Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 687 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 687 | Beleidsregels |
Beleidsregels depositiebank Zevenellen
Gedeputeerde Staten van Limburg,
Gelet op artikel 4:81, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op 2.7 van de Wet natuurbescherming;
Overwegende dat het bedrijventerrein Zevenellen in Haelen in de gemeente Leudal ligt;
Overwegende dat Zevenellen, internationaal, nationaal en regionaal gezien een centrale ligging heeft;
Overwegende dat de aanwezigheid van een haven eveneens kansen biedt;
Overwegende dat Zevenellen een positieve bijdrage levert aan de werkgelegenheid, duurzaamheid, economische ontwikkelingen en opwaardering van de omgeving;
Overwegende dat Zevenellen in 2021 (verder) wordt ontwikkeld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn toestemmingen te verlenen op grond van de Wet natuurbescherming voor projecten in Zevenellen;
Overwegende dat op dit moment gebruik moet worden gemaakt van het beschikbare instrumentarium van onder andere extern salderen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de ´Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019´ hebben vastgesteld;
Overwegende dat het gebied gefaseerd wordt ontwikkeld en de sanering van veehouderijen, landbouwgronden en andere stikstofbronnen geen gelijke tred houdt met deze fasering;
Overwegende dat het daarom teneinde aan het in de jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geformuleerde criterium van directe samenhang te kunnen voldoen gewenst is om voor Zevenellen een depositiebank in te stellen;
Overwegende dat hiervoor aanvullende beleidsregels nodig zijn;
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
natuurvergunning: vergunning op grond van artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming of een verklaring van geen bedenkingen voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met inachtneming van artikel 2.2aa, onder a, van het Besluit omgevingsrecht;
salderen: inzetten van een activiteit met N-emissie op grond van een toestemming in de referentiesituatie ten behoeve van de verlening van een natuurvergunning voor een nieuw of gewijzigd project, waarbij deze toestemming geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken of gewijzigd zodat de N-depositie op alle relevante hexagonen niet toeneemt ten opzichte van de referentiesituatie;
Deze beleidsregels gelden aanvullend op de ´Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019´ en zijn uitsluitend van toepassing op aanvragen om natuurvergunning waarbij gebruik wordt gemaakt van externe saldering en die betrekking hebben op een saldo-ontvangende activiteit in Zevenellen, voor zover wordt verzocht om depositieruimte van de depositiebank toe te delen.
Gedeputeerde Staten gaan bij de beoordeling van de N-depositie en de depositieruimte uit van de op het moment van beslissing op de aanvraag voor de natuurvergunning meest recente versie van de AERIUS Calculator, zoals beschikbaar op www.aerius.nl.
Artikel 4 Externe saldering via de depositiebank
Externe saldering ten behoeve van een ontwikkeling (een saldo-ontvangende activiteit) in Zevenellen kan plaatsvinden met N-deposities die zijn opgenomen in de depositiebank (depositieruimte).
Artikel 5 Samenstelling depositieruimte
De depositiebank wordt gevuld met 100% van de N-emissies die vóór 10 december 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn aangekocht en 70% van de N-emissies die na 10 december 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn verworven, en ten aanzien waarvan de toestemming wordt ingetrokken na vaststelling van deze beleidsregels.
Artikel 6 Toedelen depositieruimte
Externe saldering vindt slechts plaats indien de depositiebank voldoende geregistreerde N-emissies bevat om de saldering uit te voeren, waarbij geldt dat de N-depositie op geen enkel relevant hexagoon van voor stikstofgevoelige habitats binnen een Natura 2000-gebied na de vestiging, wijziging of uitbreiding van de saldo-ontvangende activiteit, mag toenemen, waarbij rekening wordt gehouden met de saldering (voldoende depositieruimte).
Artikel 7 Salderingsbeslissing en natuurvergunning
Voorafgaand aan de natuurvergunning (waarbij de depositieruimte definitief wordt toebedeeld) wordt na ontvangst van het verzoek depositieruimte voor het project gereserveerd. Hiertoe nemen Gedeputeerde Staten een salderingsbeslissing, welke beslissing geen besluit is als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht en derhalve niet zelfstandig appellabel is.
Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor dat de depositieruimte in het register wordt opgenomen die ontstaat door de met behulp van AERIUS Calculator berekende vermindering van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden als gevolg van de situatie zoals omschreven in artikel 5 (Samenstelling depositieruimte).
Gedeputeerde Staten nemen in een natuurvergunning het voorschrift op dat de activiteit waarvoor de natuurvergunning is verleend, binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de natuurvergunning moet worden gerealiseerd.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer drs. Th.J.F.M. Bovens
secretaris,
de heer drs. G.H.E. Derks MPA
Toelichting Beleidsregels depositiebank Zevenellen
Het bedrijventerrein Zevenellen ligt in Haelen (gemeente Leudal). Zevenellen is zowel nationaal als internationaal gezien centraal gelegen in het stedelijk netwerk tussen grote steden als Maastricht, Venlo en Eindhoven alsmede Brussel, Antwerpen en Düsseldorf. Ook Europees gezien is de ligging centraal; namelijk binnen de ‘Blauwe Banaan’ (de megalopolis die verschillende metropolen uit verschillende (West-)Europese staten omvat, grofweg: van Milaan en Turijn tot de West-Midlands van Groot-Brittannië, met daartussen de agglomeraties van onder andere de Randstad, de Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied). Zevenellen heeft daarmee een potentiële afzetmarkt van circa 85 miljoen inwoners.
Regionaal levert Zevenellen een positieve bijdrage aan de werkgelegenheid, duurzaamheid, economische ontwikkelingen én opwaardering van de omgeving.
Zevenellen heeft onder meer biobased agriculture als focus.
Zevenellen wordt momenteel herontwikkeld. Naast de centrale ligging van het terrein biedt de aanwezigheid van een haven een veelvoud aan kansen voor ambitieuze bedrijven. Het terrein wordt sinds 2019 bouwrijp gemaakt, gericht op oplevering van de bedrijfskavels vanaf medio 2021.
Gedeputeerde Staten hebben de ´Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019´ vastgesteld. Voor de ontwikkeling van Zevenellen zal in het kader van de verlening van natuurvergunningen onder andere gebruik gemaakt worden van het instrument externe saldering. Het gebied wordt evenwel gefaseerd ontwikkeld en de sanering van stikstofbronnen houdt geen gelijke tred met deze fasering. Hierdoor kan niet altijd worden voldaan aan het zogeheten vereiste van directe samenhang.
In de jurisprudentie over externe saldering is aanvaard dat saldering in de vorm van intrekking van een milieuvergunning, Hinderwetvergunning of melding (hierna tezamen aangeduid als: ‘milieuvergunning’) van een saldogevende activiteit ten behoeve van de verlening van een Nbw-vergunning voor de oprichting of uitbreiding van een saldo-ontvangende activiteit onder voorwaarden kan worden betrokken als maatregel in een passende beoordeling. Er dient onder andere sprake te zijn van een directe samenhang tussen de intrekking van de milieuvergunning en de verlening van de Natuurbeschermingswetvergunning (thans: natuurvergunning). Die directe samenhang wordt aangenomen als de vergunning voor de saldogevende activiteit daadwerkelijk is of zal worden ingetrokken ten behoeve van de uitbreiding van de saldo-ontvangende activiteit. Dit kan blijken uit een intrekkingsbesluit of uit een overeenkomst tussen de saldogevende en saldo-ontvangende activiteit over de overname van het stikstofdepositiesaldo van de in te trekken milieuvergunning.
In de jurisprudentie is verder aanvaard dat indien voor het saldogevende bedrijf een Nbw- of Wnb-vergunning is verleend, saldering in de vorm van een (gedeeltelijke) intrekking van die vergunning onder voorwaarden kan worden betrokken als maatregel in een passende beoordeling (onder andere AbRS 27 januari 2016, ECLI:NL:RVS:2016:166).
De milieuvergunning, Nbw-vergunning en Wnb-vergunning zullen hierna ook worden aangeduid als ‘toestemming’.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft meerdere malen geoordeeld dat bij externe saldering met gebruikmaking van een depositiebank (ook) wordt voldaan aan het vereiste van directe samenhang. Door bij de ontwikkeling van Zevenellen met een depositiebank te werken kan derhalve aan het vereiste van directe samenhang worden voldaan. Tevens wordt op deze manier voorkomen dat stikstofruimte verloren gaat, omdat de toestemming voor de saldogevende activiteit betrekking heeft op meer stikstofdepositie dan de saldo-ontvangende activiteit nodig heeft. In een depositiebank wordt niet gesaldeerd met de ingetrokken toestemming, maar met de door die intrekking vrijgevallen stikstofdeposities. Per Natura 2000-gebied wordt per relevant hexagoon van voor stikstofgevoelige habitattypes het saldo dat afkomstig is van een ingetrokken toestemming van een saldogevende activiteit geregistreerd. Datzelfde gebeurt voor de onttrokken saldi voor de saldo-ontvangende activiteit. Bij onttrekking van saldo is bepalend of voor de relevante hexagonen in de depositiebank nog voldoende saldo van de (gezamenlijke) saldogevende activiteiten geregistreerd staat. Een directe koppeling tussen de ingetrokken toestemming van een saldogevende activiteit en het onttrokken saldo van de saldo-ontvangende activiteit, zoals aan de orde bij externe saldering, is bij saldering op grond van een depositiebank niet relevant. Gelet hierop is het niet bezwaarlijk dat bij saldering op grond van een depositiebank niet wordt aangegeven van welke ingetrokken toestemming het saldo afkomstig is, aldus de Afdeling (onder andere AbRS 13 november 2013, ECLI:NL:RVS:L2013:1931).
Deze beleidsregels bevatten de regels voor de depositiebank Zevenellen . Deze beleidsregels gelden aanvullend op de ‘Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019’. Er is voor gekozen om die regels in deze beleidsregels zoveel als mogelijk niet te herhalen. Doublures zijn zoveel als mogelijk voorkomen. Deze beleidsregels gelden immers aanvullend zodat herhaling in beginsel niet nodig is.
Deze regels hebben, zoals hiervoor reeds is aangegeven, een aanvullende werking op de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019. Enkele begrippen van die beleidsregels zijn overgenomen (herhaald) in deze beleidsregels. Dat is enkel gebeurd voor zover dat de duidelijkheid ten goede komt. De begrippen depositiebank en depositieruimte zijn toegevoegd. Verder zijn de begrippen Zevenellen, OML Bedrijventerrein en World Biobased Centre Zevenellen toegevoegd. Het deelgebied OML Bedrijventerrein wordt ontwikkeld door de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid OML Zevenellen B.V. Het deelgebied World Biobased Centre Zevenellen wordt ontwikkeld door de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid World Biobased Centre Zevenellen B.V. Voor wat betreft de ligging van deze (deel)gebieden wordt verwezen naar de kaarten in de bijlage.
Deze beleidsregels zijn uitsluitend van toepassing op aanvragen om natuurvergunning voor saldo-ontvangende activiteiten in Zevenellen waarbij gebruik wordt gemaakt van externe saldering, voor zover wordt verzocht om depositieruimte van de depositiebank toe te delen. Het is in Zevenellen dus niet verplicht om via de depositiebank extern te salderen.
Ook bij externe saldering via de depositiebank dient AERIUS Calculator als rekenmodel te worden gebruikt. Verwezen wordt naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 4 van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019.
Artikel 4 Externe saldering via de depositiebank
Externe saldering via de depositiebank is zoals reeds vermeld geen verplichting, zodat extern salderen zonder gebruik te maken van de depositiebank ook mogelijk blijft, uiteraard onder de daarvoor in de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019 opgenomen voorwaarden.
Artikel 5 Samenstelling depositieruimte
In lijn met artikel 6, dertiende lid van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019 wordt de depositiebankbank gevuld met 100% van de N-emissies die vóór 10 december 2019 zijn verworven en 70% van de N-emissies die na vaststelling van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019 zijn verworven, en ten aanzien waarvan de toestemming wordt ingetrokken na vaststelling van deze beleidsregels. Intrekking mag volgens de jurisprudentie immers pas plaatsvinden nadat de depositiebank is ingesteld (zie onder meer AbRS 13 november 2013, ECLI:NL:RVS:2013:1931).
Artikel 6 Toedelen depositieruimte
In het eerste en tweede lid is geregeld dat toedeling aan een saldo-ontvangende activiteit slechts aan de orde kan zijn indien er voldoende depositieruimte in de depositiebank aanwezig is en zeker is dat de N-depositie vanwege de saldo-ontvangende activiteit per saldo niet meer dan 0,00 mol/ha/jaar is. Dit dient te worden beoordeeld op hexagoonniveau.
De partij die de N-emissie heeft aangekocht en heeft ingebracht in de depositiebank dient in te stemmen met de toebedeling van de stikstofruimte aan een project. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk dat een private partij stikstof aankoopt en deels meteen benut via een natuurvergunning en voor het overige ‘parkeert’ ten behoeve van toekomstige ontwikkelingen. Door de aankopende partij een instemmingsbevoegdheid te geven wordt voorkomen dat derden kunnen profiteren van de investering van de aankopende partij, zonder daartoe afspraken te maken met de aankopende partij. Verder hebben de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid OML Zevenellen B.V. en de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid World Biobased Centre Zevenellen B.V. een instemmingsrecht met betrekking tot het door hen te ontwikkelen deelgebied (OML Bedrijventerrein respectievelijk World Biobased Centre Zevenellen).
Met deze bepaling wordt getracht te voorkomen dat een natuurvergunning wordt verleend (en daarmee saldo uit de bank wordt toebedeeld) voor een project waarvan het niet aannemelijk is dat het binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de natuurvergunning wordt gerealiseerd (hiermee is aangesloten bij artikel 9 van deze beleidsregels). Dat zou immers ten onrechte ten koste gaan van de ruimte die beschikbaar is voor andere projecten.
Artikel 7 Salderingsbeslissing en natuurvergunning
Dit artikel regelt de procedurele stappen van de toedeling. Het artikel maakt een onderscheid in de fases verzoek, reservering en verlening.
Verzoeken worden op volgorde van ontvangst afgehandeld.
Geregeld is dat alvorens de natuurvergunning wordt verleend op verzoek een procedurebeslissing, een salderingsbeslissing, wordt genomen. Deze beslissing heeft uitsluitend een procedureel rechtsgevolg met het oog op de behandeling van de aangevraagde natuurvergunning. Een salderingsbeslissing is geen besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (en is derhalve niet appellabel), maar een voorbereidingsbeslissing als bedoeld in artikel 6:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Reservering van depositieruimte geschiedt voor ten hoogste één jaar. Deze termijn kan met maximaal één jaar worden verlengd. De gereserveerde depositieruimte wordt definitief op het moment dat de natuurvergunning of omgevingsvergunning inclusief natuurtoestemming (verklaring van geen bedenkingen) in werking treedt. Gereserveerde en toebedeelde depositieruimte is niet beschikbaar voor andere aanvragen.
Samen met artikel 8, zesde lid van deze beleidsregels ligt in het vijfde lid van dit artikel de basis voor een toedeling voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een tijdelijke piek in de depositie als gevolg van (enkel) de aanlegfase. De depositie wordt tijdelijk vanuit de depositiebank toebedeeld en vloeit weer terug naar de depositiebank na afloop van de in de vergunning opgenomen termijn als geen sprake meer is van depositie ten gevolge van de tijdelijke activiteit. Hiermee wordt aangesloten bij artikel 6a (Verleasen) van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019. De afroming van 30% is - indien van toepassing - bij het vullen van de bank al toegepast (zie artikel 5), zodat deze in het kader van de tijdelijke toedeling geen rol meer speelt.
Een reservering eindigt indien de aanvraag om een natuurvergunning of omgevingsvergunning met natuurtoestemming (verklaring van geen bedenkingen) buiten behandeling wordt gelaten dan wel wordt geweigerd. Wordt de natuurvergunning waarmee saldo is toebedeeld ingetrokken dan wel wordt de natuurvergunning vernietigd, dan vloeit de depositieruimte, na het onherroepelijk worden van deze besluiten, terug naar de depositiebank en kan deze weer worden toebedeeld.
Dit artikel regelt de administratieve stappen van de toedeling, waarvoor Gedeputeerde Staten (eveneens) verantwoordelijk zijn. Hiervoor wordt door de gemeente in afstemming met de provincie een stikstofdepositieregister ingericht, waarin onder andere de reserveringen, toedelingen, afschrijvingen en bijschrijvingen van de depositieruimte wordt geregistreerd. Met betrekking tot het onderscheid in een toedeling voor onbepaalde tijd (permanente toedeling) en een toedeling voor bepaalde tijd (tijdelijke toedeling) (zie het zesde lid) wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 7.
Verwezen wordt naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 8 van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.