N832; verkeersbesluit groot onderhoud traject 73 Well - Gameren in de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel

 

VERKEERSBESLUIT Zaaknummer 2020-003273, d.d. 14 januari 2022

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor een aantal maatregelen in het kader van het groot onderhoud aan de provinciale weg N832, traject 73 tussen Well (N831) en Gameren (N322) tussen kilometer 0,000 en kilometer 5,580 in de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel.

 

Het groot onderhoud betreft onder andere de volgende maatregelen:

• het opnieuw asfalteren van de hoofdrijbaan;

• het vervangen van de bruggen over de Hoofdwetering;

• het aanleggen van een vrijliggend, in twee richtingen bereden fietspad tussen de Bernseweg (N831) en de Uilecotenweg;

• het verbreden van het bestaande twee richtingen fietspad vanaf de Uilecotenweg tot en met de rotonde kruispunt Molenstraat in Kerkwijk;

• het aanpassen van de rotonde Molenstraat en het kruispunt Middelstraat.

 

Als wegbeheerder van de N832 is de provincie Gelderland verplicht om voor een aantal van de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

• het geldende Algemeen reglement mandaat, Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het optimaal benutten van bestaande infrastructuur alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel, vervoersmaatschappij Arriva en met een door de korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat ter visie heeft gelegen van 5 november tot en met 17 december 2020 is geen zienswijze binnengekomen.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van de trajectaanpak is een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar andere knelpunten, met als doel deze aanvullend aan te pakken bij het onderhoud aan de weg. In het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland is de N832 opgenomen als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/u ten zuiden van Kerkwijk en een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u ten noorden van Kerkwijk.

 

Project Maas- Waalweg

De maatregelen die in het groot onderhoud worden uitgevoerd, zijn in dat kader deels ingegeven door het project Maas-Waalweg van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. Met dit project, wordt de Maas-Waalweg over een lengte van ongeveer 1,5 km doorgetrokken. Het nieuwe tracé strekt zich uit van de bestaande Maas-Waalweg tussen Wellseind en Delwijnen tot aan de Molenachterdijk, de N832 bij kilometer 0,990. De nieuwe doorgaande route komt de leefbaarheid van de dorpskernen Wellseind en Delwijnen ten goede. Verder verbetert hierdoor de veiligheid van het (brom)fietsverkeer, omdat er minder verkeer over de huidige (dijk)routes rijdt.

 

Vrijliggend fietspad

In de huidige situatie rijden er op een werkdag ongeveer 3.300 motorvoertuigen per etmaal over de N832. Gezien de huidige verkeersintensiteit per etmaal en de verwachte groei van het gemotoriseerd verkeer, zowel autonoom als door de aanleg van de Maas-Waalweg, is een vrijliggend fietspad langs de N832 noodzakelijk. De bromfietsers moeten, gezien de intensiteiten, gebruik blijven maken van de hoofdrijbaan.

 

Het vrijliggend fietspad wordt gerealiseerd tussen km 0,000 en km 2,100 en vervangt de bestaande fietsstroken op de hoofdrijbaan. Het vrijliggend fietspad wordt uitgevoerd als tweerichtingenfietspad en sluit aan op het bestaande fietspad ter hoogte van de Uilecoteweg. Het bestaande fietspad wordt verbreed naar 3,00 meter. Bromfietsers worden ter hoogte van het begin van het nieuwe fietspad (km 0,000) naar de hoofdrijbaan geleid. De huidige fietsstroken op de N832 worden verwijderd. Ten zuiden van de rotonde N832/Molenstraat/Delwijnsestraat (km 3,300) worden de bromfietsers weer van de hoofdrijbaan naar het (brom)fietspad geleid. Voor deze locatie is gekozen omdat er op de hoofdrijbaan een maximumsnelheid geldt van 50 km/u in plaats van 80 km/u ten noorden van de rotonde, tevens hoeven er geen bomen te worden gekapt. (Brom)fietsers mogen op het bromfietspad maar 30 km/u rijden in plaats van 45 km/u op de hoofdrijbaan. Tot slot vindt de uitwisseling op een logische locatie plaats, namelijk ter hoogte van een bestaande zijweg (de Walderweg). Er hoeft dus geen extra uitwisselingspunt gecreëerd te worden.

 

Kruispuntinrichting

Het aanleggen van het vrijliggend fietspad heeft gevolgen voor de inrichting van een aantal kruispunten van de N832. Ten oosten van het kruispunt met de N831, Bernseweg, bij km 0,000 wordt voor (brom)fietsers een haakse oversteek gerealiseerd, waarbij voorrang moet worden verleend aan het verkeer op de hoofdrijbaan van de N831. Door de aansluiting van de Maas-Waalweg bij km 0,990 wordt het kruispunt met Molenachterdijk zodanig vormgegeven dat met de verwachte intensiteiten het verkeer hier veilig kan worden afgewikkeld en fietsers veilig kunnen oversteken. Bovendien wordt in de scherpe bocht nabij het kruispunt een adviessnelheid van 30 km/u ingesteld. Daarnaast wordt de rotonde in de bebouwde kom van Kerkwijk aangepast waardoor fietsers voorrang krijgen op het overige verkeer. Door het aanbrengen van rood asfalt en blokmarkering en het plaatsen van bebording worden de oversteken geaccentueerd. Daarmee wordt de verkeersveiligheid voor fietsers vergroot.

 

Snelheid en voorrang op de weg

Een aanvullende maatregel die in het kader van het groot onderhoud wordt uitgevoerd, is het intrekken van de huidige 60 km-zone tussen km 0,000 en km 3,000. De borden worden verwijderd en vervangen door borden die een verplichte maximumsnelheid van 60 km/u aangeven. De status van voorrangsweg op dat wegvak wordt, in lijn met het provinciaal beleid, voor wegen buiten de bebouwde kom ingetrokken. Dit betekent dat de kruispunten op de weg worden ingesteld als voorrangskruispunten. Het verkeer op de hoofdrijbaan van de N832 heeft voorrang op het verkeer uit de zijwegen. Hiervoor worden de bijbehorende bebording en markering aangebracht.

 

Op de aansluiting met de Achterstraat km (3,090) wordt het stopbord (B7) vervangen door het voorrangsbord (B6) waardoor bestuurders op de Achterstraat niet langer verplicht moeten stoppen, maar voorrang moeten verlenen aan de fietsers op het fietspad. Bromfietsers gaan namelijk gebruik maken van de rijbaan en de zichthoeken worden vrijgemaakt van begroeiing en beplanting. Tevens wordt de fietsoversteek in twee richtingen uitgevoerd in rood asfalt. Hierdoor wordt de aansluiting overzichtelijk, uniform en daardoor verkeersveiliger vormgegeven. De provincie is verplicht om in het kader van het groot onderhoud aan het traject een verkeersbesluit te nemen voor een aantal van de maatregelen die volgen uit de hierboven beschreven onderbouwing.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland neemt voor de provinciale weg N832, tussen kilometer 0,000 en kilometer 5,580 in de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel het volgende verkeersbesluit:

 

Instellen adviessnelheid 30 km/u en maximumsnelheid 60 km/uur (km 0,000 en km 3,000)

 

I. door het verwijderen van de borden model A1-60 (zone) en A2-60 (einde zone) van het RVV 1990, de zone van de N832 waarbinnen een maximumsnelheid van 60 kilometer geldt op te heffen, tussen km 0,000 en km 3,000;

II. door het plaatsen van de borden model A1-60 (maximumsnelheid) van het RVV 1990, op de N832 een maximumsnelheid in te stellen van 60 kilometer per uur tussen km 0,000 km 0,920 en tussen km 1,050 en km 3,000;

III. door het plaatsen model A4-30 (adviessnelheid) van het RVV 1990, op de N832 een adviessnelheid in te stellen van 30 kilometer per uur in de bocht tussen km 0,910 en km 1,080.

 

Instellen voorrangskruispunten

 

IV. door het verwijderen van borden model B1 van het RVV 1990 langs de N832 direct na de zijwegen, de status van voorrangsweg op te heffen tussen het kruispunt N831/Bernseweg (km 0,000) en het kruispunt met de Achterstraat (km 3,05);

V. door het plaatsen van bord model B2 van het RVV 1990 langs de N832 direct na de bebouwde kom (in zuidelijke richting), het einde van de voorrangsweg aan te duiden bij km 3,000;

VI. door het plaatsen van de borden model B3, respectievelijk B4 of B5 van het RVV 1990 langs de N832 vóór de zijwegen, voorrangskruispunten in te stellen voor bestuurders op de hoofdrijbaan, bij:

• km 0,990, kruispunt N832 Weigraaf/Molenachterdijk;

• km 1,450, kruispunt N832 Molendijk/Wellsteegje;

• km 2,110, kruispunt N832 Molenachterdijk/Uilecoteweg;

• km 2,610, kruispunt N832 Delwijnsekade/Kerkwijksekade.

 

Instellen verplicht tweerichtingenfietspad

 

VII. door het verwijderen van de borden model G12a van het RVV 1990 langs het huidige (brom)fietspad tussen de aansluiting Uilecoteweg (km 2,110) en de rotonde met de Molenstraat (km 3,340) de status als verplicht in twee richtingen te berijden (brom)fietspad in te trekken;

VIII. door het plaatsen van de borden model G11 van het RVV 1990, het fietspad langs de N832 in te stellen als een verplicht in twee richtingen te berijden fietspad tussen het kruispunt N831/

Berneseweg (km 0,00) en de rotonde met de Molenstraat (km 3,340);

IX. door het plaatsen van bord model C13 op de N832 ten noorden van het kruispunt N832/N831 Bernseweg, de N832 richting de N831 gesloten te verklaren voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor bij km 0,000;

X. door het plaatsen van bord model C13 op de N832 ten zuiden van de rotonde N832 Walderweg/Molenstraat (km 3,28) de N832 in noordelijke richting gesloten te verklaren voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor;

XI. door het plaatsen van bord model C15 op de N832 ten zuiden van het kruispunt N832/N831 Bernseweg, de N831 richting de N832 gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met en zonder in werking zijnde motor bij km 0,000.

 

(Brom)fietsoversteek kruispunt N832 Weigraaf /N831 Bernseweg (km 0,000)

 

XII. door het plaatsen van de borden model G12a van het RVV 1990, de oversteek over de N831 aan de oostzijde het kruispunt N832/N831 aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom)fietspad;

XIII. door het plaatsen van een bord model G12b van het RVV 1990, het einde van het (brom)fietspad aan te duiden voor de aansluiting op de Weigraaf ten zuiden van het kruispunt met de N831 Bernseweg;

XIV. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de hoofdrijbaan, overstekende (brom)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de N831;

XV. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, aan de noord- en zuidzijde vóór het doorgaande (brom)fietspad langs de N831, overstekende (brom)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het doorgaande (brom)fietspad langs de N831.

 

Kruispunt N832 Weigraaf /N831 Bernseweg (km 0,000/km 7,420)

 

XVI. door het plaatsen van de borden B3 van het RVV 1990 vóór de zijwegen, een voorrangskruispunt in te stellen voor bestuurders op de hoofdrijbaan van de N831 bij het kruispunt met de N832/Weigraaf (km 7,420);

XVII. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan van de Weigraaf, (brom)fietsers op het tweerichtingen fietspad aan de zuidzijde van de N831 te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de Weigraaf;

XVIII. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór het (brom)fietspad aan de oostzijde van het kruispunt N832/N831, bromfietsers komend vanaf de hoofdrijbaan van de N832 te verplichten om voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad;

XIX. door het plaatsen van het bord B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan van de N832/Weigraaf, bromfietsers op het tweerichtingen fietspad aan de noordzijde van de N831 te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de N832/Weigraaf bij het oprijden van de hoofdrijbaan;

XX. door het plaatsen van de borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders op de N831 Bernseweg in te stellen.

 

Kruispunt N832 Weigraaf / Molenachterdijk (km 0,990)

 

XXI. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de hoofdrijbaan, overstekende fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan, bij km 0,990;

XXII. door het plaatsen van de borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders op de Molenachterdijk in te stellen.

 

Kruispunt N832 Molenachterdijk /Wellsteegje (km 1,450)

 

XXIII. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de fietsoversteken, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers, bij kilometer 1,450.

 

Kruispunt N832 Molenachterdijk / Uilecoteweg km (2,110)

 

XXIV. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan, fietsers te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de Uilecoteweg.

 

Kruispunt N832 Walderweg /Kruisstraat/Achterstraat km (3,090)

 

XXV. door het vervangen van borden B7 door borden B6 van het RVV 1990 vóór de fietsoversteek, bestuurders op de Achterstraat niet langer te verplichten te stoppen, maar voorrang te laten verlenen aan de fietsers op het fietspad bij kilometer 3,090.

 

Rotonde N832 Walderweg /Molenstraat km (3,340)

 

XXVI. door het verwijderen van borden model B6 van het RVV 1990 en van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op het fietspad vóór de hoofdrijbaan, de verplichting voor overstekende fietsers om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan in te trekken op de noordelijke, oostelijke en zuidelijke tak van de rotonde.

XXVII. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan vóór de fietsoversteken, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers op de rotonde.

XXVIII. door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het fietspad aan de noordzijde van de Molenstraat fietsers komend vanaf de Molenstraat te verplichten voorrang te verlenen aan fietsers op de rotonde.

XXIX. door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 voor het

(brom)fietspad aan de zuidoostzijde van de N832 (brom)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad bij het verlaten van de rotonde;

XXX. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 tussen het (brom)fietspad en de N832 bromfietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan bij het op rijden van de hoofdrijbaan.

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 20 januari 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen -> N832: Well (N831) – Gameren (N322). De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt het zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 20 januari tot en met 3 maart 2022 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Maasdriel, Kerkstraat 45 in Kerkdriel en in het gemeentehuis van de gemeente Zaltbommel, Hogeweg 11 in Zaltbommel. Ten gevolge van COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis wellicht beperkt beschikbaar. Neem contact op met de betreffende gemeente of het Provincieloket, telefoon 026-359 9999, voor meer informatie en ondersteuning.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m XXX van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven