Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 3332 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2022, 3332 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht en van de commissaris van de Koning in de provincie Utrecht van 8 maart 2022, nummer 82441759, tot regeling van organisatorische zaken (Organisatiebesluit provincie Utrecht 2022)
Hoofdstuk 4 Ambtelijke organisatie
Artikel 12 Expertiseteams en opgaveteams
De expertiseteams worden aangestuurd door een teamleider. De concernmanager is de leidinggevende van de teamleiders in het domein. Daar waar sprake is van twee concernmanagers voor één domein, wordt de verdeling van de teams over deze concernmanagers gelijktijdig bepaald met de taak- en verantwoordelijkheidsverdeling, bedoeld in het tweede lid van dit artikel.
De realisatie van de concernopgave wordt in een besluit geregistreerd onder vermelding van een lid van gedeputeerde staten in de rol van bestuurlijk opdrachtgever, de algemeen directeur of een concernmanager in de rol van ambtelijk opdrachtgever en voor zover van toepassing een opgavemanager in de rol van gemandateerd ambtelijk opdrachtgever. Voor de inrichting van dit besluit kan de algemeen directeur nadere regels stellen.
Ter afsluiting van de concernopgave stelt de ambtelijk opdrachtgever of de opgavemanager als gemandateerd ambtelijk opdrachtgever een verantwoordingsverslag op, op grond waarvan de algemeen directeur, gehoord hebbende het CMT, decharge verleent. Het ondertekende decharge besluit wordt toegestuurd aan team financiën.
Paragraaf 4.4 Mandaat aan ambtenaren
De secretaris heeft een algemeen mandaat tot het nemen van alle beslissingen die gedeputeerde staten onderscheidenlijk de commissaris van de Koning kunnen nemen tenzij de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet als bedoeld in artikel 10:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht of tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald; bij of krachtens dit besluit anders is bepaald of gedeputeerde staten of de commissaris van de Koning in het algemeen of voor een bepaald geval anders bepalen of het mandaat intrekken
Hoofdstuk 6 Het aangaan van verplichtingen
Artikel 25a Aanbesteding van werken
Werken met een geraamde bouwsom, exclusief BTW, lager dan het vigerende Europese drempelbedrag maar hoger dan of gelijk aan € 1.500.000, worden minimaal aanbesteed op basis van een nationale openbare procedure of nationale niet-openbare procedure. Op deze aanbestedingen is het Aanbestedingsreglement Werken 2012 (ARW 2012) van toepassing. Van deze procedures kan in bijzondere gevallen worden afgeweken.
Werken met een geraamde bouwsom, exclusief BTW, lager dan € 1.500.000 maar hoger dan of gelijk aan € 150.000 worden minimaal aanbesteed op basis van een meervoudig onderhandse procedure. Op deze onderhandse procedure is het ARW 2012 van toepassing. Van deze procedure kan in bijzondere gevallen worden afgeweken.
Artikel 25c Aanbesteding van diensten
Diensten met een geraamde waarde, exclusief BTW, lager dan € 50.000,–, kunnen door middel van een enkelvoudige uitnodiging worden aanbesteed. In afwijking hiervan wordt in het geval van de inhuur van personeel minimaal de meervoudig onderhandse procedure gevolgd. Van deze verplichting kan echter in bijzondere gevallen worden afgeweken.
Gedeputeerde staten,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
Commissaris van de Koning,
mr. J.H. Oosters
Met dit besluit wordt het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004 vervangen.
Medio 2019 is het opgavegericht werken ingevoerd, waarbij aparte sturingslijnen zijn ingevoerd voor enerzijds de reguliere werkzaamheden binnen de organisatie en anderzijds de concernopgaven die door de algemeen directeur in overleg met het concernmanagementteam (CMT) als zodanig zijn aangewezen. Doel hiervan was een effectieve aansturing van opgaven te realiseren met korte lijnen.
Gebleken is echter dat de huidige scheiding tussen een lijnorganisatie en daarnaast een tweede sturingslijn voor opgaven zorgde voor onduidelijkheid op het gebied van personele bezetting, aansturing en verantwoordelijkheden. Hiermee ging binnen de organisatie veel energie verloren.
Met de organisatiewijziging, zoals verwoord in de nota: “een opgavegerichte organisatie in ontwikkeling”, willen de secretaris en het CMT hierin verbetering brengen. Als oplossing voor het geschetste probleem is voorgesteld om de huidige aparte sturingslijn voor opgavemanagers op te heffen en hen onder verantwoordelijkheid van de concernmanagers te brengen. Gedeputeerde staten bespraken de hiervoor genoemde nota in hun vergadering van 23 maart 2021 en gaven de secretaris opdracht om het Organisatiebesluit te wijzigen.
Op 25 maart 2021 is het CMT bijeen geweest om te spreken over de gewenste versterking van de ambtelijke organisatie en werkprocessen. Vervolgens heeft het CMT de hiervoor genoemde nota op 28 april 2021 in zijn vergadering besproken en heeft het opdracht gegeven de in de nota voorgestelde wijzigingen uit te werken.
Met dit herziene Organisatiebesluit hanteert de provincie Utrecht één sturingsmodel voor zowel lijnwerkzaamheden als concernopgaven. Daarmee is het Organisatiebesluit in overeenstemming gebracht met de hiervoor genoemde organisatieontwikkeling.
Sturingsmodel provincie Utrecht
De provincie Utrecht hanteert na vaststelling van dit besluit één sturingsmodel voor zowel lijnwerkzaamheden als concernopgaven. Een deel van de genoemde wijzigingen is vastgelegd in het Mandaatbesluit secretaris.
De secretaris verleent bijstand aan het bestuur en adviseert gedeputeerde staten. De secretaris is ook hoofd van de ambtelijke organisatie en is verantwoordelijk voor het functioneren van de ambtelijke organisatie. De secretaris heet in die hoedanigheid algemeen directeur.
De algemeen directeur is de leidinggevende van de concernmanagers. De algemeen directeur is ook leidinggevende van de chef Kabinet commissaris van de Koning, voor zover het financiën, personeelsbeleid en overige bedrijfsvoering betreft. De algemeen directeur en de concernmanagers vormen samen het concernmanagementteam (CMT).
De concernmanager geeft leiding aan de teamleiders binnen zijn/haar domein. De concernmanager is verantwoordelijk voor de ambtelijke uitvoering van concernopgaven en lijnwerkzaamheden. De domeinen zijn verdeeld in teams. De algemeen directeur stelt in overleg met de concernmanager het aantal teams en de verdeling van taken en verantwoordelijkheden over het team vast. Naast concernopgaven die domeinen uitvoeren kent de organisatie specifieke concernbrede opgaven. Alle concernopgaven worden periodiek door de algemeen directeur na raadpleging van de andere leden van het CMT vastgesteld. Een concernopgave valt binnen het domein dat de meeste capaciteit levert voor het vervullen van de concernopgave of al reguliere taken vervult rondom de concernopgave. De concernmanager is verantwoordelijk voor het inhoudelijk functioneren van de opgavemanager binnen zijn domein. De opgavemanager legt aan de mandaatgever (concernmanager of secretaris / algemeen directeur) verantwoording af.
De teamleider geeft leiding aan het team en is integraal verantwoordelijk voor de resultaten in het team, de integriteit, vakinhoudelijke ontwikkeling en de professionele ontwikkeling van medewerkers binnen het team. De teamleider van het PMB is hiërarchisch leidinggevende van de opgavemanagers.
Gedeputeerde staten zijn bestuurlijk opdrachtgever van de concernopgaven. De concernmanager of de secretaris/algemeen directeur is ambtelijk opdrachtgever en kan de opgavemanager ondermandateren om ambtelijk opdrachtgever te zijn. De aansturing van de concernopgave vindt plaats door de bestuurder (een gedeputeerde), de secretaris/algemeen directeur of een concernmanager als ambtelijk opdrachtgever samen met de opgavemanager als gemandateerd ambtelijk opdrachtgever, en daarnaast een projectleider of programmanager als ambtelijk opdrachtnemer. De opgavemanager stuurt op de voortgang van de concernopgave, geeft functioneel leiding aan het opgaveteam en is integraal verantwoordelijk voor de resultaten. De opgavemanager heeft geen mandaat om personeelsbesluiten te nemen. De opgavemanager vertegenwoordigt de provincie bij externe overleggen met andere overheden, organisaties en instellingen.
In geval aan de opgavemanager ondermandaat is verleend om als ambtelijk opdrachtgever op te treden dan zijn zowel de concernmanager als de opgavemanager bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen voor de leveringen van goederen en diensten en de uitvoering van werken tot een bedrag van € 1.000.000,-.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-3332.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.