Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 5221 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 5221 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 19 april 2022 tot wijziging van de Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant in verband met het invoegen van een nieuwe paragraaf 4 betreffende het dierenwelzijn van vleeskuikens, het ophogen van het subsidieplafond van paragraaf 6 betreffende de Brabantse biodiversiteitsmonitor en het doorvoeren van enkele technische wijzigingen (Zestiende wijziging Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant te wijzigen in verband met het invoegen van een nieuwe paragraaf betreffende het dierenwelzijn van vleeskuikens en het wijzigen van de citeertitel van de subsidieregeling;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant
De Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
§ 4 Investeren in dierenwelzijn vleeskuikens
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Beter Leven Keurmerk: gecertificeerd kwaliteitsoordeel van de Stichting Beter Leven keurmerk;
certificaat: schriftelijke verklaring afgegeven door een geaccrediteerde certificerende instelling, dat een product volgens bepaalde normen is geproduceerd;
de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening 1408/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013 (PBEU 2013 L352/9);
dierenverblijf: gebouw voor het houden van vleeskuikens, inclusief de daartoe behorende voorzieningen;
extra staloppervlak: extra vierkante meters binnenruimte en overdekte uitloop die nodig zijn om te kunnen voldoen aan het vereiste staloppervlak per aanwezig dier van een Beter Leven Keurmerk 1*;
staloppervlak: gedeelte van een dierenverblijf ten behoeve van de ligruimte, de eetruimte en de mestruimte van de dieren;
vleeskuikenhouderij: bedrijf of onderdeel van een agrarisch bedrijf dat is ingericht voor het houden van vleeskuikens ten behoeve van de productie van kippenvlees.
Subsidie kan worden aangevraagd door vleeskuikenhouderijen.
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze paragraaf projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 4.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het realiseren van extra staloppervlak van een dierenverblijf ten behoeve van een Beter Leven Keurmerk, zonder uitbreiding van het aantal vleeskuikens.
Subsidie kan worden geweigerd indien de aanvrager in de afgelopen vijf jaar strafrechtelijk is veroordeeld, een strafbeschikking heeft gekregen, met het Openbaar Ministerie een schikking is aangegaan, strafrechtelijk, bestuurlijk of fiscaalrechtelijk is beboet, dan wel in het kader van een bestuursrechtelijk handhavingstraject een last onder dwangsom of bestuursdwang opgelegd heeft gekregen, wegens het overtreden van bij of krachtens natuur- en milieuregelgeving vastgestelde voorschriften, waaronder die op grond van de Waterwet, de Wet milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Meststoffenwet, de Wet bodembescherming en de Wet natuurbescherming, indien aard, ernst of duur van de overtreding en het tijdsverloop sinds die overtreding daartoe aanleiding geven.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 4.7 Subsidiabele kosten
Voor subsidie gelden lumpsum bedragen.
Artikel 4.8 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 2 mei 2022 tot en met 30 december 2022.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 4.8, vast op € 250.000.
Artikel 4.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
in geval van gehele of gedeeltelijke vervreemding respectievelijk verhuur, pacht, pachtkoop of ingebruikgeving onder welke titel dan ook van het dierenverblijf waar de subsidie betrekking op heeft, draagt subsidieontvanger er zorg voor dat de verplichting als bedoeld onder b, wordt nagekomen door de nieuwe eigenaar en daaropvolgende eigenaren respectievelijk door de nieuwe gebruiker.
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, onder a, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal een jaar.
Artikel 4.13 Bevoorschotting en betaling
Artikel 4.14 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van:
Artikel 4.15 Subsidievaststelling
De subsidie wordt op grond van artikel 20, eerste lid, onder b, van de Asv ambtshalve vastgesteld.
Gedeputeerde Staten zenden in 2024 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze paragraaf in de praktijk.
In artikel 5.10 wordt “€ 1.300.000”vervangen door: “1.550.000”.
In artikel 5.11 wordt “€ 1.300.000” vervangen door: “1.550.000.
Paragraaf 7 wordt als volgt gewijzigd:
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling transitie landbouw Noord-Brabant.
Het opschrift van Bijlage 10, behorende bij artikel 7.6, onder b, komt te luiden:
Bijlage 11, behorende bij artikel 7.6, onder b, van de Subsidieregeling transitie landbouw Noord-Brabant
Het opschrift van Bijlage 11, behorende bij artikel 7.7, onderdeel d, onder 2°, komt te luiden:
Bijlage 12 behorende bij artikel 7.7, onderdeel d, onder 2°, van de Subsidieregeling transitie landbouw Noord-Brabant
In de opschriften van de bijlagen 1 tot en met 3 en 6 tot en met 10 wordt “transitie veehouderij” of “transitie veehouderijen” vervangen door “transitie landbouw”.
Op subsidies als bedoeld in paragraaf 4 van de Subsidieregeling transitie veehouderijen, die zijn verleend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling en nog niet onherroepelijk zijn vastgesteld, blijft paragraaf 4 van de Subsidieregeling transitie veehouderijen, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling, van toepassing.
’s-Hertogenbosch,19 april 2022
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting Zestiende wijziging Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant
In de nieuwe paragraaf 4 van deze subsidieregeling wordt beoogd het niveau van dierenwelzijn binnen de sector vleeskuikens te verhogen. De daarvoor benodigde investeringen betreffen de uitbreiding van staloppervlak zodat er meer ruimte is per dier. Zodoende is omschakeling mogelijk naar een keurmerk dat een hoger niveau van dierenwelzijn garandeert dan de wettelijke minimumnormen. Daarmee kan een bijdrage worden geleverd aan de verdere ontwikkeling van de vleeskuikenhouderijen tot een duurzame en rendabele sector.
Naast de introductie van een nieuwe paragraaf, wordt tevens de citeertitel van de regeling aangepast. Reden daarvoor is dat in de huidige subsidieregeling ook onderwerpen samenkomen (kavelruil, inspiratiebedrijven) die niet strikt beperkt zijn tot de sector veehouderij, maar eveneens van toepassing zijn op andere landbouwsectoren.
Ook wordt het subsidieplafond van paragraaf 5 (Brabantse biodiversiteitsmonitor) opgehoogd.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend en wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten. Daarnaast geldt er op grond van de Asv een meldingsplicht: als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit ingevolge artikel 17 van de Asv te melden bij Gedeputeerde Staten.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Op grond van de nieuwe paragraaf 4 kan op onderdelen staatssteun worden verstrekt aan ondernemingen. Om die reden maakt deze paragraaf gebruik van de ‘de minimis’ – vrijstelling voor landbouwondernemingen. Dat betekent dat geen subsidie kan worden verleend aan landbouwondernemingen die in de laatste drie jaar (het lopende belastingjaar plus de twee daaraan voorafgaande belastingjaren) al € 20.000 steun hebben ontvangen met gebruikmaking van de ‘de minimis’ – vrijstelling.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling transitie veehouderijen Noord-Brabant)
Omgevingsvergunningen die gebaseerd zijn op de huidige Interim omgevingsverordening Noord-Brabant of op de Verordening Ruimte Noord-Brabant (die per 15 juli 2017 in werking trad), moeten voldoen aan de eisen die voortvloeien uit het pakket transitiemaatregelen voor de veehouderij. Aangezien deze eisen nog ontbraken in Verordening ruimte 2014 (en eerdere verordeningen ruimte), komen bedrijven niet in aanmerking voor subsidie indien het benodigde extra oppervlak reeds gebouwd kon worden op basis van een omgevingsvergunning die verleend was onder de Verordening ruimte 2014 of haar voorlopers.
Projecten waarbij de uitbreiding van het staloppervlak gepaard gaat met uitbreiding van het aantal vleeskuikens, komen niet in aanmerking voor subsidie. De subsidie kan dus uitsluitend worden ingezet voor vergroting van het staloppervlak voor de op het moment van subsidieaanvraag vergunde en aanwezige aantal dieren.
Het realiseren van het extra staloppervlak (binnenruimte en overdekte uitloop) moet noodzakelijk zijn. Dat wil zeggen dat als op basis van het huidige oppervlak het al mogelijk is om te schakelen naar het Beter Leven keurmerk, er geen subsidie wordt verstrekt.
Welk staloppervlak nodig is om het Beter Leven Keurmerk 1* te verkrijgen, is na te lezen op: https://beterleven.dierenbescherming.nl/over-de-dieren/alle-dieren/vleeskuikens
Voor subsidie komt alleen in aanmerking de vierkante meters die nodig zijn voor het omschakelen naar het Beter Leven Keurmerk 1*. Indien de subsidieaanvrager direct overschakelt naar een ‘hoger’ keurmerk (Beter Leven Keurmerk 2* of 3*), dan komen de daarmee gemoeide extra benodigde vierkante meters niet in aanmerking voor subsidie. Wel wordt dan voldaan aan de vereisten onder c, d en e. Het staat de subsidieaanvrager dus wel vrij om een ‘hoger’ keurmerk te realiseren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-5221.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.