Besluit van de secretaris van de provincie Utrecht van 8 april 2022, nummer 8244175F, tot wijziging van het Mandaatbesluit secretaris

De secretaris;

 

Gelet op artikel 10, lid 5, 12, lid 2, 14 en 17 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2022;

 

Gezien het advies van de Ondernemingsraad van 21 december 2021;

 

Overwegende dat:

  • -

    Gedeputeerde Staten het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2022 op 8 maart 2022 hebben vastgesteld;

  • -

    met onderhavig besluit het mandaat aan de opgavemanager in overeenstemming wordt gebracht met de uitgangspunten uit de nota “Een opgavegerichte organisatie in ontwikkeling” en het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2022;

Overwegende dat:

  • -

    met dit besluit tevens enkele andere aanpassingen worden doorgevoerd om het Mandaatbesluit secretaris weer up to date te maken;

  • -

    het hierbij gaat om:

    • -

      het invoegen van de bevoegdheden van de adjunct-domeinmanager Bedrijfsvoering;

    • -

      het aanpassen van dit besluit aan de Verordening bezwaarschriften, klachten en administratief beroep provincie Utrecht 2021; en

    • -

      het actualiseren van teamleidersbevoegdheden mobiliteit;

Besluit:

Artikel I

Het Mandaatbesluit secretaris wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 2, lid 1, komt te luiden:

  • 1.

    De domeinen die de ambtelijke organisatie kent, heten domein Stedelijke Leefomgeving, domein Landelijke Leefomgeving, domein Mobiliteit, domein Bedrijfsvoering en domein Bestuurs- en Directieondersteuning.

B.

Artikel 3 komt te luiden:

  • 1.

    De opgavemanagers in de rol van gemandateerd ambtelijk opdrachtgever zijn, ieder voor zover het een door de algemeen directeur of concernmanager schriftelijk verstrekte concernopgave betreft en met inachtneming van de daarbij naar inhoud, tijd en budget nader bepaalde scope, bevoegd om namens gedeputeerde staten onderscheidenlijk de commissaris van de Koning alle besluiten te nemen en alle rechtshandelingen en andere handelingen te verrichten waartoe de secretaris bevoegd is krachtens:

    • a.

      de artikelen 14 en 15 van het Organisatiebesluit, en

    • b.

      de artikelen 21 tot en met 24 van het Organisatiebesluit (budgetbeheer),

  • met inachtneming van het tweede lid.

  • 2.

    De opgavemanagers zijn niet bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen voor de levering van goederen en diensten en de uitvoering van werken boven een bedrag van € 1.000.000. In die gevallen is de algemeen directeur bevoegd.

  • 3.

    De opgavemanagers hebben geen personele bevoegdheden. Tot het beleidsmatig mandaat van de opgavemanager behoort het indienen van collegevoorstellen binnen de scope van de concernopgave bij de secretaris, na overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s). De opgavemanager zorgt tevoren voor goedkeuring van de ambtelijk opdrachtgever en afstemming met de teamleiders of opgavemanagers en vermeldt blijvende verschillen van inzicht of afwijkende adviezen expliciet in het collegeadvies.

C.

Artikel 4, lid 1, komt te luiden:

  • 1.

    De domeinen zijn verdeeld in de volgende expertiseteams:

    • a.

      het domein Stedelijke Leefomgeving bestaat uit de teams: Geografische informatiesystemen; Strategische ruimtelijke ontwikkeling en coördinatie omgevingsbeleid; Economie; Gemeentelijke ruimtelijke ontwikkeling; Milieu; Cultuur, erfgoed en recreatie; Projectleiders leefomgeving 1 en Projectleiders leefomgeving 3;

    • b.

      het domein Landelijke Leefomgeving bestaat uit de teams: Vergunningverlening natuur; Grondzaken en bedrijfsvoering; Water en bodem; Natuur en landbouw; Projectleiders leefomgeving 2 en Projectmedewerkers leefomgeving;

    • c.

      het domein Mobiliteit bestaat uit de teams: Expertiseteam mobiliteit 1; Expertiseteam mobiliteit 2; Expertiseteam openbaar vervoer; Beheer en monitoring; Control en beheersing; Projectmanagement P3; Trambedrijf beheer en onderhoud en Trambedrijf projectmanagement;

    • d.

      het domein Bedrijfsvoering bestaat uit de teams: HR en organisatie; Informatievoorziening & automatisering; Financiën 1; Financiën 2; Facilitair; Inkoop, juridische zaken en subsidies en Office support;

    • e.

      het domein Bestuurs- en Directieondersteuning bestaat uit de teams: Bestuurlijke ontwikkeling, Europa en Interbestuurlijk toezicht; Ondersteuning bestuur directie 1; Ondersteuning bestuur directie 2 en Project management bureau.

D.

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 6, lid 2, komt te luiden:

  • 2.

    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op een opgavemanager, waarbij de functionaris is aan te merken als gemandateerd ambtelijk opdrachtgever.

E.

Artikel 11, lid 1, onder f, komt te luiden:

Een opgavemanager wordt vervangen door:

  • -

    de door hem of haar aangewezen andere opgavemanager,

  • -

    de ambtelijk opdrachtgever of

  • -

    de algemeen directeur.

F.

Aan artikel 2 wordt een nieuw lid 5 toegevoegd, luidende:

  • 5.

    Voor het domein Bedrijfsvoering geldt dat de concernmanager wordt bijgestaan door een adjunct-domeinmanager die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam is. De adjunct-domeinmanager van het domein Bedrijfsvoering heeft de personele bevoegdheden ten aanzien van de teamleiders binnen dit domein, en de concernmanager van het domein Bedrijfsvoering heeft de personele bevoegdheden ten aanzien van de adjunct-domeinmanager. Voor de vervanging geldt het gestelde in artikel 11, derde lid.

G.

Aan artkel 11 wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

  • 3.

    De adjunct-domeinmanager van het domein Bedrijfsvoering is bevoegd de concernmanager en de teamleiders van het domein Bedrijfsvoering te vervangen, en is niet bevoegd de andere concernmanagers en de algemeen directeur te vervangen.

H.

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het gestelde onder 2.59 komt als volgt te luiden:

     

    2.59.

    De personele bevoegdheden, genoemd in deze tabel, ten aanzien van de teamleiders van het eigen domein

    Concernmanager

     

    Adjunct-domeinmanager BDV

     

  • 2.

    Het gestelde onder 1.57 en 1.58, komt als volgt te luiden:

     

    1.57.

    Verdagen van:

    - beslissing op bezwaar of administratief beroep,

    - afhandeling klacht

    Artikel 7:10, derde lid, 7:24, vierde en vijfde lid, 9:11, tweede lid, Awb

    Medewerker

    Conform het oordeel van de kamervoorzitter van de Awb-adviescommissie, indien dit beschikbaar is

    1.58.

    Verder uitstel van:

    - beslissing op bezwaar of administratief beroep,

    - afhandeling klacht

    De artikelen 7:10, vierde lid, 7:24, zesde lid, en 9:11, derde lid, Awb

    Medewerker

    Conform het oordeel van de kamervoorzitter van de Awb-adviescommissie, indien dit beschikbaar is

     

  • 3.

    Onder Afkortingen wordt “BIN” gewijzigd in BEI, wordt “Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004” gewijzigd in Organisatiebesluit provincie Utrecht 2022 en wordt na “BDO: Bestuurs- en Directieondersteuning” de volgende afkorting ingevoegd:

     

    BEM:

    Beheer en monitoring

     

  • 4.

    Het gestelde in bijlage 1, onder 6.1 en 6.2 komt als volgt te luiden:

     

    6.1

    Vaststellen en wijzigen van de grenzen van de bebouwde kom(men) van gemeenten

    Artikel 27, tweede lid, Wegenwet

    Teamleider BEM

    6.2.

    Verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een verkeersbesluit

    Teamleider BEM

ARTIKEL II

Het Besluit van de secretaris van de provincie Utrecht van 23 november 2021, nummer 823A68DA, inzake de bevoegdheden van de adjunct domeinmanager van het domein Bedrijfsvoering wordt ingetrokken.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel I, onder A tot en met E, terugwerkt tot en met 24 maart 2022 en artikel I, onder H, sub 2, terugwerkt tot en met 1 augustus 2021.

Secretaris,

mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen

Naar boven