Verkeersbesluit N374 km 45.750, wijzigen voorrangsregeling (brom)fietsverkeer

Kenmerk 202102061-00952335

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

-het verzekeren van de veiligheid op de weg;

-het beschermen van weggebruikers en passagiers;

-het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

-het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

Het Verkeers-en Vervoersberaad Drenthe heeft besloten, ter bevordering van de verkeersveiligheid, dat de voorrangsregeling voor het fietsverkeer zo uniform en herkenbaar mogelijk wordt uitgevoerd. Het uitgangspunt is dat het fietsverkeer voorrang krijgt, ook met de doelstelling om het fietsgebruik te stimuleren. Van dit uitgangspunt wordt afgeweken als de verkeerssituatie dit niet toelaat. Op wegen waar het fietsverkeer gebiedsontsluitingswegen kruist krijgt het fietsverkeer geen voorrang. Aan de N374 ter hoogte van km 45.750, kruising Noorderweg/Hoogeveenseweg te Tiendeveen, kruist het (brom)fietsverkeer geen gebiedsontsluitingsweg en wordt, conform het besluit van het Verkeers-en Vervoersberaad Drenthe, de weginrichting op deze locatie gewijzigd en dienen bestuurders aan het (brom)fietsverkeer voorrang te verlenen.

Overleg

Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Zoals is bepaald in artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Hoogeveen.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    Borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, geplaatst op het fietspad N374 ter hoogte van km 45.7 en km 45.8, te verwijderen.

  • 2.

    Haaientanden, aangebracht op het fietspad ter hoogte van de N374 km 45.750, te verwijderen.

  • 3.

    Borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen op de Noorderweg kruisend met het fietspad N374, om te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan het kruisende (brom)fietsverkeer.

  • 4.

    Haaientanden aan te brengen op de Noorderweg kruisend met het fietspad N374, om te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan het kruisende (brom)fietsverkeer.

     

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

Namens dezen,

Mevrouw W. Meijering,

Directeur realisatie

 

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/loket/klachten, bezwaar of melding doorgeven

Naar boven