Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 14645 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 14645 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling onafhankelijk advies boeren Aldeboarn – De Deelen
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
Gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
Overwegende dat het wenselijk is om de agrarische bedrijfsontwikkeling binnen het gebied Aldeboarn-De Deelen, met het oog op de daar veranderende omstandigheden zoals vernatting van het land, te ondersteunen door het onderzoek naar innovaties, nieuwe technieken en financieringsconstructies te stimuleren om zo door te kunnen groeien naar een toekomstbestendige natuurinclusieve landbouwsector;
Subsidieregeling onafhankelijk advies boeren Aldeboarn – De Deelen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
natuurinclusieve landbouw : vorm van duurzame landbouw en onderdeel van een veerkrachtig eco- en voedselsysteem dat optimaal gebruik maakt van de natuurlijke omgeving en integreert die in de bedrijfsvoering. Daarnaast draagt natuurinclusieve landbouw actief bij aan de kwaliteit van diezelfde natuurlijke omgeving. Natuurinclusieve landbouw produceert voedsel binnen de grenzen van natuur, milieu en leefomgeving, met een positief effect op de biodiversiteit;
Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Noord-Nederland : overeenkomst onder voornoemde naam gesloten tussen het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen, zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 5 maart 2021;
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een agrarische onderneming die aantoonbaar agrarische werkzaamheden verricht of gevestigd is in het gebied Aldeboarn-De Deelen.
Artikel 1.3 Subsidiabele activiteiten
Een subsidie kan worden verstrekt voor het laten opstellen van een advies van een externe deskundige dat ziet op één van de volgende onderwerpen:
Artikel 2.2 Stimulerend effect
Subsidie wordt namelijk geacht een stimulerend effect te hebben als de begunstigde ervan, voordat de werkzaamheden in het kader van het project of de activiteit zijn gestart, bij de provincie een schriftelijke subsidieaanvraag heeft ingediend. De subsidieaanvraag bevat ten minste de volgende gegevens:
Artikel 2.3 Subsidie voor advies
De in het kader van deze verordening verstrekte subsidie voor het advies van een externe deskundige houdt verband met ten minste één Unieprioriteit voor plattelandsontwikkeling overeenkomstig artikel 5 van de Verordening (EU) nr. 1305/2013 en heeft betrekking op ten minste één van de volgende elementen:
door de lidstaten vastgestelde voorschriften voor de tenuitvoerlegging van artikel 55 van Verordening (EG) nr. 1107/2009 van het Europees Parlement en de Raad (1), en met name de naleving van de algemene beginselen van geïntegreerde gewasbescherming als bedoeld in artikel 14 van Richtlijn 2009/128/EG van het Europees Parlement en de Raad (2);
het advies heeft betrekking op andere dan de hiervoor genoemde thema's die verband houden met mitigatie van en adaptatie aan de klimaatverandering, biodiversiteit en waterbescherming als vastgesteld in bijlage I bij Verordening (EU) nr. 1307/2013, of met de economische en de ecologische prestatie van het landbouwbedrijf, met inbegrip van de mededingingsaspecten. Hiertoe behoort onder meer advies voor de ontwikkeling van korte voorzieningsketens, biologische landbouw en de gezondheidsaspecten van de veehouderij.
Hoofdstuk 3 Subsidievoorwaarden
Om voor een subsidie in aanmerking te komen voor een activiteit als bepaald in artikel 1.3, wordt voldaan aan de volgende criteria:
In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 2.7 van de ASV 2013, wordt een subsidie geweigerd indien:
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 6 december 2022.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris A. Schepers, MSc
Artikel 1.1, externe deskundige
De externe deskundige die wordt ingeschakeld om een gesubsidieerd advies op te stellen dient op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd te zijn. Voor deze beoordeling kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van de onderneming in kwestie en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon, die namens de onderneming, het plan opstelt, de scholing of de strategische ontwikkelingsopleiding verzorgt.
De externe deskundige moet ingeschreven zijn bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als externe deskundige. Een kennisinstelling kan wel optreden als externe deskundige.
Een externe deskundige dient tevens onafhankelijk te zijn. Dit houdt in dat de externe deskundige onafhankelijk de gegeven opdracht uitvoert, de scholing kan geven of de strategische ontwikkelingsopleiding kan aanbieden, waarbij er geen sprake is van enige vorm van belangenverstrengeling. Ook de schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. In dit kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 1.1, gebied Aldeboarn -De Deelen
Het gebied Aldeboarn-De Deelen is in kaartvorm weergegeven in Bijlage I. Het gebied omvat de landerijen die vallen binnen de met rode kleur weergegeven grenzen.
Slechts agrarische ondernemingen die aantoonbaar agrarische werkzaamheden verrichten in, of gevestigd zijn in het gebied Aldeboarn-De Deelen komen voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking. Agrarische ondernemingen tonen -op verzoek- door het verstrekken van eigendomsinformatie en/of pachtovereenkomsten aan dat zij gevestigd zijn, dan wel (beheer)werkzaamheden verrichten, in het aangewezen gebied. Is dit niet het geval dan komt de agrarische onderneming niet in aanmerking voor subsidie.
In dit artikel staan de te onderscheiden adviezen, subsidiabele activiteiten, genoemd en uit het artikel vloeit voort dat een aanvraag slechts voor één van de adviesvormen gedaan kan worden. Subsidie op grond van deze regeling kan in het algemeen gezien worden verstrekt voor advisering over natuurinclusieve landbouw en de transitie daarnaartoe. In artikel 1.1, aanhef en onder i, is bepaald dat natuurinclusieve landbouw is een vorm van duurzame landbouw en onderdeel van een veerkrachtig eco- en voedselsysteem dat optimaal gebruik maakt van de natuurlijke omgeving en die integreert in de bedrijfsvoering. Daarnaast draagt natuurinclusieve landbouw actief bij aan de kwaliteit van diezelfde natuurlijke omgeving. Natuurinclusieve landbouw produceert voedsel binnen de grenzen van natuur, milieu en leefomgeving, met een positief effect op de biodiversiteit. De subsidieverstrekking op basis van deze regeling past hierdoor binnen het staatssteunkader. De adviezen van de externe deskundige houden verband met ten minste één Unieprioriteit voor plattelandsontwikkeling, zoals weergegeven in artikel 2.3 van deze regeling en artikel 5 van de LVV.
Bij wijze van uitzondering is voor indiening van de aanvraag op grond van deze regeling de elektronische weg van aanvragen per e-mail opengesteld (waartoe artikel 2:15, eerste lid, Awb de mogelijkheden biedt). Ter bevordering van het interne proces bij de provincie en ter bevordering van een snelle beslissing op de aanvraag is als voorwaarde opgenomen dat een aanvraag slechts elektronisch ingediend wordt als het per e-mail is verzonden aan provincie@fryslan.frl (waarvoor artikel 2:15, eerste lid, Awb ook de mogelijkheid geeft). Hier wordt nadrukkelijk opgemerkt dat de aanvraag wanneer deze is verzonden aan een ander (provinciaal) e-mailadres niet als ingediend wordt beschouwd.
Per aanvraag kan voor één activiteit als bepaald in artikel 1.3, subsidie worden aangevraagd voor een bedrag van € 1.500,-.
Per agrarische onderneming kan maximaal twee keer subsidie worden verstrekt, voor een bedrag van in totaal € 3.000,-, op grond van deze regeling voor een activiteit als bepaald in artikel 1.3.
De verdeelsystematiek vindt plaats op basis van het principe ‘’wie het eerst komt, wie het eerst maalt’’. Op de datum waarop de aanvraag volledig is (compleet is bevonden), wordt er voor deze aanvraag een voorlopig beslag gelegd op het in een openstellingsbesluit bekendgemaakt subsidieplafond. Na ontvangst van deze volledige aanvraag wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de regeling en zal worden beoordeeld of de aanvraag voor een subsidie in aanmerking komt.
Voor zover het subsidieplafond door een aanvraag wordt overschreden, wordt deze aanvraag geweigerd. Ook al voldoet de aanvraag aan de vereisten om voor een subsidie in aanmerking te komen.
Om voor een subsidie in aanmerking te komen voor één van de subsidiabele activiteiten als bepaald in artikel 1.3 van de regeling, gelden een aantal toetsingscriteria. Indien niet voldaan wordt aan één of meer van deze criteria komt de aanvraag niet in aanmerking voor een subsidie.
Artikel 3.2, aanhef en onder a
Subsidie op basis van deze regeling wordt verstrekt onder de LVV. Om te waarborgen dat de subsidie op grond van deze regeling verstrekt kan worden onder het staatssteunkader van de LVV is deze weigeringsgrond opgenomen. Uit artikel 1 van de LVV volgt namelijk dat deze -voor zover hier relevant- slechts van toepassing is op steun ten behoeve van kleine en middelgrote ondernemingen (zogeheten kmo’s) die actief zijn in de landbouwsector. Voor het begrip kmo’s wordt in de LVV aangesloten bij Verordening (EU) nr. 1305/2013. Daarin is bepaald dat in een kleine onderneming minder dan 50 personen werken en de jaaromzet of het jaarlijkse balanstotaal de 10 miljoen euro niet overschrijdt. In een middelgrote onderneming werken minder dan 250 personen en overschrijdt de jaaromzet de € 50 miljoen en/of het jaarlijkse balanstotaal de € 43 miljoen niet.
Artikel 3.2, aanhef en onder b
Uit deze onderdelen volgt dat cumulatie/stapeling met andere subsidieregelingen van Gedeputeerde Staten of derden, ten behoeve van de financiering van de activiteit, niet mogelijk is.
Artikel 3.2, aanhef en onder c
Deze weigeringsgrond bewerkstelligt dat een aanvrager voor elke activiteit die deze regeling subsidiabel stelt, dus per onderwerp van advies, slechts eenmaal subsidie kan krijgen.
Artikel 3.2, aanhef en onder d
Met deze weigeringsgrond is het aantal subsidies dat op grond van deze regeling kan worden verleend aan een afzonderlijke rechtsvorm gemaximeerd op twee. Indien er al twee subsidies voor een subsidiabele activiteit zijn verleend aan een aanvrager, dan wordt een nieuwe aanvraag geweigerd.
Artikel 3.2, aanhef en onder e
Deze regeling beoogt, zoals het staatsteunkader ook voorschrijft, stimulerende werking te hebben. In de regeling is daarom bepaald dat de dagtekening van de offerte van de externe deskundige niet gelegen mag zijn voor 1 januari 2023. Is dit niet het geval dan is het gevolg dat de gehele aanvraag wordt geweigerd. Het stimulerend effect van de regeling is op deze manier geborgd.
Aan de aanvrager wordt een voucherbeschikking verstrekt (directe vaststelling zonder voorafgaande verlening). De subsidie wordt vervolgens rechtstreeks uitbetaald aan de externe deskundige die is vermeld in de aanvraag en die de offerte voor het advies heeft uitgebracht. Door het op deze manier vormgeven van de betaling wordt aan de voorwaarden van het staatssteunkader voldaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-14645.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.