Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 4940 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 4940 | ander besluit van algemene strekking |
Rectificatie: 2e partiële wijziging Natuurbeheerplan 2022
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de tabel in artikel 1 niet compleet bekendgemaakt was. De oorspronkelijke publicatie is op 22 april 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via [Provinciaal blad 2022, 4669.]
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;
Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het Natuurbeheerplan;
Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het Natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).
Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.
het Natuurbeheerplan 2022 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
Art. 1.1 (nr. 1) Gemeente Altena. Wijzigen ambitietypen Pompveld
Het projectteam voor het Natura 2000 gebied Pompveld verzoekt om enkele wijzigingen van de ambitiekaart.
Ten behoeve van een aantal diersoorten zoals de Grote modderkruiper is het gebied gedeeltelijk opnieuw ingericht. Voor een deel is de ambitie van bos gewijzigd in N10.02 Vochtig hooiland, omdat binnen het project nu invulling wordt gegeven aan nieuw te ontwikkelen bosterreinen op locaties waar de focus niet op habitattypen voor o.a. de Grote modderkruiper ligt.
Uitgebreid ecologisch en hydrologisch onderzoek, gericht op de aangewezen habitat en soorten van dit Natura 2000 gebied, hebben geleid tot het verzoek. Daarom stemmen wij in met de voorgestelde wijzigingen van de ambitiekaart. Het kappen van bos gebeurt op plaatsen waar de combinatie sloot-grasland optimaal ingericht kan worden ten behoeve van de doelsoorten. Het aanplanten van bos is gepland op voor bos optimale locaties. In totaal wordt 20,98 ha ambitie graslandtypen omgezet naar bostypen. Een oppervlakte van 21,1 ha met ambitie bos wordt omgezet naar N10.02 Vochtig hooiland of N10.01 Nat schraalland. In de tabel hieronder staan de specifieke aanpassingen:
Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 1.2 (nr. 2) Gemeente Best. Bosgroep Zuid Nederland. Wijzigen beheertypen en ambitietypen
Bosgroep Zuid Nederland verzoekt namens gemeente Best om voor perceel BES00 B2778 de beheertypenkaart en de ambitiekaart te wijzigen van N16.03 Droog bos met productie naar N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos.
Wij stemmen in met dit wijzigingsvoorstel. Er is recent een nieuwe ontwikkelingsvisie opgesteld voor het gebied Nieuwe heide noord in Best. Perceel BES00 B2778 is aangewezen als natuurbos zonder dunning en met een inheemse soortensamenstelling. Er zal een kwaliteitsimpuls plaatsvinden waarmee er rijk-strooisel soorten aan worden geplant voor een gunstige bodemontwikkeling. Hierna zal de wandelpadenstructuur ook extensiever worden gemaakt om de rust in dit deel van het bos te bevorderen. Gemeente Best zal zich de komende jaren inzetten voor een positieve ontwikkeling van dit stuk natuurbos.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 1.3 (nr. 3) Gemeente Bladel en gemeente Eersel. Brabants Landschap. Wijzigen subsidiabiliteit compensatiegronden
Het Brabants Landschap verzoekt om de compensatiegronden langs de Kleine Beerze tussen Vessem en Hoogeloon ter hoogte van de Korstbroeken op subsidiabel ja voor beheervergoeding te zetten. Het gaat om de percelen VSM01 K1474, K1476, K1477, L124, L530, L532, L533, HGL04 L913, L1918, L919, L921, L924 en MDB03 F491.
De percelen van voorheen Defensie Oirschot zijn jaren geleden via het Rijksvastgoedbedrijf en Waterschap de Dommel verworven en zijn de afgelopen 10 jaar ingericht als blijvende natuur uit de compensatiegelden en beheerd door Natuurmonumenten. Natuurmonumenten heeft aangegeven af te willen zien van de aankoop, mede omdat Brabants Landschap in beide beekdalen van de Beerze actief is. Zij heeft de percelen dan ook overgedragen aan het Brabants Landschap.
Wij hebben het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 1.4 (nr. 4) Gemeente Breda. Staatsbosbeheer. Wijzigen beheertypen en ambitietypen
Gemeente Breda en Staatsbosbeheer verzoeken om enkele aanpassingen van het NNB Bestaande natuur in de omgeving van Breda. Het gaat om wijzigingen van beheertypen en ambitietypen om te komen tot een betere weergave van het Natuurbeheerplan in relatie tot de werkelijke situatie in het veld. In totaal gaat het om 33 ha in eigendom van Staatsbosbeheer.
Wij stemmen in met de meeste voorgestelde wijzigingen.
Het gaat om 4 typen wijzigingen:
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Art. 1.5 (nr. 5) Gemeente Eindhoven en gemeente Geldrop-Mierlo. B5 bod. Brabants Landschap. Project Gijzenrooische Zeggen. Wijzigen landschapselementen
Het Brabants Landschap wijst ons op een foutieve weergave van de inrichting met landschapselementen op de percelen STM00 F2216, F3892, GDP00 K1092, K1333 en K1667. De inrichting op de beheertypenkaart is overgenomen uit het projectplan in plaats van uit het activiteitenverslag.
Wij herstellen deze kaartfout en passen de inrichting van de percelen aan conform de kaarten uit het activiteitenverslag.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Art. 1.6 (nr. 6) Gemeente Gemert-Bakel. Staatsbosbeheer. Wijzigen beheertypen en ambitietypen
Staatsbosbeheer verzoekt om een aantal percelen Nieuwe Natuur als Bestaande Natuur op de kaart aan te willen geven. Het gaat om de percelen BKL02 K1462, GMT00 H2599 en H2675. Daarnaast wordt verzocht om perceel GMT00 H2599 als niet ingericht op de beheertypenkaart op te nemen in plaats van als ingericht N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Voor perceel BKL02 K1462 wordt ook om aanpassing van de ambitiekaart verzocht.
Wij stemmen in met de aanpassingen. Perceel BKL02 K1462 is ter compensatie van woningbouw ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Op de ambitiekaart staat het perceel nog als N00.01 Zoekgebied 10 aangegeven. Dit passen wij aan naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Perceel GMT00 H2675 is een oeverzone langs de Snelle Loop. Deze is al sinds 1999 ingericht. Dit passen wij aan van Nieuwe Natuur naar Bestaande Natuur. Het naastgelegen perceel GMT00 H2599 staat als ingerichte N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op de beheertypenkaart, maar is nog niet ingericht. Wij passen het beheertype dan ook aan naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur en stellen het perceel niet open voor beheersubsidie tot het daadwerkelijk is ingericht.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Art. 1.7 (nr. 7) Gemeente Oirschot. Bosgroep Zuid Nederland. Wijzigen beheertypen en ambitietypen Klein Oisterwijkse Heide en Klokkentorenven
Bosgroep Zuid Nederland verzoekt namens Landgoed Rozephoeve om voor gebied Klein Oisterwijkse Heide de beheertypenkaart en de ambitiekaart te wijzigen van N16.03 Droog bos met productie naar N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos en kleine delen N07.01 Droge heide. Voor gebied Klokkentorenven wordt verzocht om de beheertypenkaart en de ambitiekaart, die nu voor het grootste deel bestaan uit resp. N16.03 Droog bos met productie en N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos en in mindere mate N07.01 Droge heide te wijzigen in een afwisselender gebied bestaande uit N06.04 Vochtige heide, N06.06 Zuur ven en hoogveenven, N07.01 Droge heide en N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos.
Wij stemmen in met dit wijzigingsvoorstel. De Klein Oisterwijkse Heide is een klein heiderelict (36 ha) en vormt een essentieel onderdeel van de metapopulatiestructuur van heidesoorten en ecologische verbindingen tussen grotere heideterreinen. Het gebied bestaat uit structuurrijke heide met veel vliegdennen. De vegetatie is karakteristiek voor natte heide met veenmossen, veenbies, wilde gagel en klokjesgentiaan. Daarnaast ook voor droge heide met levendbarende hagedis, alpenwatersalamander, nachtzwaluw, heideblauwtje, en heidesabelsprinkhaan. In 2017 is met behulp van leefgebieden-subsidie een groot deel van de heide hersteld. Het beheer van de Klein Oisterwijkse Heide is de afgelopen jaren gericht op het versterken van de natuurwaarden. Er wordt ingezet op duurzaam herstel en beheer, gericht op behoud van habitattypen en prioritaire doelsoorten. De aanvullende maatregelen richten zich op bos en opslag verwijderen, schapenbegrazing, maaien en afvoeren, het opbrengen van steenmeel, het omvormen van het omringende bos en inrichten van bosranden. De heide is al goed tot ontwikkeling gekomen, maar huidige situatie komt niet overeen met de ambitie of beheertypenkaart. Wij wijzigen dan ook de beheertypenkaart en de ambitiekaart conform de aanvraag.
Het Klokkentorenven en het aanliggend natte heideterreintje hebben hoge natuurwaarden; het is een zuur ven en bevat karakteristieke ven- en heidesoorten. Er hebben reeds herstelmaatregelen plaatsgevonden om de kwaliteit van het habitattype te verbeteren (m.n. voor de speerwaterjuffer en de gevlekte witsnuitlibel). Uitgevoerde herstelmaatregelen hebben geleid tot vernatting, waardoor dit op twee locaties heeft geleid tot een natter beheertype. Het zuidoostelijk gelegen natte heideterreintje ontwikkelt zich goed als vochtige heide. Ook hier komt de huidige situatie niet overeen met de ambitie of beheertypenkaart. Wij wijzigen dan ook de beheertypenkaart en de ambitiekaart conform de aanvraag.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 1.8 (nr. 8) Gemeente Vught. Bosgroep Zuid Nederland. Wijzigen beheertypen, Natte Natuurparel en Rijks NNB Landgoed Zwijnsbergen
Bosgroep Zuid Nederland verzoekt namens de eigenaren van Landgoed Zwijnsbergen om wijziging van de beheertypenkaart van N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur op (delen van) de percelen HVT02 D118, D2567 en D4599 (Achterweide van Harrie Pijn). En van N16.04 Vochtig bos met productie naar N14.03 Haagbeuken- en essenbos op delen van de percelen HVT02 D114 en D115.
Daarnaast wordt verzocht om (delen van) de percelen HVT02 D D118, D2567, D4599, D15, D16, D17, D18 en D4534 (Groot- en Klein Slingerbos/Singel en Kasteelweide) op te nemen als onderdeel van Natte Natuurparel Helvoirts Broek/Brokkenbroek en om te zetten van Provinciale NNB naar Rijks NNB.
Wij stemmen in met dit wijzigingsvoorstel. De Achterweide van Harrie Pijn was een voormalige vuilstort die inmiddels volledig is gesaneerd. Hierna moet het gebied nog worden afgewaardeerd en ingericht. Aanpassing van de beheertypenkaart van N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur geeft dan ook de werkelijkheid het beste weer. Er zal inrichting tot N10.02 Vochtig hooiland plaatsvinden, conform de ambitiekaart. Wat betreft het beheertype N16.04 Vochtig bos op de percelen HVT02 D114 en D115 kan gezegd worden dat er gedurende de laatste 100 jaar geen sprake is geweest van noemenswaardige houtoogst/houtopbrengst. Een natuurlijker bostype, gelijk aan het naastgelegen bos, past beter. Wij wijzigen het natuurbeheertype dan ook naar N14.03 Haagbeuken- en essenbos.
De Achterweide van Harrie Pijn, Groot- en Klein Slingerbos/Singel en de Kasteelweide zijn natte delen. Het ambitietype is hier Vochtig hooiland. Deze delen liggen op dit moment geheel binnen de Natte Natuurparel of grenzen eraan, maar maken geen deel uit van de Natte Natuurparel. Vanwege hun ligging en vanwege de potenties voor natuurontwikkeling en hydrologie, is het logisch om ook deze delen toe te voegen aan de Natte Natuurparel. Het toevoegen van deze percelen creëert een zo robuust mogelijk systeem voor kwetsbare natuur. Wij staan dan ook positief tegenover toevoeging aan de Natte Natuurparel. Vanwege de hoge natuurambities en de toevoeging aan de Natte Natuurparel wijzigen wij eveneens de status van de percelen van Provinciaal naar Rijks NNB.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.
Art. 1.9 (nr. 9) Gemeente Zundert. Brabants Landschap. Wijzigen beheertype
Het Brabants Landschap verzoekt om het noordelijke deel van perceel ZDT02 N62 wat betreft natuurbeheertype aan te passen van N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland naar N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos. Dit deel is ingeplant met bos.
Wij stemmen in met de aanpassing. Het noordelijke deel van het perceel is ingeplant met bos.
Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).
het Natuurbeheerplan 2022 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
Art. 2.1 (nr. 10) Gemeente Baarle-Nassau. Project Inrichting Baarle 1+2, taartpuntje en erven Siemons
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om de percelen BLE01P139, P140, P398, P441, P442, P446, P447, P450 en BLE01Q731 als ingericht op de kaart aan te geven. De percelen BLE01P139, P140, P446, P447 en P450 zijn ingericht als N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos. Perceel BLE01 Q731 is ingericht als N10.01 Nat schraalland en N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. De percelen BLE01 P398, P441 en P442 zijn ingericht als N05.04 Dynamisch moeras, N10.01 Nat schraalland, N10.02 Vochtig hooiland en N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos. Ook wordt om aanpassing van de ambitietypen verzocht voor alle percelen met uitzondering van de percelen BLE01 P398, P441 en P442. Uit onderzoek is gebleken dat de grondwaterstanden te laag zijn voor de ontwikkeling van natte natuurtypen.
Wij stemmen in met de inrichting. De percelen maken deel uit van de Natte Natuurparel ’t Merkske en maakten tot halverwege de vorige eeuw nog deel uit van de natte beemden langs ‘t Merkske met zijn oorspronkelijke verkaveling. Staatsbosbeheer heeft de percelen enkele jaren geleden aangekocht. Voorafgaand aan de inrichting heeft op de percelen BLE01P139, P140, P446, P447 en P450 en BLE01 Q731 bodem- en hydrochemisch onderzoek plaatsgevonden om te bepalen wat de natuurpotenties zijn van de gronden en om te bepalen of de vastgestelde ambitietypen N10.02 Vochtig hooiland, N05.04 Dynamisch moeras en N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland haalbaar zijn. Dit bleek niet het geval te zijn. De grondwaterstanden zijn te laag voor de ontwikkeling van natte natuurtypen. Op de percelen BLE01P139, P140, P446, P447 en P450 is de bodem bovendien zo sterk verrijkt met fosfaat dat zelfs Kruiden- en faunarijk grasland niet reëel is. Daarom is ervoor gekozen om deze percelen in te richten als N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos en ook het ambitietype als zodanig op te nemen op de ambitiekaart.
Op perceel BLE01 Q731 bevat het noordelijke deel (beekzijde) een 20 cm dikke zandige bouwvoor, is ijzerrijk en calciumhoudend, beperkt verrijkt met fosfaat en daardoor geschikt voor de ontwikkeling van Kruiden- en faunarijk grasland. Na 6-12 jaar uitmijnen behoort de ontwikkeling van nat schraalland tot de mogelijkheden wanneer de hydrologie wordt geoptimaliseerd. Op dit perceel heeft inrichting plaatsgevonden met N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op het zuidelijk deel en N10.01 Nat schraalland op het noordelijk deel. Ook hier is dus afgeweken van het gestelde ambitietype Moeras. De percelen BLE01 P398, P441 en P442 zijn wel ingericht conform de ambitietypen met N05.04 Dynamisch moeras, N10.01 Nat schraalland, N10.02 Vochtig hooiland en N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 2.2 (nr. 11) Gemeente Heeze-Leende, Project Natuurontwikkeling perceel Familie Maas
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om de percelen LDE01 D1867 en D1881 als ingericht op de beheertypenkaart aan te geven. De percelen zijn ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, met een L01.01 Poel.
Wij stemmen in met de inrichting. De percelen zijn gelegen in Natte Natuurparel Tongelreep. Ondanks het beoogde ambitietype N12.05 Kruiden en faunarijke akker is op de percelen N12.02 Kruiden en faunarijke grasland gerealiseerd. De percelen liggen vlak tegen de in de toekomst meanderende Tongelreep aan, in het beekdal van de Tongelreep en zullen onderhevig zijn aan flinke fluctuaties in (grond)waterstanden. Het (micro-)klimaat op een nieuw akker is van belang. Doordat veel van de akkerplanten afkomstig zijn uit warmere streken, is het van belang dat de akker warm genoeg is. Natte gebieden komen minder in aanmerking hiervoor. De percelen waar het hier om gaat zijn kleine snippers in een geheel waar verder geen akkers worden gerealiseerd. De andere locaties waar dit ambitietype gesitueerd is worden niet heringericht en worden geen natuurpercelen. Het creëren van kleine geïsoleerde faunavriendelijke akkers in grootschalige open landschappen is zinloos en leidt tot ecologische valkuilen. De doelsoorten en hun predatoren worden dan aangetrokken tot de kleine stukjes geschikt habitat in een verder ongeschikt landschap. De maatregelen moeten liefst regionaal worden ingevoerd en over een voldoende groot oppervlak.
Inrichting als Kruiden- en faunarijk grasland is een logische keuze, aangezien het overgrote gedeelte aan de Tongelreep tussen Zeelberg en het al hermeanderde gedeelte dit ambitietype heeft. Op de percelen zijn ook landschapselementen geplaatst zoals bomen, struweel en een poel. De poel stellen wij open voor beheervergoeding.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 2.3 (nr. 12) Gemeente Loon op Zand. Project Hartenboeren ONNB
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om perceel LOO00 I2104 als ingerichte ONNB op de kaart aan te geven. Het perceel is ingericht als voedselbos B16.03 Droog bos met productie.
Wij stemmen in met de inrichting. De projectlocatie ligt op de ecologische verbinding tussen de natuurgebieden van Landgoed Huis ter Heide en de meer naar het oosten gelegen Loonse en Drunense Duinen. Deze verbindingszone moet ruimte bieden aan een zo divers mogelijke fauna. De projectlocatie ligt op een gradiënt van stuifzanden naar zwak gebufferde vennen. Naast de werking als verbinding voor bijzondere soorten als veldkrekel, levendbarende hagedis en das, draagt de inrichting van het perceel met een voedselbos bij aan het optimaliseren van het leefgebied voor vogels als geelgors, koekoek en steenuil en vele insecten-, en vlindersoorten als boomblauwtje, bont dikkopje en eikenpage. De realisatie van het voedselbos versterkt dus de verbinding tussen de beide natuurgebieden. Realisatie als ONNB staat niet open voor beheervergoeding.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het raster voor ONNB aangebracht.
Art. 2.4 (nr. 13) Gemeente Vught. GOB Verkoop grond Natuurmonumenten
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om perceel HVT02 A1930 als ingericht op de beheertypenkaart aan te geven. Het perceel is ingericht als N10.02 Vochtig hooiland en N06.04 Vochtige heide.
Wij stemmen in met de inrichting. Natuurmonumenten heeft het perceel gekocht van het GOB en is de ontbrekende schakel voor Natuurmonumenten om een aaneengesloten natuurgebied te kunnen realiseren. Het perceel is aan drie zijden omsloten door eigendom van Natuurmonumenten. Aan de west- en zuidzijde door kruiden- en faunarijk grasland en aan de noordzijde door bos. Het realiseren van de 2 ambitietypen N10.02 Vochtig hooiland en N06.04 Vochtige heide is in 2 fasen uitgevoerd. Via een uitmijnbeheer is, na het herstel van de hydrologie, het vochtig hooiland gerealiseerd door het aanbrengen van entmateriaal uit geografisch gelijk gebied. Voor de realisatie van de natte heide is de toplaag afgegraven en geënt met choppermateriaal van vochtige heide afkomstig uit het natuurgebied de Kampina. Het perceel stellen wij open voor beheervergoeding.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 2.5 (nr. 14) Gemeente Vught. Project C2265125 Ruidigerdreef
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om de percelen VUG00 M496, M526 en M598 als ingericht op de beheertypenkaart aan te geven. De percelen zijn ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.
Wij stemmen in met de inrichting. De percelen zijn gelegen in N2000 gebied Vlijmens Ven, Moerputten & Bossche Broek. Ze zijn door de Provincie verkocht aan Staatsbosbeheer en ingericht als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland met habitat voor het Pimpernelblauwtje.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.
Artikel III Ambtshalve wijzigingen
het Natuurbeheerplan 2022 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
Art. 3.1 (nr. 15) Algemeen. Correcties op basis van geldende bestemmingsplannen
Wij constateren dat op diverse locaties de begrenzing van het NNB niet overeenkomt met het vigerende bestemmingsplan. Wij herstellen dat bij deze. Enkele voorbeelden zijn:
Natuur die in het verleden in het kader van compensatie is gerealiseerd staat nog niet of niet juist op de kaart.
Met name voor plannen die dateren van vóór de digitale werkwijze onder de Verordening ruimte en nu de Interim omgevingsverordening, blijkt soms dat de natuurcompensatie nog niet goed op de kaart staat. Sommige compensatieverplichtingen stammen nog uit de tijd dat de compensatie verplicht buiten het NNB moest plaatsvinden en het actualiseren van de kaart kan in zo'n geval leiden tot toevoeging van NNB.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.
Art. 3.2 (nr. 16) Algemeen. Subsidiabiliteit N17.03 Park- en stinzenbos
In het besluit 2e partiële wijziging Natuurbeheerplan 2021 van 20 april 2021, deelbesluit nr. 22, is via een ambtelijk besluit vastgesteld dat de provincie voortaan voor het SNL natuurbeheertype N17.03 Park- en stinzenbos geen beheervergoeding meer beschikbaar stelt. De reden is dat geen of slechts een geringe ecologische waarde te verwachten is van dit beheertype. Na publicatie van het besluit hebben diverse terreinbeheerders en organisaties een zienswijze ingediend. Er heeft een procedureel gesprek plaatsgevonden en tijdens dit gesprek is naar voren gekomen dat de provincie te veel nadruk heeft gelegd op het aanwezig moeten zijn van de typerende stinzenflora. Er is te weinig aandacht geweest voor bossen die vallen binnen een historische park- of tuinaanleg. Park- en stinzenbossen kennen namelijk vaak een actief beheer gericht op het in stand houden van oude bomen en boomholten en de daaraan gekoppelde aanwezigheid van broedvogels en vleermuizen. Hierin is juist de ecologische meerwaarde van dit beheertype te vinden.
Naar aanleiding van deze constatering zijn de 19 locaties, waar N17.03 Park- en stinzenbos op de beheertypenkaart en de ambitiekaart staat, opnieuw beoordeeld. Gekeken is of deze voldoen aan de randvoorwaarden van het beheertype. Voor Parkbossen gaat het om een historische park- of tuinaanleg met (cultuur)historische verbinding met een waardevol landgoed. De in landschapsstijl aangelegde landgoederen moeten nadrukkelijk (zeer) oude bomen bevatten en het beheer moet gericht zijn op het behoud van de kenmerkende eigenschappen van het ontwerp van het Parkbos en de samenhang met het landgoedhuis. Voor stinzenbossen is de flora leidend.
Het resultaat van deze beoordeling is dat er in Noord-Brabant slechts sprake is van een enkel stinzenbos, namelijk in het noordelijk deel van het Liesbos, ten westen van Breda. De resterende Park- en stinzenbossen blijkt om het type Parkbos te gaan. In 4 gevallen voldeden de bossen niet aan de voorwaarden en in 1 geval gedeeltelijk niet.
Zie onderstaande tabel voor het resultaat van de beoordeling.
Concluderend zetten wij, in lijn met de afspraak in het Natuurpact om beheersubsidie te continueren voor lopende beschikkingen, die gebieden op subsidiabel ja waarvan is bepaald dat deze voldoen aan de voorwaarden voor het type N17.03 Park- en stinzenbos. Het gaat hierbij om 238,7 ha. Gebieden die niet bleken te voldoen hebben een ander beheertype gekregen waarvoor alsnog subsidie kan worden aangevraagd. In totaal gaat het hierbij om ongeveer 87 ha.
Toekomstige verzoeken om bosgebieden die nu nog niet op de beheertypenkaart of de ambitiekaart als N17.03 Park- en stinzenbos staan te wijzigen naar Park- en stinzenbos, wijzen wij af.
Ook wordt niet ingestemd met verzoeken voor de inrichting van nieuw N17.03 Park- en stinzenbos, het historische element is hierbij leidend.
Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja hersteld.
Art. 3.3 (nr. 17) Algemeen. Toevoegen kaartlagen bijdragen SNL
In het kader van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016 (SNL2016) zijn er naast de subsidie voor het beheer ook verschillende bijdragen beschikbaar. Ter verduidelijking worden aan het Natuurbeheerplan nu kaarten toegevoegd waarop zichtbaar is waar deze bijdragen mogelijk zijn. De kaart Bijzonder Gebied, waar tot op heden de gebieden zichtbaar waren waarvoor Schapenbijdrage en Vaarbijdrage mogelijk is, vervalt hiermee. Dit besluit laat de subsidievoorwaarden en het beleid ten aanzien van de bijdragen ongewijzigd, maar visualiseert het met behulp van de kaartlagen. Om binnen het gebied waar een bijdrage mogelijk is, in aanmerking te kunnen komen voor de betreffende bijdrage, moet daarnaast worden voldaan aan de voorwaarden van de subsidieregeling.
Het beleid ten aanzien van de bijdragen is in beginsel als volgt:
De specifieke gebieden staan voortaan op de kaarten behorend bij het Natuurbeheerplan
Art. 3.4 (nr. 18) Gemeente Hilvarenbeek. Wijzigen ambitietypen de Utrecht
Wij constateren dat voor de percelen HVR00 F1216 en F1242 een verkeerd ambitietype op de ambitiekaart is opgenomen. Deze percelen binnen Natte Natuurparel de Utrecht zijn in 2021 via herbegrenzing van het NNB opgenomen in het Natuurbeheerplan. Er is toen voor beide percelen ambitietype N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos op de ambitiekaart opgenomen. Dit klopt echter niet met wat er gerealiseerd gaat worden. Wij herstellen deze fout hierbij en nemen de indeling in de 4 ambitietypen N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos, N10.02 Vochtig hooiland, N12.05 Kruiden- en faunarijke akker en N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op op de ambitiekaart.
Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 3.5 (nr. 19) Gemeente Nuenen. Wijzigen subsidiabiliteit
Wij constateren dat perceel NNN00 A2812 als subsidiabel nee op de beheertypenkaart is opgenomen. Het betreft echter een perceel dat gereed gemeld is en een beheertype heeft op de beheertypenkaart. Het perceel staat daarmee open voor beheervergoeding.
Wij hebben het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 3.6 (nr. 20) Gemeente Oisterwijk. Inrichting niet gereed
Wij constateren dat delen van de percelen OTW01 K216 en K1365 op landgoed Reuseldal als ingericht op de beheertypenkaart staan. Er is echter nog geen inrichtingssubsidie verstrekt vanuit het Groen Ontwikkelfonds (GOB), omdat er nog geen inrichting heeft plaatsgevonden. Het betreft een kaartfout dat deze percelen al zijn ingericht. Wij herstellen deze kaartfout bij deze en wijzigen het beheertype van de percelen naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur.
Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel nee aangebracht.
Art. 3.7 (nr. 21) Gemeente Roosendaal. Wijzigen subsidiabiliteit
Wij constateren dat een smalle strook N15.02 Dennen-, eiken-, beukenbos langs de Plantagebaan op Landgoed Wouwse Plantage niet subsidiabel is voor beheervergoeding. Er is hier echter wel bos aanwezig. Wij herstellen dit bij deze en stellen deze strook open voor beheervergoeding.
Wij hebben het label subsidiabel ja aangebracht.
Art. 3.8 (nr. 22) Gemeente Sint-Oedenrode. Wijzigen subsidiabiliteit
Wij constateren dat perceel ODR01 P81 als Bestaande Natuur, N12.02 Kruiden- en faunarijkgrasland, subsidiabel ja voor beheervergoeding op de beheertypenkaart staat. Het betreft een extensief beheerd perceel. Dat het Bestaande Natuur is is correct. Het is al in 2002 als Bestaande Natuur opgenomen in het NNB en is de afgelopen 5 jaar niet landbouwkundig in gebruik geweest volgens het Basis Registratie Gewaspercelen van RVO. Op het perceel heeft niet eerder een beschikking vanuit SNL gelopen. Hierdoor komt het niet in aanmerking voor beheervergoeding.
Het label subsidiabel ja voor beheervergoeding is dan ook niet juist. Wij wijzigen het label naar subsidiabel nee.
Artikel IV periodieke aanpassing Natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.
het Natuurbeheerplan 2022, volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014 of de Wijziging Interim Omgevingsverordening kaartaanpassingen 2022, overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.
Art. 4.1 (nr. 23) Gemeente Baarle-Nassau. Wijziging Interim omgevingsverordening ivm plan Zigraeck 5 Baarle-Nassau
De gemeente Baarle-Nassau wenst een wijziging door te voeren in verband met het bestemmingsplan Zigraeck 5 Baarle-Nassau. De planontwikkeling op de locatie Zigraeck 5 voorziet in een positieve bestemming van het kleinschalige hoveniersbedrijf als herstel van een omissie in vorige bestemmingsplannen met onder meer beperkte recreatieve ontwikkelingen en een kleinschalig educatie/bezoekerscentrum. Het plan gaat tevens gepaard met passende inrichtingsmaatregelen en natuurontwikkeling op het aangrenzende terrein van ca 1 ha, wat een meerwaarde vormt voor het gebied. Gebleken is dat aan de voorzijde van het perceel twee locaties zijn gelegen binnen het Natuur Netwerk Brabant (NNB). Het betreft teeltgronden van het hoveniersbedrijf en bestaande bebouwing ter hoogte van de (bedrijfs)woning. Er is sprake van een kennelijke fout in de begrenzing van het NNB. Omdat er sprake is van een correctie hoeft hiervoor geen compensatie plaats te vinden. Wij verwijderen 0,4 ha Bestaande natuur, N16.04 Vochtig bos met productie uit het NNB.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 4.2 (nr. 24) Gemeente Bladel. Windpark de Pals. Terugdraaien wijzigingen n.a.v. uitspraak Raad van State
In het Natuurbeheerplan 2020 heeft GS ingestemd met wijzigingen aan het NNB vanwege het bestemmingsplan windpark de Pals. Het betrof het plaatsen van 4 windturbines langs de A67 tussen de Rijksgrens en het Kempisch bedrijvenpark. Destijds zijn 4 percelen (gedeeltelijk) uit het NNB verwijderd en is de ambitiekaart van 5 percelen aangepast. Door een uitspraak van de Raad van State gaat de aanleg van het windpark echter voorlopig niet door.
Wij brengen daarom de beheertypenkaart en de ambitiekaart terug in de oorspronkelijke staat.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 4.3 (nr. 25) Gemeente Goirle. Wijziging Interim omgevingsverordening ivm plan Zuidrand Goirle, locatie Land van Anna, Goirle
De gemeente Goirle wenst een wijziging door te voeren in verband met het bestemmingsplan Zuidrand Goirle, locatie Land van Anna. Het bestemmings-plan Zuidrand Goirle, locatie Land van Anna is een herziening van het geldende bestemmingsplan voor een integrale gebiedsontwikkeling voor de zuidrand van Goirle, waarbij stedelijke functies in samenhang met de versterking van landschappelijke -, hydrologische - en natuurwaarden worden ontwikkeld. Specifiek wordt het voormalige fabrieksterrein van Puijenbroek (een voormalige textielfabriek) getransformeerd ten behoeve van een ruim opgezette woningbouwlocatie met maximaal 190 woningen. Tevens wordt ten zuiden daarvan de bestaande watergang Nieuwe Leij verlegd en in aansluiting op de Nieuwe Leij wordt extra natuur ontwikkeld. De gronden aan de zuidrand van Goirle, waar een deel van de woningbouwopgave (ca. 15 woningen) is geprojecteerd zijn niet opgenomen in het bestaand stedelijk gebied in de
verordening. Bovendien liggen deze gronden binnen het Natuur Netwerk
Brabant. Herbegrenzing van het NNB is dan ook nodig. Er verdwijnt 1 ha NNB nabij de Nieuwe Leij, voornamelijk tussen het Kerklaantje en de Watermolenstraat. Als fysieke compensatie wordt ten zuidoosten van de Nieuwe Leij een gebied van ongeveer 1 ha ingericht als N16.04 Vochtig bos met productie.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 4.4 (nr. 26) Gemeente Hilvarenbeek. Wijziging Interim omgevingsverordening ivm plan Dunsedijk , Achter Rustoord, Hilvarenbeek
De gemeente Hilvarenbeek wenst een wijziging door te voeren in verband met het bestemmingsplan Dunsedijk – achter Rustoord, Hilvarenbeek. Het bestemmingsplan is een herziening van het geldende bestemmingsplan voor dit deel van Landgoed de Utrecht, waarvoor een separaat bestemmingsplan van kracht is, namelijk 'Partiële herziening bestemmingsplan 'Golfbaan/Verblijfs-accommodatie De Utrecht' (vastgesteld 2007). Dit vigerende plan maakt de bouw mogelijk van 4 vrijstaande torens met daarin 28 recreatieappartementen. Omdat dit vigerende plan niet haalbaar bleek en omdat het voor de instand-houding van Landgoed de Utrecht noodzakelijk is om financiële dragers te vinden, is een nieuw plan ontwikkeld.
Dit nieuwe plan voorziet in een alternatief voor 6 grondgebonden woningen achter het Rijksmonument Huize Rustoord. Door dit plan wordt 1.640 m2 N16.04 Vochtig bos met productie uit het NNB verwijderd ten westen van de Dunsedijk, nabij Huize Rustoord. De natuurcompensatie vindt plaats door storting van een bedrag in het provinciale natuurcompensatiefonds. Wij hebben hiermee ingestemd.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 4.5 (nr. 27) Gemeente Oirschot. Wijziging Interim omgevingsverordening ivm plan Buitengebied, wijziging Termeidesteeg 2 Oirschot
De gemeente Oirschot wenst een wijziging door te voeren in verband met het wijzigingsplan Buitengebied, wijziging Termeidesteeg 2. Een (voormalige) melkrundveehouderij wordt omgezet naar een burgerwoning, waarbij de woonboerderij ter behoud van de cultuurhistorisch waardevolle bebouwing wordt gesplitst in twee wooneenheden. Het bouwperceel wordt verkleind van 8200m2 naar 3700 m2. Er wordt 350 m2 voormalige rundveestal gesloopt en 1000 m2 verharding en sleufsilo's gesaneerd. De gronden die buiten het beoogde bouwperceel komen te liggen worden ingezet voor agrarisch natuurbeheer en ingericht als kruiden- en faunarijk grasland. De gronden die bij het vigerende agrarische bouwperceel horen zijn opgenomen in het NNB als N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur. Deze zijn in het geldende plan bestemd tot 'Agrarisch met waarden- natuur en landschapswaarden'. Gelet op deze geldende bestemming had hier geen NNB op de kaart opgenomen moeten zijn. Daarom wordt het NNB voor zover dat samenvalt met het beoogde bestemmingsvlak verwijderd. Het betreft 0,5 ha. Omdat hier sprake is van een correctie hoeft hiervoor geen compensatie plaats te vinden.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
Art. 4.6 (nr. 28) Gemeente Oosterhout. Wijziging interim omgevingsverordening ivm plan Dorst herziening 3 Oosterhout
De gemeente Oosterhout wenst een wijziging door te voeren in verband met het bestemmingsplan Dorst, herziening 3 (Dorst Oost). Een gedeelte van het plangebied is aangewezen ten behoeve van verstedelijking. Een deel hiervan ligt echter binnen de begrenzing van het NNB. Herbegrenzing van het NNB is dan ook noodzakelijk. Er blijkt sprake te zijn van directe aantasting van het NNB in de vorm van ruimtebeslag van circa 2.924 m2, door de realisatie van de nieuwe ontsluiting (kappen van bomen).
Daarnaast is er ook sprake van indirecte aantasting door de verstoring (geluid, licht, betreding, e.d.) en versnippering van het NNB. Het gedeelte van het NNB dat in het plangebied ligt, wordt direct aangetast door de aanleg van de ontsluitingsweg en het deel ten westen van deze weg raakt zodanig geïsoleerd, dat het niet meer als onderdeel van een functionerend NNB kan worden beschouwd. Omdat het bos ouder is dan 100 jaar, is compensatie op basis van de Interim Omgevingsverordening Brabant (artikel 3.22) maatwerk. De provincie heeft de compensatiefactor 2/3 bepaald aan de hand van de ouderdom van het bosgebied (ouder dan 100 jaar) in combinatie met de ecologische diversiteit van het bosgebied (gering). De compensatie bedraagt daarmee 1,67 x het oppervlak van de directe aantasting. De bijbehorende compensatieopgave bedraagt daarmee 1,67 x 2.924 = 4.883 m2. Dit oppervlak dient gecompenseerd te worden. Voorts is onderzoek gedaan om de aantasting als gevolg van geluid (wegverkeer en railverkeer), licht en betreding in beeld te brengen. In de toelichting bij het bestemmingsplan en de daarbij behorende bijlagen wordt het verzoek om herbegrenzing afdoende gemotiveerd. Het voorzien in de grote behoefte aan woningbouw is een groot openbaar belang als genoemd in artikel 3.19 van de interim-omgevingsverordening. De behoefte aan woningen kan niet volledig worden gerealiseerd binnen bestaand stedelijk gebied. Er zijn geen realistische alternatieven aanwezig die aantasting van het NNB kunnen voorkomen. Voorts voorziet het plan door middel van mitigerende maatregelen in het zoveel mogelijk beperken van de aantasting van het NNB. Er wordt voorzien in een financiële compensatie om het verlies van NNB-areaal te compenseren.
Wij hebben de beheertypenkaart en de ambitiekaart gewijzigd.
’s-Hertogenbosch, 12 april 2022
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij vragen u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit. Ook dient u een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar hierin op te nemen.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om een kopie van dit besluit bij te voegen. Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? De provincie kan dan, mocht dit nodig zijn, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften vindt u op www.brabant.nl/bezwaar.
U kunt het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e-mailadres bezwaar@brabant.nl.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
1. Beleidskader Natuurbeheerplan.
Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS). Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk. Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.
Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincieNoord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie. Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie. Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.
Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017). Het algemene beleid voor het natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”. Onderdelen van dit “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:
De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant in het veld en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van het subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 200 ha.
De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant aan. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden. Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.
Het algemene beleid voor het agrarisch natuurbeheer is te vinden in “Ontwerp Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2023”. Per 2023 geeft de provincie nieuwe subsidiebeschikkingen af aan agrarische collectieven voor de uitvoering van het agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Het Ontwerp Natuurbeheerplan 2023, de vervanger van het “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”, geeft via vernieuwde teksten en kaarten kaders aan het agrarisch natuur- en landschapsbeheer.
Voor agrarisch natuurbeheer bestaan kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen allen via een Agrarisch natuurcollectief.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van nieuwe natuur in het NNB. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het Groen Ontwikkelfonds Brabant bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.
Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening van het Groen Ontwikkelfonds Brabant door in het Natuurbeheerplan (en in de Interim Omgevingsverordening (IOV), zie hiervoor artikel 2.
2. Indienen wijzigingsverzoek en subsidie voor beheer.
De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.
De perioden van indienen zijn als volgt:
Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een latere wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van half november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.
Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel ja staan van het perceel in het Natuurbeheerplan ( een zogenaamd label ). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde SNL 2016 van de provincie.
3. Samenhang met de procedure Interim Omgevingsverordening (IOV).
De Interim Omgevingsverordening biedt ons de mogelijkheid de begrenzing
van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren, ("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB-begrenzing in de Interim Omgevingsverordening. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap” in deze Verordening en in de viewer van het Natuurbeheerplan in de map Overige kaarten en daarbinnen de kaartlaag Natuur Netwerk Brabant. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Interim Omgevingsverordening zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2022.
Voor alle duidelijkheid is in voorliggend besluit ook steeds vermeld of er sprake is van een wijziging in de Interim Omgevingsverordening. Dit biedt duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB-grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Interim Omgevingsverordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.
4. Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB).
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB-status bij het Kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB is dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige of andere economische productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B-nummer opgenomen in plaats van een N-nummer. Door een B-nummer te gebruiken blijft recht bestaan op agrarische subsidies. De overeenkomsten die het Groen Ontwikkelfonds Brabant onder de aanduiding ONNB voor percelen afsluit registreren wij in een aparte aanduiding in het Natuurbeheerplan, zie hiervoor de legenda. Daarmee zijn de percelen ingericht voor het NNB en is realisatie een feit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-4940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.