N348; verkeersbesluit traject 48: Kommaatregelen Spankeren - Leuvenheim

 

Zaaknummer 2022-013919, d.d. 27 oktober 2022

 

Aanleiding

De provinciale weg N348 vormt een verbinding tussen de A348 ten zuiden van Dieren en de A1 bij Deventer. In het Gelders Functioneel Kader Wegen, is de N348 aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Voor het wegvak gelegen tussen de komgrenzen van Dieren en Leuvenheim geldt een maximumsnelheid van 80km/u. Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het in Spankeren verlagen van de snelheid van 80km/u naar 50km/u en het realiseren van diverse verkeermaatregelen, en het aanleggen van snelheidsbeperkende verkeersmaatregelen in en nabij de kom van Leuvenheim.

Als wegbeheerder van de N348 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 6.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden opgelost voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Rheden en Brummen, met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost Gelderland, en vervoerbedrijf Arriva.

 

 

 

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van groot onderhoud voert Gedeputeerde Staten werkzaamheden uit aan de N348 tussen Dieren en Zutphen. Tegelijkertijd met het onderhoud worden er maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

 

Spankeren

In 2018 vond een pilot plaats waarbij tijdelijk de maximumsnelheid op de N348 ter hoogte van Spankeren werd verlaagd van 80 naar 70 km/u, zonder infrastructurele ingrepen. Uit de evaluatie van de pilot werd geconcludeerd dat het gewenste effect op verkeersveiligheid en leefbaarheid niet of onvoldoende optrad. Besloten werd om een verkenning op te starten met maatregelvarianten die – in tegenstelling tot de pilot – wel infrastructurele ingrepen omvatten. Een van de uitgewerkte varianten hield in dat de N348 ter hoogte van Spankeren onderdeel zou worden van de bebouwde kom van Spankeren, met een maximumsnelheid van 50 km/u. Door herinrichting van de weg wordt deze snelheid fysiek afgedwongen. Deze variant heeft de voorkeur gekregen. Het verkenningsproces is uitgevoerd in nauwe samenspraak met de gemeente Rheden, aan- en omwonenden van de N348 en met de politie. De komgrens van Spankeren wordt verplaatst en daarmee wordt de toegestane maximum snelheid verlaagd, worden snelheidsremmende aanpassingen doorgevoerd en wordt de aansluiting bij de Overweg veiliger gemaakt door het aanbrengen van een linksaf-vak, middengeleider en fietsoversteek.

Op het weggedeelte dat bij de bebouwde kom wordt betrokken gaat de maximumsnelheid omlaag van 80km/u naar 50km/u. Daarmee verbetert de verkeersveiligheid en leefbaarheid voor aanwonenden op dit wegvak. Het besluit tot het verplaatsen van de komgrens wordt door de gemeente Rheden genomen.

 

Leuvenheim

Na gezamenlijk overleg met de gemeente Brummen, de politie en het Leuvenheims Belang worden extra maatregelen genomen om de snelheid voor de komgrens van Leuvenheim, gezien vanuit de richting Spankeren, te reduceren. In Leuvenheim zelf wordt een vergelijkbare maatregel genomen.

 

In de huidige situatie rijdt een deel van de bestuurders, komende uit de richting van Spankeren, met te hoge snelheid op de zuidelijke komingang van Leuvenheim af. De vormgeving van de zuidelijke komingang is zodanig dat deze niet of nauwelijks sneller dan met 50 km/u kan worden gepasseerd. Sommige bestuurders remmen te laat af, waardoor zij in de komingang de macht over het stuur (dreigen te) verliezen, waardoor er een verhoogd ongevalsrisico is.

 

Ca. 130 meter ten zuiden van de komingang ligt de kruising met het Wilgenpad. Op deze kruising wordt een maatregel genomen om het verkeer al hier af te remmen richting de komingang van Leuvenheim. Deze maatregel bestaat uit het aanbrengen van een middeneiland, deze creëren in de rijstroken van de N348 een dusdanige uitbuiging dat bestuurders gestimuleerd worden om al vaart te minderen richting de komingang van Leuvenheim.

 

Een andere locatie waar een maatregel wordt genomen ligt in Leuvenheim zelf. Ook hier rijdt verkeer soms met te hoge snelheid. In het kader van groot onderhoud worden meerdere maatregelen genomen om de snelheid te dempen. Eén daarvan is het aanbrengen van een middengeleider op een deel van de passage waar de bebouwde kom-uitstraling beperkt is.

 

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N348, tussen kilometer 16,100 en kilometer 20,600, het volgende verkeersbesluit:

 

Spankeren

I. door het plaatsen van de borden D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 verkeer te gebieden de middengeleider rechts te passeren bij kilometer 16,150, 16,550 en 16,930;

II. door het plaatsen van bord model G13 conform bijlage 1 van het RVV 1990, het pad gelegen aan de spoorzijde van de N348 tussen kilometer 16,200 en oversteek bij kilometer 16,560 aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

 

III. door het plaatsen van bord model G12a conform bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord (OB) 505, de oversteek bij kilometer 16,560 aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

 

IV. door het plaatsen van borden B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het (brom)fietspad vóór en op de middengeleider bij kilometer 16,560 bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan verkeer op de N348;

 

V. door het plaatsen van bord model G12a conform bijlage 1 van het RVV 1990, de oversteek bij kilometer 16,800 aan te duiden als een (brom-)fietspad;

 

VI. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het (brom)fietspad vóór en op de middengeleider bij kilometer 16,800 bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan verkeer op de N348.

 

Leuvenheim

VII. door het plaatsen van de borden D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 verkeer te gebieden de middengeleider buiten de bebouwde kom rechts te passeren bij kilometers 18,920/18,930, en 18,960/18,970;

 

VIII. door het plaatsen van de borden D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 verkeer te gebieden de middengeleider binnen de bebouwde kom rechts te passeren bij kilometers 19,840/19,850.

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 31 oktober 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland -> wegwerkzaamheden -> N348 -> Dieren - Zutphen).

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf dezelfde datum ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 31 oktober tot en met 5 december 2022 ter inzage in de gemeentehuizen van de gemeenten Rheden en Brummen.

 

 

Instellen bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie Rechtsbescherming, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N348 traject 48 Spankeren - Leuvenheim” te worden vermeld.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven