N320; ontwerp-verkeersbesluit verkeersmaatregelen traject 57 Zoelmond – Kesteren

 

 

zaaknummer 2022-012726, 19 september 2022

 

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor het realiseren van een aantal maatregelen op de N320.

 

De provinciale weg N320 is de oost-west verbinding tussen Culemborg en Kesteren die een aantal kernen en het omliggende buitengebied in de gemeente Buren ontsluit en het verkeer afwikkelt van en naar het hoofdwegennet (A2, A15). In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is de N320 openomen als gebiedsontsluitingsweg (GOW).

 

Als wegbeheerder van de N320 zijn de Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

- artikel 2 Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

- artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

- afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

- het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden opgelost voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Buren, vervoersmaatschappij Arriva, en met een door de korpschef van de politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Gelderland Zuid.

 

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerde Staten zijn voornemens maatregelen te nemen op de N320.

 

1. Opheffen status autoweg en daarbij instellen verbod landbouwverkeer en wijzigen maximum snelheid (kilometer 11,380 – 15,090)

Op de N320 tussen kilometer 11,380 en kilometer 15,090 is het profiel van de weg niet conform de visie. Er is hier sprake van een autoweg in plaats van de gewenste GOW basis (80 km/u). Hierdoor is het huidige snelheidsregime op dit wegvak van de N320 niet conform de functie van de weg. Naar aanleiding van de verkenning in 2012 is het wegvak tussen kilometer 15,1 en kilometer 17,1 afgewaardeerd, mede omdat dit vanuit verkeersveiligheid het meest daarvoor in aanmerking kwam. Voor het afwaarderen van de gehele weg was destijds geen draagvlak.

 

Gedeputeerde Staten willen de status autoweg opheffen en het wegprofiel op deze afwaardering aanpassen. De N320 is gecategoriseerd als GOW Basis, dus vanuit de plaats in het wegennet (categorie en functie) is afwaarderen van 100 km/u naar 80 km/u gewenst. De afwaardering sluit aan bij het gedeelte kilometer 15,1 tot en met 17,1.

Met het opheffen van de status autoweg is het niet langer verboden voor landbouwverkeer om gebruik te mogen maken van dit weggedeelte van de N320. Dit is niet gewenst vanwege de verkeersintensiteit en het snelheidsverschil tussen gemotoriseerd verkeer en landbouwverkeer. Gegeven het feit dat landbouwverkeer nu ook geen gebruik maakt van dit wegvak is het naar de mening van Gedeputeerde Staten verantwoord om de N320 tussen kilometer 11,380 en kilometer 15,090 gesloten te verklaren voor landbouwverkeer.

 

2. Instellen inhaalverbod (kilometer km 15,090 – km 30,607)

De N320 kent verschillende scherpe bochten. Om gevaarlijke inhaalsituaties in de bochten te voorkomen willen Gedeputeerde Staten een inhaalverbod instellen in bochten door het aanbrengen van een ononderbroken asmarkering. Het instellen van een inhaalverbod met ononderbroken asmarkering maakt dat een uitzondering voor het inhalen van landbouwverkeer niet mogelijk is. Juist vanwege de verkeersveiligheid in de bochten is het niet gewenst dat er een uitzondering (op het inhaalverbod) voor het inhalen van landbouwvoertuigen wordt ingesteld.

 

3. Wijzigen voorrangssituatie parallelle fietsoversteek (kilometer 17,100 – 22,450)

In de huidige situatie zijn de parallelle fietsoversteken bij erfaansluitingen niet uniform vormgegeven tussen kilometer 17.100 en kilometer 21.600, wat gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid.

 

Om de uniformiteit te verbeteren zijn Gedeputeerde Staten van plan haaientanden te verwijderen bij de uitweg bij kilometer 19.100 en 20,750, ontbrekende haaientanden aan te brengen bij de fietsoversteek bij kilometer 21,900 en 22,450. Bij kilometer 18,350 wordt de voorrangssituatie aangepast door het aanpassen van blokmarkering en haaientanden conform fietsers in de voorrang.

 

4. Wijzigen verkeerssituatie Burg. Houtkopersweg (kilometer 28,900 – 29,400)

Fietsers vanuit (en naar) de Burg. Houtkopersweg kunnen moeilijk de N320 oversteken. Deze situatie doet zich op twee locaties voor (beide zijwegen heten Burg. Houtkopersweg). Op elke kruising is op een tak van de N320 een middengeleider aanwezig. Op de andere tak van de N320 is bij elke kruising een opstelstelstrook voor afslaand verkeer.

 

Gedeputeerde Staten zijn van plan een fietsdoorsteek in beide bestaande middengeleiders te realiseren en het geschikt maken van twee keer een aansluitend stukje fietspad vanaf zijwegen, inclusief de oversteek over zijwegen, voor fietsverkeer in twee richtingen.

 

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N320 tussen Zoelmond en Kesteren het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

Opheffen status autoweg en daarbij instellen verbod landbouwverkeer en wijzigen maximum snelheid (kilometer 11,380 – 15,090):

 

I. door het verwijderen van de borden G3 uit bijlage I van het RVV 1990, de status autoweg op te heffen, tussen kilometer 11,400 en kilometer 15,090;

 

II. door het verwijderen van de borden G4 uit bijlage I van het RVV 1990, de status einde autoweg op te heffen, bij kilometer 11,450 en kilometer 15,000;

 

III. Door het plaatsen van de borden C9 uit bijlage I van het RVV 1990, bij kilometer 11,400 en kilometer 15,090.

 

Instellen inhaalverbod

 

IV. door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering, het instellen van een inhaalverbod voor motorvoertuigen in bochten bij kilometer: 19,0, 20,0, 21,5, 22,0, 23,8, 24,8, 26,0 en 28,6.

 

Wijzigen voorrangssituatie parallelle fietsoversteek (kilometer 17,100 – 21,600):

 

V. door het verwijderen van de borden B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV op het (brom)fietspad voor de oversteek met de Hoolweg, de voorrangssituatie op de parallelle (brom)fietsoversteek te wijzigen, bij kilometer 18,350.

 

VI. Door het plaatsen van bord B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en aanbrengen haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, de voorrangssituatie op de parallelle (brom)fietsoversteken te wijzigen, en autoverkeer voorrang te laten verlenen aan de (brom)fietsers, bij kilometer 18,350.

 

VII. door het aanbrengen van ontbrekende haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV voor de blokmarkering van de parallelle (brom)fietsoversteek, de voorrangssituatie op de parallelle (brom)fietsoversteken te wijzigen, en autoverkeer voorrang te laten verlenen aan de (brom)fietsers, bij kilometer 21,900 en 22,450.

 

VIII. Door het verwijderen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV voor de parallelle (brom)fietsoversteek, waarbij de voorrangssituatie niet gewijzigd wordt omdat het een uitweg betreft, en autoverkeer voorrang moet verlenen aan de (brom)fietsers, bij kilometer 19,100 en 20,750.

 

Wijzigen verkeerssituatie Burg. Houtkopersweg (kilometer 28,900 – 29,400):

 

IX. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bij de te realiseren tweerichtingen (brom)fietsoversteek over de N320, een voorrangsregeling in te stellen waarbij overstekende (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg N320, bij kilometer 28,900 en 29,400;

 

X. door het plaatsen van borden G12a van het RVV 1990 met onderbord OB505, de wegverbindingen van/naar de te realiseren (brom)fietsoversteek op de N320 in te stellen als (brom)fietspad voor fietsers in twee richtingen.

 

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland -> Wegwerkzaamheden -> N320). De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het ontwerp verkeersbesluit van 21 september tot en met 9 november 2022 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Buren.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zaaknummer 2022-012726- maatregelen N320” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp verkeersbesluit kunt u hier terecht.

 

 

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

 

Richard van Wilpe

Plv. teammanager Asset Gebruik Wegen

 

Naar boven