Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 9312 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 9312 | beleidsregel |
Beleidsregel Wet Bibob Provincie Zuid-Holland 2021
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 20 juni 2017 de Beleidsregel Wet Bibob Zuid-Holland 2017 hebben vastgesteld, waarin is vastgelegd hoe Gedeputeerde Staten van de bevoegdheid tot toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gebruik maakt;
Overwegende dat het toepassingsgebied van de Wet Bibob sinds vaststelling van de hiervoor genoemde beleidsregel is gewijzigd en uitgebreid;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten hebben besloten de inzet op relationele integriteit, ondermijning en de toepassing van de Wet Bibob substantieel te intensiveren;
Overwegende dat deze intensivering vraagt om een meer structurele toepassing van de Wet Bibob op met name subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten (aanbestedingen);
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op basis van het vorengaande tot uitbreiding en aanpassing van hun beleid bij de toepassing van de Wet Bibob over willen gaan;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten gezien de omvang van de voorgenomen wijzigingen hebben besloten om de huidige beleidsregel geheel te vervangen door een nieuwe beleidsregel;
Gelet op de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, de Aanbestedingswet 2021, artikel 158 Provinciewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Artikel 4 Eigen onderzoek bij een vastgoedtransactie
In de overeenkomst behorende bij de vastgoedtransactie wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst, indien zich feiten of omstandigheden voordoen als bedoeld in artikel 9 derde en vierde lid van de Wet.
Artikel 5 Eigen onderzoek bij overheidsopdrachten
In de overeenkomst voor een overheidsopdracht, of in de daarop van toepassing zijnde algemene voorwaarden worden, voor zover van toepassing, bepalingen opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst, indien zich feiten of omstandigheden voordoen als bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet.
Artikel 6 Beperkt eigen onderzoek
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, kan binnen de daarin genoemde termijn een beperkt onderzoek plaatsvinden, dat zich richt op verificatie van eerdere bevindingen en nieuwe of eerder onbekende feiten en omstandigheden. In dat geval wordt betrokkene gehouden tot het opnieuw invullen van een vragenformulier.
Hoofdstuk 3 Start eigen onderzoek
Alvorens het eigen onderzoek naar het zich voordoen van weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de Wet wordt gestart, zullen de aanvragen als bedoeld in artikel 2 en de beschikkingen als bedoeld artikel 3 van deze beleidsregel eerst beoordeeld worden conform de bepalingen van de Awb en de reguliere weigeringsgronden vanuit de desbetreffende regelgeving.
Aan betrokkene wordt door Gedeputeerde Staten in het kader van het eigen onderzoek een vragenformulier ter invulling uitgereikt. Bij dit vragenformulier dienen documenten te worden gevoegd, die in dit vragenformulier zijn vermeld en / of bij de uitreiking van het formulier door of namens Gedeputeerde Staten worden gevraagd.
De termijn waarbinnen Gedeputeerde Staten van betrokkene verlangen dat het vragenformulier met bijbehorende documenten als bedoeld in het tweede lid ingevuld wordt geretourneerd bedraagt tenminste twee weken. De termijn kan na gemotiveerd verzoek van betrokkene in uitzonderlijke gevallen éénmalig worden verlengd.
Bij de uitvoering van het eigen onderzoek kunnen Gedeputeerde Staten desgewenst gebruik maken van de expertise van het RIEC.
Indien Gedeputeerde Staten op basis van het eigen onderzoek of het advies genoeg aanwijzingen hebben om in het kader van de Wet in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van enige mate van gevaar als bedoeld in de Wet, zullen zij, alvorens zij zullen overgaan tot de hen door de Wet geboden mogelijkheden, betrokkene in de gelegenheid stellen een zienswijze kenbaar te maken.
Hoofdstuk 4 Gevolgen van een Bibob onderzoek
Artikel 13 Gevolgen van gebrekkige informatievoorziening
Artikel 14 Gevolgen van een Bibob onderzoek bij een (aanvraag voor) een beschikking
Gedeputeerde Staten zullen overgaan tot het afwijzen van een aanvraag voor een beschikking of tot intrekking van een reeds verstrekte beschikking, indien naar het oordeel van Gedeputeerde Staten sprake is van een ernstig gevaar in de zin van de Wet, dan wel een situatie zich voordoet als bedoeld in artikel 3 zesde lid van de Wet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-9312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.