Verkeersbesluit, tijdelijke verkeersmaatregelen, het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton en waarvan de aslast hoger is dan 10 ton, ten behoeve van de brug Oostermoerse Vaart, De Groeve (N386)

Kenmerk: 202200169

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 lid 1 sub a, artikel 2 lid 1 sub b en artikel 2 lid 1 sub c, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Belangenafweging

Aanleiding

De provincie Drenthe heeft technische en instandhoudingsinspecties uitgevoerd aan de brug Oostermoerse Vaart gelegen over de Hunze te De Groeve, om de actuele constructieve staat van de brug te bepalen. Op basis van constructieve berekeningen is geconstateerd dat de brug in slechte technische staat verkeert en onvoldoende draagkracht heeft om het verkeer voldoende veilig te kunnen blijven dragen. Uit de inspecties en berekeningen is gebleken dat de brug vervangen dient te worden.

Maatregelen

Maximale totaalmassa en maximale aslast

Uit de constructieve berekeningen is naar voren gekomen dat het van zeer groot belang is om de draaglast van de brug te beperken. Om overbelasting van de brug te voorkomen wordt een geslotenverklaring ingesteld voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton en waarvan de aslast hoger is dan 10 ton.

Eén rijstrook beschikbaar op de brug

Het overige verkeer kan gebruik blijven maken van de brug. Ter voorkoming van overbelasting is op de brug één rijstrook beschikbaar. Vanwege deze maatregel is aan beide zijden van de brug de verkeerssnelheid verlaagd naar 30 km/u en om het verkeer te reguleren is een verkeersregelinstallatie geplaatst.

Adviesroute

Op de A7, A28, N33 en N34 wordt de adviesroute, met name voor het verkeer waarvoor de geslotenverklaring is ingesteld, met borden aangegeven.

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Tynaarlo.

Besluit

Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    borden A1 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te plaatsen en hiermee een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen.

  • 2.

    borden C20 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te plaatsen en hiermee een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 10 ton.

    borden C21 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te plaatsen en hiermee een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton.

  • 4.

    borden F1 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te plaatsen en hiermee te bepalen dat het verboden is voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen.

  • 5.

    borden F8 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, te plaatsen om het einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden te duiden.

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

mevrouw drs. M.S.B Joustra,

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

 

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure

Naar boven