Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 5725 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 5725 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 5 juli 2021, PZH-2021-775105589 tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 in verband met onder meer het bevorderen van de risico-gestuurde aanpak verkeersveiligheid
De Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 wordt als volgt gewijzigd:
De titel van § 2. “Gebiedsagenda projecten” wordt vervangen door: Gebiedsagenda infrastructurele projecten.
§ 2. Gebiedsagenda infrastructurele projecten, komt te luiden:
§ 2. Gebiedsagenda infrastructurele projecten
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Infrastructurele projecten: snelheid remmende maatregelen, verkeersinrichting en verkeerscommunicatie, weg- en bouwwerken, inclusief de bij het project behorende verhardingen, bestratingen, onderlagen, verkeersborden, wegbebakening, markeringen, groenvoorzieningen, verkeersregelinstallaties en verlichting;
Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur: programma dat door provinciale staten jaarlijks wordt vastgesteld als onderdeel van de begroting van de provincie Zuid-Holland en een gedetailleerdere uitwerking geeft van de financiële begroting voor nieuwe infrastructuur voor 15 jaar en voor beheer en onderhoud van bestaande infrastructuur voor 30 jaar;
Risico-gestuurde aanpak: aanpak als bedoeld in het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarbij een regionaal uitvoeringsprogramma is vastgesteld, met daarin de uitgevoerde risico-analyse verkeersveiligheid en de vastgestelde ‘safety performance indicators’;
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidie als bedoeld in artikel 2.2 wordt uitsluitend verstrekt aan gemeenten, waterschappen en regio’s, met uitzondering van die gelegen binnen het grondgebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv wordt een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 2.2, ingediend vanaf de datum waarop de Gebiedsagenda Mobiliteit voor het jaar waar de aanvraag betrekking op heeft is vastgesteld, tot 1 november van het daarop volgende jaar.
Artikel 2.6 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 2.7 Niet subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 16 van de Asv komen de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:
In afwijking van het eerste lid bedraagt de hoogte van de subsidie ten hoogste 75% van de subsidiabele kosten indien de activiteit, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, volgens de risico-gestuurde aanpak tevens bijdraagt aan de doelstelling van paragraaf 11, of als de activiteit bijdraagt aan de doelstellingen van paragraaf 5, 8, 9, 13, 14, 16 of 16A.
Artikel 2.9 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 2.10 Prestatieverantwoording
Artikel 2.11 Bevoorschotting en betaling
De aanhef van artikel 8.4 komt te luiden:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 8.1, in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten conform de specificaties van de Verwerkingsregels CROW voor toegankelijkheid haltes bus, tram en metro:.
In artikel 11.3 wordt “tot 1 oktober 2019” vervangen door: van 1 januari tot en met 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de activiteit betrekking heeft.
De titel van §16. “Energietransitie in mobiliteit” wordt vervangen door: Energietransitie Infrastructuur.
In artikel 17.2 wordt “en gemeenten” vervangen door: “, gemeenten en regio’s”.
Den Haag, 5 juli 2021
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
drs. H.M.M. KOEK, secretaris
drs. J. SMIT, voorzitter
behorende bij het Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 6 juli 2021, PZH-2021-775105589, tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 in verband met onder meer het bevorderen van de risico-gestuurde aanpak verkeersveiligheid
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Onder bereikbaarheid vallen ook activiteiten die leiden tot het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer. In het Transitieplan Openbaar Vervoer Zuid-Holland is aangegeven dat doorstromingsmaatregelen van belang zijn voor het verbeteren van de kwaliteit van openbaar vervoer en daarmee voor het in stand kunnen houden van het openbaar vervoer. Wegbeheerders kunnen subsidie aanvragen voor infrastructuurmaatregelen die (mede) de doorstroming van openbaar vervoer vergroten.
Een subsidie kan worden aangevraagd voor projecten die zijn opgenomen in de Gebiedsagenda Mobiliteit en zijn vastgesteld in het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur. Vereist is dat van de projecten vermeld is in welk jaar de projecten tot uitvoering komen. Aanvragen kunnen jaarlijks worden ingediend nadat de Gebiedsagenda Mobiliteit voor het daaropvolgende jaar is vastgesteld.
Bij lid 2 wordt onder “risicogestuurde aanpak” verstaan: Proactief beleid dat als doel heeft meer actie te ondernemen waar het relatief gevaarlijk is: daar waar risico’s hoog zijn. Dit beleid gaat uit van de gedachte dat waar zich een hoog of verhoogd risico voordoet vroeg of laat uiteindelijk meer slachtoffers zullen vallen, ongeacht of dit in het verleden al wel eens gebeurd is.
In 2019 is landelijk de risicogestuurde aanpak bepaald in het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030 dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is vastgesteld na overleg met decentrale overheden. De provincie wil de samenhangende aanpak van infrastructurele maatregelen en gedragsbeïnvloeding versterken met 25% extra provinciale subsidiering voor een integrale risico-gestuurde aanpak. Basis vormen een vastgestelde regionale risicoanalyse verkeersveiligheid en risicogestuurde aanpak. In de aanpak zijn de zogeheten ‘safety performance indicators’ bepaald. Daarmee wordt de samenhang van beoogde infrastructurele maatregelen en activiteiten gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid onderbouwd. De onderbouwing wordt door de betreffende wegbeheerder toegelicht in de subsidieaanvraag.
Artikel 2.12 Aanvullende Gebiedsagenda subsidies
Dit artikel is vervallen. Reden is dat sinds 2018 er geen gebruik gemaakt is van de mogelijkheid om een hogere subsidie percentage aan te vragen. De meerwaarde ten opzichte van artikel 2.8 bleek gering.
Dit artikel wordt aangepast aan de landelijke toegankelijkheidsvereisten aan bushaltes, zoals uitgewerkt door het CROW in 2020.
De datum in dit artikel wordt aangepast van 1 oktober 2019 in: van 1 januari tot en met 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de activiteit betrekking heeft.
Paragraaf 16 Energietransitie in mobiliteit
De titel wordt gewijzigd in ‘Energietransitie Infrastructuur’ zodat duidelijker is dat alleen uitvoering van infrastructuurmaatregelen wordt gesubsidieerd en geen subsidie wordt verleend voor onderzoek of brede mobiliteitsmaatregelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5725.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.