Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 834 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 834 | ander besluit van algemene strekking |
Dit investeringsreglement is vastgesteld door de Algemene Vergadering van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Fûns Skjinne Fryske Enerzjy BV, statutair gevestigd te Leeuwarden (hierna te noemen: “FSFE”), kantoorhoudende in Fryslân, op grond van artikel 19 lid 2 van haar statuten.
Voor zover de financiering welke op grond van dit reglement wordt gedaan kwalificeert als subsidie is de Subsidieregeling economie, recreatie en toerisme Fryslân van toepassing.
Aandelenkapitaal: eigendomsbelang in een onderneming vertegenwoordigd door de aandelen die aan de investeerders zijn uitgegeven.
Algemene Vergadering: de algemene vergadering van aandeelhouders van FSFE.
College van GS: het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Fryslân.
Commanditaire vennootschap: een commanditaire vennootschap als bedoeld in artikel 19 e.v. Wetboek van Koophandel.
Diversificatie instructies: instructies van de Algemene Vergadering aan de fondsbeheerder omtrent spreiding en diversificatie van financieringen uit het FSFE, die worden gegeven nadat de Algemene Vergadering ter zake advies heeft ingewonnen bij het IC.
Doelonderneming: een rechtspersoon, commanditaire vennootschap, vennootschap onder firma, maatschap of eenmanszaak die in aanmerking wil komen voor financiering door het FSFE en hiertoe een voorlopig of definitief projectplan heeft ingediend bij de fondsbeheerder, dan wel een financieringsovereenkomst heeft afgesloten met het FSFE.
Duurzame energie: energie uit hernieuwbare niet-fossiele bronnen, gerealiseerd door de doelonderneming.
Eenmanszaak: een natuurlijke persoon die voor eigen rekening een onderneming drijft, waaronder tevens beoefenaars van een zelfstandig beroep of een ondernemer of beoefenaar van een zelfstandig beroep in de zin van artikel 3.4 en 3.5 van de Wet inkomstenbelasting 2001.
Energiebesparing: vermindering van het energiegebruik ten opzichte van de conform bijlage 1 van dit reglement vastgestelde referentie, welke vermindering door of vanwege de inzet van de doelonderneming wordt gerealiseerd,
Energietransitie project: een project uitgevoerd door de doelonderneming gericht op energiebesparing en/of duurzame energie–opwekking.
Exit: de algehele vervroegde aflossing van een lening dan wel de beëindiging van een participatie door FSFE .
Exitstrategie: strategie voor de beëindiging van een participatie door het FSFE.
Financieel en maatschappelijk rendement: rendement als omschreven in bijlage 1 van dit reglement.
Financiering: het verstrekken van vermogen in de vorm van leningen, garanties of het aangaan van participaties .
Financieringsovereenkomst: Overeenkomst tussen FSFE en de doelonderneming omtrent de financiering van een energietransitie-project.
Fondsbeheerder: de rechtspersoon die in opdracht van FSFE invulling geeft aan het beheer van het FSFE, dan wel de statutair aangewezen directeur die namens het bestuur van FSFE invulling geeft aan deze taak.
FSFE: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Fûns Skjinne Fryske Enerzjy BV .
Garantie: de borgstelling door het FSFE voor een terugbetaling van een lening, het nakomen van een overeenkomst of een vergoeding van schade bij gespecificeerde risico’s door een doelonderneming .
Geoorloofde steun: steun die geoorloofd is vanwege toepassing van de AGVV dan wel de de-minimis verordening.
Grote onderneming: een onderneming die niet valt onder de definitie van kleine, micro of middelgrote onderneming.
Herfinanciering: transactie waarbij de overeengekomen financieringsovereenkomst op enig moment tijdens de looptijd dan wel na afloop van de overeenkomst al dan niet met gehele of gedeeltelijke aflossing, restitutie van ter beschikking gesteld eigen vermogen of verval van garanties, op andere dan overeengekomen wijze, op meer dan ondergeschikte wijze wordt aangepast.
Investeringscomité (IC): het onafhankelijk adviescomité van FSFE waarvan de meerderheid van de leden uit particuliere marktinvesteerders bestaat en bij de besluitvorming betrokken is om te verzekeren dat het fonds op zakelijke grondslag wordt beheerd, een en ander bedoeld in de AGVV.
Kleine onderneming: een onderneming in de zin van Bijlage I van de AGVV, met minder dan 50 werknemers, met een jaaromzet of een jaarlijks balanstotaal van maximaal € 10 miljoen. Een onderneming wordt niet als een kleine onderneming aangemerkt indien één of meer overheidsinstanties of openbare lichamen gezamenlijk direct of indirect zeggenschap heeft of hebben over 25 % of meer van het kapitaal of de stemrechten, behoudens de in artikel 3, tweede lid, tweede alinea van Bijlage I van de AGVV bedoelde gevallen.
LEI: een doelonderneming die gericht is op een toename van hernieuwbare, duurzame energieproductie, die lokaal geworteld is en haar directe omgeving laat meeprofiteren van de opbrengsten van haar projecten door burgers en bedrijven actief te laten participeren.
LEI-Financiering: een financiering die is of wordt verstrekt aan een LEI.
Maatschap: een maatschap als bedoeld in art. 7A:1655 e.v. Burgerlijk Wetboek.
Middelgrote onderneming: een onderneming in de zin van Bijlage I van de AGVV, met minder dan 250 werknemers, met een jaaromzet van maximaal € 50 miljoen, of een balanstotaal van maximaal € 43 miljoen. Een onderneming wordt niet als een middelgrote onderneming aangemerkt indien één of meer overheidsinstanties of openbare lichamen gezamenlijk direct of indirect zeggenschap heeft of hebben over 25 % of meer van het kapitaal of de stemrechten, behoudens de in artikel 3, tweede lid, tweede alinea van Bijlage I van de AGVV bedoelde gevallen.
Micro-onderneming: een onderneming in de zin van Bijlage I van de AGVV, met minder dan 10 werknemers, met een jaaromzet of een jaarlijks balanstotaal van maximaal € 2 miljoen. Een onderneming wordt niet als een micro-onderneming aangemerkt indien één of meer overheidsinstanties of openbare lichamen gezamenlijk direct of indirect zeggenschap heeft of hebben over 25 % of meer van het kapitaal of de stemrechten, behoudens de in artikel 3, tweede lid, tweede alinea van Bijlage I van de AGVV bedoelde gevallen.
Lening: verstrekking van een geldsom door het FSFE aan de doelonderneming welke op een overeengekomen moment of momenten moet worden terugbetaald.
Onderneming in moeilijkheden: een doelonderneming wordt geacht in moeilijkheden te zijn wanneer zij aan de volgende voorwaarden uit artikel 1, lid 7, van de AGVV is voldaan:
in het geval van een vennootschap waarvan ten minste enkele vennoten onbeperkte aansprakelijkheid voor de schulden van de vennootschap hebben: wanneer meer dan de helft van het eigen vermogen, zoals in de jaarrekening van de vennootschap wordt vermeld, is verdwenen en meer dan een kwart van dit vermogen tijdens de afgelopen twaalf maanden is verloren gegaan, of;
ongeacht de vorm van de betrokken onderneming: wanneer de onderneming aan de voorwaarden voldoet om aan een collectieve insolventieprocedure te worden onderworpen. Een doelonderneming die voor minder dan drie jaar is opgericht, wordt voor de toepassing van deze verordening met betrekking tot die periode niet geacht in moeilijkheden te zijn, tenzij zij aanwijsbaar in betalingsproblemen verkeert.
Participatie: het verstrekken van aandelenkapitaal door het FSFE aan de doelonderneming.
Projectplan (voorlopig/definitief): een plan van een doelonderneming waarin een energietransitie project centraal staat, dat kan dienen als aanleiding voor het aangaan van een gesprek tussen de fondsbeheerder en de doelonderneming over een mogelijke financiering (voorlopig project plan) dan wel het op verzoek van de fondsbeheerder ingediende plan wat ten grondslag ligt aan een aanvraag tot financiering (definitief project plan).
Private investeerder: een particuliere investeerder die kapitaal verstrekt aan de Doelonderneming ten bate van de totstandkoming van een energietransitie project.
Provinciaal beleid: het door de provincie uit hoofde van het publieke belang vastgelegde beleid ten aanzien van energiebesparing en duurzame energie opwekking.
Provincie: de publiekrechtelijke rechtspersoon provincie Fryslân.
Raad van Commissarissen: Raad van Commissarissen van FSFE.
Rechtspersoon: iedere privaatrechtelijke rechtspersoon naar Nederlands recht met volledige rechtsbevoegdheid.
Reglement: dit investeringsreglement.
Statuten: Statuten van het FSFE.
Vennootschappen onder firma: een vennootschap onder firma als bedoeld in art. 18 e.v. Wetboek van Koophandel.
3. Algemene eisen financiering
De doelonderneming accepteert de informatie en rapportageverplichtingen die met de financiering gepaard gaan waaronder in ieder geval:
- rapportage omtrent in de financieringsovereenkomst opgenomen onderdelen, waarvan aard, omvang en frequentie worden bepaald door de fondsbeheerder;
- een jaarlijks te actualiseren meerjarenbegroting van het energietransitie project;
- een jaarrekening dan wel de balans en winst- en verliesrekening, bij voorkeur voorzien van accountantsverklaring afgegeven door een registeraccountant of andere gecertificeerde accountant, op te maken en te deponeren binnen zes maanden na het einde van ieder boekjaar;
- actuele informatie indien bijzondere omstandigheden van het energietransitie project daartoe aanleiding geven.
Een garantie of lening van FSFE ten behoeve van het energietransitie project ten bedrage van meer dan € 200.000 zal alleen worden verstrekt onder de conditie dat private investeerders minimaal 33% vreemd vermogen verschaffen voor datzelfde project. De fondsbeheerder stelt minimale eisen aan aard en omvang van de bijdrage van private investeerders.
De financiering vanuit FSFE bedraagt in totaal nooit meer dan € 15.000.000,-- per energietransitie project en per doelonderneming aan wie de financiering verstrekt wordt. In het geval van LEI-Financieringen bedraagt de financiering vanuit FSFE in totaal nooit meer dan € 200.000,-- (inclusief opgerolde rente) per energietransitie project en per doelonderneming aan wie de financiering verstrekt wordt.
Het staat de fondsbeheerder vrij eisen te stellen aan de aard en omvang van de inbreng van eigen vermogen door de zittende aandeelhouders of leden van-, dan wel andere financieel belanghebbenden bij de doelonderneming zelf. Dit vermogen kan niet fungeren als vreemd vermogen als bedoeld in lid 2 van dit artikel.
FSFE hanteert bij financiering van projecten, die financieel en maatschappelijk dienen te renderen in de provincie Fryslân, marktconforme uitgangspunten. Indien een financiering steunelementen omvat (zoals verondersteld mag worden bij de LEI-Financieringen), dient de financiering te passen onder de AGVV of de de-minimisverordening.
5. Rol van organen van FSFE in het investeringsproces
De fondsbeheerder is in ieder geval verantwoordelijk voor het bestuur van het fonds, het verstrekken van financieringen aan energietransitie projecten, het beheer van de financieringsovereenkomsten, de ontwikkeling van de fondsportefeuille, uitvoering van de exit- strategie en risicomanagement. Het fondsbeheer wordt ingevuld door of namens het bestuur van de vennootschap.
De Raad van Commissarissen ziet conform de statuten van de vennootschap in ieder geval toe op een effectieve samenwerking tussen de doelonderneming, de fondsbeheerder en het investeringscomité en de wijze waarop de doelstelling van de vennootschap wordt gerealiseerd. Individuele besluiten omtrent financiering hoeven niet aan de Raad van Commissarissen te worden voorgelegd tenzij voorgeschreven in dit reglement.
De doelonderneming die voor financiering vanuit FSFE in aanmerking wil komen, dient na een intakegesprek een voorlopig projectplan in bij de fondsbeheerder conform bijlage 1 dan wel bijlage 2 van dit Reglement. Het voorlopig projectplan zal niet worden beschouwd als een aanvraag tot financiering en evenmin als een basis voor het aangaan van een financieringsovereenkomst. Het projectplan kan in iedere fase onderwerp worden gemaakt van een due diligence-onderzoek, dat al dan niet wordt uitgevoerd in samenwerking met private financiers.
Het voorlopig projectplan vormt de basis voor overleg tussen doelonderneming en fondsbeheerder. De fondsbeheerder waarborgt binnen haar wettelijke mogelijkheden maximale vertrouwelijkheid van gesprekken en uitgewisselde gegevens. Ze voegt de vermelding ‘vertrouwelijk’ toe op de haar toegekomen stukken.
Indien het voorlopig projectplan en de gesprekken hiertoe aanleiding geven, wordt de doelonderneming door de fondsbeheerder uitgenodigd een definitief projectplan op te stellen. In de uitnodiging worden door de fondsbeheerder op basis van het voorlopig projectplan en de gevoerde gesprekken nadere eisen en aandachtspunten gespecificeerd ten aanzien van het projectplan.
Het investeringscomité beoordeelt op grond van dit reglement de kwaliteit en robuustheid van het definitieve projectvoorstel. Het investeringscomité toetst daarbij in ieder geval de maatschappelijke baten, de levensvatbaarheid en potentiële winstgevendheid van het project, de risico’s, de exitstrategie en de omvang van de financiering in verhouding tot de bijdrage aan energietransitie in Fryslân. Het investeringscomité adviseert positief, neutraal of negatief aan de fondsbeheerder.
De fondsbeheerder beslist definitief over de verlening van de financiering en de financieringsvoorwaarden, met inachtneming van de volgende bepalingen:
In geval van een negatief advies van het investeringscomité kan de financiering worden:
- afgewezen, al dan niet met uitnodiging aan de doelonderneming om een herzien definitief projectplan op te stellen;
- goedgekeurd, onder voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering, in de gevallen waarvoor dat in dit reglement is voorgeschreven.
De financiering kan niet eerder definitief worden overeen gekomen dan nadat bovenstaande procedure geheel is doorlopen en alleen indien en voor zover aan de financiering een schriftelijke uitnodiging tot het indienen van een definitief projectplan ten grondslag ligt, afkomstig van de fondsbeheerder, gericht tot de doelonderneming.
De fondsbeheerder is bevoegd een, al dan niet gehele of gedeeltelijke, exit en/of herfinanciering overeen te komen met de doelonderneming, zulks met dien verstande dat indien daartoe de aanleiding voor de fondsbeheerder wordt gevormd door niet voorziene omstandigheden, terwijl het aangaan van een dergelijke overeenkomst relatief grote gevolgen zal hebben voor het uit de betreffende financiering voortkomende financiële en/of maatschappelijke rendement daarbij de bepalingen als volgens dit artikel in acht moeten worden genomen met in achtneming van alle bepalingen in dit artikel:
11. Afwijking van het Reglement
Het voorgenomen besluit tot een ’afwijkende’ financiering, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, vereist een positief advies van het investeringscomité en wordt als individueel besluit ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering kan in haar goedkeuringsbesluit nadere voorwaarden stellen aan de financiering dan wel zich onthouden van goedkeuring. In dat laatste geval wordt de financiering niet verstrekt.
De fondsbeheerder maakt te allen tijde jegens de Doelonderneming een uitdrukkelijk voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering, zowel ten aanzien van de vraag of een financiering zal plaatsvinden, als ten aanzien van de vorm waarin en het moment waarop de financiering zal plaats vinden. De financiering sluit altijd aan bij provinciaal beleid en is conform vigerende wet- en regelgeving.
Bijlage 1 bij investeringsreglement: Eisen aan projectplan
Het projectplan dient in ieder geval de volgende gegevens te bevatten:
Energietransitie en publiek belang
Financieel en maatschappelijk rendement
Verantwoording en communicatie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-834.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.