Verkeersbesluit N376 km 36.3 - km 37.5, wijzigen weginrichting Achterste Erm

Kenmerk 202102393-00953115

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

-het verzekeren van de veiligheid op de weg;

-het beschermen van weggebruikers en passagiers;

-het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

-het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overleg

Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Zoals is bepaald in artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Coevorden.

Belangenafweging

Passend bij de functie van de weg geldt op het wegvak ter hoogte van Achterste Erm een maximumsnelheid van 80 km/u. Uit een verkeerskundige probleemanalyse is gebleken dat er regelmatig harder gereden wordt dan de toegestane maximumsnelheid. Dit kan leiden tot verkeersonveilige situaties ter hoogte van de (erf)aansluitingen en tevens tot vermindering van de leefbaarheid bij omwonenden. De gemeente Coevorden en de provincie Drenthe zijn overeengekomen dat de bebouwing van Achterste Erm aan de N376 opgenomen wordt in de bebouwde kom. Dit betekent dat een maximumsnelheid van 50 km/u geldt op dit deel van de N376. Hierdoor wordt de verkeersveiligheid ter hoogte van de erfaansluitingen en de leefbaarheid voor de omwonenden verbeterd. Daarnaast is de verwachting dat deze maatregelen bijdragen aan het verminderen van het verkeer op de N376, tussen de A37 en de N34. Naast het instellen van een bebouwde kom worden er fysieke maatregelen getroffen aan de N376 ten behoeve van de wijziging van de maximumsnelheid. Door middel van de aanleg van snelheid remmende plateaus wordt een verlaging van de snelheid op de N376 afgedwongen. Door het plateau ter hoogte van de Wienbargsteeg te combineren met een gedeelde fietsoversteek wordt de verkeersveiligheid verbeterd voor met name de gebruikers van de fietsroute Emmen-Dalen.

Daarnaast wordt de weg binnen de bebouwde ingericht conform de Drentse Richtlijnen Ontwerp Provinciale wegen. Hierdoor ontstaat bij de weggebruiker een ‘bebouwde kom gevoel’ en ook worden weggebruikers genoodzaakt om hun snelheid aan te passen. Naast de verlaging van de maximumsnelheid zorgen de fysieke maatregelen aan de weginrichting op de N376, ter hoogte van Achterste Erm, ervoor dat de verkeerssituatie veiliger wordt. Ook wordt ter hoogte van de kruising N376, Deutlanden, het wegprofiel aangepast. De knik in de weg wordt aangelegd conform de Drentse Richtlijnen Ontwerp Provinciale wegen.

Besluit

Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    Voor al het overige de vigerende verkeersbesluiten in stand te laten.

  • 2.

    Door het plaatsen van borden B5 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bestuurders te attenderen op een voorrangskruispunt.

  • 3.

    Door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 4.

    Door het plaatsen van borden D2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, te bepalen dat bestuurders voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 5.

    Door het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een verplicht fietspad in te stellen.

  • 6.

    Door het verwijderen van verkeersborden G12a bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verplichting op te heffen dat bromfietsers binnen de bebouwde kom gebruik maken van het fiets/bromfietspad.

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

mevrouw drs. M.S.B. Joustra

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/loket/klachten, bezwaar of melding doorgeven

Naar boven