Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 816 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 816 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 26 januari 2021 tot wijziging van de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant in verband met het aanbrengen van enkele verbeteringen teneinde de uitvoerbaarheid en doeltreffendheid van de regeling te vergroten (Eerste wijziging Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat in de uitvoering en na overleg in de Stuurgroep Grenscorridor N69 is gebleken dat het wenselijk is de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant te wijzigen teneinde enkele verbeteringen aan te brengen en daarmee de uitvoerbaarheid en de doeltreffendheid van de regeling te vergroten, alsmede enkele wijzigingen aan te brengen die verband houden met het van toepassing zijnde staatssteunrecht;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
De Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
grondkosten: kosten voor grondverwerving tot maximaal de waardedaling van de grond, kosten voor functieverandering en transactiekosten;
Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69: plan door de Stuurgroep Grenscorridor N69 op 8 juli 2014 als richtinggevend kader vastgesteld, te raadplegen via www.brabant.nl/onderwerpen/ruimtelijke-ontwikkeling/gebiedsontwikkeling/n69-grenscorridor;
Natuur Netwerk Brabant: samenhangend netwerk van natuurgebieden, dat van nationaal en internationaal belang is en het veiligstellen van ecosystemen als doel heeft, en is opgenomen en begrensd in de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant;
Stuurgroep Grenscorridor N69: bestuurlijk overleg bestaande uit bestuurlijke vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant en de in het gebied van de Grenscorridor N69 liggende gemeenten, waterschappen en belangengroeperingen.
Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 1.4, onder c, door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
Subsidie wordt geweigerd indien:
Artikel 1.6 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten, mits betrekking hebbend op niet-economische activiteiten, voor subsidie in aanmerking:
Artikel 1.8 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.9 wordt “15 december 2021” vervangen door “2 december 2024”.
Artikel 1.13 wordt als volgt gewijzigd:
Het tweede lid komt te luiden:
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, onder a, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal 1 jaar.
Artikel 1.14 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.15 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag. Het voorschot wordt in één keer betaald.
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
grenscorridor N69: deelgebieden Einderheide, Dommel-Noord, Dommel-Zuid, Keersop en Run, zoals opgenomen op de kaart in bijlage 2 bij deze regeling;
grondkosten: kosten voor grondverwerving tot maximaal de waardedaling van de grond, kosten voor functieverandering en transactiekosten;
Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69: plan door de Stuurgroep Grenscorridor N69 op 8 juli 2014 als richtinggevend kader vastgesteld, te raadplegen via www.brabant.nl/onderwerpen/ruimtelijke-ontwikkeling/gebiedsontwikkeling/n69-grenscorridor;
Natuur Netwerk Brabant: samenhangend netwerk van natuurgebieden, dat van nationaal en internationaal belang is en het veiligstellen van ecosystemen als doel heeft, en is opgenomen en begrensd in de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant;
ontbrekende schakel: gedeelte van een doorgaande route waar nog geen fietsinfrastructuur is aangelegd;
Stuurgroep Grenscorridor N69: bestuurlijk overleg bestaande uit bestuurlijke vertegenwoordigers van de provincie en de in het gebied van de Grenscorridor N69 liggende gemeenten, waterschappen en belangengroeperingen;
utilitaire fietspaden: fietspaden die woonwijken, scholen, werkgelegenheidsconcentraties of centra in dorpen en steden met elkaar verbinden.
Subsidie wordt geweigerd indien eerder dan zes maanden voor indiening van de aanvraag begonnen is met de daadwerkelijke uitvoering van het project.
Artikel 2.6, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.7, onder a, komt te luiden:
In artikel 2.9 wordt “15 december 2021” vervangen door “2 december 2024”.
Artikel 2.13 wordt als volgt gewijzigd:
Het tweede lid komt te luiden:
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, onder a, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal 1 jaar.
Artikel 2.14 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.15 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag. Het voorschot wordt in één keer betaald.
Het opschrift van bijlage 1 komt te luiden:
Bijlage 1 behorende bij artikel 1.6, eerste lid, onder a, van de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
Het opschrift van bijlage 2 komt te luiden:
Bijlage 2 behorende bij artikel 2.6, eerste lid, onder a, van de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
Bijlage 3 behorende bij de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant wordt vervangen door bijlage 1 behorende bij deze regeling.
Bijlage 4 behorende bij de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant wordt vervangen door bijlage 2 behorende bij deze regeling.
Op subsidieaanvragen als bedoeld in de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant, die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling en waarop nog niet onherroepelijk is beslist, blijft de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling, van toepassing.
’s-Hertogenbosch, 26 januari 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
mr. I.R. Adema
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 als bedoeld in artikel I, onder AA
Bijlage 3 behorende bij artikel 1.6, tweede lid, onder a, van de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
Bijlage 2 als bedoeld in artikel I, onder BB
Bijlage 4 behorende bij artikel 1.6, tweede lid, onder b, van de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
Overzicht vereisten voor aanleg van beplantingen
* Per beplantingsvak komt in beginsel slechts één beplantingsgroep voor subsidie in aanmerking. Alleen voor beplantingsvakken die smaller zijn dan 7 meter komen twee beplantingsgroepen voor subsidie in aanmerking.
Toelichting behorende bij de Eerste wijziging Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant
De Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant is gericht op het versterken van de ruimtelijke kwaliteit in het gebied van de Grenscorridor N69, dat vanwege de toename van het verkeer te kampen heeft met leefbaarheid- en bereikbaarheidsproblematiek. Meer specifiek is de subsidieregeling erop gericht om maatregelen op de thema’s landschap, landbouw, natuur, water en recreatie en daarmee de gebiedsimpulsmaatregelen mogelijk te maken. Naar aanleiding van enkele constateringen in de uitvoering en in de Stuurgroep Grenscorridor N69 zijn enkele wijzigingen aangebracht in de subsidieregeling. Het lopende aanvraagtijdvak voor subsidie op grond van de paragrafen 1 en 2 is daarbij verlengd tot en met 2 december 2024. Voort is paragraaf 3 van de subsidieregeling geschrapt. De wijzigingen worden nader toegelicht in het artikelsgewijze gedeelte van deze toelichting.
Naar aanleiding van enkele nieuwe inzichten is het van toepassing zijnde staatsteunregime van de paragrafen 1 en 2 gewijzigd. Alle projecten die mogelijk voor subsidie in aanmerking komen, zijn gebaseerd op het Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69.
Paragraaf 1 maakt het mogelijk subsidie te verstrekken voor projecten die zien op natuur- en landschapsbeheer. Dat zijn geen economische activiteiten. Gezien de formulering van de subsidiabele activiteiten in artikel 1.4 is dat logisch nu dit artikel enkel subsidie mogelijk maakt voor activiteiten gericht op ondersteuning van water, natuur, landschap en klimaatrobuustheid. Om zeker te stellen dat in projecten niet alsnog economische activiteiten gerelateerd aan de subsidiabele activiteiten worden opgenomen, zoals houtkap, recreatie of jachtvergunningen, is opgenomen dat enkel de kosten voor niet-economische activiteiten voor subsidie in aanmerking komen.
Dit neemt niet weg dat degenen die subsidie ontvangen voor dit natuur en -landschapsbeheer daarnaast ook nog economische activiteiten kunnen ontplooien (activiteiten op gebieden die voor concurrentie openstaan). Voorkomen moet worden dat hiertussen een kruissubsidiëring optreedt.
Paragraaf 1 is zodanig opgesteld dat een gescheiden administratie ontstaat tussen de activiteiten gericht op ondersteuning van water, natuur, landschap en klimaatrobuustheid en mogelijke andere economische activiteiten, waarmee kruissubsidiëring wordt voorkomen.
Subsidie is enkel mogelijk voor ondersteuning van water, natuur, landschap en klimaatrobuustheid. In het projectplan bij de aanvraag moeten de maatregelen worden uitgeschreven, zodat gecontroleerd kan worden dat met de steun enkel activiteiten worden uitgevoerd die gericht zijn op die doelen en het algemeen belang dienen.
Op deze wijze is geborgd dat de steun alleen ten goede komt aan de ondersteuning van water, natuur, landschap en klimaatrobuustheid, hetgeen geen economische activiteiten zijn. De steun is daarmee geen staatssteun.
De subsidiabele activiteiten in het kader van paragraaf 2 zien op voorzieningen voor de recreatieve infrastructuur, zoals fiets- en wandelpaden, voor algemeen gebruik. Deze infrastructuur komt niet specifiek ten goede aan een of enkele specifieke bedrijven. Zij vallen daarmee onder de wettelijke taak van gemeenten of waterschappen, dan wel zijn niet-economisch van aard met enkel een lokaal effect, waardoor van staatssteun geen sprake is.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant)
Het begrip “Awb” is geschrapt, aangezien dit begrip gelet op artikel 1 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv) reeds geldt voor de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant. Tevens is het begrip “dienst van algemeen economisch belang” geschrapt, vanwege de wijziging in het staatssteunregime dat op deze paragraaf van toepassing is. Het begrip “Natuur Netwerk Brabant” is zodanig gewijzigd dat het aansluit op de met ingang van 5 november 2019 in werking getreden Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (waarmee de Verordening ruimte Noord-Brabant is ingetrokken). Tot slot is het begrip “Stuurgroep Grenscorridor N69” aangescherpt en is, evenals in paragraaf 2, het begrip “Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69” opgenomen.
Onder B en C (artikelen 1.2 en 1.4, onder d (nieuw))
Aan artikel 1.4 is een onderdeel toegevoegd zodat eveneens subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het versterken van de klimaatrobuustheid. Subsidie voor dergelijke projecten kan worden aangevraagd door gemeenten en waterschappen. Artikel 1.2, dat betrekking heeft op de doelgroep van de subsidieparagraaf, is hierop aangepast.
Artikel 1.5 is opnieuw vastgesteld. De uit de algemene groepsvrijstellingsverordening (Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187)) voortvloeiende weigeringsgronden zijn daarbij geschrapt, aangezien van die verordening in het kader van deze subsidieparagraaf geen gebruik wordt gemaakt. Er is een weigeringsgrond opgenomen die bepaalt dat subsidie wordt geweigerd indien eerder dan zes maanden voor indiening van de subsidieaanvraag reeds begonnen is met de daadwerkelijke (feitelijke) uitvoering van het project (de spreekwoordelijke schop in de grond). Hiermee wordt beoogd te voorkomen dat de subsidieaanvraag pas wordt ingediend na afronding van het project. Voorts is geregeld dat subsidie wordt geweigerd indien de aangevraagde subsidie minder bedraagt dan € 5.000. Dit sluit aan bij artikel 1.11, tweede lid, dat bepaalt dat subsidie niet wordt verstrekt indien deze minder bedraagt dan € 5.000.
Onder F en G (artikelen 1.7 en 1.8)
Kosten zijn alleen subsidiabel indien zij betrekking hebben op niet-economische activiteiten, zodat staatssteun uitgesloten is. Voorbereidingskosten en planvormingskosten, die gemaakt worden voorafgaand aan de daadwerkelijke uitvoering van het project, zijn subsidiabel voor zover zij gemaakt zijn vanaf 1 juli 2014 (zijnde de vaststellingsdatum van het Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69). Artikel 1.8, onder c, bepaalt dat kosten voor inrichting van gronden binnen het Natuur Netwerk Brabant waarvoor reeds door het Groen Ontwikkelfonds Brabant B.V. een financiële bijdrage (op grond van het Investeringsreglement) is verstrekt niet subsidiabel zijn. Hetzelfde geldt indien reeds subsidie is verstrekt of de kosten reeds subsidiabel zijn op grond van de met ingang van 1 januari 2020 geldende paragraaf 1 van de Subsidieregeling realisering Natuurnetwerk Noord-Brabant. Kosten voor aanvullende inrichting van gronden binnen het Natuur Netwerk Brabant die niet onder artikel 1.8, onder c, vallen, zijn daarentegen wel subsidiabel op grond van artikel 1.7, onder c. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld in kruiden- en faunarijke graslanden extra landschapselementen als houtsingels, elzensingels en bomenrijen te subsidiëren. Grondkosten (waaronder kosten voor grondverwerving) die worden gemaakt binnen het Natuur Netwerk Brabant zijn gelet op artikel 1.7, onder b, in zijn geheel niet subsidiabel op grond van deze paragraaf.
Onder J, K, L en M (artikelen 1.13 tot en met 1.16)
De artikelen 1.13 en 1.14 zijn gewijzigd, aangezien enkel subsidie wordt verstrekt voor niet-economische activiteiten en derhalve niet langer wordt uitgegaan van een dienst van algemeen economisch belang. De subsidieontvanger dient om die reden in zijn administratie maatregelen te nemen om te voorkomen dat de subsidie naar economische activiteiten vloeit. Indien er toch economische opbrengsten uit de niet-economische activiteiten voortvloeien (bijvoorbeeld houtverkoop na het kappen van bomen) dan dienen deze opbrengsten ten goede komen aan het project. Het huidige artikel 1.15 is geschrapt. Het artikel over bevoorschotting en betaling is vereenvoudigd en opnieuw vastgesteld (artikel 1.15 (nieuw)).
Zie de toelichting op onderdeel A (artikel 1.1).
Zie de toelichting op onderdeel D (artikel 1.5).
Zie de toelichting op onderdeel F (artikel 1.7).
Onder T, U, V en W (artikelen 2.13 tot en met 2.16)
De artikelen 2.13 en 2.14 zijn gewijzigd, aangezien bij de subsidiabele activiteiten in deze paragraaf geen sprake is van economische activiteiten en derhalve niet wordt uitgegaan van een dienst van algemeen economisch belang. Het huidige artikel 2.15 is om diezelfde reden geschrapt. Het artikel over bevoorschotting en betaling is vereenvoudigd en opnieuw vastgesteld (artikel 2.15 (nieuw)).
Onder X (vervallen paragraaf 3)
Geconstateerd is dat de in het Integraal Gebiedsplan Grenscorridor N69 opgenomen landbouwkundige projecten qua doel en inhoud sterk verschillen. Voortschrijdend (juridisch) inzicht leidt daarbij tot de conclusie dat vanwege deze variatie in mogelijke projecten (en daarmee subsidieaanvragen) het niet mogelijk is op voorhand een uniforme regeling te treffen voor wat betreft de staatsteunaspecten van de subsidieverstrekking. Gelet hierop en vanwege het beperkt aantal (te verwachten) subsidieaanvragen op grond van paragraaf 3, wordt het passender geacht de subsidieverstrekking door middel van begrotingssubsidies te laten plaatsvinden. Hierbij worden de afspraken zoals gemaakt binnen de Stuurgroep Grenscorridor N69 in acht genomen. In geval van een begrotingssubsidie kan per project worden beoordeeld of sprake is van staatssteun, en kan daarbij de best passende juridische constructie gekozen worden. Paragraaf 3 is gelet op het voorgaande geschrapt.
Onder AA en BB (bijlage 3 en bijlage 4)
De bijlagen 3 en 4 behorende bij de Subsidieregeling gebiedsimpuls grenscorridor N69 Noord-Brabant zijn vervangen door de bij deze regeling behorende bijlagen 1 en 2, zodat deze overeenkomen met bijlagen 2 en 3 behorende bij de Subsidieregeling natuur Noord-Brabant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-816.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.