Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 29 maart 2022, nr. 8245C7E3, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht

Gedeputeerde staten van Utrecht;

 

Gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;

 

Overwegende dat het wenselijk is de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht te actualiseren, op orde te stellen en te uniformeren en om wijzigingen in deze regeling door te voeren zodat de regeling aansluit bij de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022.

Besluiten:

Artikel I

De Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

In de intitulé wordt ‘Gelet op de artikel 37 en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht’ vervangen door ‘Gelet op het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2023, Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2019-2023, Uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer 2019-2023, Uitvoeringsprogramma Multimodale Knooppunten 2019-2023, Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2019-2023, Programma Vernieuwing doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer 2019-2023 en artikel 1.4, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022’.

 

B.

Artikel 1.1, onderdeel b, wordt ‘ASV: Algemene subsidieverordening provincie Utrecht’ vervangen door ‘Asv: Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022’.

 

C.

In artikel 1.3 wordt ‘artikel 7’ vervangen door ‘artikel 4.4’.

 

D.

In artikel 1.5 wordt ‘de artikelen 22 en 23 ASV’ vervangen door ‘artikel 5.3 van de Asv’.

 

E.

In artikel 1.6 wordt ‘artikel 10 van de ASV’ vervangen door ‘artikel 4.6 van de Asv’.

 

F.

Artikel 2.4 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    In het derde lid wordt ‘artikel 7, tweede lid, van de ASV’ vervangen door ‘artikel 4.4 van de Asv’.

  • 2.

    In het vierde lid wordt ‘artikel 6 lid 2 van de ASV’ vervangen door ‘artikel 2.2 van de Asv’.

G.

In artikel 5a.5 wordt ‘artikel 10’ vervangen door ‘artikel 4.6’.

 

H.

Paragraaf 5b komt te luiden:

Paragraaf 5b Goederenvervoer

Artikel 5b.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • a.

    Modal shift: het verschuiven van goederenstromen van vervoer over de weg naar vervoer over water of per spoor.

  • b.

    Stadsdistributie: de aflevering van goederen op locaties voor detailhandel en horeca, bij kantoren en bij particulieren in stedelijk gebied.

  • c.

    Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer: Uitvoeringsprogramma multimodale Goederenvervoer 2019-2023, vastgesteld door GS op 17 december 2019.

  • d.

    Overslaginfrastructuur: infrastructuur of installaties zoals kades, kranen, silo’s of andere voor overslag van goederenstromen naar vervoer over water of per spoor te gebruiken voorzieningen.

  • e.

    Verlader: een bedrijf of organisatie die goederen die nodig zijn voor zijn bedrijfsproces laat vervoeren door een transportbedrijf.

  • f.

    Transportbedrijf: een bedrijf dat goederen vervoert in opdracht van een verlader of logistiek dienstverlener.

  • g.

    Logistiek dienstverlener: bedrijf dat alle of een deel van de logistieke activiteiten van een verlader verzorgt.

Artikel 5b.2 Subsidiabele activiteiten en criteria

  • 1.

    Subsidie wordt alleen verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelstellingen op het gebied van verkeer en vervoer, zoals vastgelegd in actielijn 3 Verduurzamen Goederenvervoer van het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer.

  • 2.

    Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op verduurzaming van goederenvervoer door middel van het efficiënter en duurzamer maken van distributie van goederen in een stedelijke omgeving (verder te noemen ‘efficiënte en duurzame stadsdistributie’).

  • 3.

    Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op het verschuiven van goederenstromen van vervoer over de weg naar vervoer over water of per spoor (verder te noemen ‘stimuleren van modal shift’).

  • 4.

    Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende typen activiteiten gericht op efficiënte en duurzame stadsdistributie:

    • a.

      Haalbaarheidsonderzoek of conceptontwikkeling gericht op het efficiënter en duurzamer maken van een stadsdistributiesysteem in een stedelijke omgeving.

    • b.

      De ontwikkeling, aanpassing of aanschaf van software gericht op het efficiënter en duurzamer maken van een stadsdistributiesysteem in een stedelijke omgeving.

    • c.

      Het aanschaffen van elektrische vrachtfietsen en -scooters die ingezet worden voor distributie van goederen in een stedelijke omgeving.

  • 5.

    Stimuleren van modal shift:

    • a.

      Haalbaarheidsonderzoek of conceptontwikkeling naar de mogelijkheden voor verschuiving van goederenstromen van vervoer over de weg naar vervoer over water of per spoor.

    • b.

      Het aanleggen of verbeteren van overslaginfrastructuur met als doel de overslag mogelijk te maken naar vervoer over water van goederenstromen die voorheen over de weg werden vervoerd.

Artikel 5b.3 Subsidieontvangers/doelgroepen

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt aan de volgende partijen of samenwerkingsverbanden:

    • a.

      gemeenten;

    • b.

      samenwerkingsverbanden van organisaties die beogen efficiënte en duurzame stadsdistributie te introduceren in een stedelijke omgeving;

    • c.

      verladers;

    • d.

      transportbedrijven;

    • e.

      logistieke dienstverleners.

  • 2.

    De in artikel 6.3 lid 1 genoemde doelgroepen komen enkel in aanmerking voor een subsidie indien de aanvraag betrekking heeft op het verduurzamen van goederenstromen met een herkomst en/of bestemming in de provincie Utrecht.

Artikel 5b.4 Subsidieplafonds

  • 1.

    Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer bedraagt in 2022 € 200.000,-: waarbij de plafonds als volgt zijn verdeeld over de programmaonderdelen uit artikel 5.2b:

    • a.

      het subsidieplafond voor activiteiten die leiden tot efficiëntere en duurzamere stadsdistributie bedraagt in 2022 € 100.000,-;

    • b.

      het subsidieplafond voor activiteiten die leiden tot het stimuleren van modal shift bedraagt in 2022 € 100.000,-.

Artikel 5b.5 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Het subsidiebedrag voor studie en onderzoek en de ontwikkeling van software gericht op het efficiënter en duurzamer maken van een stadsdistributiesysteem in een stedelijke omgeving bedraagt maximaal 50% van de totale projectkosten met een maximum van € 25.000,-.

  • 2.

    Het subsidiebedrag voor de aanschaf van elektrische vrachtfietsen en -scooters die ingezet worden voor distributie van goederen in een stedelijke omgeving bedraagt maximaal 50% van de aanschafprijs van de fiets of scooter met een maximum van € 1.500,-.

  • 3.

    Het subsidiebedrag voor studie en onderzoek naar de mogelijkheden voor verschuiving van goederenstromen van vervoer over de weg naar vervoer over water of per spoor bedraagt maximaal € 10.000,-.

  • 4.

    Het subsidiebedrag voor het aanleggen of verbeteren van kades met als doel de overslag mogelijk te maken naar vervoer over water van goederenstromen die voorheen over de weg werden vervoerd bedraagt maximaal 50% van de totale investeringskosten met een maximum van € 50.000,-.

  • 5.

    Het aanschaffen of verbeteren van overslaginstallaties met als doel de overslag naar vervoer over water mogelijk te maken van goederenstromen die voorheen over de weg werden vervoerd bedraagt maximaal 50% van de totale investeringskosten met een maximum van € 50.000,-.

Artikel 5b.6 Aanvraag

De aanvraag van een subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtfietsen en -scooters die ingezet worden voor distributie van goederen in een stedelijke omgeving kent een maximum van twee fietsen of scooters per aanvrager.

 

I.

Artikelsgewijze toelichting

In artikel 1.3 wordt ‘artikel 7 van de ASV’ vervangen door ‘artikel 4.4 van de Asv’.

Artikel II

De Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht, zoals deze luidde op de dag voor inwerkingtreding van dit besluit blijven van kracht voor subsidies die voor de inwerkingtreding van dit besluit zijn aangevraagd.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 april 2022.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 29 maart 2022.

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

Voorzitter,

mr. J.H. Oosters

Secretaris,

mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen

Naar boven