N831; verkeersbesluit realisatie rotonde en vrijliggend fietspad tussen Velddriel en Rossum, in de gemeente Maasdriel

 

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2021-002173, D.D. 10 september 2021

 

Aanleiding

De N831 tussen Velddriel en de Alemse Stoep is de verbinding tussen de A2 en de N322 en is in het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op het wegvak geldt een snelheidsregime van 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom van Velddriel geldt een snelheidsregime van 50 km/uur. Ondanks de hoge verkeersintensiteiten en een maximum snelheid van 80 km/uur, zijn langs dit deel van de N831 smalle fietsstroken aanwezig. Dit verhoogt het risico op gevaarlijke situaties. De aanleg van een vrijliggend fietspad is noodzakelijk om onveilige situaties op de N831 op te lossen.

 

De Provincie Gelderland is daarom van plan om een vrijliggend fietspad aan te leggen aan de oostzijde van de N831 tussen Velddriel en de Alemse Stoep, tussen km 16,600 en km 18,800. In het wegtracé worden enkele oversteekplaatsen gerealiseerd. Tevens wordt ten behoeve van een veilige verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt met de Hoorzik een rotonde aangelegd. Dit betekent ook dat de komgrens van Velddriel wordt verplaatst. Voor de realisatie van het fietspad langs de N831 en de rotonde ter plaatse van het kruispunt met de Hoorzik wordt de bestaande ruimte voor infrastructuur uitgebreid.

 

Als wegbeheerder van de N831 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

• het geldende Algemeen reglement mandaat, Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit is genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Maasdriel, vervoersmaatschappij Arriva en met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

Zienswijzen

Op het verkeersbesluit dat ter visie heeft gelegen van 20 mei 2021 tot en met 1 juli 2021 is geen zienswijze ingediend.

 

Belangenafwegingen: knelpunten en maatregelen

Het traject dat met dit verkeersbesluit wordt beschreven, omvat de N831 tussen de Wordenseweg in Velddriel en de Alemse Stoep, de aansluiting met de N322. Het traject strekt zich tussen kilometer 16,600 en 18,800. De N831 is in het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en kent verschillende maximum snelheden. Op het tracé geldt overwegend een snelheidsregime van 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom van Velddriel geldt een snelheidsregime van 50 km/uur. De verkeersintensiteiten op het tracé bedroegen in 2019 gemiddeld 10.000 tot 12.000 motorvoertuigen per dag. 10 tot 12 % van het aantal motorvoertuigbewegingen bestaat uit vrachtverkeer. De prognose is dat het aantal voertuigen de komende jaren toeneemt. Het percentage vrachtverkeer zal daarbij niet substantieel veranderen.

 

Het fietspad langs de N831 vormt op regionaal niveau een belangrijke noord-zuidverbinding tussen Rossum en Hedel. De kern Velddriel ligt halverwege deze route. Ter hoogte van de Alemse Stoep bij km 18,800 sluit de N831 aan op de N322 richting Zaltbommel en richting Rossum, Heerewaarden en Maren-Kessel. In de huidige situatie maken fietsers gebruik van smalle aanliggende fietsstroken op de N831 tussen Velddriel en Alemse Stoep. Hierdoor mengen zij zich gemakkelijk met het gemotoriseerde verkeer. In combinatie met de hoge verkeersintensiteiten op de N831, het hoge percentage vrachtverkeer en de maximum snelheid van 80 km/uur levert dit in de huidige situatie gevaarlijke situaties op.

 

Procesbeschrijving

Voorafgaand aan de voorgestelde maatregelen, is een uitvoerig plantraject doorlopen. Hierin is een aantal varianten besproken voor de gewenste oplossingsrichting voor de fietsvoorzieningen langs de N831 tussen Velddriel en Alemse Stoep.

 

Inhoudelijk zijn vier varianten onderzocht:

• Tweerichtingenfietspad aan de westzijde;

• Tweerichtingenfietspad aan de oostzijde;

• Bebouwde kom Wordenseweg-Hoorzik + Tweerichtingenfietspad aan de westzijde;

• Bebouwde kom Wordenseweg-Hoorzik + Tweerichtingenfietspad aan de oostzijde.

 

De uiteindelijke voorkeursvariant is, bebouwde kom Wordenseweg-Hoorzik + Tweerichtingenfietspad aan de oostzijde. Voor deze variant is dit verkeersbesluit uitgewerkt. In het proces om te komen tot een voorkeursvariant is ook de omgeving nadrukkelijk betrokken. Zo is een klankbordgroep betrokken en zijn informatiebijeenkomsten gehouden waarop belanghebbenden konden reageren op de afweging voor het aan de west- of oostzijde aanleggen van het fietspad. Daarnaast is ook de commissie ruimte van de gemeente Maasdriel geïnformeerd en betrokken bij deze afweging. De keuze voor de ligging van het vrijliggend fietspad aan de west- of oostzijde is gebaseerd op een integrale afweging van verkeersveiligheid, kosten, en ruimtebeslag, waarbij het beperkte zicht bij de Koestraat mede doorslaggevend is geweest voor een ligging aan de overzijde, de oostzijde van de N831.

 

Realisatie rotonde en verleggen bebouwde kom tot aan Hoorzik

Op basis van verkeerstellingen is gebleken dat de drukste zijweg de Hoorzik is. Deze wordt in de toekomst naar verwachting nog drukker als gevolg van woningbouw en ontwikkelingen in de glastuinbouw. Om het kruispunt van de N831 met de Hoorzik veiliger te maken wordt ter hoogte van Hoorzik een rotonde aangelegd. Met de plannen wordt de komgrens van Velddriel verruimd tot voorbij de nieuwe rotonde. Hiermee komt de N831 ten zuiden van de rotonde binnen de bebouwde kom te liggen. Omdat hiermee de maximum snelheid ter plaatse verlaagd wordt van 80 km/uur naar 50 km/uur is het hier niet nodig om een vrijliggend fietspad aan te leggen. De bestaande fietsstroken aan beide zijden van de weg worden wel verruimd, omdat deze in de huidige situatie te smal zijn. Omdat de rotonde een groter ruimtebeslag heeft dan een regulier kruispunt wordt deze oostelijk van de bestaande kruispunt gelegd. De N831 moet hiermee in oostelijke richting worden uitgebogen.

 

De veiligheid op de N831 wordt voor fietsers aanzienlijk verbeterd met de aanleg van de rotonde op het kruispunt met de Hoorzik. Ook het verbreden van de huidige fietsstroken en het verlagen van de maximum snelheid van 80 km/u naar 50 km/u zuidelijk van de nieuwe rotonde dragen bij aan de veiligheid van - met name - de fietser op dit traject. Voor het nemen van het verkeersbesluit met betrekking tot de verplaatsing van de komgrens, is gemeente Maasdriel in het bevoegd gezag. Voorliggend verkeersbesluit richt zich op de maatregelen op en rond de provinciale weg N831, zijnde de rotonde en de verlaging van de snelheid naar 50 km/u.

 

Vrijliggend fietspad oostzijde N831

In verband met de ruimtelijke impact van vrijliggende fietspaden aan beide zijden ten opzichte van één tweerichtingen fietspad is besloten om alleen een in tweerichtingen te berijden fietspad aan één zijde van de weg verder uit te werken. Hiermee blijft de ruimtelijke impact beperkt tot grondaankoop aan één zijde van de weg. Het vrijliggende fietspad ten noorden van de nieuwe rotonde in het kruispunt met de Hoorzik wordt aangelegd ten behoeve van de veiligheid van de fietser. Het gescheiden fietspad wordt 2,2 kilometer lang en sluit aan op het bestaande tweerichtingen fietspad aan de oostkant van de N831, bij de aansluiting Berm (kilometer 18,600).Door het vrijliggende fietspad kunnen de fietsers zich niet meer mengen met het gemotoriseerde verkeer op de N831. Om de oversteekbaarheid van de zijwegen veiliger te maken worden oversteekplaatsen aangelegd. Het fietspad wordt een tweerichtingenfietspad. Door het steeds hoger worden van de snelheid van onder meer bromfietsers en E-bikes wordt er steeds meer ingehaald. Om deze inhaalmanoeuvres mogelijk te maken wordt het fietspad extra breed: 3,50 meter. In het ontwerp is geprobeerd door het zicht ter hoogte van conflictpunten zo optimaal mogelijk te maken en de vormgeving van parallelle oversteken zo in te richten zodat hier vanuit autobestuurders extra attentie voor is. Daarom is onder andere rood asfalt opgenomen en is met bebording aangegeven dat fietsers uit twee richtingen kunnen komen.

 

Als wegbeheerder van de N831 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen. Het verkeersbesluit gaat voor de volledigheid alleen in op de te verwijderen of te plaatsen maatregelen. Reeds bestaande bebording en markering wordt niet aangehaald.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N831 tussen kilometer 16,600 en kilometer 18,800 in de gemeente Maasdriel het volgende verkeersbesluit:

 

Verleggen bebouwde kom tot aan Hoorzik

 

I. door het verplaatsen van borden model A1-50 van het RVV 1990, vanaf N831 kilometer 16,700 naar de N831 kilometer 16,920 een maximumsnelheid in te stellen van 50 kilometer per uur bij inrijden van de bebouwde kom;

 

II. door het verplaatsen van borden model A2-50 van het RVV 1990 vanaf N831 kilometer 16,700 naar de N831 kilometer 16,920 de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur te beëindigen bij uitrijden van de bebouwde kom;

 

III. door het plaatsen van bord model B1 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan in elke rijrichting direct na de zijwegen, de N831 aan te duiden als voorrangsweg, bij kilometer 16,650.

 

Realisatie rotonde kruispunt Hoorzik (kilometer 16,900)

 

IV. door het verwijderen van het bord model G12a van het RVV 1990, de fietsvoorziening langs de westkant van de N831 richting Velddriel op te heffen als (brom)fietspad bij kilometer 16,900;

 

V. door het verwijderen van borden B6 van het RVV 1990 en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de voorrangsregeling op het kruispunt N831 – Hoorzik op te heffen bij km 16,900;

 

VI. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de rotonde bij km 16,900, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde;

 

VII. door het plaatsen van de borden model D1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting op de rotonde in te stellen, bij kilometer 16,900;

 

VIII. door het plaatsen van de borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de drie middengeleiders op de rotonde in te stellen, bij kilometer 16,900;

 

IX. door het plaatsen van het bord model G11a van het RVV 1990, de fietsvoorziening langs de westkant van de N831 richting Velddriel in te stellen als fietspad bij kilometer 16,900;

 

X. door het plaatsen van de borden model G12a van het RVV 1990, de fietsvoorzieningen langs de rotonde van de N831 en Hoorzik aan te duiden als (brom)fietspad.

 

Vrijliggend fietspad tot aan aansluiting Berm

 

XI. door het verwijderen van het bord model G12a van het RVV 1990, de fietsvoorziening langs de westkant van de N831 op te heffen als (brom)fietspad bij;

o Oude Weistraat, kilometer 17,090

o Koestraat, kilometer 17,290

o Grote Inhgweg, kilometer 18,200

o Noordbeemderweg, kilometer 18,440

o Berm, 18,600

 

XII. door het plaatsen van het bord model G12a van het RVV 1990, de fietsvoorziening langs de oostkant van de N831 op in te stellen als in twee richtingen te berijden (brom)fietspad bij;

o Oude Weistraat, kilometer 17,090;

o Koestraat, kilometer 17,290

o Grote Inhgweg, kilometer 18,200

o Noordbeemderweg, kilometer 18,440

o Berm, 18,600

 

Middengeleiders hoofdrijbaan N831

 

XIII. door het plaatsen van de borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders op de N831 in te stellen, bij:

o Noordbeemderweg, kilometer 18,440

o Berm, 18,600

 

Oversteek Noordbeemderweg

 

XIV. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan bij km 18,440, fietsers te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan.

 

Aansluiting bestaand tweerichtingen fietspad aansluiting Berm (kilometer 18,600)

 

XV. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór het fietspad bij km 18,600, fietsers te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers op het fietspad langs de N831.

 

Ter inzage

Een link naar het verkeersbesluit is vanaf 16 september 2021 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen -> N831: Hedel (A2) - Rossum). De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2021-002173 dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 16 september 2021 tot en met 28 oktober 2021 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Maasdriel. Ten gevolge van COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis mogelijk beperkt beschikbaar. Neem contact op met de betreffende gemeente of het Provincieloket, telefoon 026-359 9999, voor meer informatie en ondersteuning.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

Naar boven