Ontwerp Verkeersbesluit N327: Verkeerslichten traject 64-65-66 Leerdam – Geldermalsen - Est, in de gemeente West Betuwe

 

 

Ontwerp verkeersbesluit Zaaknummer 2021-014678, 3 mei 2022

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor maatregelen in het kader van groot onderhoud aan de provinciale weg N327. Het betreft het wegvak vanaf de rotonde Diefdijk in Leerdam bij kilometer 3,010, tot en met de aansluiting op de A15 bij Geldermalsen bij kilometer 18,300.

 

In het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland is de N327 als een Gebiedsontsluitingsweg (GOW) gecategoriseerd. De weg ontsluit de aanliggende kernen op het hoofdwegennet en heeft een regionale verkeersfunctie. Daarbij ligt de intensiteit op een werkdag tussen de 7.000 motorvoertuigen bij de provinciegrens tot 16.000 motorvoertuigen per etmaal bij de op- en afritten van de A15. De maximumsnelheid op de weg is 80 km/uur buiten en 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Inhalen is deels toegestaan.

 

Tijdens het groot onderhoud krijgt een deel van de weg nieuw asfalt en wordt nieuwe markering aangebracht. Het groot onderhoud wordt gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden aan bruggen, duikers en tunnels. Daarnaast worden de verkeerslichten vervangen bij de A2, Enspijk en bij de A15. Om de verkeersveiligheid op de weg te verbeteren en de doorstroming te bevorderen, wordt een aantal kruispunten aangepast en wordt de verkeerssituatie op de parallelwegen gewijzigd.

 

Voorliggend verkeersbesluit gaat in op de besluitplichtige maatregelen bij de verkeerslichten op het traject.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente West Betuwe, met een door de korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van de trajectaanpak is een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar andere knelpunten, met als doel deze integraal aan te pakken bij het onderhoud aan de weg. In dit deel van het verkeersbesluit worden de maatregelen rondom de verkeerslichten bij de aansluiting N327 – A2 behandeld. Een aantal daarvan is besluitplichtig.

 

Maatregelen verkeerslichten N327

Ter hoogte van km 10,000 kruist de N327 de A2. Op deze kruispunten zijn de toe- en afritten naar de A2 geregeld met verkeerslichten.

Bij het kruispunt van de N327 met de Haarstraat en de Panweg bij kilometer 10,100 staan ook verkeerslichten en is een fietstunnel onder de A2 door. Dit kruispunt ontsluit Enspijk en diverse voorzieningen, waaronder restaurants, een camping en een recreatieplas. Bij het groot onderhoud in 2022 worden de verkeerslichten op kruispunten bij km 10,000 en kilometer 10,100 vervangen.

 

Aanpassingen fietsoversteek verkeerslichten bij kilometer 10,100

Naast het vervangen van de verkeerslichten bij kilometer 10,100 wordt een aantal andere maatregelen uitgevoerd die besluitplichtig zijn. Voor fietsers zijn op het kruispunt twee oversteken in één richting aanwezig: aan de westkant bij km 10,100 en aan de oostkant bij km 10,200. Door overstekend fietsverkeer wordt het kruispunt voor verschillende motieven gebruikt. Overdag is sprake van recreatief verkeer van en naar de zuidelijk gelegen voorzieningen en doorgaand fietsverkeer richting het parallel aan de A2 gelegen fietspad. De meest kwetsbare groep is de jeugd die bij mooi weer zelfstandig naar de recreatieplas fietst. In de avond worden de fietsoversteken vooral gebruikt door bezoekers van de restaurants en door medewerkers van de voorzieningen die na het werk met de fiets naar huis gaan. In de avondperiode wordt vooral de oversteek bij de verkeerslichten gebruikt, overdag vooral de fietstunnel.

 

Bij de fietsoversteek aan de oostkant van het kruispunt doen zich gevaarlijke situaties voor. Fietsers maken daar tegen de richting in gebruik van de fietsoversteek. Hemelsbreed is dat de kortste route naar de voorzieningen. Daarom zoekt fietsverkeer zelf een hiaat en gevaarlijk, tegen de richting en buiten de regeling de weg over. Fietsers die deze oversteek wel in de juiste richting berijden vertonen aan de noordzijde weer gevaarlijk gedrag: ze rijden niet via het fietspad naar Enspijk maar over de hoofdrijbaan van de Haarstraat. Dit is vastgesteld tijdens een gedragsobservatie.

 

Er is overwogen om de verkeerslichten voor fietsers te verwijderen en hen enkel nog gebruik te laten maken van de fietstunnel. Daar is uiteindelijk van afgezien, vanwege de sociale veiligheid. De tunnel is relatief lang, smal en donker en voelt daarom onveilig aan.

 

Om het foutieve en gevaarlijke gebruik van de oostelijke oversteek aan te pakken en de verkeersveiligheid op het kruispunt te verbeteren, wordt daarom tijdens het groot onderhoud over de westelijke tak een fietsoversteek in twee richtingen gerealiseerd. Deze oversteek sluit aan op het tweerichtingenfietspad ten zuiden van de N327. De oostelijke oversteek wordt verwijderd, zodat illegaal oversteken hier niet meer mogelijk is. Fietsers kunnen in de toekomst alleen nog oversteken aan de westkant van de weg. De fietstunnel blijft daarbij bestaan als mogelijkheid om de N327 te passeren.

Met deze maatregel verbeteren we de verkeersveiligheid voor fietsers op het kruispunt. Bovendien komt het verwijderen van de oostelijke fietsoversteek ten goede aan de doorstroming van het verkeer op het kruispunt. Er is namelijk een verkeersbeweging minder in de verkeerslichtenregeling na aanpassing van de situatie.

 

Realisatie rechtsafvakken en middengeleiders

Behalve het functioneren van de verkeerslichten, worden ook maatregelen genomen voor een veilige en aantrekkelijke inrichting van de infrastructuur ter hoogte van de verkeerslichten bij de kruispunten met de A2 en met de A15.

 

Het opheffen van de oostelijke fietsoversteek bij km 10,100 zorgt voor extra ruimte op het kruispunt, omdat het bestaande fietspad vervalt. Dit biedt de mogelijkheid tot het realiseren van aparte rechtsafvakken voor verkeer vanaf de N327 naar de A2. Bovendien wordt een rechtsaffer aangelegd op het kruispunt N327 vanuit Geldermalsen naar de Haarstraat toe (bij km 10,100).

Deze maatregel wordt genomen om de kans op kop-staart ongevallen te verkleinen tussen het rechtdoorgaande en het verkeer dat rechtsaf slaat. Daarnaast ontstaat er een betere verkeersafwikkeling, omdat voertuigen die rechtdoor gaan niet meer op het rechtsaf slaande verkeer inhouden. Om deze verplichte rechtsaf-bewegingen duidelijk te maken, worden verhoogde middengeleiders geplaatst, voorzien van bebording. Om conflicten te voorkomen, wordt een verplichte rechtsaf-beweging eveneens verplicht vanaf het tankstation aan de noordzijde van de weg. Om de verplichte rechtsaf-beweging aan te geven, wordt een verkeersbord geplaatst.

 

Om conflicten tussen verkeersstromen te voorkomen, worden ook verhoogde middengeleiders gerealiseerd ter hoogte van de westelijke aansluiting van de N327 met de A2 bij km 9,800 en bij kruispunt N327 – A15 bij km 18,100. De middengeleiders worden voorzien van bebording, om een verplichte rijrichting aan te geven.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N327, tussen kilometer 3,010 en kilometer 18,300 in de gemeente West Betuwe het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

I. door het verwijderen van de borden model B6 en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de hoofdrijbaan bij, de voorrangsregeling van het (brom)fietspad aan de oostkant van het kruispunt op te heffen;

 

II. door het verwijderen van de borden model G12a van het RVV 1990, het verplichte (brom)fietspad aan de oostkant van het kruispunt op te heffen bij km 10,200;

 

III. door het plaatsen van de borden model B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan bij kilometer 10.100, (brom)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

 

IV. door het plaatsen van de borden model D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleider, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleider in te stellen, bij kilometer:

o 10,400 (N327-A2)

o 18,100 (N327 – A15)

 

V. door het plaatsen van de borden model D3 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleider, de verplichte rijrichting langs de middengeleider te duiden, bij kilometer 9,800;

 

VI. door het plaatsen van de borden model D5 conform bijlage 1 van het RVV 1990, een Gebod tot het volgen van de verplichte rijrichting vanaf het tankstation in te stellen, bij kilometer 10,400;

VII. door het aanbrengen van de borden model G12a met onderbord model 505 van het RVV 1990, het verplichte (brom)fietspad aan de westkant van het kruispunt aan te duiden als in twee richtingen te berijden (brom)fietspad bij km 10,100.

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 4 mei 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland -> Wegwerkzaamheden -> N327 Parallelwegen Leerdam – Geldermalsen –Est).

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 4 mei tot en met 15 juni 2022 ter inzage bij de informatiebalie van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente West Betuwe.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een zienswijze indienen. De zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. de heer A. P. Schaalma

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2021-014678 N327: Leerdam – Geldermalsen – Est ontwerp verkeersbesluit groot onderhoud” vermeld te worden.

Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met de heer A. P. Schaalma, telefoon 026-359 9999.

 

Arnhem, 3 mei 2022, zaaknummer 2021-014678

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

 

Naar boven