Subsidieverlening 2021-2024 inzake Stichting Het Utrechts Landschap

Geachte mevrouw XXXX,

Met uw brief van 30 september 2020, aangevuld met uw verzoek van 16 december 2020, heeft u bij ons college een aanvraag ingediend voor een subsidie tot een totaalbedrag van € 3.266.112,- waarvan € 2.566.112,- voor Natuur en € 700.000,- voor Erfgoed.

Wij hebben uw aanvraag getoetst aan de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (AsvpU).

Subsidieverlening

In de eerste plaats willen wij onze waardering uitspreken voor uw inspanningen om te komen tot een gedegen activiteitenplan voor de periode 2021-2024.

Wij hebben vastgesteld dat uw aanvraag voldoet aan de criteria van de Algemene Subsidieverordening Provincie Utrecht en past binnen de kaders van het door Gedeputeerde Staten vastgestelde leidraad exploitatiesubsidies. Uit uw aanvraag blijkt dat u een maatschappelijk belang nastreeft, dat past binnen de beleidsdoelstellingen van de provincie Utrecht zoals vastgelegd in het beleidsprogramma Cultuur- en Erfgoed zoals vastgelegd in de Natuurvisie van de provincie Utrecht en de Beleidsuitwerking Natuur en Samenleving. Wij zijn van mening dat uw aanvraag realistisch is en de opgenomen indicatoren haalbaar zijn.

Wij hebben daarom besloten u op grond van artikel 4:23 derde lid onder c van de Algemene Wet Bestuursrecht voor de jaren 2021 tot en met 2024 een exploitatiesubsidie te verlenen voor een bedrag van maximaal € 3.333.516,- waarvan € 2.619.332,- voor Natuur en € 714.184,- voor Erfgoed hetgeen neer komt op jaarschijven van € 654.833,- voor Natuur en € 178.546,- voor Erfgoed op prijspeil 2021. Deze subsidie is hoger dan gevraagd in verband met ambtshalve indexering voor 2021 en verlenen wij onder voorbehoud van goedkeuring door Provinciale Staten bij de zomernota 2021.Voor 2021 hebben Provinciale Staten de indexeringspercentages voor het loongevoelig en prijsgevoelig aandeel van uw subsidie bepaald op respectievelijk bepaald 2,8% en 1,7%. Het loon- en prijsgevoelig deel van uw exploitatiesubsidie bedraagt respectievelijk 34% en 66%. Deze percentages zijn in 2018 met u afgestemd.

Uw subsidie op jaarbasis voor Natuur is als volgt berekend:

Basis voor indexering 2021:

€ 641.528,-

Loonindex 2021:

€ 6.107,- (34% x € 641.528,- x 2,8%)

Prijsindex 2021:

€ 7.198,- (66% x € 641.528,- x 1,7%)

Subsidie 2021:

€ 654.833,-

Uw subsidie op jaarbasis voor Erfgoed is als volgt berekend:

Basis voor indexering 2021:

€ 174.918,- (incl.€ 50.000,- tbv kennisdeling molens)

Loonindex 2021:

€ 1.665,- (34% x € 174.918,- x 2,8%)

Prijsindex 2021:

€ 1.963,- (66% x € 174.918,-x 1,7%)

Subsidie 2021:

€ 178.546,-

Jaarlijks worden door Provinciale Staten in de kadernota besloten over het wel of niet toepassen van indexeringen voor loon- en prijsontwikkelingen. Eventuele indexeringen voor de jaren 2022 tot en met 2024 worden telkens bij de (tussentijdse) vaststelling van het boekjaar T-1 aan u toegekend. Wij adviseren u terughoudend te zijn betreffende het anticiperen op deze inkomsten omdat de indexering voor deze jaren nog niet is bepaald.

Kerntaken en indicatoren

Natuur:

Algemeen:

Alle activiteiten zijn gericht op natuurbehoud, of zijn daaraan ondergeschikt. Hiertoe worden gerekend:

  • a.

    Feitelijk natuur- en landschapsbeheer, onderhoud of onderzoek gericht op behoud van natuurwaarden of biodiversiteit

  • b.

    Vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid bij en draagvlak voor natuurbehoud door communicatie, educatie en versterken van natuurbeleving

Publieksbereik:

  • 1.

    Publiekscommunicatie en voorlichting over de Utrechtse natuur via o.a. website, social media, blad Mijn Utrechts Landschap en op de informatiecentra

  • 2.

    Organiseren van publieksevenementen en excursies

Vrijwilligers:

  • 3.

    Werven, scholen en begeleiden van vrijwilligers bij natuur- en landschapsbeheer, educatie en monitoring

  • 4.

    Versterken van de samenwerking met andere groene vrijwilligersorganisaties

Voortrekkersrol Strategisch natuur- en landschapsbeleid:

  • 5.

    Ontwikkelen van verkenningen en visies

  • 6.

    Kennis inbrengen en participeren in beleids- en gebiedsprocessen

Met betrekking tot de uitvoering van de kerntaken toetsen we de voortgang aan de hand van onderstaande indicatoren zoals tot stand gekomen na dialoog tussen uw organisatie en uw accounthouder bij de provincie:

  • Toenemende trend in het bereik van publiekscommunicatie en voorlichting

  • Gebruikers/bezoekers waarderen de kwaliteit van de publiekscommunicatie en voorlichting als goed

  • In de periode 2021-24 zijn twee 'Utrechtse Natuurdagen' georganiseerd

  • Toenemende trend van het aantal vrijwilligers via HUL betrokken bij natuur- en landschapsbeheer, educatie en monitoring

  • Vrijwilligers waarderen de ondersteuning door HUL als goed

  • Er is een gezamenlijk actieplan opgesteld voor een extra impuls voor groen vrijwilligerswerk in Utrecht waarin organisaties aangeven hoe ze hier in de planperiode samen aan werken.

  • Er is een verkenning opgesteld voor het veenweidegebied en voor Vijfheerenlanden

  • Partners waarderen de inbreng en rol van HUL bij beleids- en gebiedsprocessen als goed

Erfgoed en Molens

Doelstelling:

Alle activiteiten zijn gericht op het behouden, benutten en beleven van cultureel erfgoed. Hieraan wordt bijgedragen aan het goed beheren en bekend maken van Utrechts erfgoed. Hieronder vallen o.a. de historische buitenplaatsen, vliegbasis Soesterberg en de rijk monumentale molens.

Kerntaken Publieksbereik Cultuur en Erfgoed en Molens:

  • 1.

    Publiekscommunicatie en voorlichting inclusief actuele ontwikkelingen (via social media, folders, online, informatieborden, magazine en nieuwsbrieven).

  • 2.

    Organiseren van bijeenkomsten, excursies op Vliegbasis Soesterberg en op buitenplaatsen en landgoederen, het maken van themaverhalen

  • 3.

    Het op peil houden van molenaarsbestand

  • 4.

    Delen van onderzoekstechnische molenkennis (via verschillende kanalen en/of bijeenkomsten).

Kerntaken Beheer buitenplaatsen met vrijwilligers

  • 5.

    Professioneel beheer en onderhoud van parken en monumentale buitenplaatsen en landgoederen.

  • 6.

    Wekelijkse inzet van de landgoederenploeg voor professioneel onderhoud

  • 7.

    Actieve en deskundige vrijwilligersgroep op Vliegbasis Soesterberg

  • 8.

    Verbreding van inzet van vrijwilligers bij beheer en onderhoud

Met betrekking tot de uitvoering van de kerntaken toetsen we de voortgang aan de hand van onderstaande indicatoren zoals tot stand gekomen na dialoog tussen uw organisatie en uw accounthouder bij de provincie.

  • Toenemende trend in het bereik van publiekscommunicatie en voorlichting

  • Gebruikers/bezoekers waarderen de kwaliteit van de publiekscommunicatie en voorlichting als goed

  • Stabiel molenaarsbestand van minimaal 50 molenaars.

  • Bezoekers waarderen de bekendheid en toegankelijkheid van de molens als goed.

  • Het beheer van de 'Erfgoed Parelfonds' landgoederen en buitenplaatsen voldoet in 2024 aan de uitvoeringsrichtlijn Hovenierswerk historische tuinen en parken.

  • Utrechts Landschap voldoet aan de eisen van professioneel beheer en publieksbereik.

Verder merken wij nog het volgende op:

In uw meerjarenuitvoeringsplan heeft u uw organisatie gespiegeld aan de Governance Code Cultuur. Wij constateren dat u bekend bent met de principes van de Governance Code en jaarlijks een zelfevaluatie uitvoert. In het jaarlijkse inhoudelijk verslag kunt u hierover te rapporteren.

In uw meerjarenuitvoeringsplan heeft u uw organisatie gespiegeld aan de Code Diversiteit en Inclusie. Wij constateren uw organisatie op verschillende manier bijdraagt op dit thema. Wij zullen de komende subsidieperiode samen met u hier over in gesprek blijven.

In uw meerjarenuitvoeringsplan heeft u opgenomen wat uw doelstellingen zijn betreffende duurzaamheidsaspecten van de organisatie zelf.

Bepalingen en verplichtingen

Op deze subsidieverlening zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de AsvpU van toepassing.

De subsidie kan slechts worden aangewend voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt.

U brengt administratief een scheiding aan tussen de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt en overige activiteiten;

Indien u indicaties heeft dat u voor de periode 2021 tot en met 2024 de afgesproken indicatoren niet gaat realiseren en/of in deze periode een negatief eigen vermogen ontstaat, dient u tussentijds contact op te nemen met uw accounthouder bij de provincie om zo nodig gemaakte afspraken bij te stellen;

Op grond van artikel 18 van de AsvpU heeft de subsidieontvanger een informatieplicht indien de gesubsidieerde activiteiten niet, of niet geheel, zullen worden verricht of indien niet of niet geheel aan de opgelegde verplichtingen zal worden voldaan;

Op grond van artikel 19 van de AsvpU heeft de subsidieontvanger een informatieplicht en een toestemmingsvereiste bij organisatorische of financiële wijzigingen van het project of de organisatie;

We stellen een vermelding van de provincie Utrecht als subsidieverstrekker op één van uw communicatie­ uitingen op prijs. U kunt daarvoor ons logo gebruiken http://www.provincie-utrecht.nl/huisstijl;

De leidraad exploitatiesubsidies (zie bijlage 1) is van toepassing:

In 2023 voert u in overleg met uw accounthouder een uitgebreide zelfevaluatie uit naar de resultaten van de door u ondernomen activiteiten door middel van bijvoorbeeld het verzamelen van prestatiegegevens, het uitvoeren van reguliere klantenonderzoeken, korte digitale enquêtes, benchmark en dergelijke. Uiterlijk 1 januari 2024 rapporteert u aan ons een samenvatting met bijbehorende conclusies van deze zelfevaluatie. Voor een nadere toelichting op de evaluatiemethodiek verwijzen wij u naar de leidraad exploitatiesubsidies. Voor zover er kosten aan deze onderzoeken zijn verbonden, dient u deze uit de exploitatiesubsidie te bekostigen.

De subsidieontvanger dient er naar te streven de genoemde realisatie-indicatoren na te komen;

In overeenstemming met artikel 4:44 van de Awb en artikel 14 van de AsvpU zendt u ons uiterlijk 1 juli 2025 een aanvraag tot vaststelling van de subsidie. In overeenstemming met artikel 4:45 van de Awb gaat deze aanvraag vergezeld van de inhoudelijke en de financiële verantwoording van de besteding van de subsidie. Vindt de financiële verantwoording plaats door middel van uw jaarrekening, dan dient deze uiterlijk 1 juli 2025 ingediend te worden.

  • De inhoudelijke verantwoording heeft de vorm van een activiteitenverslag. In het activiteitenverslag dient u aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteiten hebben plaatsgevonden en dat zij overeenkomstig de aan de subsidie verbonden verplichtingen zijn uitgevoerd. Het activiteitenverslag beschrijft de uitgevoerde activiteiten en de behaalde prestaties en effecten. Het activiteitenverslag bevat tevens een vergelijking van de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen van de activiteiten en een toelichting op de verschillen.

  • De financiële verantwoording betreft het financiële verslag dat is voorzien van een controleverklaring zoals vermeld in het Controleprotocol provincie Utrecht (zie bijlage 2). Het controleprotocol maakt onlosmakelijk deel uit van deze beschikking.

    Het financiële verslag sluit aan op de begroting op basis waarvan subsidie is verleend en behelst een vergelijking met de begrote baten en lasten. Belangrijke verschillen dienen toegelicht te worden. In uw financiële verslag maakt u apart zichtbaar welk deel van de kosten door exploitatiesubsidie worden gedekt. Het financiële verslag kan deel uitmaken van uw jaarrekening.

  • Op achtereenvolgens 1 juli 2022, 1 juli 2023, 1 juli 2024 zendt u ons een verzoek voor tussentijdse vaststelling voor respectievelijk de jaren 2021, 2022 en 2023 bestaande uit een financieel verslag zoals hierboven genoemd en een inhoudelijk verslag bestaande uit een verslag op hoofdlijnen van de uitgevoerde activiteiten in het desbetreffende boekjaar. Om deze tussentijdse vaststellingen wordt verzocht om passend aan te sluiten op de nieuwe richtlijnen in het kader van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;

  • Het is toegestaan dat u jaarlijks 10% van de desbetreffende subsidiejaarschijf reserveert voor het volgende boekjaar. De reden hiervan is dat het uitgavenpatroon vaak niet geheel synchroon loopt met de uitvoering van de activiteiten. In verband met de coronacrisis hebben wij u toegestaan dat u ultimo 2020 eventueel een hoger bedrag overhevelt naar 2021. Het bedrag dat u eventueel overhevelt naar een volgend boekjaar dient u apart zichtbaar op te nemen in uw financiële verslag. Een overschrijding van de maximaal toegestane reservevorming zal bij de (tussentijdse) vaststelling worden teruggevorderd. De eventueel opgebouwde egalisatiereserve per 31 december 2020 blijft hierbij buiten beschouwing en dient uiterlijk 31 december 2024 te zijn besteed.

Bevoorschotting

Het basissubsidie wordt voor 90% bevoorschot plus daarbij de indexering 2021 inclusief doorwerking volgens onderstaand schema:

Natuur

Termijn

90% Basissubsidie in €

Indexering 2021 in € incl doorwerking

Datum betaling

1e

288.688

13.305

25-1-21

2e

288.688

14-5-21

3e

288.688

13.305

24-1-22

4e

288.688

13-5-22

5e

288.688

13.305

23-1-23

6e

288.688

15-5-23

7e

288.688

13.305

22-1-24

8e

288.688

15-5-24

Totaal

2.309.504

53.220

Erfrgoed

Termijn

90% Basissubsidie in €

Indexering 2021 in € incl doorwerking

Datum betaling

1e

157.426

3.628

25-1-21

2e

157.426

3.628

24-1-22

3e

157.426

3.628

23-1-23

4e

157.426

3.628

22-1-24

Totaal

629.704

14.512

De bedragen worden uitbetaald door overmaking op rekeningnummer XXXX ten name van Stichting Het Utrechts Landschap.

Subsidievaststelling

Op basis van uw inhoudelijke en financiële verantwoording stellen wij de subsidie vast in overeenstemming met de subsidieverlening en wel tot ten hoogste het bedrag van de verleende subsidie en zal een eventueel restant aan u worden uitbetaald.

De subsidie kan lager worden vastgesteld, indien bijvoorbeeld de subsidie niet is besteed aan de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, door lagere werkelijke kosten het maximum van de toegestane reservevorming wordt overschreden en/of indien u niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden bepalingen en verplichtingen.

Algemene Groepsvrijstellingsverordening

We verlenen u deze subsidie met toepassing van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 (de Algemene Groepsvrijstellingsverordening), waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (Publicatieblad van de Europese Unie, L 187 van 26 juni 2014). De steun wordt verleend onder toepassing van artikel 53, Steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed, van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening. Indien de Europese Commissie bepaalt dat de steun toch als ongeoorloofde staatssteun moet worden aangemerkt, zal de steun, inclusief de daarover genoten rente, worden teruggevorderd.

Regelgeving

Voor de AsvpU kunt u de website www.provincie-utrecht.nl raadplegen.

Rechtsbescherming

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

  • Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier "Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD". Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl onder loket/klacht, bezwaar of melding doorgeven/bezwaar tegen beslissing provincie.

  • Schriftelijk, t.a.v. de secretaris van de Awb-adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Dit bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten:

    uw naam en adres;

    de datum;

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk onder vermelding van het besluitnummer);

    de reden van bezwaar;

    ondertekening.

Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Contact

Indien u algemene vragen heeft kunt u contact opnemen met XXXX. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met mevrouw XXXX en de heer XXXX.

Hoogachtend,

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

Mevrouw H. Jager MCM

Concernmanager Domein Landelijke Leefomgeving

Naar boven