Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2022, 13760 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2022, 13760 | ander besluit van algemene strekking |
Gedragscode integriteit leden van Provinciale Staten van Groningen 2018 - wijziging
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat Provinciale Staten op 9 november 2022, nr. 4.b., afdeling SG, dossiernummer K18760, hebben besloten tot vaststelling van de wijziging van de Gedragscode integriteit leden van Provinciale Staten van Groningen 2018. Het besluit luidt als volgt:
Provinciale Staten van Groningen:
Gelezen de voordracht van het presidium d.d. 2 november 2022;
Gelet op de Provinciewet artikel 15 derde lid over het vaststellen van een gedragscode;
Gelet op artikel 6.2 lid 4 en 5 in de gedragscode integriteit leden van provinciale staten van Groningen 2018 over het agenderen van integriteitsvraagstukken;
De meldingsladder vermoeden niet-integer handelen (kenmerknr. 2022-111564 SG), die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, vast te stellen, bestaand uit de volgende stappen:
Trede 1 gesprek met betrokkene
Trede 2 melding aan de fractievoorzitter
Trede 3 gesprek in aanwezigheid van de fractievoorzitter
Trede 4 formeel traject met integriteitsonderzoek onderverdeeld in 2 fasen
Toe te voegen aan artikel 6.2 lid 4 van de gedragscode integriteit leden van provinciale staten van Groningen 2018: Een meldingsladder, die de stappen beschrijft voor het in behandeling nemen van een melding over een statenlid of fractievertegenwoordiger, is opgenomen als bijlage 1 bij deze gedragscode.
Groningen, 9 november 2022
provinciale staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter
H. Engels - van Nijen, griffier
Bijlage 1 Meldingsladder bij mogelijk niet-integer handelen
Meldingsladder bij mogelijk niet-integer handelen
De meldingsladder: uitgangspunten
De meldingsladder beschrijft de stappen voor het in behandeling nemen van een melding over een statenlid of fractievertegenwoordiger. Een melding kan afkomstig zijn van eenieder: burgers, ambtenaren, statenleden en fractievertegenwoordigers. De ladder kent vier treden. De aard van de melding, het feitenonderzoek en de reactie van betrokkene bepalen op welke trede wordt ingestapt.
Wettelijk kan er geen klacht worden ingediend over individuele statenleden. Gedragingen van individuele statenleden vallen niet onder de beschrijving van een klacht van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Wel kan een melding worden gedaan over een vermoeden van niet-integer handelen van een individueel statenlid. Ingeval van meldingen die als klacht worden ingediend wordt de meldingsladder gehanteerd.
Trede nul: inventarisatie van de melding
De commissaris en griffier treden in overleg en bepalen hierbij:
De melding en de keuze worden in een kort (feitelijk) verslag vastgelegd.
De melder en betrokkene ontvangen hiervan een afschrift.
Eerste trede: gesprek met de betrokkene
Indien besloten wordt tot het instappen op de eerste trede, bepalen commissaris en griffier wie van hen het gesprek met betrokkene aangaat.
Het gesprek kent twee onderdelen:
Bespreken van de melding en de mening van betrokkene hierover.
Erkent betrokkene de feiten, hoe denkt betrokkene over zijn of haar handelen in deze kwestie;
Vindt men zelf dat sprake is van een integriteitsschending?
Indien commissaris of griffier menen dat dit onderdeel voldoende resultaat heeft opgeleverd, kan in tweede onderdeel een eventuele oplossing van het probleem worden onderzocht.
Als het eerste onderdeel onvoldoende oplevert (betrokkene werkt bijvoorbeeld niet mee) dan is het tweede onderdeel van deze trede niet zinvol en wordt de stap gezet naar de tweede of de derde trede.
Bespreken hoe het probleem kan worden opgelost.
Kan betrokkene de situatie oplossen door de handeling ongedaan te maken?
Wil betrokkene het handelen aanpassen?
Kan de commissaris of de griffier faciliteren in dit proces?
Kan de melding hiermee afgedaan worden?
Indien deze vragen positief beantwoord worden, kan het traject hiermee eindigen.
Anders wordt de stap gezet naar een volgende trede.
De uitkomst van het gesprek met betrokkene wordt in een kort (feitelijk) verslag vastgelegd.
De melder en betrokkene ontvangen hiervan een afschrift.
Tweede trede: melding aan fractievoorzitter
Melding betreft een fractievoorzitter
Indien de melding een fractievoorzitter betreft, wordt diens plaatsvervanger betrokken.
Indien de fractie geen plaatsvervangend fractievoorzitter heeft, wordt een door het seniorenconvent aan te wijzen fractievoorzitter betrokken.
Indien de uitkomst van de inventarisatie (trede nul) luidt dat meteen wordt ingestapt op trede twee of hoger, meldt de griffier dit aan de fractievoorzitter.
Melding aan fractievoorzitter met verzoek te bespreken en terug te koppelen
Betrokkenheid of Interventie van de fractievoorzitter kan aan de orde zijn als betrokkene een ander feitenrelaas naar voren brengt of onvoldoende herkent dat het handelen ongewenst is in het kader van integriteit.
Indien de uitkomst van het gesprek bij trede één luidt, dat interventie van de fractievoorzitter gewenst is, meldt de griffier dit aan de fractievoorzitter en doet hierbij het verzoek aan de fractievoorzitter om binnen een vooraf bepaalde termijn aan de commissaris terug te koppelen wat deze interventie heeft opgeleverd. De commissaris en griffier bespreken deze terugkoppeling en bepalen of hiermede de melding voldoende is afgehandeld.
Indien de melding hiermee voldoende is afgehandeld, wordt hiervan een feitelijk verslag opgemaakt.
Betrokkene, fractievoorzitter en melder ontvangen hiervan een afschrift.
De commissaris informeert het seniorenconvent.
Indien de melding hiermee niet voldoende is afgehandeld, wordt de derde of vierde trede ingezet.
Van deze overweging wordt een kort, feitelijk verslag gemaakt.
Betrokkene, fractievoorzitter en melder ontvangen hiervan een afschrift.
Derde trede: gesprek in aanwezigheid van fractievoorzitter
Gesprek in aanwezigheid van fractievoorzitter
Indien de uitkomst van het gesprek bij trede één luidt dat een gesprek in aanwezigheid van de fractievoorzitter gewenst is, meldt de griffier dit aan betrokkene en de fractievoorzitter.
De griffier nodigt hen uit voor een gesprek met de commissaris en griffier.
Indien de melding hiermee voldoende is afgehandeld, wordt hiervan een feitelijk verslag opgemaakt. Betrokkene, fractievoorzitter en melder ontvangen hiervan een afschrift.
De commissaris informeert het seniorenconvent.
Indien de melding hiermee niet voldoende is afgehandeld, wordt de volgende trede ingezet.
Van deze overweging wordt een kort (feitelijk) verslag gemaakt.
Betrokkene, fractievoorzitter en melder ontvangen hiervan een afschrift.
De commissaris informeert het seniorenconvent.
Vierde trede, formeel traject: integriteitsonderzoek
De commissaris is opdrachtgever voor een formeel traject: de start van een onderzoek door een extern adviseur integriteit. Betrokkene, fractievoorzitter en melder worden door de griffier geïnformeerd over het besluit van de commissaris.
Indien voor vierde trede eerdere treden zijn doorlopen, ontvangt de adviseur de relevante verslagen. De commissaris informeert het seniorenconvent van de start van het formeel traject.
De adviseur is een externe met kennis van en ervaring met integriteitsonderzoek.
De adviseur is onafhankelijk en behandelt alle informatie vertrouwelijk.
De adviseur houdt zelf regie op het administratieve proces en zorgt in alle fases voor verslaglegging.
De adviseur start het formele proces, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen twee fasen.
FASE 1: ONTVANKELIJKHEIDSTOETS EN VOORLOPIGE RAPPORTAGE
Om de beste aanpak te bepalen onderzoekt de adviseur de op dat moment bekende feiten
(ontvankelijkheidstoets). Hij of zij doet dit onafhankelijk, vertrouwelijk en zorgvuldig.
Dit korte onderzoek wordt uitgevoerd met een minimaal aantal betrokkenen om de vertrouwelijkheid te garanderen en daarmee het risico op beschadiging te voorkomen.
Deze fase wordt altijd afgesloten met een (voorlopige) rapportage.
Mogelijke conclusies en handelwijze adviseur integriteit:
Een redelijk vermoeden van een strafbaar feit. De adviseur maakt een rapportage voor opdrachtgever en adviseert deze tot het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie.
De adviseur stelt alle informatie beschikbaar aan het Openbaar Ministerie.
De opdrachtgever bepaalt of naast dit traject een eigen onderzoek wenselijk is.
Er is aanleiding tot het doen van een integriteitsonderzoek. De adviseur concludeert dat een feitenonderzoek naar (mogelijke) integriteitsschendingen noodzakelijk is.
De adviseur maakt een rapportage met aanbevelingen over het gewenste onderzoek.
De commissaris besluit, gehoord het seniorenconvent, tot het verlenen van een opdracht voor nader onderzoek.
De commissaris geeft schriftelijke opdracht aan de adviseur integriteit om een integriteitsonderzoek te starten.
De adviseur integriteit schrijft een onderzoeksvoorstel.
Indien nodig wordt op grond van het onderzoeksvoorstel een onderzoeksteam gecontracteerd in samenspraak met commissaris en griffier.
Het seniorenconvent krijgt van de commissaris aanvullende informatie over het besluit tot het inrichten van een integriteitsonderzoek.
Het onderzoeksvoorstel bevat ten minste de volgende elementen:
De commissaris is eindverantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang van het onderzoeksproces.
Het onderzoek wordt afgesloten met een rapportage. In de rapportage verantwoorden de onderzoekers het onderzoek en de onderzoeksmethode.
Het onderzochte statenlid wordt in de gelegenheid gesteld tot wederhoor, voordat de rapportage definitief wordt gemaakt. Het wederhoor wordt in de rapportage opgenomen.
De rapportage levert feitelijke bevindingen (geen conclusies). De onderzoekers onthouden zich (in het rapport en daarbuiten) van eigen opvattingen inzake (de consequenties van) de beoordeling van de al dan niet aan de orde zijnde integriteitsschending.
Het eindrapport wordt aangeboden aan opdrachtgever, de commissaris. De commissaris deelt het rapport met het seniorenconvent. Het is aan het seniorenconvent om conclusies te trekken/aanbevelingen te doen naar aanleiding van het integriteitsonderzoek.
Op basis van het eindrapport wordt door de griffier in overleg met het seniorenconvent een statenvoorstel opgesteld en door tussenkomst van het seniorenconvent geagendeerd voor de eerst mogelijke Statenvergadering.
Voorwaarden voor een zorgvuldig proces
Het onderzoek zal verricht worden door een extern adviesbureau of externe adviseurs, met kennis van en ervaring met integriteitsonderzoek.
De adviseur is onafhankelijk en behandelt alle informatie vertrouwelijk
De adviseur houdt zelf regie op het administratieve proces en zorgt in alle fases voor verslaglegging.
Omgang met informatie gedurende het onderzoek
Tot het moment van openbaarmaking van het onderzoeksrapport wordt geheimhouding opgelegd op alles wat te maken heeft met het onderzoek.
Om geen onbedoelde verdenking over een te onderzoeken persoon af te roepen, worden zo min mogelijk personen bij het onderzoek of het overleg daarover betrokken.
De commissaris stelt, voor zover de feiten dit toelaten, de melder en het betrokken lid van Provinciale
Staten vertrouwelijk op de hoogte van de aanvang van het onderzoek.
Het is aan het lid van provinciale staten om de functie als lid van provinciale staten, al dan niet tijdelijk, niet uit te oefenen of neer te leggen.
De commissaris heeft de mogelijkheid om, na overleg met het seniorenconvent, in (wettelijk) bepaalde gevallen provinciale staten voor te stellen een lid van provinciale staten gedurende het onderzoek te schorsen.
Ook kan de commissaris het lid van provinciale staten tijdens het onderzoek de toegang tot bepaalde ruimtes ontzeggen zolang dat het in het belang van het onderzoek is.
De commissaris is verantwoordelijk voor de communicatie over de voortgang van het onderzoek, e.e.a. in overleg met de griffier.
Informatie wordt niet breder gedeeld dan voor de betreffende stap strikt noodzakelijk, om onnodige beschadiging van personen te voorkomen.
Na een onderzoek wordt, zodra provinciale staten het statenvoorstel hebben besproken, de procesgang en uitkomst in een evaluatiegesprek betrokken.
De commissaris neemt hiertoe het initiatief. Hierbij worden in elk geval de griffier en de adviseur integriteit betrokken en zo mogelijk de betrokkene.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-13760.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.