Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 15574 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2022, 15574 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 13 december 2022, PZH-2022-820766705 , tot vaststelling van de Subsidieregeling recreatie, sport en gezondheid Zuid-Holland (Subsidieregeling recreatie, sport en gezondheid Zuid-Holland)
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is subsidiemogelijkheden te bieden om projectsubsidies te kunnen verstrekken om activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de ambities en doelen op het gebied van recreatie, sport en gezondheid.
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling recreatie, sport en gezondheid Zuid-Holland
Hoofdstuk 2 Openstellingsbesluiten voor ambities uit het Coalitieakkoord
Artikel 2.1 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelen uit het Coalitieakkoord 2019-2023 ‘Elke dag beter. Zuid-Holland’ die gericht zijn op de ambitie Gezond en veilig Zuid-Holland.
Hoofdstuk 3 Recreatie, sport en gezondheid
Naast de gegevens, bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, in ieder geval vergezeld van:
Artikel 3.9 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Den Haag, 13 december 2022
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
wnd secretaris,
ir. J.C. van Ginkel MCM
voorzitter,
drs. J. Smit
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling recreatie, sport en gezondheid Zuid-Holland
Tot en met 2022 werden de subsidies die bijdragen aan de ambities voor sport, recreatie en gezondheid verstrekt op basis van de Subsidieregeling groen Zuid-Holland 2016. Besloten is voor deze ambities een eigen subsidieregeling op te stellen.
Deze regeling is als volgt opgebouwd:
In hoofdstuk 1 zijn de algemene bepalingen opgenomen die voor de gehele regeling gelden.
In hoofdstuk 2 wordt de mogelijkheid geboden om openstellingsbesluiten door gedeputeerde staten te laten vaststellen voor de ambities uit het coalitieakkoord, genoemd in artikel 2.1.
In hoofdstuk 3 worden de doorlopende subsidiemogelijkheden opgenomen. Dit zijn de onderwerpen waarvoor elk jaar de mogelijkheid bestaat om subsidie aan te vragen als er voor het betreffende onderwerp een deelplafond door gedeputeerde staten wordt vastgesteld. Dit betreft een aanbouwregeling, wat betekent dat in de toekomst paragrafen aan dit hoofdstuk kunnen worden toegevoegd. Vooralsnog is ervoor gekozen om alleen voor de boerenlandpaden een doorlopende subsidiemogelijkheid op te nemen.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv). Ook de openstellingsbesluiten onder hoofdstuk 2 worden vastgesteld op grond van de Asv.
Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling of openstellingsbesluiten zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor gedeputeerde staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Naast de verplichtingen opgenomen in de aparte paragrafen van deze subsidieregeling gelden ook nog de verplichtingen in de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv. De belangrijkste verplichting daarvan is de meldingsplicht.
Als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit ingevolge artikel 18, tweede lid, van de Asv , verplicht te melden bij gedeputeerde staten. Gedeputeerde staten kunnen dan, afhankelijk van de situatie, de subsidie ambtshalve op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er ambtshalve een gewijzigde verleningsbeschikking worden vastgesteld, waarin nieuwe afspraken met de subsidieontvanger worden gemaakt. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat niet aan de meldingsplicht is voldaan, kan dit leiden tot volledige terugvordering inclusief wettelijke rente.
Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling en de openstellingsbesluiten onder hoofdstuk 2.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling en de openstellingsbesluiten onder hoofdstuk 2 is dus bestudering van de Asv en de Awb noodzakelijk.
Hoofdstuk 2 Openstellingsbesluiten voor ambities uit het Coalitieakkoord
Zoals hierboven is aangegeven wordt in hoofdstuk 2 de mogelijkheid geboden om openstellingsbesluiten door gedeputeerde staten te laten vaststellen voor de ambities uit het coalitieakkoord, genoemd in artikel 2.1. Het betreft de ambitie Gezond en veilig Zuid-Holland uit het coalitieakkoord. Die ambitie is de grondslag voor het vaststellen van openstellingsbesluiten voor specifieke onderwerpen. Deze grondslag biedt de mogelijkheid om voor onderwerpen die opeens actueel zijn en die vallen onder deze ambitie een subsidiemogelijkheid te creëren, zonder dat hiervoor een vaste paragraaf in deze regeling hoeft te worden opgenomen.
Als voor een nieuwe coalitieperiode bovengenoemde ambitie een andere naam krijgt moet dit artikel door gedeputeerde staten worden gewijzigd zodat de subsidieregeling weer bruikbaar is voor het nieuwe college.
In artikel 2.2 is een opsomming gegeven van bepalingen die in de openstellingsbesluiten kunnen worden opgenomen.
Hoofdstuk 3 Sport, recreatie en gezondheid
Zoals hierboven is aangegeven zijn in dit hoofdstuk doorlopende subsidiemogelijkheden opgenomen die betrekking hebben op sport, recreatie en gezondheid.
De provincie Zuid-Holland heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in een provinciedekkend en aantrekkelijk wandelroutenetwerk. Onderdeel van dit routenetwerk zijn boerenlandpaden. Met het subsidieonderwerp boerenlandpaden wil de provincie het openstellen van agrarische gronden ten behoeve van de recreatie bevorderen. Door het openstellen van particuliere agrarische gronden ontstaat een aantrekkelijke leefomgeving en waardering voor de verbeterde recreatieve routestructuren. Aansluiting vanuit stedelijk gebied past bij de wensen van de recreant. Door de stijging van het aantal kilometers en de aandacht die er momenteel is voor een gezonde leefomgeving wordt het maatschappelijk belang van het onverhard lopen onderdeel van het wandelroutenetwerk aanzienlijk geacht. Het wandelroutenetwerk van de provincie Zuid-Holland is te vinden op http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/landschap/recreatie-vrije-tijd/wandelroutenetwerk.
Artikel 1.2 Inzet vrijwilligers
De inzet van vrijwilligers kan als cofinanciering opgenomen worden voor de uitvoering van de activiteit en kan niet hoger zijn dan het deel van de cofinanciering. Stel de subsidiabele kosten van een activiteit zijn € 20.000,00 en de hoogte van de subsidie is maximaal 50%. Er wordt dan een subsidie van € 10.000,00 verleend. Hieronder valt dus niet de inzet van vrijwilligers. De inzet van vrijwilligers valt onder de 50% die de aanvrager zelf moet bijdragen aan de activiteit en deze bijdrage mag niet meer bedragen dan € 10.000,00. Verder is de inzet van vrijwilligers gemaximeerd op € 35,00 per uur en is deze alleen subsidiabel indien de werkelijke arbeidstijd gecontroleerd kan worden.
Artikel 1.3 Instellen deelplafonds
Elk jaar stellen gedeputeerde staten voor de afzonderlijke onderdelen in deze regeling een deelplafond vast. Als gedeputeerde staten voor een onderdeel in deze regeling geen deelplafond hebben vastgesteld dan bedraagt het deelplafond voor dat onderdeel € 0,00.
Artikel 3.2 Subsidiabele activiteiten en prestaties en artikel 3.4 Subsidievereisten
Om bestaande boerenlandpaden in stand te houden en open te houden voor wandelaars kan er subsidie worden gevraagd voor het beheer en onderhoud van boerenlandpaden. Het boerenlandpad moet vrij toegankelijk zijn. De toegankelijkheid kan alleen worden beperkt in verband met het broedseizoen. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de aanvrager een contract van zeven jaar hebben gesloten met de eigenaar van de grond. De subsidie bedraagt € 0,45 per meter boerenlandpad.
Om het wandelroutenetwerk uit te breiden kan er ook subsidie worden gevraagd voor de openstelling van nieuwe boerenlandpaden en de aanleg van de daartoe noodzakelijke voorzieningen. Bij voorzieningen kan gedacht worden aan een bruggetje over een sloot of een klaphek. Het gaat dus om eenvoudige voorzieningen om het boerenlandpad toegankelijk te maken voor wandelaars.
De aanvraag voor subsidie voor de openstelling van nieuwe boerenlandpaden moet worden gedaan in combinatie met een subsidie voor het beheer en onderhoud van boerenlandpaden, omdat een aanvraag altijd moet voldoen aan de vereisten in het eerste lid van artikel 3.16 die zien op beheer en onderhoud van boerenlandpaden.
Gemeenten, waterschappen, regionale samenwerkingsverbanden van gemeenten, rechtspersonen die zich inzetten voor routes voor wandelen en agrarische natuurverenigingen kunnen subsidie aanvragen. Om een provinciedekkende wandelroutenetwerk te krijgen en om eigenaren of pachters van de grond hier niet mee te belasten is voor deze doelgroep gekozen. De doelgroep sluit met de betreffende eigenaren en pachters een overeenkomst voor het beheer en onderhoud van de grond. De subsidie voor beheer en onderhoud komt vervolgens ten goede aan de eigenaar of pachter van de grond.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-15574.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.