Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2022, 6707 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2022, 6707 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende regels omtrent het open stellen van de maatregel investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland, van 7 juni 2022, kenmerk 65078 tot openstelling van de maatregel investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven, bedoeld in paragraaf 4 van hoofdstuk 2 van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland.
Gedeputeerde staten van Zeeland;
open te stellen de maatregel investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland voor de periode van 1 juli 2022, 09.00 uur, tot en met 1 september 2022, 17.00 uur;
vast te stellen dat de verdeling van de middelen plaatsvindt op grond van artikel 1.15 jo. artikel 1.15a van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland op grond van een rangschikking van de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen;
Aangezien de benodigde nationale publieke financiering niet in het openstellingbesluit beschikbaar wordt gesteld, dient een aanvraag voorzien te zijn van een subsidie-intentie of subsidiebeschikking van een nationale overheid (zoals bijvoorbeeld waterschap, provincie en/of gemeente).
In aanvulling op artikel 1.7 van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland dient bij de aanvraag het volgende geografisch inzichtelijk gemaakt te zijn:
Artikel 5. Subsidiabele kosten
Onder investeringen als bedoeld in het derde lid, onderdeel b en c van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland, worden de volgende kosten als bedoeld in artikel 2.4.2.2 van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland verstaan:
Artikel 7 Beoordelingscriteria
Gedeputeerde staten hanteren voor de rangschikking, bedoeld in artikel 1.15 jo. artikel 1.15a van Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland de volgende criteria:
Met dit criterium wordt gekeken naar de effectiviteit van de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd. De investeringen moeten een directe relatie hebben met één of meer van de volgende provinciale doelen:
De Nota Grondbeleid 2016: (https://www.zeeland.nl/sites/default/files/digitaalarchief/ZEE1600377.pdf)
De Regionale Mobiliteitsstrategie én (waar deze niet gebied dekkend is voor het grondgebied van Zeeland) de visie van het Mobiliteitsplan ( vigerend tot 2028): (https://www.zeeland.nl/publicaties-en-bekendmakingen/publicaties/mobiliteitsplan-zeeland)
In het kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland zijn in hoofdstuk 4 het beleid en de prioritering van de knelpunten opgenomen. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen beleidsprioriteiten (geprioriteerde knelpunten, geactualiseerde versie Overleg Zeeuwse Overheden 2022) en overige knelpunten. Dit onderscheid wordt meegewogen in onderstaande puntentelling.
Dit leidt tot de volgende puntentelling:
1 punt: geringe bijdrage. De in het projectvoorstel ingediende voorgestelde route komt wel voor in het kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland, maar betreft een ‘overig knelpunt’ en geen geprioriteerd knelpunt. De onderbouwing in het projectplan voor de mate waarin wordt bijgedragen aan bovengenoemde doelen is matig.
2 punten: matige bijdrage. De in het projectvoorstel ingediende voorgestelde route komt wel voor in het kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland, maar betreft een ‘overig knelpunt’ en geen geprioriteerd knelpunt. De onderbouwing in het projectplan voor de mate waarin wordt bijgedragen aan bovengenoemde doelen is goed.
2. Haalbaarheid/kans op succes
Met dit criterium wordt naar de haalbaarheid van de investering gekeken. In samenhang worden de volgende aspecten bezien:
de mate waarin risicofactoren zijn onderkend en beheersbaar gemaakt zijn.
* zekerheid van beschikbaarheid noodzakelijke eigen middelen van alle betrokken partijen
* zekerheid beschikbaar komen noodzakelijke vergunningen
* zekerheid van deelname meest relevante partijen aan volledige traject.
Bij dit criterium wordt beoordeeld of de input (geld, kennis, kunde en overige middelen) efficiënt wordt ingezet om de gewenste output te realiseren. Daarbij wordt bezien of de opgevoerde kosten passend zijn (worden de resultaten met de juiste middelen gehaald?), wordt gekeken in hoeverre de proceskosten die in het project gemaakt worden in verhouding staan tot de feitelijke projectkosten én wordt bezien of binnen het project op een goede manier gebruik gemaakt wordt van reeds bestaande kennis en kunde.
De norm die gehanteerd wordt voor infrastructurele inpassingsmaatregelen:
Hiervoor worden de ervaringscijfers conform de Standaard Systematiek voor Kostenramingen gehanteerd. (De SSK- ramingssystematiek is een systematiek voor het maken van kostenramingen in de bouw en biedt een handreiking voor kostenmanagement).
Hierbij gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt wordt/worden geïdentificeerd is/zijn als opgaven die op grond van het provinciale (sectorale of integrale) beleid noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. Zo zijn er (inter)nationale doelstellingen die voor een bepaalde einddatum gerealiseerd dienen te zijn en waar de verbetering van de verkavelingsstructuur aan bijdraagt of noodzakelijk voor is. Een en ander is daarmee gerelateerd aan de knelpunten die bestaan in de provincie Zeeland.
Na sluiting van de openstellingstermijn worden alle aanvragen beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 7 en gerangschikt naar score. Het puntentotaal per project wordt samengesteld uit de te behalen punten op basis van deze methodiek:
Maximaal kunnen dus 45 punten behaald worden. Een aanvraag komt voor subsidie in aanmerking indien hij minimaal 60% van het maximaal te behalen aantal punten scoort, dus 27 punten.
Indien het beschikbare subsidieplafond ontoereikend is voor alle voor subsidie in aanmerking komende projecten, worden de projecten gerangschikt naar score. Ingeval van gelijke score prevaleren projecten die hoger scoren op het hoogste onderscheidende criterium, dus in de volgorde 7.1 (Effectiviteit), 7.3 (Efficiëntie), 7.2 (Haalbaarheid), 7.4 (urgentie). Hoewel Efficiëntie een gelijke wegingsfactor kent als Haalbaarheid, prevaleert hierbij het belang van Efficiëntie boven Haalbaarheid in de rangschikking. Als ook dit geen onderscheid oplevert, vindt de keuze plaats door middel van loting.
Gedeputeerde staten stellen voor de rangschikking van de subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 9 van deze openstelling een adviescommissie in als bedoeld in artikel 1.14 van de Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2022 (Verordening POP3 subsidies) Zeeland.
Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding
Dit besluit wordt aangehaald als: Openstellingsbesluit investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven Zeeland 2022 en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
Aldus vastgesteld in e vergadering van gedeputeerde staten van Zeeland van 7 julni 2022.
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
A.W. Smit, secretaris
Toelichting bij het Openstellingsbesluit
In het kader van het Plattelandsontwikkelingsprogramma 3 (POP-3) heeft de provincie Zeeland de mogelijkheid om maatregelen open te stellen voor het indienen van projectvoorstellen die voor een EU- subsidie in het kader van het POP-3 in aanmerking kunnen komen.
Om de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse landbouw te handhaven en te versterken is een blijvende investering in de landbouwstructuur noodzakelijk. Door deze investeringen kan de efficiëntie van de sector worden verhoogd. Dit kan worden bereikt door de juiste aanpassingen van percelen.
De openstelling van deze maatregel is gericht op investeringen in het landelijk gebied die bijdragen aan betere toegankelijkheid, bodemgesteldheid en waterhuishouding van landbouwbedrijven.
Met de vaststelling van de Nota Grondbeleid door de Provinciale Staten van Zeeland is ervoor gekozen om de komende jaren een bijdrage te leveren aan de verbetering van de agrarische structuur in combinatie met de realisatie van diverse maatschappelijke doelstellingen. In het licht van deze openstelling kan onder andere gedacht worden aan het verwerven van gronden voor het vergroten van de verkeersveiligheid (over-en weergebruik terugdringen) en de realisatie van infrastructuur.
Op basis van de mogelijkheden die het Europese POP-programma hiertoe biedt, heeft de provincie met het vaststellen van de Nota Grondbeleid aansluiting gezocht bij de Europese randvoorwaarden. Daarmee wordt de mogelijkheid gecreëerd om de realisatie van de in de Nota grondbeleid geformuleerde doelstellingen mede met behulp van Europese subsidie van uit het POP-3 programma te verwezenlijken.
Met de vaststelling van het Mobiliteitsplan 2016-2019 door Provinciale Staten is de keuze gemaakt om uitvoering te geven aan het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer, dat deel uitmaakt van het Mobiliteitsplan. Met het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer beoogt provincie Zeeland dat het landbouwverkeer zich over grotere afstanden vlot(ter) en veilig(er) kan verplaatsen (economisch belang en verkeersveiligheidsbelang), zonder dat dit ten koste gaat van, of zelfs een verbetering biedt voor, de verkeersveiligheid en doorstroming van het overige verkeer en de leefbaarheid in omringende kernen. In het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer zijn prioritaire knelpunten aangegeven. Deze prioritaire knelpunten worden door het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) met regelmaat ge updated. In mei 2022 was de laatste update. M.a.w. nieuwe prioritaire knelpunten worden door het OZO toegevoegd. Doordat bij het opstellen van het Mobiliteitsplan onder andere aansluiting is gezocht bij de randvoorwaarden van de Europese POP-3 maatregel inzake 'Investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven', is de mogelijkheid gecreëerd om mede met behulp van de Europese subsidie vanuit het POP-3 programma de in het Mobiliteitsplan opgenomen prioritaire knelpunten voor het landbouwverkeer te verbeteren of op te heffen.
Met dit openstellingsbesluit wordt aan de realisatie van bovenstaande doelstellingen invulling gegeven.
Link Nota Grondbeleid https://www.zeeland.nl/sites/default/files/digitaalarchief/ZEE1600377.pdf
Link Mobiliteitsplan 2016-2019: https://www.zeeland.nl/publicaties-en-bekendmakingen/publicaties/mobiliteitsplan-zeeland
Link SSK- raming: www.crow.nl/vakgebieden/contracteren/ssk-kostenramingen-in-de-bouw
Artikel 1. Subsidiabele activiteiten
In verband met de verbetering van de verkavelingsstructuur van landbouwbedrijven: investeringen om kavels beter bewerkbaar en bereikbaar te maken zoals: graven en dempen van sloten, met elkaar verbinden van percelen, aanpassen van drainage, aanleg of verbetering van dammen en kavelpaden, aanpassen van het wegenstelsel, aanpassen van de waterhuishouding.
Projecten dienen een direct verband met landbouwactiviteiten te hebben. Dit verband moet expliciet beschreven worden in de subsidieaanvraag.
Artikel 7. Beoordelingscriteria
De selectie van aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen zal plaatsvinden via een zogenaamde ‘tender-methode’: alle tijdig ingediende aanvragen worden, indien ze voldoen aan de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen, gescoord op basis van vier criteria, als genoemd in artikel 7.
In dit artikel worden de gewichten aan de verschillende criteria toegekend. Aan het criterium ‘mate van effectiviteit’ wordt de hoogste wegingsfactor (vier) toegekend. De effectiefste activiteiten dragen het meeste bij aan de beleidsdoelen. Daarna volgt het criterium Efficiëntie (wegingsfactor twee). Het belang van dit criterium zit hem in de doelmatige besteding van beschikbaar budget. Het criterium Haalbaarheid kent tevens de wegingsfactor twee, om het belang van de realisatiekans te onderstrepen. Het criterium urgentie kent de laagste score (één).
Indien de score tenminste gelijk is aan het minimum aantal punten (27 punten) komen de projecten voor subsidie in aanmerking. Is het beschikbare subsidieplafond ontoereikend dan gaan projecten met hogere scores voor.
In het geval er meerdere aanvragen op dezelfde plaats gerangschikt worden en vanwege het bereiken subsidieplafond niet al die aanvragen kunnen worden gehonoreerd wordt prioriteit gegeven aan de aanvraag met de hoogste score op het criterium ‘mate van effectiviteit’. Indien de aanvragen even hoog scoren op het criterium ‘mate van effectiviteit’, dan wordt prioriteit gegeven aan de aanvraag met de hoogste score op het criterium ‘efficiëntie’. Scoren de aanvragen ook op dit criterium even hoog, dan wordt prioriteit gegeven aan de aanvraag die het hoogst scoort op het criterium ‘haalbaarheid’. Scoren de aanvragen ook op dit criterium even hoog, dan wordt prioriteit gegeven aan de aanvraag die het hoogst scoort op het criterium ‘urgentie’. Scoren de aanvragen ook op dit punt even hoog, dan beslist het lot welke aanvraag wordt gehonoreerd.
Gedeputeerde staten hebben op 14 juni 2016, kenmerk 16008619, een adviescommissie ingesteld voor de beoordeling en rangschikking van de projecten die in het kader van POP-3 worden ingediend. De Adviescommissie stelt een prioriteitenlijst op middels een rangschikking door het toekennen van punten aan de hand van in artikelen 7 en 8 genoemde beoordelingscriteria en weging.
Om projecten van enige omvang te verkrijgen, en aldus de uitvoeringskosten van de regeling te beperken, is ten aanzien van de subsidiabele kosten een minimumgrens opgenomen van 200.000 euro. De projecten dienen verder, om voor subsidie in aanmerking te komen, een minimumaantal van 27 punten te hebben behaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-6707.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.