Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 4539 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 4539 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 12 april 2022 nr. UTSP-1106832717-1729, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022 voor de Hollandse Waterlinies (Subsidieregeling Hollandse Waterlinies provincie Utrecht)
Gedeputeerde Staten van Utrecht;
Gelet op artikel 1.4, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;
Gelet op de door Provinciale Staten vastgestelde Omgevingsvisie en de Interim Omgevingsverordening en het op basis hiervan door Gedeputeerde Staten vastgestelde Uitvoeringsprogramma Hollandse Waterlinies 2021-2024 ‘Van verdedigingslinie naar inspiratiebron’ waarin ambitie en doelen zijn vastgelegd;
Overwegende dat cultuur en erfgoed in het algemeen en de Hollandse Waterlinies als werelderfgoed in het bijzonder, een belangrijke bijdrage leveren als aanjager van ruimtelijke kwaliteit.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Duurzaamheidsopgave: te nemen substantiële maatregelen op basis van een verduurzamingsrapport gericht op energiebesparing, duurzame opwekking van energie en circulariteit, waarbij de monumentale waarde van het Waterlinie object gehandhaafd blijft en zonder nadelige gevolgen voor het monument (bouwfysisch) of zijn monumentale waarden;
Kernkwaliteiten: nadere uitwerking van de Outstanding Universal Value zoals verwoord in het Unesco nominatiedossier van de Hollandse Waterlinies en vastgelegd in de gebiedsanalyses die zijn vastgesteld door GS op 15 september 2020 en 30 november 2021. De kernkwaliteiten zijn het strategisch landschap, de waterstaatkundige werken en de militaire versterkingen;
In aanvulling op het gestelde in de Asv wordt bij een aanvraag van subsidie als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder c, sub 2e, die groter is dan € 100.000, een businesscase gevoegd. Waaruit blijkt dat het project na tenminste 5 jaar een sluitende exploitatiebegroting heeft en de te verstrekken subsidie daarmee op de langere termijn gaat renderen.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Artikel 10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op het gestelde in de Asv dient de subsidieontvanger:
Artikel 11 Europese regelgeving
Voor zover subsidie wordt verstrekt aan een onderneming, gebeurt dit met inachtneming van artikel 53 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.
De Uitvoeringsverordening subsidie Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam provincie Utrecht wordt ingetrokken.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
De Provinciale Omgevingsvisie en Interim Omgevingsverordening scheppen de ruimtelijke kaders voor de ontwikkeling van onze provincie. Daarbinnen valt het uitvoeringsprogramma Hollandse Waterlinies 2021-2024 ‘Van verdedigingslinie naar inspiratiebron’. Het Utrechtse programma beoogt, om in de geest van de omgevingsvisie, de ruimtelijke kwaliteit van de Hollandse Waterlinies te versterken, daarbij inspelend op initiatieven uit de gebieden. Tegelijkertijd probeert het programma provinciale opgaven te verbinden en tot uitvoering te brengen, zoals op het vlak van recreatie en klimaatadaptatie. De voorliggende subsidieregeling legt de basis voor de uitvoering. Dit streven is o.a. uitgewerkt in de criteria van artikel 2 van deze regeling. Dit artikel concretiseert waar activiteiten, die worden voorgedragen voor subsidiëring, aan moeten voldoen opdat ze bijdragen aan de doelen van het uitvoeringsprogramma.
Deze toelichting geeft een nadere duiding van de artikelen en schetst de context waarbinnen de activiteiten gestalte krijgen.
Het programmaplan Hollandse Waterlinies is in te zien of te downloaden op de website van de provincie met de volgende link:
Externe link: https://www.provincie-utrecht.nl/media/6081
De activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, moeten gericht zijn op één of meerdere van de volgende, in het Utrechtse programma genoemde, thema's en de integrale gebiedsgerichte aanpak:
a. Bekende, beleefbare en toegankelijke waterlinies
Het programma zet nadrukkelijk in op het vergroten van de bekendheid en beleving van de Hollandse Waterlinies bij de eigen inwoner en bezoeker uit de regio. Het programma gaat verder met het ontwikkelen, stimuleren en borgen van publieksaanbod, waaronder wandel- en fietsroutes, dat de beleving van het verhaal vergroot. Ook de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de waterlinies wordt verbeterd door bestaande Toeristische Overstap Punten (TOP’s) en NS-stations beter te benutten.
b. Ontwikkeling waterlinies als duurzaam en klimaatadaptief landschap
Urgente ruimtelijke opgaven die goed in het landschap passen zoals waterberging en klimaatadaptatie helpen de kernkwaliteiten van de Hollandse Waterlinies te beschermen. In nauwe samenwerking met het programma Klimaatadaptatie, gemeenten, waterschappen en andere partners werkt het programma toe naar de waterlinies als klimaatadaptief landschap. De ontwikkeling van kansenkaarten is daarbij een belangrijk instrument.
Ontwikkeling duurzaam gebruik krijgt o.a. gestalte door het zoeken naar samenwerking met de landbouw in het project Utrecht Food Freedom en door het stimuleren van de afzet van regionale producten bij meerdere forten.
Ontwerpend onderzoek wordt een belangrijk instrument in de komende periode. Deze methode helpt bij complexe ruimtelijke vraagstukken en het zoeken naar wat wèl kan in de Hollandse Waterlinies, juist vanwege de noodzaak om maatschappelijke opgaven slim te koppelen en de ruimtelijke kwaliteit te versterken.
c. Restauratie en/of herbestemming van waterlinie objecten
Een aanzienlijk deel van de forten in Utrecht is inmiddels gerestaureerd., maar er liggen nog steeds opgaven in het verschiet. Tot dusver hebben de meeste forten een nieuwe functie gekregen en ze worden geëxploiteerd en onderhouden door eigenaars. Hierbij had het programma een aanjagende functie, vaak ondersteund door provinciale subsidies. Voor de objecten die nog niet zijn herbestemd (mn. de forten), wordt deze werkwijze voortgezet.
Bij zowel restauratie als herbestemming geldt dat het programma tegelijkertijd streeft naar verduurzaming. Deze focus is vertaald in een hogere bijdrage voor projecten die restauratie en/of herbestemming combineren met verduurzaming.
De provincie wil met middelen die beschikbaar zijn voor de Hollandse Waterlinies zichtbaar het verschil kunnen maken met haar bijdrage. In alle gevallen moet aangetoond kunnen worden wat de gevolgen zijn van het wel of niet ontvangen van een bijdrage; wat gaat er mis indien de provincie geen partij wordt in de activiteiten?
De UNESCO Werelderfgoedstatus van de Hollandse Waterlinies verplicht Nederland om de gebieden en objecten in de Hollandse Waterlinies (Outstanding Universal Values) te behouden en te beschermen voor de lange termijn. Dit is vertaald in eigen Nederlandse wet- en regelgeving (o.a. Monumentenwet en planologische bescherming gemeente, provincie en Rijk). Ook is bepaald dat de provincie de Outstanding Universal Value uitwerkt in kernkwaliteiten in zogeheten gebiedsanalyses.
Watermanagementsysteem: Waterwegen en inundatiekanalen (rivieren, inundatie- en toevoerkanalen), dijken en kaden (rivierdijken en polderkaden), inundatiesluizen (hoofdinlaat, sluizen en verspreidingsluizen), ondersteunende waterwerken (dammen, duikers, gemalen, uitlozingskommen, schotbalkenloodsen, plofsluizen /duikers);
De uitwerking van de kernkwaliteiten in gebiedsanalyses is reeds gebeurd voor de deelgebieden Laaggraven, Utrecht noord, Utrecht oost en Vreeswijk-Eiland van Schalkwijk. Deze documenten zijn vastgesteld door GS. De subsidieaanvrager moet aantonen dat het voorgenomen project niet leidt tot aantasting van de beschreven kernkwaliteiten. Dit kan, indien noodzakelijk geacht, met een Heritage impact assessment (HIA) opgesteld door een onafhankelijk bureau. De inzet van een HIA is afhankelijk van de projectactiviteit en inschatting van de risico’s. Bij dit hele proces kan het programmateam assistentie verlenen.
De wijze waarop de ondersteuning en de inzet van middelen plaatsvindt, wordt bepaald op basis van dialoog met de partijen die verzoeken om ondersteuning. Dit overleg vindt plaats voordat de initiatiefnemer een subsidieaanvraag indient en dient om overeenstemming te bereiken over het projectplan en de begroting. Per geval wordt gekeken welke type instrument voor het specifieke probleem het meest efficiënt is. Soms zal, gekoppeld aan de beschikking, een uitvoeringsovereenkomst gesloten worden. Hierin worden de specifieke voorwaarden en wederzijdse resultaatverplichtingen behorend bij de bijdrage opgenomen.
Vanuit het oogpunt van flexibiliteit en maatwerk kunnen aanvragen gedurende de gehele looptijd van het Utrechtse programma Hollandse Waterlinies 2021-2024 worden ingediend. Hierdoor kan een bijdrage worden toegekend op het moment dat dit het meest efficiënt is voor het project en het grootste effect wordt bereikt. Voordat een initiatiefnemer een aanvraag indient, vindt overleg plaats tussen initiatiefnemer en programmateam. Dit overleg dient om vooraf af te stemmen over het projectplan en de begroting.
Het opstellen van een businesscase dient om na te gaan of de financiële injectie middels een subsidie in een herbestemmingsproject op langere termijn gaat renderen.
Aandachtspunten in businesscase zijn in elk geval:
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Dit lid maakt het voor GS mogelijk om in uitzonderlijke omstandigheden aanvragen goed te keuren van organisaties die niet aan de cofinancieringseis kunnen voldoen. Een dergelijke afwijking van de regel is alleen mogelijk als het project een grote bijdrage levert aan de doelen van het Utrechtse programma. Hierbij is sprake van maatwerk: de specifieke situatie moet nauwkeurig worden toegelicht in het vooroverleg en goed onderbouwd in het projectplan en met eventuele aanvullende stukken. Alleen als er helder zicht is op te bereiken resultaten en de financiële mogelijkheden voor cofinanciering van de aanvrager, kan deze uitzonderingspositie in overweging worden genomen.
Samenvattende tabel over maximale subsidie en cofinancieringseisen
Er is gekozen voor een programmabudget zonder specifieke verdeling over de verschillende doelen. Dit om te beschikken over maximale flexibiliteit om in te kunnen spelen op actuele situaties en om per project maatwerk te kunnen toepassen.
Artikel 10 Verplichtingen subsidieontvanger
De provincie ondersteunt initiatieven van derden in de Hollandse Waterlinies via voorliggende subsidieregeling, want aanvragers kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het verder verhogen van de kwaliteit van dit werelderfgoed. In aanvulling daarop vraagt de provincie de initiatiefnemers om de bijzondere kwaliteiten van de Hollandse Waterlinies uit te dragen aan het grotere publiek, waarbij het eigen project het logische vertrekpunt vormt. Hierover is vooraf overleg met het waterlinieteam, waarna de aanpak en het beoogde resultaat in het projectplan worden vastgelegd. Voor de precieze invulling van het vertellen van het verhaal van Hollandse Waterlinies gelden geen absolute eisen. Het is afhankelijk van de aanvrager, zijn/haar eigen ideeën, de aard van het project en de kansen die zich in de directe omgeving voordoen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-4539.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.