Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 7947 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 7947 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 28 juni 2022, PZH-2022-804882591, tot vaststelling van de Subsidieregeling beheer recreatiegebieden Zuid-Holland (Subsidieregeling beheer recreatiegebieden Zuid-Holland)
Subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, wordt verstrekt aan publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen, die krachtens eigendom of erfpacht zeggenschap hebben over het recreatiegebied waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Naast de gegevens die ingevolge het aanvraagformulier, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Asv, worden verstrekt, gaat een aanvraag voor subsidie vergezeld van een kaart per recreatiebied met daarop de doeltypen en een hierop gebaseerde berekening van de kosten van regulier onderhoud, groot onderhoud en vervangingsonderhoud conform de normkostensystematiek, inclusief het bijbehorende toezicht en handhaving, waarbij een aanvraag meerdere recreatiegebieden kan bevatten.
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten per jaar, vermenigvuldigd met het aantal jaren, genoemd in het openstellingsbesluit.
Indien de binnen de aanvraagperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde deelplafond te boven gaan, verdelen gedeputeerde staten de subsidie naar evenredigheid onder de voornoemde subsidieaanvragen.
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10 Niet-subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 9 komen de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:
In aanvulling op het bepaalde in artikel 11 van de Asv wordt de subsidie geweigerd, indien:
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv heeft de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen:
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin deze regeling is geplaatst.
Den Haag, 28 juni 2022
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
drs. H.M.M. Koek,
secretaris
drs. J. Smit,
voorzitter
De provincie zet zich in voor een in omvang en kwaliteit goed netwerk van recreatiegebieden, ten behoeve van ontspanning, sport en recreatie voor de inwoners van Zuid-Holland (vooral in en dicht bij de woonomgeving). De provincie draagt samen met partners zoals gemeenten en recreatieschappen zorg voor het beheer van recreatiegebieden in Zuid-Holland, zodat deze schoon, heel en veilig blijven. In de Startnotitie Sport en Recreatie (2020) is geconstateerd dat er sprake is van grote verschillen in kosten en provinciale bijdragen aan het beheer van recreatiegebieden en ook dat er weinig samenhang is in de diverse beheerarrangementen. De provinciale bijdragen zijn historisch gegroeid en niet gebaseerd op een visie van wat er met het beheer van recreatiegebieden moet worden bereikt en wat dit maximaal zou mogen kosten.
Daarom is in de startnotitie de ontwikkeling van een uniforme beheersystematiek aangekondigd, als instrument voor bestaande en toekomstige beheeropgaven van recreatiegebieden. Dit is de voorliggende subsidieregeling.
Omdat de beheermiddelen beperkt zijn, worden deze ingezet in de recreatiegebieden waar de provincie het verschil maakt en die het meeste bijdragen aan het beleidsdoel ‘gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving’. Dit betreft vooral de nabij de stedelijke agglomeratie gelegen recreatiegebieden in de regio’s Leiden-Den Haag-Zoetermeer-Gouda-Rotterdam-Dordrecht. Het gaat dan om drukbezochte bovenlokale gebieden (vanaf 100 ha), waarvan de kosten voor beheer en toezicht redelijkerwijs niet alleen door de eigenaar-beheerder gedragen kunnen worden.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidiabele activiteiten betreffen het onderhoud en beheer van het recreatiegebied, inclusief het aanwezige groen en water, recreatieve voorzieningen en toezicht en handhaving. Onderhoud en beheer betreft zowel dagelijks onderhoud, groot onderhoud als vervangingsonderhoud. Met de activiteiten wordt beoogd dat een recreatiegebied schoon, heel en veilig is.
De doelgroep is breed gedefinieerd. Hieronder vallen in ieder geval, maar niet uitsluitend, de bekende recreatiebeheerders zoals gemeenten, recreatieschappen en Staatsbosbeheer. Leidend is de duurzame zeggenschap die de beheerder heeft over het terrein in de vorm van eigendom of erfpacht.
Artikel 4 Openstellingsbesluiten
De provincie stelt middelen beschikbaar via een apart openstellingsbesluit. Hierin staat hoeveel middelen beschikbaar zijn, voor welke gebieden en voor welke periode.
De aanvraag geldt voor een recreatiegebied van minstens 100 ha; aanvragen met een kleinere oppervlakte worden niet in behandeling genomen. Het is mogelijk dat de aanvrager op basis van een machtiging namens andere aanvragers van hetzelfde recreatiegebied de aanvraag indient.
Het tweede lid, onder a, is bedoeld voor situaties waarbij is gekozen voor afkoop van een deel van het gebied, bijvoorbeeld de Louisa- en Cannemanspolder in Dordrecht en het wandelbos Laakweg in Pijnacker-Nootdorp. Met dit artikel komt het aangrenzende recreatiegebied (< 100 ha) toch in aanmerking voor subsidie, aangezien het geheel groter is dan 100 ha.
Het tweede lid, onder b heeft betrekking op de gebiedsspecifieke situatie bij de Oude Maas, Bernisse en Brielse Meer. Hier zijn de oevers deels ingericht als natuurgebied en onderbroken door infrastructuur of andere niet-groene functies. Als gevolg hiervan zijn de hiertussen gelegen oeverdelen die wel een recreatiefunctie hebben, kleiner dan 100 ha. Omdat het niet de bedoeling is dat deze onderbrekingen in de doorgaande groene recreatiestructuur van de Oude Maas, Bernisse en Brielse Meer ertoe zouden leiden dat deze drie gebieden worden uitgesloten van beheersubsidie, is in dit onderdeel bepaald dat deze drie gebieden worden beschouwd als elk één recreatiegebied.
Op de kaart staan de verschillende beheertypen vermeld (bos, grasland, oevers, water etc.), alsmede de voorzieningen (paden, bruggen, parkeerplaatsen, etc). Op basis hiervan zijn oppervlakten en eenheden uitgerekend, waaraan kosten per eenheid zijn gekoppeld.
Doordat de kaart ook de totale oppervlakte bevat waarvoor subsidie wordt aangevraagd, kan worden afgeleid wat de totale beheerkosten per ha is en wat de kosten voor toezicht en handhaving per ha is. De provincie kan op deze wijze kosten beoordelen en vergelijken met die van andere recreatiegebieden. De kaart is dus een essentieel onderdeel van de subsidieaanvraag; het ontbreken ervan is dan ook reden om de aanvraag te weigeren.
Wat betreft de bijdrage aan de beheerkosten gaat de subsidieregeling uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de provincie, van de gemeente(n)1 wiens inwoners van het recreatiegebied gebruik maken en van de eigenaar. Kostenspreiding voorkomt bovenmatige afhankelijkheid van de provincie en maakt de instandhouding van recreatiegebieden immers minder kwetsbaar ten tijde van onverhoopte bezuinigingen. Daarom is er gekozen voor een subsidiepercentage van maximaal 40 procent. De provincie gaat ervanuit uit dat de gemeente(n) en de eigenaar minstens 60 procent van de kosten voor hun rekening nemen.
Dit artikel kan met een rekenvoorbeeld worden verduidelijkt. Stel er is 2 mln subsidie beschikbaar en er wordt voor 3 mln aangevraagd. Dan worden de aangevraagde bedragen vermenigvuldigd met 2/3, zodat het plafond niet wordt overschreden.
Artikel 9 en 10 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Het betreft de kosten behorende bij het directe gebiedsbeheer om het recreatiegebied schoon, heel en veilig te houden. Het moet hierbij gaan om het onderhoud aan gratis toegankelijke beheertypen en voorzieningen. Het onderhoud van een horecapaviljoen is bijvoorbeeld niet subsidiabel.
Voor gronden waarvoor een beheersubsidie is verstrekt op grond van de Subsidieregeling Natuur en Landschap (SNL) of de regeling Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (Anlb) wordt een aanvraag op grond van deze regeling geweigerd. Aanvragers dienen dus kritisch te kijken naar de gronden die zij in pacht hebben uitgegeven, aangezien er een kans is dat de agrarisch gebruiker hierop Anlb heeft aangevraagd.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Met een audit wordt bedoeld een bezoek aan het recreatiegebied door of in opdracht van de provincie om de onderhoudssituatie en de juiste besteding van de subsidiemiddelen te beoordelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-7947.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.