Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 1601 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 1601 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit N446 opheffen fietsoversteek
PZH- 2022-798022578/ DOS-2021-0008455
In november 2019 en april 2020 hebben de gemeenteraden van Leiden respectievelijk Leiderdorp het geactualiseerd Kaderbesluit voor de Leidse Ring Noord (verder LRN) vastgesteld en in november 2021 hebben zij het uitvoeringsbesluit vastgesteld. Het doel van het project LRN is om de doorstroming en betrouwbaarheid van de weg aan de noordzijde van de Leidse Ring te verbeteren en de huidige en toekomstige knelpunten in de doorstroming op te lossen.
Een maatregel binnen project LRN is het opheffen van de fietsoversteek bij de (turbo)rotonde Oude Spoorbaan – Leidseweg - N445 – N446 (gemeente Leiderdorp). Deze fietsoversteek is in een onderzoek (FietsknelpuntenPZH-projectfiches-def.pdf, Ligtermoet en Partners, 2015) aangemerkt als de meest verkeersonveilige oversteek van de provincie Zuid-Holland. Hierbij komen de fietsoversteken op de tak Oude Spoorbaan en de tak N446 te vervallen (zie figuur 1). Eveneens komt de fietsoversteek bij de bypass van de Oude Spoorbaan naar de N446 te vervallen. Voor deze maatregel dient een verkeersbesluit te worden opgesteld.
Aangezien de provincie Zuid-Holland wegbeheerder is van de (turbo)rotonde dient op grond van de wegenverkeerswet artikel 18 lid 1 b Gedeputeerde Staten het verkeersbesluit te nemen dat de fietsoversteken opheft (verwijderen markering (haaientanden) en bebording). De bypass is niet in beheer van de provincie Zuid-Holland, waardoor deze opheffing van de fietsoversteek geregeld dient te worden door de gemeente Leiderdorp.
Figuur 1 , Op te heffen fietsinfrastructuur ( rode strepen) en verkeersborden (rode cirkels) . Gemeente Leiderdorp heft fietsoversteek over bypass op (gele strepen).
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2021, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):
is het gewenst om dit verkeersbesluit te nemen.
Bij de rotonde Oude Spoorbaan – Leidseweg – N445 – N446 (gemeente Leiderdorp) komen de fietsoversteken op de tak Oude Spoorbaan en de tak N446 te vervallen. Dit (brom)fietsverkeer krijgt via de nieuwe tunnel bij de rotonde Oude Spoorbaan – Schildwacht een nieuwe route. Door het opheffen van deze fietsoversteken en het realiseren van de ongelijkvloerse (brom)fietstunnel worden de verkeersveiligheid (Deze fietsoversteek is in een onderzoek (2015) aangemerkt als meest verkeersonveilige oversteek van de provincie Zuid-Holland), fietscomfort en doorstroming op de route LRN verbeterd. Hierdoor wordt ook de bruikbaarheid van de weg verbeterd. Alles tegen elkaar afgewogen zijn de te nemen maatregelen dus in ieders belang.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregel(en).
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:
Bezwaar en voorlopige voorziening
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-1601.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.