Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2022, 782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2022, 782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Openstellingsbesluit POP3+ Uitvoering LEADER 2022
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 1.3 en hoofdstuk 3, paragraaf 3 van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3-subsidies provincie Drenthe), hierna te noemen de Verordening;
overwegende dat de Lokale Actiegroepen Zuidoost- en Zuidwest-Drenthe een strategie hebben opgesteld om de lokale economie en de leefbaarheid te versterken;
het Openstellingsbesluit POP3+ Uitvoering LEADER 2022 vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
Het subsidieplafond voor de projecten die vallen onder de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) Zuidoost-Drenthe als volgt vast te stellen:
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidoost-Drenthe.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Verordening kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS Zuidoost-Drenthe:
Artikel 6a Bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid
Bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid zijn subsidiabel voor zover de te verlenen subsidie niet meer bedraagt dan de totale subsidiabele kosten van de activiteit, exclusief de bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid.
Indien de aanvrager in het financieringsplan een subsidiebedrag aanvraagt dat lager is dan het bedrag dat verkregen wordt door de subsidiabele kosten te vermenigvuldigen met het onder lid 1 genoemde percentage van de totale subsidiabele kosten, wordt dit gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Verordening wordt subsidie geweigerd indien de aanvraag betrekking heeft op een project waarvoor niet een minimumscore van 60 punten op basis van de verdeling zoals deze is opgenomen in artikel 11 wordt behaald.
Artikel 11 Selectiecriteria, weging en selectie
GS hanteren voor de rangschikking van de aanvragen voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidoost-Drenthe, de door de Lokale Actiegroep (LAG) vastgestelde en in de LOS Zuidoost-Drenthe opgenomen criteria en puntentelling. De LAG beoordeelt de ingediende projecten aan de hand van de onderstaande tabel met de maximale puntentoekenning per criterium.
In het geval het subsidieplafond zal worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen gelijk is, kunnen GS besluiten dat het subsidieplafond wordt verhoogd met het bedrag dat nodig is om het project dat zorgt/de projecten die zorgen voor de overschrijding van het subsidieplafond te subsidiëren.
Artikel 12 Bevoorschotting op basis van realisatie (tussentijdse betalingen)
Aanvragers van een voorschot als bedoeld in lid 1 dienen in aanvulling op artikel 1.23, lid 3 van de Verordening bij de eerste aanvraag tot bevoorschotting op basis van realisatie de zekerstelling van de financiering te overleggen alsmede vergunningen indien kosten zijn opgevoerd van vergunningplichtige onderdelen van het project.
Artikel 16 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidwest-Drenthe, waarbij de focus vooral ligt op versterking van de vrijetijdseconomie.
Artikel 18 Subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Verordening kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS Zuidwest-Drenthe:
Artikel 18a Bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid
Bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid zijn subsidiabel voor zover de te verlenen subsidie niet meer bedraagt dan de totale subsidiabele kosten van de activiteit, exclusief de bijdragen in natura en onbetaalde eigen arbeid.
Indien de aanvrager in het financieringsplan een subsidiebedrag aanvraagt dat lager is dan het bedrag dat verkregen wordt door de subsidiabele kosten te vermenigvuldigen met het in de leden 1 of 2 genoemde percentage van de totale subsidiabele kosten, wordt dit gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Verordening wordt subsidie geweigerd:
Artikel 23 Selectiecriteria, weging en selectie
GS hanteert voor de rangschikking van de aanvragen voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Zuidwest-Drenthe, de door de LAG vastgestelde en in de LOS Zuidwest-Drenthe opgenomen criteria en puntentelling. De LAG beoordeelt de ingediende projecten aan de hand van de onderstaande tabel met de maximale puntentoekenning per criterium.
Per criterium kunnen maximaal 3 punten worden behaald.
Score per criterium: 0 = geen, 1 = laag, 2 = gemiddeld, 3 = hoog
In welke mate draagt het project bij aan de volgende criteria van de LOS Zuidwest-Drenthe: |
Verbetering voorzieningenniveau; |
|
Is het project haalbaar en op langere termijn levensvatbaar: |
||
In het geval het subsidieplafond zal worden overschreden door een aanvraag waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van het subsidieplafond of indien het subsidiebedrag wordt overschreden door meerdere aanvragen en de onderlinge rangschikking tussen de aanvragen is gelijk, kunnen GS besluiten dat het subsidieplafond wordt verhoogd met het bedrag dat nodig is om het project dat zorgt/de projecten die zorgen voor de overschrijding van het subsidieplafond te subsidiëren.
Artikel 24 Bevoorschotting op basis van realisatie (tussentijdse betalingen)
Aanvragers van een voorschot als bedoeld in lid 1 dienen in aanvulling op artikel 1.23, lid 3 van de Verordening bij de eerste aanvraag tot bevoorschotting op basis van realisatie de zekerstelling van de financiering te overleggen alsmede vergunningen indien kosten zijn opgevoerd van vergunningplichtige onderdelen van het project.
Paragraaf 3 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Toelichting Openstellingsbesluit POP3+ Uitvoering LEADER 2022
Met deze openstelling wordt invulling gegeven aan de versterking van de sociaaleconomische vitaliteit van Zuidoost- en Zuidwest-Drenthe, door middel van LEADER.
LEADER beoogt bij te dragen aan de plaatselijke ontwikkeling van plattelandsgebieden. De interactie tussen landbouw en samenleving wordt steeds belangrijker. Er ligt een opgave om samen te werken aan de sociaaleconomische ontwikkeling van het platteland en aan een duurzaam beheer van de ruimte. De agrarische sector zal zich in moeten zetten voor maatschappelijk draagvlak. De sector moet daarbij invulling geven aan haar 'license to produce'. Dat kan bijvoorbeeld door de relatie tussen het platteland en de stad en tussen de boer en de burger te verstevigen. LEADER kan hier een bijdrage aanleveren, want:
In Drenthe zijn twee Lokale Actie Groepen (LAG’s) door GS ingesteld, te weten:
Deze groepen zijn breed samengesteld uit vertegenwoordigers van de bevolking uit het betreffende LEADER-gebied. Hun taak is tweeledig, zij geven vorm aan het bottom-up karakter van het LEADER-programma door als aanjager en begeleider van LEADER-projecten in de regio te acteren en adviseren GS omtrent de subsidiabiliteit van de ingediende projectaanvragen. Door de formele instelling op basis van artikel 82 Provinciewet hebben zij ook de status van adviesorgaan van GS verkregen. De door de LAG’s afgegeven adviezen gelden als een zwaarwegend advies aan GS.
Iedere LAG heeft haar visie omtrent de aanpak van de opgaven in haar regio en besteding van de LEADER-gelden neergelegd in de desbetreffende LOS. Deze documenten gelden als leidraad voor het handelen van de LAG’s.
LEADER Zuidoost-Drenthe en Zuidwest-Drenthe werken met tenders. Het hele jaar door kunnen projecten worden ontwikkeld, maar er kan slechts tweemaal per jaar een project worden ingediend ter beoordeling, tijdens een openstellingsperiode. Na sluiting van de openstellingsperiode worden de projecten beoordeeld volgens de vastgestelde criteria en met elkaar vergeleken. Per tender is een maximaal bedrag aan subsidie beschikbaar. Indien er meer wordt aangevraagd dan beschikbaar is krijgen alleen de beste projecten (met de meeste punten) subsidie.
De RVO zorgt voor gebundeld betalen, wat wil zeggen dat de aanvrager in één beschikking de bijdragen van zowel de Europese Unie als de provincie krijgt.
Voor LEADER-projecten moet de bijdrage van de Europese Unie verdubbeld worden door lokale overheden. De verdeling in zowel Zuidoost-Drenthe als Zuidwest-Drenthe is 50% EU, 50% provincie.
Aanvragen moeten via internet worden ingediend. Op de eigen website van LEADER Zuidoost-Drenthe (voor Zuidoost-Drenthe) en de website van SNN (www.snn.nl) (voor beide LEADER-gebieden) kan de subsidieregeling LEADER Uitvoering projecten worden aangeklikt. Aanvragers worden doorgelinkt naar het POP3 Webportal waar de aanvraag daadwerkelijk kan worden ingediend. Op deze site moeten vragen worden beantwoord en kunnen projectplan en bijlagen worden geüpload. De indieners moeten beschikken over E-herkenning met niveau EH2+ (organisaties) om de indiening mogelijk te maken.
Er kan subsidie worden aangevraagd voor initiatieven die bijdragen aan de doelen van de LOS. Zuidoost-Drenthe en Zuidwest-Drenthe hebben elk doelen en thema’s bepaald die aansluiten bij de sterke en zwakke punten van het desbetreffende gebied. De thema’s zijn als volgt:
In de LOS van Zuidoost-Drenthe (hoofdstuk 1.3) en de LOS van Zuidwest-Drenthe (hoofdstuk 3) is beschreven welke specifieke doelen en resultaten de LAG nastreeft om bovenstaande thema's na te jagen en daarmee welke activiteiten subsidiabel gesteld zijn.
LEADER-aanvragen kunnen niet worden gedaan door privépersonen.
Artikel 1.12, lid 1 van de Verordening verwijst onder meer naar bijdragen in natura zijnde onbetaalde eigen arbeid te verrekenen zoals vermeld in artikel 1.11a van de Verordening, bijdragen in natura (onbetaalde arbeid van vrijwilligers), te verrekenen zoals vermeld in artikel 1.11, lid 6 van de Verordening en personeelskosten van de bij de uitvoering van het project betrokkenen, voor de uren die aantoonbaar ten behoeve van het project zijn gemaakt.
De inzet in natura kan worden toegepast, maar moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen: er moet gebruik worden gemaakt van een tijdschrijfsysteem, er moet een check op redelijkheid plaatsvinden.
Verantwoording bijdragen in natura door de begunstigde en toets op redelijkheid.
Voor eigen arbeid of vrijwillige arbeid kan RVO.nl geen facturen of betaalbewijzen controleren, omdat die er niet zijn. De redelijkheid en EU-conformiteit van de opgevoerde eigen arbeid en vrijwillige arbeid moet daarom op een andere manier worden bepaald. De redelijkheid van de inbreng in natura wordt door RVO.nl bepaald met de aangeleverde urenoverzichten en de omschrijving van de arbeid in het projectplan of eindverslag.
De eisen die gesteld worden aan de urenregistratie zijn gelijk aan die voor personeelskosten, zie hoofdstuk 1 van de Verordening.
De begunstigde dient in het projectplan bij de aanvraag te beschrijven op welke manier de eigen arbeid of vrijwillige arbeid wordt geleverd en hoe de inzet aan het project gerelateerd is. Ook moet worden beschreven welk voordeel is behaald met het inzetten van eigen arbeid, dit zal in de meeste gevallen kostentechnisch voordeel opleveren.
Bij een tussentijdse betaling en subsidievaststelling
De begunstigde dient in een voortgangsverslag te beschrijven op welke manier de bijdrage in natura werd geleverd. Een voorschot wordt verstrekt voor de volgende gemaakte kosten: bijdragen in natura bestaande uit onbetaalde arbeid. De begunstigde levert bewijs dat de aangegeven eigen arbeid of vrijwillige arbeid daadwerkelijk werd geleverd. Hoe deze arbeid is ingezet moet door de begunstigde worden beschreven. Daarnaast wordt dit door de begunstigde inzichtelijk gemaakt door de aangeleverde urenoverzichten.
De hoogte van het subsidiepercentage is door de LAG bepaald en door GS opgenomen in het openstellingsbesluit. Deze percentages kunnen dan ook per LAG verschillen.
De hoogte van de subsidie is samengesteld uit financiële bijdragen van meerdere overheden, namelijk de Europese Unie, provincie Drenthe en in de LEADER-gebieden Zuidoost-Drenthe en Zuidwest-Drenthe. De subsidie-aanvrager hoeft er niet voor te zorgen dat de bijdrage van deze overheden beschikbaar komt.
Aan het initiatief worden door de LAG subsidievereisten gesteld welke in artikel 9 (Zuidoost) en 21 (Zuidwest) worden beschreven. Als hieraan niet voldaan wordt, vindt er geen beoordeling van het project plaats. Alleen projecten die aan de subsidievereisten voldoen worden beoordeeld en kunnen mogelijk subsidie krijgen.
Europese subsidies kunnen niet ‘gestapeld’ worden. Er kan voor een project slechts één Europese subsidie worden gebruikt.
Projecten moeten obstakelvrij zijn, wat wil zeggen dat ze binnen twee maanden na het toekennen van de subsidie kunnen starten. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat benodigde vergunningen of toestemming van eigenaren moeten zijn verkregen, dat de financiering van het project rond is en dat er geen belemmeringen zijn te verwachten waardoor het project niet uitgevoerd kan worden.
Indieners moeten zelf zorgen dat alle informatie aanwezig is om te kunnen beoordelen of hun project aan de criteria voldoet. Het meest eenvoudige is om het (verplichte) format projectplan en format begroting in te vullen. Aan de hand van de gestelde vragen kan al veel informatie worden gegeven. Eventueel kan als aanvulling een eigen projectplan worden toegevoegd waarin meer informatie kan worden gegeven over bijvoorbeeld de voorgeschiedenis en behoefte van het project, hoe het project tot stand is gekomen (proces) etc. Bij sommige projecten moet extra informatie worden aangeleverd, bedrijven moeten bijvoorbeeld een inschrijving van de Kamer van Koophandel meesturen. Op de website van SNN zijn de benodigde formats beschikbaar.
Selectiecriteria en puntenmethodiek
Er is LEADER-subsidie beschikbaar om de in de LOS vastgestelde doelen te bereiken. Om te toetsen of de projecten bijdragen aan de doelen zijn criteria vastgesteld. Deze criteria zijn in de LOS opgenomen.
De Europese Commissie verlangt dat slechts de betere projecten voor subsidie in aanmerking komen. Hiervoor is het systeem van selectiecriteria in het leven geroepen. De LAG's hebben in de desbetreffende LOS'en hun selectiecriteria opgenomen. Aan de hand van deze, in het openstellingsbesluit overgenomen selectiecriteria, worden punten aan een project toegekend. Deze werkzaamheden zijn door GS aan de LAG, in haar hoedanigheid van adviesorgaan van GS, opgedragen. Tijdens een LAG-beoordelingsvergadering kennen de individuele leden aan de ingediende projectvoorstellen een bepaalde score toe. Het gemiddelde van de individuele scores bepaalt de totaalscore van een projectvoorstel. Op basis van de totaalscores wordt de ranking van de projecten bepaald. De ranking speelt een belangrijke rol bij de toekenning van de subsidie. Het hoogst scorende project komt als eerste voor subsidie in aanmerking. De toekenning gaat in volgorde van ranking door tot eventueel het subsidieplafond wordt bereikt.
Mocht het subsidieplafond voor die bewuste openstellingsperiode worden bereikt, dan komen projecten die lager scoren niet voor subsidie in aanmerking, tenzij door GS het plafond wordt verhoogd.
In het openstellingsbesluit is per LAG een bepaalde puntenmethodiek opgenomen. Deze methodiek zal dan ook per LAG verschillen. Deze methodiek houdt in dat per selectiecriterium een maximale puntenscore kan worden behaald. De hoogte van deze puntenscore wordt bepaald door de LAG en vastgelegd in het openstellingsbesluit.
Beoordeling projectvoorstellen
Na indiening van de projectvoorstellen worden de stukken door het SNN beoordeeld op volledigheid (1e toets). Na afronding van deze beoordeling worden de projecten inhoudelijk getoetst (2e toets). Hierbij wordt beoordeeld of de projecten passen in de kaders van het openstellingsbesluit en voldoen aan de selectiecriteria zoals vermeld in de LOS. Bij de beoordeling worden punten toegekend, de puntenverdeling is niet opgenomen in de LOS, maar staan vermeld in dit openstellingsbesluit. De score wordt opgebouwd naar rato van de bijdrage aan realisatie van de doelen, zoals deze in de LOS zijn opgenomen.
Tot slot wordt het project gecontroleerd op een aantal technische aspecten, zoals aanbesteding- en staatssteunregels en EU-conformiteit (3e toets).
Om te garanderen dat ieder projectvoorstel aan een bepaalde minimumeis voldoet is in het openstellingsbesluit opgenomen dat als totaalscore een bepaald minimum aantal punten moet worden behaald. Hier geldt dat, indien het minimum niet wordt behaald, het project niet voor subsidie in aanmerking komt.
Artikel 1.23 van de Verordening is bepaald dat in een openstellingsbesluit kan worden afgeweken van de hoogte van bevoorschotting op basis van realisatie (tussentijdse betalingen). Zie voor de benodigde formulieren bij het indienen van een verzoek om een voorschot de toelichting op artikel 6 en 18.
De kosten van LEADER-projecten moeten worden voorgeschoten door de initiatiefnemer. De bij de indiening aangeleverde begroting is de basis voor het maken van kosten. Er mogen op eigen risico kosten worden gemaakt vanaf het moment van indiening. Als er een positieve beschikking is afgegeven kunnen de bij de uitvoering van gemaakte kosten maximaal twee keer per jaar worden gedeclareerd. Dit is altijd achteraf, op basis van gemaakte kosten. Er worden geen voorschotten gegeven voorafgaand aan de uitvoering van het project, de initiatiefnemer moet voor eventuele voorfinanciering zorgen. De hoogte van de subsidie wordt definitief vastgesteld na afronding van het project, op basis van de daadwerkelijke kosten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.