Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2022, 14777 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2022, 14777 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit N373 Norgervaart (hm 0.1 – 3.1)
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De N373 is een gebiedsontsluitingsweg en verbindt de plaatsen Roden met Assen. De provincie Drenthe gaat de N373 (Norgervaart) tussen de Norgerbrug en de aansluiting met de N919 (Veenhuizen) reconstrueren. Bestaande kruisingen langs de N373 (Norgervaart) tussen hm 0,1 en hm 3,1 worden aangepast. De reconstructie van dit deel van de N373 zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd.
N373 ter hoogte van hm 0,8, aansluiting met de Domeinweg
Over de Norgervaart wordt een (brom-)fietsbrug en een autobrug gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Domeinweg. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.
Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met Domeinweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en de (brom-) fietsbrug over de Norgervaart. De verhoogde middengeleider wordt aangelegd ter verhoging van de verkeersveiligheid van de overstekende (brom-)fietser.
De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.
Ook wordt de snelheidslimiet ter hoogte van de aansluiting N373 met de Domeinweg verlaagd naar 60 km/u. Het instellen van de snelheidslimiet 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.
N373 ter hoogte van hm 2,250 aansluiting met de Koelenweg
Over de Norgervaart wordt een (brom-)fietsbrug en een autobrug gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.
Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en de (brom-)fietsbrug over de Norgervaart. De verhoogde middengeleider wordt aangelegd ter verhoging van de verkeersveiligheid van de overstekende (brom-)fietser. De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.
Ook wordt de snelheidslimiet ter hoogte van de aansluiting N373 met de Koelenweg verlaagd naar 60 km/u. Het instellen van de snelheidslimiet naar 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.
N373 ter hoogte van de aansluiting N919
Ter hoogte van de N373 hm 3,0 kruisend met de N919 wordt de huidige dam vervangen door een autobrug en een separate (brom-)fietsbrug. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.
Op de N373 tussen hm 2,9 en hm 3,1 wordt snelheidslimiet ingesteld op 60km/u.
Het instellen van de snelheidslimiet naar 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.
De bushalte ter hoogte van N373 hm 1,9 wordt opgeven omdat deze halte in de praktijk niet of zelden wordt gebruikt. Dit blijkt uit OV-halte data en wordt tevens bevestigd door aanwonenden.
Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.
Zoals is bepaald in artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Midden-Drenthe en de gemeente Noordenveld en de gemeente Assen.
Op grond van voorgaande overwegingen is de Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
drs. mevrouw V.H.L. van den Berg,
teammanager a.i. Projecten Wegen en Vaarwegen
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van verzending is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-14777.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.