Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 20 december 2022, nr. UTSP-794201403-39127, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht

Gedeputeerde staten van Utrecht;

 

Gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;

 

Overwegende dat het wenselijk is om de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht te wijzigen.

 

 

Besluiten:

Artikel I

De Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 1.7 wordt als volgt gewijzigd

 

  • 1.

    Het tweede lid komt als volgt te luiden:

     

    • 2.

      VAT-kosten zijn ook subsidiabele investeringskosten, met dien verstande dat de subsidie voor deze kosten maximaal 16% van de subsidiabele investeringskosten zoals vermeld in het eerste lid, onder a, bedraagt. Engineeringskosten vallen niet onder de VAT-kosten en zijn subsidiabele investeringskosten.

  • 2.

    Er wordt een zesde lid toegevoegd, luidende:

     

    • 6.

      De kostenpost onvoorzien is ook subsidiabel met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022, met dien verstande dat de subsidie voor deze kosten maximaal 15% van de subsidiabele investeringskosten zoals vermeld in het eerste lid, onder a, bedraagt.

B

Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In onderdeel b wordt “bijlage 2 (RFN_2022_beoordeling_fietspadbreedte, versie dec 2021)” vervangen door: bijlage 2a (RFN_2023_knelpunten, versie nov 2022).

  • 2.

    In onderdeel c wordt ”bijlage 2 (RFN_2022_beoordeling_fietspadbreedte, versie dec 2021)” vervangen door: bijlage 2b (RFN_2023_beoordeling_fietspadbreedte, versie nov 2022).

  • 3.

    In onderdeel k wordt “bijlage 1 (RFN_2022_TypeNetwerk_definitief, versie dec 2021)” vervangen door: bijlage 1 (RFN_2023_TypeNetwerk_20221111)

C

Artikel 2.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid, onder b, wordt “snelfietsroutes” vervangen door: doorfietsroutes.\

  • 2.

    In het zesde lid wordt ”Een snelfietsroute of een kunstwerk dat onderdeel uitmaakt van een snelfietsroute is alleen subsidiabel wanneer deze is opgenomen in de weergave van het snelfietsroutenetwerk” vervangen door: Een doorfietsroute of een kunstwerk dat onderdeel uitmaakt van een doorfietsroute is alleen subsidiabel wanneer deze is opgenomen in de weergave van het doorfietsroutenetwerk.

D

Artikel 2.5 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

 

  • 3.

    Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Fiets bedraagt in 2023 € 19.700.000, waarbij de plafonds als volgt zijn verdeeld over de programmaonderdelen uit artikel 2.2:

    • a.

      voor het onderdeel Kwaliteitsverbetering Regionaal fietsnetwerk overige wegbeheerders, zoals genoemd in artikel 2.2, tweede lid, onder a: € 4.000.000,-;

    • b.

      voor het onderdeel Verkenning en realisatie doorfietsroutes met prioriteit, zoals genoemd in artikel 2.2, tweede lid, onder b: € 12.000.000,-;

    • c.

      voor het onderdeel Uitbreiden fietsvoorzieningen op en naar knooppunten, zoals genoemd in artikel 2.2, derde lid, onder a: € 3.200.000,-;

    • d.

      voor de onderdelen, genoemd in artikel 2.2, derde lid, onder b, het vierde lid en het vierde lid: € 500.000,-.

E

Artikel 2.6 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid, onder b, wordt “snelfietsroutes” vervangen door: doorfietsroutes.

  • 2.

    In het tweede lid, onder b, sub a, wordt “snelfietsroute: 90%..” vervangen door doorfietsroute: maximaal 90%..

  • 3.

    In het tweede lid, onder b, sub b, wordt “snelfietsroute” vervangen door: doorfietsroute.

F

Artikel 3.5 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een derde lid ingevoegd, luidende:

 

  • 3.

    Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid bedraagt in 2023 € 2.000.000,-.

G

Artikel 3.8 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid wordt “zes kalendermaanden” vervangen door: twaalf kalendermaanden.

  • 2.

    In het tweede lid wordt “achttien maanden” vervangen door: zesendertig kalendermaanden.

H

Artikel 4.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid wordt onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van het tweede lid, onder c, een nieuw onderdeel d toegevoegd, luidende:

    • d.

      maatregelen gericht op het geschikt maken van de halteïnfrastructuur van U-link en U-liner haltes volgens het OV Netwerkperspectief, conform de U-liner en U-link concepten.

  • 2.

    Het derde lid komt als volgt te luiden:

    • 3.

      Ook onderzoekskosten om te komen tot een goed onderbouwde en volledige subsidieaanvraag voor maatregelen zoals benoemd onder artikel 4.2, tweede lid, behoren tot de subsidiabele activiteiten

  • 3.

    Het vierde lid komt als volgt te luiden:

    • 4.

      Voor aanvragen zoals genoemd in artikel 4.2, tweede lid, sub a tot en met c, geldt dat nieuwplaatsing van DRIS-schermen, halteborden, abri’s, prullenbakken niet behoren tot de subsidiabele activiteiten. Verplaatsing van deze elementen is wel subsidiabel.

  • 4.

    Er wordt een vijfde lid toegevoegd, luidende:

    • 5.

      Voor aanvragen zoals genoemd in het artikel 4.2, tweede lid, onderdeel a, geldt dat deze tijdens de formele consultatieperiode van het betreffende vervoerplan door de aanvrager wordt aangekondigd bij de provincie Utrecht.

I

Artikel 4.6 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

 

  • 3.

    Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer bedraagt in 2023 € 4.000.000,-.

J

Artikel 5.3 wordt als volgt gewijzigd

 

Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van het eerste lid, onder d, wordt een nieuw onderdeel e toegevoegd, luidende:

 

  • e.

    samenwerkingsverbanden van overheden.

K

Artikel 5.4 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

 

  • 3.

    Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Knooppunten bedraagt in 2023 € 1.000.000,-: waarbij de plafonds als volgt zijn verdeeld over de programmaonderdelen uit artikel 5.2:

    • a.

      het subsidieplafond voor activiteiten die leiden tot de verbetering van regionale knooppunten bedraagt in 2023 € 500.000,-;

    • b.

      het subsidieplafond voor activiteiten die leiden tot de verbetering van knooppunten als gevolg van en die ondersteunend zijn aan nieuwbouwprojecten in de buurt van het knooppunt in het kader van het provinciale programma Binnenstedelijke Ontwikkeling bedraagt in 2023 € 250.000,-.

L

Artikel 5.5 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het eerste lid komt als volgt te luiden:

     

    • 1.

      Het subsidiebedrag voor kleine projecten ter verbetering van de kwaliteit van de knooppunten, met een geraamde investering van maximaal €200.000 incl. maximaal16% kosten voor VAT, bedraagt 100% van de subsidiabele kosten.

  • 2.

    In het vierde lid wordt “..€ 25.000,-..””vervangen door: .€ 50.000,-..

M

In artikel 5b.1 komt onderdeel a te vervallen.

 

N

Artikel 5b.2 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het derde lid vervalt

  • 2.

    In het vierde lid, onder a, wordt “van een stadsdistributiesysteem in een stedelijke omgeving” vervangen door: van een stadsdistributiesysteem over weg, spoor of water in een stedelijke omgeving.

  • 3.

    Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van het vierde lid, onder c, wordt in het vierde lid een nieuw onderdeel d ingevoegd luidende:

    • d.

      Het aanleggen of verbeteren van overslaginfrastructuur met als doel de overslag mogelijk te maken naar vervoer over water van goederenstromen die voorheen per vrachtwagen of bestelbus over de weg werden vervoerd.

  • 4.

    Het vijfde lid vervalt.

O

Artikel 5.b4 wordt als volgt gewijzigd:

 

Er wordt een tweede lid ingevoegd, luidende “Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer bedraagt in 2023 € 100.000,-.

 

P

Artikel 5.b5 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het eerste lid wordt “studie en onderzoek en de ontwikkeling van software” vervangen door: haalbaarheidsonderzoek of conceptontwikkeling.

  • 2.

    In het vierde lid wordt “kades met als doel de overslag mogelijk te maken naar vervoer over water van goederenstromen die voorheen” vervangen door: overslaginfrastructuur zijnde kades en overslaginstallaties met als doel vervoer over water mogelijk te maken van goederenstromen die voorheen per vrachtwagen of bestelbus over de weg werden vervoerd.

  • 3.

    Het vijfde lid vervalt.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 20 december 2022.

Voorzitter,

mr. J.H. Oosters

Secretaris,

mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen

Toelichting bij het besluit tot wijziging

Wijziging subsidieplafonds 2023 (wijzigingen onder D, F, I, K en L)

Met de wijzigingen van subsidieplafonds wordt rekening gehouden met de nog beschikbare middelen voor subsidie voor de onderwerpen Fiets, Verkeersveiligheid, Openbaar Vervoer, Knooppunten en Goederenvervoer wat betreft het jaar 2023.

 

Inhoudelijke wijzigingen (wijzigingen onder A, B, C, E, G, H, J, M, N, O en P)

Voor de thema’s fiets (artikel 2), verkeersveiligheid (artikel 3), OV (artikel 4), knooppunten (artikel 5) en goederenvervoer (artikel 5.b) is er een beperkt aantal inhoudelijke wijzigingen, waaronder het subsidiepercentage en maximale subsidiebedrag per project en de vereisten om in aanmerking te komen voor subsidie. Daarnaast zijn er aanpassingen in algemeen (artikel 1). De aanpassingen hebben als doel om te zorgen dat passend binnen de vastgestelde uitvoeringsprogramma’s verkeersveiligheid, fiets, OV, knooppunten en goederenvervoer de meest effectieve maatregelen in aanmerking komen voor subsidie én worden aangevraagd.

 

Naar boven