Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 2048 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 2048 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zuid-Holland van 15 februari 2022, PZH-2022-796257195, tot wijziging van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland in verband met het optimaliseren van de regeling
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is naar aanleiding van ervaringen met de uitvoering van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland onderhavige subsidieregeling op enkele punten aan te passen;
De Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1, eerste lid, onder f wordt de zinsnede “of door” geschrapt.
Het eerste lid van artikel 2 komt te luiden:
In artikel 4 wordt de zinsnede “20 juli tot en met 15 september” vervangen door “15 maart tot en met 14 april”.
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 8 wordt in onderdeel c, de zinsnede “proces en onderzoekskosten” vervangen door “ontwerp- en begeleidingskosten”.
Bijlage 1 behorende bij artikel 1, tweede lid van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland wordt vervangen door bijlage 1 behorende bij artikel 1, tweede lid van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland als opgenomen in de bijlage behorende bij dit besluit.
Bijlage 2 behorende bij artikel 11 van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland wordt als volgt gewijzigd:
Den Haag, 15 februari 2022
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
drs. H.M.M. KOEK, secretaris
drs. J. SMIT, voorzitter
Bijlage behorende bij het Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zuid-Holland van 15 februari 2022, PZH-2022-796257195, tot wijziging van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland in verband met het optimaliseren van de regeling
Bijlage 1 behorende bij artikel 1 tweede lid van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland
Onderstaand een limitatieve opsomming van bijdragen aan ‘andere provinciale opgaven’.
Op het aanvraagformulier dient u te motiveren op welke wijze uw subsidieaanvraag bijdraagt aan één of meerdere provinciale opgaven, zoals hieronder beschreven. De activiteiten die daaraan bijdragen moeten ook zichtbaar zijn in de begroting.
Voor enkele opgaven wordt gevraagd om een ondersteuningsverklaring. Dit betreft een ondergetekende verklaring vanuit een partij zoals omschreven in de opgave. Deze ‘verplichte bijlage’ is noodzakelijk wanneer de benoemde partij niet zelf de subsidie aanvraagt.
Bewustwording maatschappelijke opgaven: Een voorlichtingsprogramma dat zich richt op de inwoners van Zuid-Holland, waarmee bewustzijn en kennis wordt vergroot over één van de volgende provinciale opgaven: energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit, transitie in de landbouw, publieksbereik archeologie en/of verkeersveiligheid.
TOELICHTING behorende bij het Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 15 februari 2022, PZH-2022-796257195, tot wijziging van de Subsidieregeling toerisme Zuid-Holland in verband met het optimaliseren van de regeling
Eind 2020 is de subsidieregeling toerisme Zuid-Holland voor een tweede keer opengesteld. De regeling geeft uitvoering aan het provinciale toerisme beleid zoals beschreven in de Startnotitie toerisme die op 14 oktober 2020 door Provinciale Staten is vastgesteld. De regeling is vorig jaar aangepast om zo de regeling toegankelijker te maken voor de aanvragers. Op basis van ervaring met de uitvoering van deze gewijzigde regeling, worden nu enkele onduidelijke passages van de subsidieregeling nader aangescherpt of vereenvoudig.
In de begripsbepaling is het toeristisch oogmerk aangescherpt. De beoogde activiteiten moeten ten bate zijn van de toeristische sector. Draagvlak vanuit betrokken toeristische organisatie is daarvoor van belang, dit kan worden aangetoond door middel van ondersteuningsverklaringen.
Dit artikel is vereenvoudigd door de twee voorwaarden die worden gesteld samen te voegen in het eerste lid. Om voor subsidie in aanmerking te komen moeten activiteiten een toeristisch oogmerk hebben én concreet bijdragen aan andere provinciale opgaven. De regeling is bedoeld om productontwikkeling in lijn met de uitgangspunten van de startnotitie toerisme te stimuleren. Waarbij toerisme als middel wordt ingezet voor maatschappelijke opgaven en het geen doel op zich is. De projectvoorstellen moeten een bepaalde mate van concreetheid hebben om daadwerkelijk een positieve bijdrage te leveren aan de desbetreffende opgave; daarom is het woord ‘direct’ toegevoegd.
De provinciale opgaven zijn opgenomen onder artikel 1 tweede lid jo, bijlage 1.
De aanvraagperiode is aangepast, zodat de regeling zo snel mogelijk weer kan worden opengesteld. De openstellingsperiode is daarbij teruggebracht naar een maand, zodat de beschikkingen voor de zomer verzonden kunnen worden.
Het is van belang dat de activiteiten die bijdragen aan andere opgaven zichtbaar zijn in de begroting. Een heldere begroting is van ook van belang voor een positieve beoordeling op criteria b. Omdat ‘’een aantoonbare bijdrage aan andere provinciale opgaven’’ binnen de regeling zowel als voorwaarde als een rangschikkingscriterium is opgenomen, is deze bepaling toegevoegd aan de regeling.
Op basis van de begroting worden de subsidiabele kosten bepaald. Wanneer de aanvraag voor subsidie in aanmerking komt wordt de subsidiehoogte gebaseerd door het gevraagde subsidiepercentage te verbinden aan de subsidiabele kosten. Wanneer de aanvraag onderdeel is van een breder programma is het belangrijk om de begroting toe te splitsen naar de onderdelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Onderdeel a: Promotie en communicatie-kosten kunnen onderdeel zijn van de subsidieaanvraag om bekendheid te geven aan de activiteiten. Deze kosten voor promotie en communicatie zijn subsidiabel tot een maximum van 20%. Wanneer de projectaanvraag zich primair richt op promotie- en communicatieactiviteiten of ten behoeve van gebiedsmarketing, zal de aanvraag worden geweigerd.
Onderdeel c: De subsidieregeling is bedoeld om projecten te stimuleren waarbij toerisme een aanjaagfunctie heeft voor maatschappelijke opgaven. Daarmee is de regeling ondersteunend aan diverse provinciale opgaven en vervangt het geen andere subsidieregelingen.
De toevoeging is geschrapt omdat dit vereiste dat activiteiten die (ook) onder een andere subsidieregeling vallen, eerst daar formeel getoetst dienen te worden. In de uitvoering blijkt dit een lastige bepaling omdat subsidieregelingen soms een andere systematiek hebben en/of wanneer slechts een beperkt deel van de aanvraag onder een andere subsidieregeling zou kunnen vallen. Het principe blijft echter dat aanvragen die onder andere (provinciale) subsidieregelingen vallen, eerst daar moet worden ingediend of aangemeld. In de beoordeling van de subsidieaanvragen wordt hierop getoetst.
Onderdeel i: Onvolledige aanvragen worden niet in behandeling genomen. Van een onvolledige of ongenoegzame aanvraag is onder andere sprake indien onvoldoende gegevens of bescheiden worden verstrekt om een goede beoordeling van de aanvraag mogelijk te maken. Gelet op artikel 4:2, tweede lid, van de Awb, gaat het daarbij om gegevens die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover de aanvrager redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. Het kan zijn dat er verplichte bijlagen ontbreken, het projectvoorstel onvoldoende is uitgewerkt of dat het aanvraagformulier niet juist is ondertekend.
Onderdeel j: Dit artikel is toegevoegd omdat dit een basisvoorwaarde om voor subsidie in aanmerking te komen: er moet aantoonbaar en direct aan minimaal één andere provinciale opgave worden bijgedragen. Dit betekent dat op criterium b minimaal 5 punten moet worden behaald. Wanneer een subsidieaanvraag aan meerdere opgaven bijdraagt, ontvangt het daarvoor meer punten.
De subsidieregeling is gericht op productontwikkeling. Proces- en ontwerpkosten (uren) die direct onderdeel zijn van de uitvoeringskosten van een concreet en/of fysiek product zijn subsidiabel tot maximaal 20% van de subsidiabele kosten. Deze kosten zijn dus alleen subsidiabel in combinatie met de activiteit, bedoeld in artikel 2, eerste lid. De aanvrager moet daarbij kunnen aantonen dat de opgegeven uren ook ten behoeve van het project gemaakt worden.
Voorbereidingskosten die nodig zijn voordat een activiteit kan worden uitgevoerd, zoals onderzoekskosten, haalbaarheidsstudies, planstudie, etc. zijn niet subsidiabel. Om dit te verduidelijken is lid c. zijn “proces en onderzoekskosten” vervangen door “ontwerp- en begeleidingskosten”.
In bijlage 1 staat een gelimiteerd overzicht van de provinciale opgaven waaraan kan worden bijgedragen. De bijdrage moet worden gemotiveerd op het aanvraagformulier en de subsidiabele activiteiten dienen expliciet zijn opgenomen in de begroting. In aanvulling daarop staat in bijlage 1 vermeld welke verplichte bijlagen – ondersteuningsverklaringen - moeten worden toegevoegd aan de aanvraag ter onderbouwing.
Dit onderdeel is aangepast om de opgaven en de vereiste onderbouwing te verduidelijken. Daarnaast is beoogd om overlap met andere provinciale subsidieregeling te reduceren en gelijke kansen te creëren voor verschillende type projectenaanvragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-2048.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.