Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2022, 3018 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2022, 3018 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Subsidiering Toekomstbestendig Maritiem Cluster Urk – duurzame inrichting bedrijventerrein Port of Urk
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
Rijk en regio op 10 juli 2019 een Regio Deal hebben gesloten waarin financiële middelen beschikbaar worden gesteld ten behoeve van onder andere het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster Urk;
de economische (concurrerende en toekomstbestendige) positie van het Maritiem Cluster Urk middels een duurzame inrichting van het binnendijkse bedrijventerrein Port of Urk wordt versterkt, doordat een hoogwaardige werklocatie voor het bedrijfsleven in het maritiem cluster wordt ontwikkeld;
de beschikbare financiële middelen voor een duurzame inrichting van het bedrijventerrein in de vorm van een subsidie beschikbaar kunnen worden gesteld;
de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid;
in de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid is toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op subsidiecriteria;
Gedeputeerde Staten het wenselijk vinden om voor het beschikbaar stellen van een subsidie ten behoeve van de duurzame inrichting van het bedrijventerrein, deze nadere regels vast te stellen;
gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012,
de volgende nadere regels vast te stellen:
Nadere regels Subsidiering Toekomstbestendig Maritiem Cluster Urk – duurzame inrichting bedrijventerrein
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Regio Deal: de op 10 juli 2019 tussen het Rijk, provincie Flevoland, gemeenten Urk en Noordoostpolder en andere (publieke en private) partners afgesproken samenwerking, gericht op duurzame verbetering van het perspectief van burgers en bedrijven op thema’s als werk, inkomen en leefbaarheid waarbij drie opgaven centraal staan:
Hiermee wordt een impuls gegeven aan de brede welvaart en de regionale economie in Noordelijk Flevoland.
Artikel 2. Reikwijdte nadere regels
Deze nadere regels zijn van toepassing op subsidies die Gedeputeerde Staten kunnen verstrekken ter ondersteuning van fysieke maatregelen voor een duurzame inrichting van het bedrijventerrein.
Deze nadere regels hebben tot doel aan potentiële subsidieaanvragers duidelijkheid te verschaffen over de inhoudelijke criteria waaraan subsidieaanvragen worden getoetst en de tijdlijn waarbinnen aanvragen kunnen worden gedaan.
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze nadere regels een eenmalige subsidie voor activiteiten gericht op duurzaam inrichten van het bedrijventerrein, in de vorm van een projectsubsidie.
De aanvrager dient de subsidieaanvraag in via het subsidieloket op https://www.flevoland.nl/loket/subsidies/subsidie-aanvragen/eenmalige-subsidie.
Om voor subsidie op grond van deze nadere regels in aanmerking te kunnen komen moeten de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, voldoen aan de volgende criteria:
Artikel 11. Subsidiabele kosten
Als subsidiabele kosten worden aangemerkt alle kosten die redelijkerwijs noodzakelijk kunnen worden beschouwd voor de realisatie van de activiteiten en hieraan direct toegerekend kunnen worden.
Artikel 13. Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt tenminste € 250.000 en ten hoogste € 2.500.000.
Artikel 14. Wijze van verdeling
Indien een onvolledige aanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een redelijke hersteltermijn geboden om de aanvraag te completeren. Wordt binnen de hersteltermijn het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 8 maart 2022.
Gedeputeerde Staten van Flevoland
de secretaris
de voorzitter
Deze nadere regels vloeien voort uit:
De Regio Deal gesloten door Rijk en Regio op 9 juli 2019 om financiële middelen beschikbaar te stellen ten behoeve van het versterken van het Maritiem Cluster Urk. Onderdeel hiervan is een duurzame inrichting van het nieuwe binnendijkse bedrijventerrein op Urk.
Deze stimulering kan plaatsvinden via subsidiëring.
De Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 geeft een procedureel kader voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid.
In deze Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 is aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op de subsidiecriteria.
Omdat het wenselijk is om voor de beschikbaarstelling van financiële middelen ten behoeve van de duurzame inrichting van het bedrijventerrein deze nadere regels vast te stellen, zijn Gedeputeerde Staten hiertoe overgegaan.
2. Waarom zijn er nadere regels nodig als er al een Algemene Subsidieverordening Flevoland is?
Een bestuursorgaan mag op grond van subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Binnen de provincie Flevoland is dit de Algemene Subsidieverordening Flevoland (ASF 2012). Hierin zijn in aanvulling op de subsidiespelregels die in de subsidietitel van de Awb zijn opgenomen nadere subsidiespelregels opgenomen die bij subsidiering in acht moeten worden genomen. De ASF 2012 schrijft voor dat subsidie slechts wordt verstrekt indien de activiteit past binnen de beleidsdoelstellingen van de provincie en door de aanvrager aannemelijk is gemaakt dat hieraan kan worden voldaan. In aanvulling op de ASF 2012 kunnen GS nog nadere regels vaststellen, waarin beleid specifieke voorwaarden op maat worden gesteld. In deze nadere regels worden de beleid specifiek voorwaarden (subsidiespelregels) vermeld. Omdat de subsidietitel van de Awb een gedetailleerde regeling geeft van het proces van subsidieverstrekking, zijn veel bepalingen die in de Awb staan niet nog een keer in de verordening opgenomen. Dit houdt in dat er wanneer sprake is van subsidiering niet alleen rekening moet worden gehouden met het bepaalde in de ASF 2012, maar ook met de wettelijke bepalingen van de subsidietitel van de Awb. De basisspelregels voor subsidiëring zijn opgenomen in de ASF 2012 en de subsidietitel van de Awb. De beleid specifieke spelregels zijn opgenomen in de nadere regels.
In de Regio Deal is vastgelegd dat jaarlijks gezamenlijk door de Partijen wordt bezien of er wijziging van de verdeling van de inzet van middelen wenselijk is en zij leggen eventuele nadere afspraken hierover vast. Om deze reden is in deze nadere regels vastgelegd dat aanvragen voor 1 oktober 2022 ingediend moeten zijn. Indien niet alle beschikbare middelen voor de duurzame inrichting van het bedrijventerrein Port of Urk worden aangevraagd, kunnen deze in overleg met de andere Regiodeal-partijen desgewenst worden herbestemd. Er is dan nog tot eind 2025 tijd om deze middelen op alternatieve wijze in te zetten.
In dit artikel zijn verplichte weigeringsgronden opgenomen. Wanneer deze weigeringsgronden zich voordoen, moet de aanvraag om subsidie worden afgewezen. Een van de gronden waarop een aanvraag om subsidie moet worden afgewezen is een overschrijding van het subsidieplafond, genoemd in artikel 6. Het kan in de praktijk voorkomen dat een aanvraag om subsidie, gelet op het beschikbare subsidieplafond, alleen gedeeltelijk kan worden gehonoreerd. Wanneer deze situatie zich voordoet moet worden beoordeeld of de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd niet zodanig door de subsidie-aanvrager kan worden uitgevoerd dat het ook met minder geld kan. Daarvoor moet nadere informatie worden gevraagd aan de aanvrager. Wanneer uit deze nadere informatie blijkt dat de activiteit niet met minder geld kan worden uitgevoerd, dan moet de aanvraag worden afgewezen. Blijkt dat de activiteit wel met minder kan worden uitgevoerd, dan moet de aanvraag gedeeltelijk worden afgewezen, namelijk voor het bedrag waarmee het subsidieplafond wordt overschreden.
Een aantal algemene weigeringsgronden staat in de ASF en wordt daarom niet verder benoemd in deze nadere regels. Algemene weigeringsgronden zijn bijvoorbeeld ontoelaatbare staatssteun of wanneer de activiteiten ook zonder subsidie uitgevoerd kunnen worden.
In dit artikel wordt het begrip duurzaamheid, zoals genoemd in de Regio Deal, nader gespecificeerd. Duurzaamheid wordt hierin breder gezien dan alleen CO2 reductie, namelijk ook als toekomstbestendig en gekoppeld aan andere maatschappelijke opgaven en geïntegreerd in de omgeving.
Lid c: Indien twijfel bestaat of de aanvraag voldoet aan de in dit artikel gestelde duurzaamheidscriteria kan de provincie (extern) advies vragen om dit te toetsen.
Lid d: Onder omgevingspartijen worden in ieder geval (maar niet gelimiteerd tot) verstaan: grondeigenaren, betrokken overheden, mogelijk toekomstige gebruikers van het bedrijventerrein en de netbeheerder.
Lid e: Het subsidiepercentage bedraagt maximaal 50%. Aangezien de activiteiten zeer waarschijnlijk onder het staatssteunregime vallen, dient een staatssteunanalyse plaats te vinden om te onderbouwen dat de staatssteun geoorloofd is. In de praktijk zal een steunpercentage voor het grootbedrijf eerder 40% bedragen. Er is advies gevraagd aan Europa Decentraal over staatssteun, hierover is een aparte toelichting beschikbaar.
Artikel 11. Subsidiabele kosten
Dit artikel gaat over de kosten die redelijkerwijs als noodzakelijk kunnen worden beschouwd voor de realisatie van het project en over het financiële tekort.
Het financiële tekort wordt vast gesteld door de gemaakte (subsidiabele) kosten te verminderen met de opbrengsten (cofinanciering door of financiële bijdrage van andere partijen dan de provincie). Voorbeelden daarvan zijn subsidie van andere organisaties dan wel de eigen bijdragen aan het project.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-3018.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.