N790; ontwerp-verkeersbesluit maatregelen herinrichting Wilpsedijk

 

zaaknummer 2022-011989, 5 oktober 2022

 

 

Aanleiding

De provinciale weg N790 verbindt de kernen Voorst, Bussloo, Wilp, Steenenkamer en Deventer met elkaar. De weg sluit bij Voorst aan op de N345 en bij Deventer op de N344. In de bebouwde kom van Wilp sluit de provinciale weg N791 aan op de N790. De N791 vormt de verbinding met de autosnelweg A1, ten westen van Wilp.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Wilp en Steenenkamer, en het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/uur, op de Wilpsedijk (N790).

 

Als wegbeheerder van de N790 zijn Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde maatregelen op dit traject een verkeersbesluit te nemen.

 

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Voorst, vervoersmaatschappij Keolis en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeerspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost-Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerde staten zijn voornemens maatregelen te nemen op de Wilpsedijk (N790) tussen kilometer 4,600 en kilometer 7,600, in de gemeente Voorst.

 

In de huidige situatie bedraagt de maximumsnelheid op de Wilpsedijk 80 km/uur. Zowel gemotoriseerd verkeer als (brom)fietsverkeer maken gezamenlijk gebruik maken van de weg.

 

 

 

Verlagen maximumsnelheid van 80 km/u naar 60 km/uur

Gedeputeerde Staten zijn voornemens de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur. De N790 heeft als trajectvisie een functie als erftoegangsweg binnen het provinciaal wegennet. Bij een erftoegangsweg past een snelheid van 60 km/u omdat dit beter aansluit bij het toegang biedende karakter van de weg. De vormgeving van de weg wordt op deze snelheidsverlaging aangepast.

 

Realiseren vrijliggend fietspad (eenzijdig in tweerichtingen)

Gedeputeerde Staten zijn voornemens een vrijliggend fietspad te realiseren tussen Wilp en Steenenkamer, langs de Wilpsedijk (N790). Hiermee wordt de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor fietsers, verbeterd. Het fietspad is voor fietsers in twee richtingen en komt aan de westzijde van de weg te liggen, boven op de dijk. Fietsers krijgen voorrang ten opzichte van verkeer dat hen kruist bij zijwegen.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens voor de provinciale weg N790, tussen kilometer 4,600 en kilometer 7,600, het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

Verlagen maximumsnelheid van 80 km/u naar 60 km/uur

I. door het plaatsen van de borden model A1-60 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 60 kilometer per uur, bij:

a. kilometer 4,625;

b. kilometer 5,100 en 5,150;

c. kilometer 5,450 en 5,500;

d. kilometer 5,650 en 5,700;

e. kilometer 6,400 en 6,450;

f. kilometer 6,850 en 6,900;

g. kilometer 7,300 en 7,350;

h. kilometer 7,450 en 7,500;

i. kilometer 7,600.

 

Realiseren vrijliggend fietspad (eenzijdig in tweerichtingen)

 

I. door het plaatsen van de borden model B4 en B5 van het RVV 1990, een voorrangskruispunt in te stellen, bij:

a. kilometer 5,100 en 5,150;

b. kilometer 5,450 en 5,500;

c. kilometer 5,650 en 5,700;

d. kilometer 6,400 en 6,450;

e. kilometer 6,850 en 6,900;

f. kilometer 7,300 en 7,350;

g. kilometer 7,450 en 7,500;

 

II. door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, (brom)fietsers te verplichten voorrang te verlenen aan verkeer op de rijbaan, bij:

a. kilometer 4,600;

b. kilometer 5,500;

c. kilometer 6,400;

d. kilometer 6,850;

e. kilometer 7,300;

f. kilometer 7,600;

 

III. door het plaatsen van de borden model B6 met OB503 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het verplichte (brom)fietspad in twee richtingen, bij:

a. kilometer 5,100;

b. kilometer 5,650;

c. kilometer 6,400;

d. kilometer 7,500;

 

IV. door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan verkeer op de rijbaan, bij:

a. kilometer 5,100;

b. kilometer 5,500;

c. kilometer 5,650;

d. kilometer 6,400;

e. kilometer 6,850;

f. kilometer 7,300;

g. kilometer 7,500;

 

V. door het plaatsen van bord model D2 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, bij kilometer 7,600;

 

VI. door het plaatsen van bord model D5-rechts van het RVV 1990, bestuurders te verplichten tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, bij kilometer 7,600;

 

VII. door het plaatsen van de borden model G12a met OB502 of OB505 van het RVV 1990, de fietsvoorziening aan de westkant van de N790 in te stellen als verplicht in twee richtingen te berijden (brom)fietspad bij:

a. kilometer 4,600;

b. kilometer 5,100;

c. kilometer 5,500;

d. kilometer 5,650;

e. kilometer 6,400;

f. kilometer 6,850;

g. kilometer 7,300;

h. kilometer 7,500;

i. kilometer 7,600;

 

VIII. door het plaatsen van het bord model G12a van het RVV 1990, de fietsvoorziening aan de oostkant van de N790 in te stellen als verplicht (brom)fietspad, bij:

a. kilometer 4,600;

b. kilometer 7,600.

 

IX. door het plaatsen van het bord model G12b van het RVV 1990, het einde van het verplicht (brom)fietspad in te stellen, bij kilometer 4,600;

 

Ter inzage

Een link naar het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 6 oktober 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl-> Bereikbaar Gelderland -> wegwerkzaamheden -> N790 Wilp – Steenenkamer)

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2022-011989 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 6 oktober tot en met 17 november 2022 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Voorst.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zienswijze zaaknummer 2022-011989” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket, telefoon 026-359 9999.

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

 

 

 

 

 

Naar boven