Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 8394 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 8394 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsregeling van Gedeputeerde Staten van Fryslân, van 5 juli 2022, houdende regels omtrent subsidieverlening in het kader van de Subsidieregeling Iepen Mienskipsfûns en moetingsplakken Fryslân (Wijziging Subsidieregeling IMF 2022/1 Fryslân)
De subsidieregeling IMF 2020 Fryslân wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 8 Verdeelsystematiek, onder 1f:
“de mate waarin de activiteit vernieuwend is voor het gebied waarop de activiteit betrekking heeft (uniciteit).”
de mate waarin de activiteit een positieve bijdrage levert aan het zichtbaarheid van het Frysk en/of de Friese streektalen.
Artikel 8 Verdeelsystematiek, onder 2:
“Ten behoeve van de rangschikking worden maximaal 26 punten toegekend …”
Ten behoeve van de rangschikking worden maximaal 27 punten toegekend …
Artikel 8 Verdeelsystematiek, onder 2f:
Artikel 8 Verdeelsystematiek, onder 4:
“Ten behoeve van de rangschikking … een bonuspunt toegekend.”
Voor het criterium genoemd in het tweede lid, onder f worden:
Toelichting op de subsidieregeling IMF 2020 Fryslân, artikel 8 Hoe worden de subsidieaanvragen gerangschikt:
“Pas wanneer voldaan is aan de artikelen …
om voor subsidie in aanmerking te komen op grond van het zesde lid.”
wordt in zijn geheel vervangen door :
Pas wanneer voldaan is aan de artikelen die betrekking hebben op de aanvraagvereisten, de doelgroep en het doel van de regeling, komt een subsidieaanvraag in aanmerking voor rangschikking door gedeputeerde staten. Dit betekent dat aanvragen voor rangschikking niet in behandeling kunnen worden genomen of geweigerd worden wegens het niet voldoen aan het doel van de regeling. Indien een weigeringsgrond van toepassing is, wordt de subsidieaanvraag geweigerd en komt de aanvraag niet voor rangschikking en subsidie in aanmerking.
In een tender wordt tussen alle projecten een rangorde bepaald aan de hand van kwalitatieve criteria. De adviescommissie adviseert gedeputeerde staten over de kwaliteit van de subsidieaanvragen. De commissie heeft een reglement (Reglement Adviescommissie Gebiedsplatform Streekwurk) en bestaat uit onafhankelijke leden uit het gebied. De adviescommissie beoordeelt alle aanvragen die in een gebied zijn ingediend en waarvoor geen weigeringsgrond op van toepassing is, van op de navolgende criteria. Bij de beoordeling worden alle projecten met elkaar vergeleken. Uit die beoordeling volgt een puntentoekenning.
In totaal zijn er 27 punten per subsidieaanvraag te verkrijgen. De rangschikking bepaalt welke subsidieaanvragen wel of niet in aanmerking komen voor subsidie. Wanneer het subsidieplafond uitgeput is, wordt een subsidieaanvraag geweigerd wegens overschrijding van het subsidieplafond. Er is dan onvoldoende subsidie beschikbaar om alle projecten subsidie te geven.
Subsidieaanvragen die voor rangschikking in aanmerking komen, worden door gedeputeerde staten gerangschikt. Voor de rangschikking kan gedeputeerde staten gebruik maken van een adviescommissie die belast is met advisering over ingediende aanvragen. Bij de rangschikking wordt de subsidieaanvraag getoetst aan het bepaalde in het tweede lid, waarna een puntentoekenning op basis van het derde en het vierde lid plaatsvindt. Wanneer de punten toegekend zijn, is duidelijk welke aanvraag voor subsidie in aanmerking komt.
Omdat het subsidieplafond (het totale bedrag dat per gebied per tender per onderdeel beschikbaar is) ontoereikend kan zijn, wordt op grond van het zevende lid de subsidieaanvraag geweigerd. Een weigering kan eveneens volgen uit het niet behalen van voldoende punten om voor subsidie in aanmerking te komen op grond van het zesde lid.
De criteria worden in de onderstaande tabellen toegelicht:
Bij de term draagvlak wordt getoetst op betrokkenheid. Betrokkenheid wil zeggen de relatie tot het gebied van het project, (overheids)organisaties en mensen onderling. Dit wil zeggen dat een groot deel van de gemeenschap het project draagt. Een subsidieaanvraag ontvangt meer punten voor draagvlak naarmate een project een relatie heeft met meerdere onderdelen van de term betrokkenheid. Vraag gestuurde aanvragen hebben draagvlak. Met vraag gestuurd wordt bedoeld dat van buiten de aanvragende partijen een vraag bestaat voor de in de subsidieaanvraag genoemde activiteiten.
Dit blijkt uit financieringsbronnen, deelnemende partners, en de betrokkenheid van vrijwilligers. Indicatoren zijn: aantoonbare behoefte in het gebied, de mate van cofinanciering voor de relatie tot overheidsorganisaties en tot slot het gebied waaruit de deelnemers komen voor de spreiding en dus het gebied. Foar de Mienskip (vraaggestuurd, voor de samenleving), betrokkenheid in relatie tot het gebied van het project en toegankelijkheid van de activiteit.
De term continuïteit wordt uitgelegd als herhalend en duurzaam. Getoetst wordt of een project toekomstbestendig is en een langdurig effect op de Mienskip heeft. Een activiteit kan beide effecten bewerkstelligen, maar kan ook alleen zorgen voor een langdurig effect.
Continuïteit blijkt uit de ontwikkeling van het project. Indicatoren hiervoor zijn de volgende aspecten: meerjarige exploitatie met dekking, financiële onderbouwing, afspraken over beheer, onderhoud en eigendom.
Eenmalige subsidie voor langdurig effect, het project heeft een gegarandeerde looptijd voor langere periode.
Samenwerking gaat over de uitvoering van het project. Komen verschillende partijen en groepen mensen, organisaties en andere projecten in de uitvoering van het project samen?
Samenwerking blijkt uit de volgende indicatoren: brengt het project verschillende personen/verenigingen bij elkaar in de uitvoering, zijn de samenwerkende partijen mensen die elkaar anders niet vinden. Gezamenlijke uitvoering, nieuwe samenwerkingen.
Onder empowerment wordt veelal de ‘kracht’ van eigen mensen verstaan. Verschillende doelgroepen daarbij zijn o.a.:
Het begrip kansarme doelgroep is relatief. Bovenstaande doelgroepen hebben in het kader van het Iepen Mienskipsfûns prioriteit. Projecten scoren dan ook hoger naarmate deze meer aanhaken bij bovenstaande groepen mensen. Aanhaken betekent: actief betrokken maken van de doelgroepen waardoor de doelgroepen vanuit eigen kracht meedoen.
Empowerment blijkt uit de volgende indicatoren: maakt het project bovenstaande groepen minder kwetsbaar/afhankelijk, worden bovenstaande groepen betrokken bij de uitvoering van het project en de mate van maatschappelijke participatie (diversiteit).
Sociale aspecten in de uitvoering en het effect van de activiteit.
Effect kan zijn: vanuit de eigen kracht is een doelgroep in staat zelf problemen op te lossen en initiatieven te ontplooien. Uitvoering: actieve deelname van diverse doelgroepen.
Onder ecology verstaan wij o.a.:
Het aantonen van een duurzaam effect. Wat zijn de verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie en welke (duurzame) materialen worden daarbij gebruikt? Daarnaast zou je kunnen meten door te kijken naar de effecten voor educatie.
Binnen ecology kan een project scoren op het doel landschap en cultuurhistorie. Een project scoort hoger naarmate het bijdraagt aan de versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang die in de thematische structuurvisie “Grutsk op ‘e romte” zijn opgenomen. Zie ook http://www.fryslan.frl/grutsk.
Projecten die zo duurzaam mogelijk worden uitgevoerd, ontvangen een hogere score op basis van bovenstaand criterium.
Taal heeft betrekking op de mate waarin het project gebruik maakt van het Fries en/of de in het gebied gebruikte Friese streektaal. Het doel van de taalpunten is om de zichtbaarheid van het Fries en/of de Friese streektalen in de openbare ruimte te vergroten. Afhankelijk van de mate waarin het Fries en/of de in het gebied gebruikte Friese streektaal worden gebruikt in het project, kan een project één of twee punten toegekend krijgen.
Voor het onderscheid tussen één of twee punten geldt dat
twee punten worden toegekend indien het project bovengemiddeld bijdraagt aan de zichtbaarheid van het Fries en/of de in het gebied gebruikte Friese streektaal. Er is binnen het project echt ruimte gecreëerd voor het Fries en/of de in het gebied gebruikte Friese streektaal, of bijvoorbeeld creatieve invulling gegeven aan de zichtbaarheid van het Fries of de streektaal door een streekdichter te vragen een gedicht te maken voor/over het betreffende gebied of gebouw. Er is gekeken naar onze beleidsdoelen als het gaat om (de zichtbaarheid van) de Friese taal of de streektaal. Kost meer moeite om te realiseren, er is meer tijd nodig om tekst(en) te (laten) vertalen. De gebruikte taal of talen sluiten goed aan bij de omgeving/mienskip.
N.B. Het doel van de taalpunten is het actieve gebruik van het Fries en/of de in het gebied gebruikte streektaal tijdens de uitvoering en invulling van het project te stimuleren om de zichtbaarheid van het Fries en de streektalen in de openbare ruimte te vergroten. Voor correspondentie over de aanvraag of de aanvraag zelf in het Fries/streektaal kunnen geen taalpunten worden verdiend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-8394.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.