Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 4320 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 4320 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 29 maart 2022, nr. 8245C7E3, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie Erfgoedparels provincie Utrecht 2020-2023
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;
Overwegende dat het wenselijk is de Uitvoeringsverordening subsidie Erfgoedparels provincie Utrecht 2020-2023 te actualiseren, op orde te stellen en te uniformeren en om wijzigingen in deze regeling door te voeren zodat de regeling aansluit bij de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022.
De Uitvoeringsverordening subsidie Erfgoedparels provincie Utrecht 2020-2023 wordt als volgt gewijzigd:
In de intitulé wordt ‘Gelet op de artikelen 4, 6, 28, 31 en 33 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht’ vervangen door ‘Gelet op artikel 1.4, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022’.
In deze uitvoeringsverordening wordt verstaan onder:
Cultuurhistorisch waarde: de waarde van een monument gezien het architectuurhistorisch belang, het cultuurhistorisch belang, het stedenbouwkundig belang (waaronder ook de ensemble- en landschap waarde), de gaafheid, herkenbaarheid en zeldzaamheid, de aantoonbare noodzaak voor behoud van het rijksmonument en het aantoonbaar belang voor de provincie Utrecht;
Verduurzamingsrapport: rapport dat een visie bevat op alle aspecten van verduurzaming van het gebouwde rijksmonument, zoals isolatie, energiebesparing en duurzame energieopwekking, zonder nadelige gevolgen voor het monument (bouwfysisch) of zijn monumentale waarden. Het rapport bevat standaard de quick wins en bevat verder minimaal:
Rijksmonument: rijksbeschermd monument, niet zijnde een rijksmonument waarvoor in het kader van een provinciaal gebiedsprogramma restauratiebudget beschikbaar is, of niet zijnde een rijksmonument dat in het monumentenregister [van het rijk] staat ingeschreven als woonhuis en voor bewoning wordt gebruikt;
Subsidiabele kosten: subsidiabel zijn de kosten van werkzaamheden, maatregelen en voorzieningen die als zodanig zijn aangemerkt in de Leidraad subsidiabele instandhoudingskosten 2013, in de bijlage als bedoeld in artikel 4 van de subsidieregeling instandhouding monumenten (Sim), van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet: Kosten van aanpassingen die het monument schaden;
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 4, eerste lid, wordt ‘15 november 2021’ vervangen door ‘15 november 2022’.
In artikel 5, eerste lid, wordt ‘artikel 10’ vervangen door ‘artikel 4.6’.
In artikel 7, eerste lid, wordt ‘bedraagt in 2022 € 4.470.000’ vervangen door ‘bedraagt in 2022 € 4.200.000’.
Artikel 8, vijfde lid, komt te luiden:
In artikel 9 wordt ‘artikel 8 lid 1 tot en met 5’ vervangen door ‘artikel 8, eerste tot en met vijfde lid’.
‘Artikel 1, onder m: niet zijnde de aannemer die de restauratiewerkzaamheden gaat uitvoeren, maar een organisatie vergelijkbaar met de Stichting Monumentenwacht Utrecht’ wordt vervangen door ‘Artikel 1, onder m: niet zijnde de aannemer die de restauratiewerkzaamheden gaat uitvoeren en/of het bureau dat de aanvraag namens de eigenaar opstelt / indient’.
‘Artikel 1, onder n: Van een sociaal-maatschappelijke functie is pas sprake als er door de functie van het monument een substantieel hoger aantal bezoekers gebruik maakt van het monument dan door de eis genoemd in art.2 lid 2 sub s wordt bereikt. Daarnaast dient het monument gebruikt te kunnen worden door een breed en gevarieerd publiek’ wordt vervangen door ‘Artikel 1, onder n: Van een sociaal-maatschappelijke functie is pas sprake als er door de functie van het monument een substantieel hoger aantal bezoekers gebruik maakt van het monument dan door de eis genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdeel e, wordt bereikt. Daarnaast dient het monument gebruikt te kunnen worden door een breed en gevarieerd publiek’.
‘Artikel 2, vierde lid benoemt aanvullende criteria waaraan wordt getoetst als: – er meer aanvragen zijn ingekomen dan vanwege het subsidieplafond zijn toe te kennen; en – selectie van een aantal aanvragen niet mogelijk is omdat zij allemaal aan de criteria van het eerste en tweede lid voldoen. In die situatie geldt aanvullend dat eerst de aanvragen die een rijksmonument met een maatschappelijke functie betreffen, daarna de mate van verduurzaming, daarna de aansluiting bij de provinciale gebiedsaanpak en tot slot de mate van spreiding over categorieën en regio’s. De mate van het toepassen van verduurzamingsmaatregelen moet aangetoond worden aan de hand van een uitgebreide beschrijving (min. 2 A4) van de maatregelen. Indien aanvragen aansluiten bij een provinciale gebiedsaanpak en hiervoor al restauratiebudget voor beschikbaar is, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een restauratiesubsidie uit de Uitvoeringsverordening subsidie Erfgoedparels 2020-2023’ wordt vervangen door ‘Artikel 2, vierde lid benoemt aanvullende criteria waaraan wordt getoetst als: – er meer aanvragen zijn ingekomen dan vanwege het subsidieplafond zijn toe te kennen; en – selectie van een aantal aanvragen niet mogelijk is omdat zij allemaal aan de criteria van het eerste en tweede lid voldoen. In die situatie geldt aanvullend dat eerst de aanvragen die een rijksmonument met een sociaal-maatschappelijke functie betreffen, daarna de mate van verduurzaming, daarna de aansluiting bij de provinciale gebiedsaanpak en tot slot de mate van spreiding over categorieën en regio’s. De mate van het toepassen van verduurzamingsmaatregelen moet aangetoond worden aan de hand van een uitgebreide beschrijving (min. 2 A4) van de maatregelen. Indien aanvragen aansluiten bij een provinciale gebiedsaanpak en hiervoor al restauratiebudget voor beschikbaar is, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een restauratiesubsidie uit de Uitvoeringsverordening subsidie Erfgoedparels 2020-2023’.
‘Artikel 5, eerste lid onder k: indien de omgevingsvergunning nog niet is afgegeven door het bevoegd gezag, kan de subsidiebeschikking onder opschortende voorwaarden verstrekt worden’ wordt vervangend door ‘Artikel 5, eerste lid onder j: indien de omgevingsvergunning nog niet is afgegeven door het bevoegd gezag, kan de subsidiebeschikking onder opschortende voorwaarden verstrekt worden’.
‘Artikel 10 eerste lid onder a: conform de Subsidieregeling instandhouding monumenten 2013 (Sim 2013) artikel 21 moeten de werkzaamheden uitgevoerd worden volgens in de beroepsgroep geldende normen. Dit zijn in elk geval de normen die zijn vastgesteld door het College van Deskundigen Restauratiekwaliteit van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg. Het kan ook gaan om nog niet door het College van Deskundigen maar wel al door de beroepsgroep zelf vastgestelde normen’ wordt vervangen door ‘Artikel 11 eerste lid onder a: conform de Subsidieregeling instandhouding monumenten 2013 (Sim 2013) artikel 21 moeten de werkzaamheden uitgevoerd worden volgens in de beroepsgroep geldende normen. Dit zijn in elk geval de normen die zijn vastgesteld door het College van Deskundigen Restauratiekwaliteit van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg. Het kan ook gaan om nog niet door het College van Deskundigen maar wel al door de beroepsgroep zelf vastgestelde normen’.
‘Artikel 10 tweede lid: op grond van artikel 4:38 van de Awb en artikel 26 van de Asv kan aan de subsidieontvanger verplichtingen opgelegd worden die dienen tot verwezenlijking van het doel waarvoor de subsidie wordt verstrekt. De verplichting die in dit tweede lid is vastgelegd, is zo’n verplichting. Daarbij is aangesloten bij de Subsidieregeling instandhouding monumenten van het Rijk (de Sim). In deze regeling (artikel 19) is voor rijkssubsidies een vergelijkbare verplichting opgenomen, inhoudende: ‘De minister kan de subsidieontvanger verplichten na afloop van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, het beschermd monument of het zelfstandig onderdeel te bewaren en te onderhouden in de staat waarin het door de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, is gebracht’’ wordt vervangen door ‘Artikel 11 tweede lid: op grond van artikel 4:38 van de Awb kan aan de subsidieontvanger verplichtingen opgelegd worden die dienen tot verwezenlijking van het doel waarvoor de subsidie wordt verstrekt. De verplichting die in dit tweede lid is vastgelegd, is zo’n verplichting. Daarbij is aangesloten bij de Subsidieregeling instandhouding monumenten van het Rijk (de Sim). In deze regeling (artikel 19) is voor rijkssubsidies een vergelijkbare verplichting opgenomen, inhoudende: ‘De minister kan de subsidieontvanger verplichten na afloop van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, het beschermd monument of het zelfstandig onderdeel te bewaren en te onderhouden in de staat waarin het door de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, is gebracht’’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-4320.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.