Ontwerp Verkeersbesluit N327: Parallelwegen - traject 64-65-66 Leerdam – Geldermalsen - Est, in de gemeente West Betuwe

 

 

Ontwerp verkeersbesluit Zaaknummer 2021-014677, D.D. 3 mei 2022

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor maatregelen in het kader van groot onderhoud aan de provinciale weg N327. Het betreft het wegvak vanaf de rotonde Diefdijk in Leerdam bij kilometer 3,010, tot en met de aansluiting op de A15 bij Geldermalsen bij kilometer 18,300.

 

In het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland is de N327 als een Gebiedsontsluitingsweg (GOW) gecategoriseerd. De weg ontsluit de aanliggende kernen op het hoofdwegennet en heeft een regionale verkeersfunctie. Daarbij ligt de intensiteit op een werkdag tussen de 7.000 motorvoertuigen bij de provinciegrens tot 16.000 motorvoertuigen per etmaal bij de op- en afritten van de A15. De maximumsnelheid op de weg is 80 km/uur buiten en 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Inhalen is deels toegestaan.

 

Tijdens het groot onderhoud krijgt een deel van de weg nieuw asfalt en wordt nieuwe markering aangebracht. Het groot onderhoud wordt gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden aan bruggen, duikers en tunnels. Daarnaast worden de verkeerslichten vervangen bij de A2, Enspijk en bij de A15. Om de verkeersveiligheid op de weg te verbeteren en de doorstroming te bevorderen, wordt een aantal kruispunten aangepast en wordt de verkeerssituatie op de parallelwegen gewijzigd.

 

 

Voorliggend verkeersbesluit gaat in op de maatregelen aan de parallelwegen van de N327.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente West Betuwe en met een door de korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

 

In het politieadvies is een maatregel geadviseerd ter ondersteuning van het bord D04. Deze wordt doorgevoerd in het ontwerp. Indien hieraan voldaan wordt zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid.

 

Per brief heeft de gemeente West-Betuwe zorgen uitgesproken over de verkeersveiligheid voor fietsers als de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de parallelweg toeneemt. De gemeente wijst daarom het voornemen voor het verkeersbesluit af en adviseert de provincie om het ontwerp verkeersbesluit te heroverwegen. De provincie begrijpt deze zorgen, maar verwacht deze verkeerstoename niet en gaat daar in de onderstaande belangenafweging op in.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van de trajectaanpak is een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar andere knelpunten, met als doel deze integraal aan te pakken bij het onderhoud aan de weg. In dit deel van het verkeersbesluit worden de maatregelen aan de parallelwegen en de aanwezige parkeerhavens behandeld.

 

Parallelwegen bij gebiedsontsluitingswegen

Een veilige gebiedsontsluitingsweg kent zo min mogelijk potentiële conflictpunten. Verkeer wordt daarom bij voorkeur op gemeentelijke wegen en parallelwegen verzameld en op grootschalige en veilige kruispunten uitgewisseld met verkeer op de provinciale weg. Uitwisseling van verkeer tussen de parallelweg en de provinciale weg is dan alleen mogelijk ter hoogte van de aangewezen kruispunten. Elke andere vorm van uitwisseling moet worden tegengegaan met verkeersveilige maatregelen.

 

In de huidige situatie mag gemotoriseerd verkeer tussen de rotonde Diefdijk in Leerdam en de rotonde Watermolenweg in Geldermalsen niet over de parallelwegen rijden. Tractoren en brommobielen zijn hierop uitgezonderd. Gemotoriseerd verkeer kan alleen via de hoofdrijbaan de percelen bereiken. Tijdens een vorige onderhoudscyclus is dit verbod ingesteld om sluipverkeer via de parallelweg te voorkomen.

Dit inrijverbod wordt nu opgeheven zodat auto’s en motoren wel over de parallelweg mogen rijden. Met deze maatregel hoeft bestemmingsverkeer niet meer op de hoofdrijbaan stil te staan om de aanliggende percelen te bereiken, maar op de daarvoor veilig ingerichte kruispunten. Het grote voordeel daarvan is dat autoverkeer niet meer van en naar de hoofdrijbaan hoeft af te slaan. Daarmee vermindert de kans op ernstige kop-staart of flankongevallen. Of er tijdens drukke spitsperioden sluipverkeer ontstaat zal nauwgezet in de gaten worden gehouden, omdat het mengen van dit verkeer met het fietsverkeer ongewenst is. Gezien de benedengemiddelde verkeersdrukte wordt de kans hierop vrij klein geacht, omdat doorgaans van tijdswinst dan geen sprake is.

 

In de huidige situatie is er bij een aantal woningen een doorsteek van de parallelweg naar de hoofdrijbaan. Deze doorsteken worden met het invoeren van de nieuwe maatregel opgeheven voor aanwonenden en overige weggebruikers. Dit gebeurt door het plaatsen van hagen en hekwerken. De doorsteek bij kilometer 3,800 blijft open blijft voor landbouwverkeer, omdat er op die locatie een landbouwperceel aan de overzijde van de weg ligt.

 

Parkeer- en informatiehavens

Op een aantal plaatsen langs de weg bevinden zich parkeerhavens en informatiehavens.

Omdat het bestaan van deze faciliteiten niet strookt met de verkeersveiligheidsbeleid van een gebiedsontsluitingsweg, worden deze tijdens het groot onderhoud verwijderd. De provincie wil zo min mogelijk stilstaande voertuigen langs de hoofdrijbaan en zo min mogelijk rem- optrek- en keerbewegingen. Bovendien is gebleken dat verkeer regelmatig illegaal de weg op- en af rijdt via de parkeer- en informatiehavens en de berm tussen de parallelweg en hoofdrijbaan. Om het illegaal doorsteken van de berm tussen de parallelweg in de toekomst tegen te gaan, worden hagen en hekwerken geplaatst op de locaties waar momenteel de parkeerhavens aanwezig zijn.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N327, tussen kilometer 3,010 en kilometer 18,300 in de gemeente West Betuwe het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

I. door het verwijderen van borden model C12 met onderborden van het RVV 1990 op de parallelweg langs de N327, de geslotenverklaring voor motorvoertuigen met uitzondering van tractoren en brommobielen op te heffen;

 

II. door het plaatsen van de borden model D4 van het RVV 1990 op de doorsteek tussen de N327 en de parallelweg, een verplichte rijrichting in te stellen, bij km 3,800; N327 Leerdamseweg parallelweg.

 

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 4 mei 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland ((www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland -> Wegwerkzaamheden -> N327 Parallelwegen Leerdam – Geldermalsen – Est).

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 4 mei tot en 15 juni ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente West Betuwe.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een zienswijze indienen. De zienswijze dient te worden gezonden aan

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. de heer A. P. Schaalma

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2021-014677 N327: Leerdam – Geldermalsen – Est ontwerp verkeersbesluit groot onderhoud” vermeld te worden.

Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met mevrouw A. P. Schaalma, telefoon 026-359 9999.

 

Arnhem, 3 mei 2022, zaaknummer 2021-014677

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

Naar boven