Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 15034 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 15034 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling AI Challenge Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Uitvoeringsagenda ‘Toekomstbestendige clusters en triple helix samenwerking’ hebben vastgesteld, waarmee zij de Brabantse innovatiekracht willen versterken;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten dit wensen te bereiken door een challenge uit te zetten om de ontwikkeling te stimuleren van startups gevormd door studenten van Brabantse kennisinstellingen;
In deze regeling wordt verstaan onder:
AI: systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en, met een zekere mate van zelfstandigheid, actie te ondernemen om specifieke doelen te bereiken;
Brabantse kennisinstelling: in de provincie Noord-Brabant gevestigde kennisinstelling;
jury: adviescommissie als bedoeld in artikel 82 van de Provinciewet;
kennisinstelling: universiteit, instelling voor hoger beroepsonderwijs of instelling voor middelbaar beroepsonderwijs;
oud-student: iemand die in het huidige cursusjaar of een of meer van de twee voorgaande cursusjaren stond ingeschreven bij een kennisinstelling.
student: iemand die in het huidige cursusjaar staat ingeschreven bij een universiteit, instelling voor hoger beroepsonderwijs of instelling voor middelbaar beroepsonderwijs.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het ontwikkelen van een product dat op basis van AI een oplossing biedt voor een of meer van de volgende ambitie- of transitieopgaven van de provincie Noord-Brabant:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen alle daadwerkelijk gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4 vast op:
Indien de binnen de tenderperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 9, te boven gaan, maken Gedeputeerde Staten een rangschikking voor de verdeling van de subsidie op basis van de punten bedoeld in artikel 6, onder g, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
Gedeputeerde Staten leggen aanvragen voor subsidie voor advies over artikel 6 voor aan een door hen in te stellen jury.
De subsidie aan de doelgroep bedoeld in artikel 2, onder a, wordt verleend onder de ontbindende voorwaarde dat de subsidieaanvrager met diens team binnen drie maanden na de subsidieverlening een rechtspersoon opricht en deze inschrijft bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de verplichting dat het project uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening is afgerond.
Artikel 15 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag.
Artikel 17 Subsidievaststelling
Gedeputeerde Staten stellen de subsidie op grond van artikel 21, tiende lid, van de Asv, ambtshalve vast overeenkomstig artikel 23, tweede lid, van de Asv.
Gedeputeerde Staten zenden in 2025 aan Provinciale Staten een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze regeling in de praktijk
’s-Hertogenbosch, 13 december 2022
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. P.J. Buijtels
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling AI Challenge Noord-Brabant
De provincie Noord-Brabant heeft vanuit de Brabantse Omgevingsvisie en het provinciale Beleidskader Economie 2030 in 2021 besloten om geld beschikbaar te stellen voor een concurrerende, duurzame en welvarende Brabantse economie. In de Uitvoeringsagenda ‘Toekomstbestendige clusters en triple helix samenwerking’ staat hoe Gedeputeerde Staten de komende jaren in het bijzonder de Brabantse innovatiekracht gaan versterken.
De opkomst van Artificial Intelligence (hierna: AI) is één van de maatschappelijke transities. Om innovatie te bevorderen door de inzet van AI, hebben Gedeputeerde Staten gekozen voor de inzet van challenges die de provincie Noord-Brabant gaat voorleggen aan MBO-, HBO- en WO-studenten. De verwachting is dat met name onder studenten veel vernieuwingskracht en creativiteit te vinden is voor AI- en datagedreven oplossingen voor onze maatschappelijke vraagstukken.
Er is gekozen voor het verstrekken van een prijs die een forse impuls geeft aan de ontwikkeling van startups die worden gerealiseerd door studententeams. De provincie wil daarbij gebruik maken van staatssteun op grond van artikel 22 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening, waarbij staatssteun alleen geoorloofd is als deze wordt verstrekt aan startende ondernemingen.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend en wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten. Daarnaast geldt er op grond van de Asv een meldingsplicht: als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit ingevolge artikel 17 van de Asv te melden bij Gedeputeerde Staten.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Zoals in het algemene deel van de toelichting al is opgemerkt, is de verwachting dat met name onder studenten veel vernieuwingskracht en creativiteit te vinden is. Daarom vormen studenten (mbo, hbo, wo) en recente oud-studenten de primaire doelgroep van deze regeling. De regeling is niet exclusief gericht op (oud-) studenten aan Brabantse kennisinstellingen. Wel is de Brabantse inzet gewaarborgd door de eis (zie artikel 6, onder d) dat minimaal de helft van een deelnemend team (oud-)student is van een Brabantse kennisinstelling. Indien de rechtspersoon eigendom is van een andere rechtspersoon, moet duidelijk worden welke natuurlijke personen daarbij zijn betrokken.
Als een team nog geen rechtspersoon is, dient een van de teamleden de aanvraag in. Uit de aanvraag moet blijken hoe het team is samengesteld. Deze wijze van indienen bespaart het team de administratieve lasten om als samenwerkingsverband in te dienen. Deze lasten zouden overigens overbodig zijn, aangezien een winnend team een rechtspersoon moet oprichten om de prijs te kunnen ontvangen.
De challenge start met de inschrijving. Een team schrijft zich in en geeft daarbij onder meer aan hoe het team is samengesteld en wat het idee of het product is dat het gaat ontwikkelen. Als het team een inschrijving indient die binnen het idee van de challenge valt, en die voldoet aan de overige eisen, dan krijgt het team een uitnodiging voor de startbijeenkomst die de provincie Noord-Brabant organiseert.
De aanvraag dient voldoende punten te halen op de elementen waarop de jury het plan beoordeelt:
Hieronder staan aandachtspunten die de aanvrager gebruikt wanneer deze het projectplan uitwerkt. De jury deelt voor elk element een score uit die op het totale beeld is gebaseerd. Het gaat nadrukkelijk niet om een rekenkundig gemiddelde van subscores per aandachtspunt. Stel bijvoorbeeld dat een aanvrager voor het element ‘beschrijving van de markt en de potentie van het businessmodel’ het beoogde businessmodel uitstekend beschrijft, kristalhelder uitlegt wat hij inkoopt om het businessmodel mogelijk te maken, en een uitmuntende beschrijving geeft van de marktontwikkelingen. Stel dat de aanvrager daarentegen niet kan uiteggen welk klantprobleem hij oplost met het idee. Dan is het niet zo dat de aanvrager drie keer een 10 en een keer een 0 scoort (gemiddeld een 7,5, dus 0,75*25 is 18,75 punten). Als de aanvrager niet kan uiteggen welk klantprobleem hij oplost, zal de score voor dit element altijd laag zijn.
De missie en visie van een startup zijn, samen met de samenstelling van het team, cruciaal voor het succes van een startup. De aanvrager besteedt aandacht aan de volgende onderwerpen:
Een businessmodel werkt niet zonder een gezonde en gevalideerde markt. Een businessmodel is als de motor van de startup, naast het product moet ook het businessmodel ontworpen worden. Hier kan de aanvrager denken aan de volgende onderwerpen:
Beschrijf de marktontwikkelingen en trends die je ziet en waar je op inspeelt (bijvoorbeeld via een DESTEP-analyse), hoe groot is die potentiële markt in zijn geheel, hoe groot is het deel dat je toekomstig kan bedienen, wat is je initiële markt (eerste focusmarkt waarin een product wordt gevalideerd) en hoe groot is die (concrete getallen)? Geef ook aan waar je die marktcijfers op gebaseerd hebt (bijvoorbeeld bronnen zoals rapporten).
De AI challenge is op zoek naar dataproposities die het verschil gaan maken. Het is erg belangrijk hier duidelijk te omschrijven waarom data zo belangrijk zijn voor je startup.
Geef aandacht aan de volgende punten:
Plannen zijn er om van af te wijken. Het is echter wel belangrijk om ze te maken. Voor de AI challenge is het van belang de volgende onderwerpen planmatig te onderbouwen:
Een startup heeft een solide fundament nodig. Dit is de basis van het (toekomstige) bedrijf; hoe ben je georganiseerd en gestructureerd, heb je de financiën onder controle.
Artikel 15 Prestatieverantwoording
De subsidies kunnen meer bedragen dan € 25.000. Voor deze subsidies geldt dat deze niet volgens arrangement 2 uit de Asv hoeven te worden verantwoord. Een activiteitenverslag volstaat voor subsidies die in een steekproef vallen. Artikel 21, lid 10, van de Asv biedt de ruimte om een lager arrangement toe te passen indien de risicoanalyse op de subsidieregeling dit rechtvaardigt. Aangezien de subsidies uitsluitend zullen worden verstrekt voor het uitvoeren van activiteiten waarbij begeleiding van de subsidieontvanger plaatsvindt, is het risico laag. De wijze waarop deze begeleiding plaatsvindt, wordt als verplichting opgenomen in de subsidieverlening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-15034.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.