Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 5967 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 5967 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Veilig en Bereikbaar Drenthe 2022-2025
De subsidie heeft tot doel om de toegankelijke en veilige bereikbaarheid in Drenthe op lokaal niveau te verbeteren.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verleend voor infrastructurele projecten die bijdragen aan een duurzaam veilige inrichting van en doorstroming op wegen en fietspaden die door Drentse gemeenten worden beheerd en onderhouden.
Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk en ondertekend ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier. Daarnaast worden in ieder geval de volgende documenten aangeleverd:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 1.13 van de Asv 2017 komen in ieder geval de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:
De hoogte van het subsidieplafond voor de looptijd van de regeling bedraagt in totaal € 13.600.000,--, waarbij per gemeente de volgende deelplafonds gelden:
Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Indien de subsidiëring een steunelement bevat, zal dit uitsluitend plaatsvinden binnen de kaders van en met inachtneming van de geldende Europese staatssteunregels.
Artikel 14 Inwerkingtreding en horizonbepaling
De Uitvoeringsregeling BDU Verkeer en Vervoer, zoals vastgesteld bij besluit van Gedeputeerde Staten van 10 november 2015, kenmerk 4.2/2015004790, Provinciaal Blad 7700 van 2015, wordt ingetrokken, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op subsidies die zijn verleend op grond van genoemde Uitvoeringsregeling, maar nog niet zijn vastgesteld.
Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies verstrekt op grond van deze regeling en op volledige aanvragen die zijn ingediend voor 1 januari 2026.
In het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 (https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/) is geregeld dat gelden vanuit de voormalige BDU (Brede doeluitkering) Verkeer en vervoer voor hetzelfde doel worden ingezet: veilige doorstroming en bereikbaarheid op lokaal gemeentelijk niveau. Investeringen in uitsluitend wegen en fietspaden in eigendom van de provincie Drenthe zijn onvoldoende om de doelstellingen van het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 te realiseren.
Daarom zal de provincie financieel bijdragen aan investeringen van gemeenten die de provinciebrede doelen van het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 dichterbij halen: veilige, schone en inclusieve bereikbaarheid in Drenthe. Dat doet de provincie onder meer via deze subsidieregeling.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Subsidiabele activiteiten zijn investeringen door gemeenten in de aanleg van nieuwe weggedeeltes (wegvak of kruispunt) of reconstructie van bestaande weggedeeltes die lokaal leiden tot een significante kwaliteitsverhoging. Hieronder vallen geen investeringen die uitsluitend ten doel hebben de levensduur van het weggedeelte te verlengen, zonder een significante bijdrage te leveren aan de gewenste kwaliteitsverhoging.
Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten
Onder deze kosten vallen ook de uren van (eigen) medewerkers.
Voor deze subsidieregeling is voor de periode 2022 – 2025 een bedrag van € 13,6 miljoen beschikbaar. Dit bedrag wordt verdeeld over de twaalf gemeenten in Drenthe. Hiervoor is een verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van drie indicatoren: inwoners en kilometers weglengte (op basis van CBS-data, met peildatum 1 januari 2020) en grootte grondgebied van de gemeente (CBS-data, met peildatum 2015). Alle drie de indicatoren tellen voor een derde deel mee waarbij de plafondbedragen zijn afgerond op honderdtallen. Een gemeente kan voor projecten die voldoen aan het doel van de regeling subsidie aanvragen zolang het voor haar geldende subsidieplafond nog niet is bereikt.
Artikel 12 Prestatieverantwoording
De methodiek SISa (single information, single audit) houdt in eenmalige informatieverstrekking en eenmalige accountantscontrole. Deze verantwoording hoort als bijlage bij de jaarstukken die gemeenten en provincies maken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5967.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.