N782; ontwerp-verkeersbesluit maatregelen traject 84, Heelsum - Doorwerth

 

 

Zaaknummer 2022-013457, 3 oktober 2022

 

Aanleiding

De provinciale weg de N782 (Utrechtseweg/Bennekomseweg) vormt een verbinding tussen Bennekom en Doorwerth. De weg loopt via de bebouwde kommen van Renkum en Heelsum en sluit ten westen van Doorwerth aan op de N225.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen, voor het verlagen van de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur op de Utrechtseweg tussen de rotonde bij de Bennekomseweg in Heelsum en het kruispunt Kievitsdel. Daarnaast wordt een tweerichtingen fietspad gerealiseerd aan de noordkant van de Utrechtseweg (N782), vanaf de rotonde bij de Bennekomseweg tot en met het fietspad aan de zuidzijde van de N225. Het fietspad aan de zuidkant van de Utrechtseweg tussen de Bennekomseweg en het kruispunt Kievietsdel wordt verwijderd.

Als wegbeheerder van de N782 zijn Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde maatregelen op het traject een verkeersbesluit te nemen.

 

De N782 Utrechtseweg heeft bij het kruispunt Kievitsdel een aansluiting met een andere provinciale weg: de N225. Ook op de N225 voert de provincie onderhoud uit. Voor de maatregelen die op de N225 worden genomen wordt eveneens een verkeersbesluit genomen.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Renkum, vervoersmaatschappij Breng en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeerspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

 

Gedeputeerde Staten nemen maatregelen op de N782 tussen kilometer 7,500 en kilometer 8,400 om de verkeersveiligheid te verbeteren.

 

Rotonde Bennekomseweg

Om de verkeersveiligheid te verbeteren op de N782 Utrechtseweg, wordt de rotonde tussen de Bennekomseweg (in Heelsum) en de Kabeljauwallee (in Doorwerth) aangepast.

Bij de rotonde bij de Bennekomseweg verandert de verkeerssituatie voor bromfietsers en fietsers. Het fietspad aan de zuidkant van de Utrechtseweg wordt opgeheven. Bromfietsers vanuit Heelsum of Renkum gaan in de toekomst driekwart rond over de rotonde. Via de nieuwe uitvoegstrook en middengeleider over de N782 komen deze op het twee-richtingenfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg. Bromfietsers vanuit Doorwerth voegen direct na de bebouwde komgrens van Heelsum in op de rijbaan. Fietsers vanuit Heelsum slaan meteen linksaf op de rotonde en steken via het nieuwe twee-richtingenfietspad op de Bennekomseweg over. Fietsers vanuit Renkum gaan driekwart rond over de rotonde en komen dan op het nieuwe fietspad uit.

 

Maximumsnelheid

Buiten de bebouwde kom tot aan het kruispunt Kievitsdel wordt de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur verlaagd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verder wordt de betonnen tussenberm door een grasberm vervangen.

 

Kruispunt N782 – Doorwerthsestraat

Op het kruispunt met de Doorwerthsestraat komt een oversteekplek voor bromfietsers en fietsers. Omdat het zuidelijke fietspad wordt verwijderd is een oversteekplek noodzakelijk om bromfietsers en fietsers komend vanaf de Doorwerthstraat op een veilige manier op het noordelijke tweerichtingen (brom)fietspad te laten komen.

 

Kruispunt N782 – Annaweg

Door de smallere rijbaan en het verdwijnen van het zuidelijke fietspad verbetert het zicht voor verkeer uit de Annaweg, wat eveneens ten goede komt aan de verkeersveiligheid.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N782 tussen Heelsum en Doorwerth het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

Verlagen van de maximumsnelheid op de Utrechtseweg tussen de rotonde bij de Bennekomseweg in Heelsum en het kruispunt Kievitsdel.

 

I. door het plaatsen van de borden A1-60 conform bijlage 1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Utrechtseweg te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur,

• bij kilometer 7,500;

• bij kilometer 7,800;

• bij kilometer 8,100;

• bij kilometer 8,150;

• bij kilometer 8,400;

 

Realiseren van een tweerichtingenfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg (N782), vanaf de rotonde bij de Bennekomseweg tot en met het fietspad aan de zuidzijde van de N225.

 

II. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordkant van de rotonde, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers in twee richtingen, bij kilometer 7,400.

 

III. door het verplaatsen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordwest kant van de rotonde, fietsers te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers uit zuidelijke richting, bij kilometer 7,400;

 

IV. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordoost kant van de rotonde, fietsers komend vanuit het zuiden te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers op het tweerichtingen fietspad aan de noordkant van de rotonde, bij kilometer 7,400.

 

V. door het plaatsen van bord D104 conform bijlage I van het RVV 1990, bromfietsers vanuit Doorwerth te verplichten direct na de bebouwde komgrens de rijbaan op te gaan, bij kilometer 7,500;

 

VI. door het verplaatsen van het bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990, aan de noordoost kant van de rotonde, het vrijliggend fietspad parallel de Bennekomseweg in te stellen als verplicht fietspad, bij kilometer 7,400;

 

VII. door het (ver)plaatsen van bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordkant van de rotonde in te stellen als verplicht tweerichtingen fietspad, bij kilometer 7,400;

 

VIII. door het plaatsen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordoost kant van de rotonde in te stellen als verplicht tweerichtingen (brom)fietspad, bij kilometer 7,500;

 

 

Verwijderen van het fietspad aan de zuidkant van de Utrechtseweg tussen de Bennekomseweg en het kruispunt Kievitsdel.

 

IX. door het verwijderen van bord B1 conform bijlage I van het RVV 1990, de voorrangsweg op te heffen, bij kilometer 7,450;

 

X. door het verwijderen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990, de invoegstrook voor bromfietsers op te heffen, bij kilometer 7,450;

 

XI. door het verwijderen van bord D103 conform bijlage I van het RVV 1990, de invoegstrook voor bromfietsers op te heffen, bij kilometer 7,450;

 

XII. door het verwijderen van bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990 aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fietspad op te heffen, bij kilometer 7,400;

 

XIII. door het verwijderen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990 aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fiets/bromfietspad op te heffen, bij kilometer 7,450;

 

XIV. door het plaatsen van bord D104 conform bijlage I van het RVV 1990, bromfietsers te verplichten gebruik te maken van de nieuwe uitvoegstrook en middengeleider, waarnaar ze op het twee-richtingenfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg komen, bij kilometer 7,400;

 

Kruispunt N782 – Doorwerthstraat (kilometer 7,700)

 

I. door het verwijderen van bord B1 conform bijlage I van het RVV 1990, de voorrangsweg op te heffen, bij kilometer 7,700;

 

II. door het verwijderen van bord D2 conform bijlage I van het RVV 1990, het gebod op te heffen bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft,

a. bij kilometer 7,700;

b. bij kilometer 7,800;

 

III. door het verwijderen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990, aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fiets/bromfietspad op te heffen, bij kilometer 7,700;

 

IV. door het plaatsen van bord A1-60 conform bijlage I van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 60km/uur in te stellen, bij kilometer 7,700;

 

V. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, bestuurders komend van de parallelweg te verplichten om voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het fiets/bromfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg en aan bestuurders op de Utrechtseweg, bij kilometer 7,700;

 

VI. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, (brom)fietsers op de oversteekplekken te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Utrechtseweg en de Doorwerthsestraat, bij kilometer 7,700.

 

VII. door het plaatsen van borden D2 conform bijlage I van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders in te stellen,

• bij kilometer 7,700;

• bij kilometer 7,800;

 

VIII. door het plaatsen van borden B3 conform bijlage I van het RVV 1990, vóór de kruispunt komend van de oost- en westkant, een voorrangskruispunt in te stellen, bij kilometer 7,700;

 

IX. door het plaatsen van borden G12a conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordoost kant van de Utrechtseweg in te stellen als verplicht tweerichtingen (brom)fietspad, bij kilometer 7,700;

 

 

Kruispunt N782 – Annaweg

X. door het plaatsen van de borden B4 en B5 conform bijlage I van het RVV 1990, een voorrangskruispunt in te stellen, bij kilometer 8,100;

 

 

Ter inzage

Een link naar het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 6 oktober 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland-> wegwerkzaamheden -> N782)

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl -> Zoek in). U kunt zaaknummer 2022-013457 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 6 oktober tot en met 17 november 2022 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Renkum.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp-verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl.

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zienswijze zaaknummer 2022-013457” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp-verkeersbesluit kunt u hier terecht.

 

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven