Verkeersbesluit N373 Norgervaart (hm 0.1 – 3.1)

Kenmerk 202203126

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Belangenafweging

De N373 is een gebiedsontsluitingsweg en verbindt de plaatsen Roden met Assen. De provincie Drenthe gaat de N373 (Norgervaart) tussen de Norgerbrug en de aansluiting met de N919 (Veenhuizen) reconstrueren. Bestaande kruisingen langs de N373 (Norgervaart) tussen hm 0,1 en hm 3,1 worden aangepast. De reconstructie van dit deel van de N373 zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd.

N373 ter hoogte van hm 0,8, aansluiting met de Domeinweg

Over de Norgervaart wordt een (brom-)fietsbrug en een autobrug gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Domeinweg. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.

Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met Domeinweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en de (brom-) fietsbrug over de Norgervaart. De verhoogde middengeleider wordt aangelegd ter verhoging van de verkeersveiligheid van de overstekende (brom-)fietser.

De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.

Ook wordt de snelheidslimiet ter hoogte van de aansluiting N373 met de Domeinweg verlaagd naar 60 km/u. Het instellen van de snelheidslimiet 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.

N373 ter hoogte van hm 2,250 aansluiting met de Koelenweg

Over de Norgervaart wordt een (brom-)fietsbrug en een autobrug gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.

Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en de (brom-)fietsbrug over de Norgervaart. De verhoogde middengeleider wordt aangelegd ter verhoging van de verkeersveiligheid van de overstekende (brom-)fietser. De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.

Ook wordt de snelheidslimiet ter hoogte van de aansluiting N373 met de Koelenweg verlaagd naar 60 km/u. Het instellen van de snelheidslimiet naar 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.

N373 ter hoogte van de aansluiting N919

Ter hoogte van de N373 hm 3,0 kruisend met de N919 wordt de huidige dam vervangen door een autobrug en een separate (brom-)fietsbrug. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken.

Op de N373 tussen hm 2,9 en hm 3,1 wordt snelheidslimiet ingesteld op 60km/u.

Het instellen van de snelheidslimiet naar 60 km/u sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.

N373 ter hoogte van hm 1,9

De bushalte ter hoogte van N373 hm 1,9 wordt opgeven omdat deze halte in de praktijk niet of zelden wordt gebruikt. Dit blijkt uit OV-halte data en wordt tevens bevestigd door aanwonenden.

Overleg

Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Zoals is bepaald in artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Midden-Drenthe en de gemeente Noordenveld en de gemeente Assen.

Besluit

Op grond van voorgaande overwegingen is de Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    Voor al het overige de vigerende verkeersbesluiten in stand te laten.

  • 2.

    Borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), met aanduiding maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,65 en hm 1,0.

  • 3.

    Borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 2,1 en hm 2,4.

  • 4.

    Borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 2,9 en hm 3,1.

  • 5.

    Borden A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding einde maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,65 en hm 1,0.

  • 6.

    Borden A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding einde maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 2,1 – hm 2,4.

  • 7.

    Borden A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding einde maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 2,9 – hm 3,1.

  • 8.

    Borden A4 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van hm 2,9 en hm 3,0 met aanduiding adviessnelheid 50 km/u te verwijderen.

  • 9.

    Borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hm 3,1 en hiermee te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 10.

    Bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de Domeinweg ter hoogte van de N373 met onderborden OB05 (uitgezonder tractoren) en OB62 (uitgezonderd lijnbussen).

  • 11

    Borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee te bepalen dat verkeersdeelnemers ter plekke voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 12

    Borden D4 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee te bepalen dat verkeersdeelnemers de verplichte rijrichting volgen.

  • 13

    Borden F1 en F2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van de aansluiting met de Domeinweg te verwijderen.

  • 14

    Borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee de betreffende weggedeelten aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad.

  • 15

    Borden G12b van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee het einde van het verplicht (brom)fietspad te duiden.

  • 16

    Bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van hm 1,9 te verwijderen.

  • 17

    Een doorgetrokken asmarkering aan te brengen op het wegdek ter hoogte van de middengeleiders ter hoogte van de aansluiting N373 met de Domeinweg en de Koelenweg.

  • 18

    Haaietanden aan te brengen op het wegdek ter hoogte van de aansluiting N373 met de Domeinweg, Koelenweg en N919 en daarmee te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

drs. mevrouw V.H.L. van den Berg,

teammanager a.i. Projecten Wegen en Vaarwegen

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van verzending is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure.

 

Naar boven