Provincie Noord-Brabant - verkeersbesluit - nieuwe verbinding N69

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Met het project ‘Nieuwe verbinding N69’ realiseert de provincie Noord-Brabant een nieuwe wegverbinding tussen de huidige provinciale weg N69 en De Locht. De gemeente Veldhoven realiseert de nieuwe aansluiting van de A67 op De Locht.

Beleidsspeerpunten zijn het verbeteren van de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de grensregio. Het project is een onderdeel van het programma Grenscorridor N69. Het te doorsnijden gebied betreft voornamelijk landbouwgrond, bosgebied en (natte) natuurgebieden. Bijzonderheden in en om het gebied zijn de natuurparels in de Keersopperbeemden, de Beken, Keersop en Run, de daaraan gerelateerde grondwaterhuishouding, de aanwezigheid van een geologische breuklijn.

De ‘Nieuwe verbinding N69’ tussen De Locht en de bestaande N69 bestaat uit een gebiedsontsluitingsweg (2 x 1 baan met een middenberm van 3 m) met een lengte van circa 8.7 km. De weg gaat over twee beekdalbruggen (Run en Keersop), twee halfverdiepte liggingen (Molenstraat en Broekhovenseweg), een onderdoorgang (Smetstraat) en krijgt twee aansluitingen. Een op de provinciale weg N397 en een op de Luikerweg (N69). Door middel van drie voetgangersbruggen en een groot aantal ecologische verbindingen en duikers, worden verbindingen hersteld.

In de N397 worden drie rotondes gerealiseerd waarop de ‘Nieuwe verbinding N69’ wordt aangesloten. Een rotonde voor de noordelijke aansluiting N397 en een zogenaamde kluifrotonde voor de zuidelijke aansluiting N397. De rotonde N397 met Braambos en Loveren wordt aangepast.

Voor de aansluiting van de ‘Nieuwe verbinding N69’ op de Luikerweg (N69) worden twee rotondes gerealiseerd. Het betreft de rotondes Luikerweg oost en west.

De uitvoering van de werkzaamheden zijn zo goed als voltooid en de openstelling van de ‘Nieuwe verbinding N69’ en de aangepaste N397 staat gepland op 18 oktober 2021.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

(BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De ‘Nieuwe verbinding N69’ is daarom aangewezen als voorrangsweg en gesloten verklaard voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen (hierna te noemen: langzaam verkeer).

De reden voor de geslotenverklaring voor langzaam verkeer is dat dit een bijzondere vorm van verkeer is dat een (veel) lagere maximumsnelheid heeft dan het overige verkeer. Zeker op de ‘Nieuwe verbinding N69’ waar een maximumsnelheid geldt van 80 km/uur is het verschil groot. Daarnaast is door de aanwezigheid van een middenberm het inhalen van langzaam verkeer niet mogelijk. Verder kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan (inhaalgedrag of te laat opmerken) en vertraging voor het overig verkeer.

De ‘Nieuwe verbinding N69’ is ingericht als gebiedsontsluitingsweg waarbij langzaam verkeer niet via deze weg wordt afgewikkeld. Naar deze weg zijn daarom geen perceelontsluitingen toegestaan. Voor langzaam verkeer zijn separate routes aanwezig.

De hiervoor genoemde rotondes en de nieuwe fiets/bromfietspaden moeten als zodanig worden aangeduid en de voorrang moet er worden geregeld.

Nieuwe middengeleiders in de ‘Nieuwe verbinding N69’ en de N397 worden voorzien van borden model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990. Dit om de zichtbaarheid van de middengeleiders te verhogen en te bewerkstelligen dat het verkeer op de hoofdrijbaan een middengeleider passeert aan de zijde die de pijl aangeeft.

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de regionale eenheid Oost Brabant.

Ter verzekering van de aan het verkeersbesluit ten grondslag liggende belangen is het noodzakelijk de hierna, onder ‘besluiten’, genoemde verkeerstekens te plaatsen.

Besluiten

Op de provinciale weg N69 (Nieuwe verbinding N69), tussen De Locht

(km 36,440) en de N69 / Luikerweg (km 45,170) de volgende verkeerstekens te plaatsen:

  • A4 (Adviessnelheid);

  • B1 (Voorrangsweg);

  • B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

  • C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

  • C9 (Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

  • D1 (Rotonde; verplichte rijrichting);

  • D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

  • D4 (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven);

  • D5 (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven);

  • G12a (Fiets/bromfietspad);

  • G12b (Einde fiets/bromfietspad);

  • Haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

Op de provinciale weg N397, tussen km 8,700 en km 9,740 de volgende verkeerstekens te plaatsen:

  • B1 (Voorrangsweg);

  • B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);

  • C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

  • C9 (Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

  • C15 (Gesloten voor fitsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);

  • D1 (Rotonde; verplichte rijrichting);

  • D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);

  • D3 (Bord mag aan beide zijden worden voorbijgegaan);

  • D4 (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven);

  • D5 (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven);

  • G12a (Fiets/bromfietspad);

  • G12b (Einde fiets/bromfietspad);

  • Doorgetrokken streep (artikel 76, eerste lid, van het RVV 1990);

  • Haaientanden (artikel 80 RVV 1990).

De te plaatsen verkeerstekens voor de ‘Nieuwe verbinding N69’ zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met tekeningnummers:

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6101, van 10-03-2021, blad 1/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6109, van 12-05-2021, blad 9/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6110, van 12-05-2021, blad 10/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6111, van 10-03-2021, blad 11/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6112, van 10-03-2021, blad 12/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6113, van 10-03-2021, blad 13/13;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6214, van 01-04-2021, blad 14/17;

  • -

    N69-UO-WEGS-TEK-6215, van 26-03-2021, blad 15/15;

De te plaatsen verkeerstekens voor de provinciale weg N397 zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met tekeningnummers:

  • N69 UO-WEGS-TEK-6207, van 07-05-2021, blad 7/17;

  • N69 UO-WEGS-TEK-6208, van 01-04-2021, blad 8/17;

  • N69 UO-WEGS-TEK-6209, van 01-04-2021, blad 9/17;

  • N69 UO-WEGS-TEK-6210, van 01-04-2021, blad 10/17;

  • N69 UO-WEGS-TEK-6211, van 07-05-2021, blad 11/17;

 

’s-Hertogenbosch, 25 augustus 2021

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

namens deze,

J.H.M. Goossens,

projectleider Beheer en Onderhoud

In verband met geautomatiseerd verwerken is dit document digitaal ondertekend.

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC te ‘S‑HERTOGENBOSCH

Wij vragen u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit. Ook dient u een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar hierin op te nemen.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om een kopie van dit besluit bij te voegen. Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? De provincie kan dan, mocht dit nodig zijn, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

Meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften vindt u op www.brabant.nl/bezwaar.

U kunt het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e mailadres bezwaar@brabant.nl.

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's‑Hertogenbosch.

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Naar boven