Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 11933 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 11933 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 27 september 2022, tot wijziging van de Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020 in verband met het invoegen van een hoofdstuk inzake voorbereiding voor nieuwe Lokale Actie Groepen en Lokale Ontwikkelingsstrategieën (Vijfentwintigste wijziging Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat de Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020 aangevuld wordt met een hoofdstuk over de subsidiëring van voorbereiding voor nieuwe Lokale Actie Groepen en Lokale Ontwikkelingsstrategieën;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020
De Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020 wordt als volgt gewijzigd:
Onder vernummering van hoofdstuk 4 tot hoofdstuk 5 wordt na hoofdstuk 3 een hoofdstuk ingevoegd, luidende:
Hoofdstuk 4 Nieuwe Lokale Actiegroepen en Lokale Ontwikkelingsstrategieën
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
LAG: lokale actiegroep als bedoeld in artikel 33 van Verordening (EU) 2021/1060;
LEADER: vanuit de gemeenschap aangestuurde lokale ontwikkeling als bedoeld in artikel 31 van Verordening (EU) 2021/1060;
LOS: strategie voor vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel c, en artikel 32 van Verordening (EU] 2021/1060;
NSP: Nationaal Strategisch Plan GLB 2023-2027;
woonkern: aaneengesloten woonkern van ten hoogste 30.000 inwoners.
Artikel 4.3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op:
In afwijking van artikel 1.4, onder c, wordt subsidie als bedoeld in artikel 4.3 niet geweigerd indien met de uitvoering van de activiteit is gestart voordat de aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 4.6 Subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 1.5 gelden voor de subsidie lumpsum bedragen.
Subsidieaanvragen worden ingediend in de periode van 10 oktober 2022 tot en met 7 november 2022.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4.3, voor de periode genoemd in artikel 4.7, vast op € 150.000,-.
De hoogte van de subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 4.3 bedraagt € 24.999,-
In afwijking van artikel 1.9 heeft de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van het indienen van documenten waaruit blijkt dat de LAG is gevormd en dat de opgestelde LOS is ingediend.
In afwijking van artikel 1.10 wordt de subsidie door Gedeputeerde Staten ambtshalve vastgesteld.
’s-Hertogenbosch, 27 september 2022
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
mr. J.M. Smarius
Toelichting behorende bij de Vijfentwintigste wijziging Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma 3 Noord-Brabant 2014-2020
In 2020 zijn de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de gedeputeerden van de provincies en de bestuurders van de waterschappen ermee akkoord gegaan het huidige Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) in 2021 en 2022 voort te zetten. De verlenging van het programma is nodig omdat het toekomstige Europees landbouwbeleid (GLB) niet op tijd klaar is. LEADER is een gebiedsgericht instrument uit het GLB. LEADER onderscheidt zich van andere gebiedsgerichte instrumenten door de karakteristieke ‘bottom up’ werkwijze. In een gebied gaan lokale publieke en private organisaties met het LEADER-instrument samen aan de slag om bij te dragen aan de plattelandsontwikkeling en de maatschappelijke opgaven t.a.v. klimaat, milieu, water en biodiversiteit. Innovatie, samenwerking en integrale projecten zijn belangrijke ingrediënten van LEADER.
Met dit besluit wordt de subsidieregeling uitgebreid met de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor het oprichten van een Lokale Actiegroep (LAG) en het schrijven van een Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS). Op basis van deze LOS kunnen gebieden in aanmerking komen voor subsidie voor de uitvoering van de LOS in het LEADER-programma van het Nationaal Strategisch Plan (NSP) in de periode 2023 – 2027. De openstelling voor deze subsidie volgt in 2023.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend en wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten. Daarnaast geldt er op grond van de Asv een meldingsplicht: als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit ingevolge artikel 17 van de Asv te melden bij Gedeputeerde Staten.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
In Noord-Brabant is ervoor gekozen om LEADER in het NSP in te kunnen zetten in de vier regio’s Hart van Brabant, Zuidoost-Brabant, Noordoost-Brabant en West-Brabant. Hierbij is het voor aangrenzende gebieden mogelijk om aan te sluiten.
De doelen voor deze gebieden komen overeen met de doelen op het gebied van plattelandsontwikkeling, klimaat, milieu, water en biodiversiteit, die met LEADER op een integrale wijze bereikt kunnen worden. Daarbij is ook gelet op mogelijke synergiekansen met andere (aankomende) programma’s zoals het Nationaal Plan Landelijk Gebied (NPLG).
De aanvraag dient voldoende punten te halen op de beoordelingscriteria.
In onderdeel a wordt gevraagd om een korte beschrijving van het beoogde gebied inclusief geografische afbakening en een beknopte SWOT-analyse (strength, weaknesses, opportunities en threats, ofwel sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen). De aanvrager kan bijvoorbeeld aangeven dat sprake is van verdroging (bedreiging) en welke bedoelingen er zijn om deze tegen te gaan (kansen).
In onderdeel b, onder 1°, wordt verwezen naar de doelen genoemd in artikel 6, eerste lid, onder d, e, f en h, van Verordening [EU] 2021/2115. Dit betreft de volgende doelen:
d) bijdragen tot matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en meer koolstof vast te leggen, en duurzame energie te bevorderen;
e) bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen;
f) bijdragen tot het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, tot versterking van ecosysteemdiensten en tot de instandhouding van habitats en landschappen;
h) bevordering van de werkgelegenheid, groei, gendergelijkheid, waaronder deelname van vrouwen in het boerenbedrijf, sociale inclusie en lokale ontwikkeling in plattelandsgebieden, ook in de circulaire bio-economie en de duurzame bosbouw.
In onderdeel b, onder 2°, wordt verwezen naar de doelen van de provincie, waterschappen en gemeenten in het gebied.
Voor de doelstellingen van de provincie wordt verwezen naar de volgende beleidskaders met hyperlinks:
De doelstellingen van de betrokken gemeenten en waterschappen in het beoogde gebied dient de aanvrager zelf in beeld te hebben.
Artikel 4.6 Subsidiabele kosten en 4.13 Vaststelling
De subsidie wordt als lumpsum vastgesteld. Dat wil zeggen dat een vast bedrag in een keer wordt uitgekeerd.
Voor de verdelingswijze van artikel 4.10 zijn de volgende beoordelingscriteria van belang.
a potentie vormen LAG en opstellen LOS
Dit beoordelingscriterium ziet op de kwaliteit van de aanvrager. De aangeleverde cv’s bieden inzicht in de ervaring van de uitvoerders met gebiedsprocessen en de affiniteit met thema’s van LEADER. Bij de aanvraag moet inzicht worden gegeven in het vermogen van de aanvrager om de LAG op te richten en de LOS op te stellen.
Dit beoordelingscriterium ziet op de mate waarin het projectplan aantoont welke activiteiten zullen worden verricht om een netwerk voor de LAG te benaderen en een gedragen LOS op te zullen stellen. Bijvoorbeeld door inzicht te geven in het aantal en de frequentie van de te organiseren bijeenkomsten en de wijze waarop een zo breed mogelijke doelgroep wordt bereikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-11933.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.