaamde botrotonde te realiseren. Dit zijn twee rotondes op korte afstand van elkaar die van bovenaf de vorm van een bot hebben. Deze vormgeving leidt tot minder conflictpunten en een lagere snelheid van het doorgaande verkeer op de N443. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):
is het gewenst om een botrotonde te realiseren bij de aansluiting van de afritten van N206 op de N443, met de bijbehorende verkeersmaatregelen.
Om de doorstroming en bruikbaarheid van de weg te waarborgen is een rotonde de meest geschikte kruispuntvorm bij het kruispunt van de N443 met de op- en afritten van de N206. Links afslaand verkeer vanaf de afritten van de N206 heeft bij het oprijden van de rotonde geen conflict meer met het verkeer van rechts. Dit bevordert de verkeersafwikkeling en de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie. Daarnaast is een rotonde voor de weggebruikers een verkeersveilige kruispuntvorm. Het verkeer dat de rotonde nadert heeft een lage snelheid waardoor het risico op ongevallen kleiner wordt en als er zich toch een ongeval voordoet, is de impact beperkter. Ook het fietsverkeer heeft voordeel van de nieuwe verkeerssituatie doordat één in plaats van twee rijstroken moeten worden overgestoken op de zuidelijke afrit van de N206. Wel verandert de bereikbaarheid van de Ambachtsweg. Verkeer uit Noordwijk zal de botronde helemaal rond moeten rijden om de Ambachtsweg te bereiken en verkeer dat de Ambachtsweg wil verlaten dient bij de rotonde met de Gooweg te keren. De verkeersintensiteit op de Ambachtsweg is laag en het tijdsverlies door het omrijden is beperkt. Het algemene belang van de verkeersveiligheid en doorstroming op de provinciale weg weegt zwaarder.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:
Bezwaar en voorlopige voorziening
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-10166.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.